Ik ben nu het Amsterdam-Rijnkanaal (ARK) een paar keer afgevaren vanaf Weesp naar de kruising met de Lek. Tijd om alle wildwestverhalen te bevestigen dan wel te nuanceren
Het ARK is de snelste verbinding over het water tussen Amsterdam en de Waal (ook de Rijn trouwens, maar dit terzijde). Kom je vanaf het Markermeer en wil je naar het zuiden (of andersom natuurlijk) dan is dit vaarwater absoluut de kortste trip qua uren. Alternatief is de Vecht, die is veel mooier en rustiger maar duurt ook een dag of meer langer.
Er is enorm veel vrachtverkeer op het ARK, beetje vergelijkbaar met de Noord of de Dordtsche Kil. Die laatste twee zijn misschien zelfs wel drukker, maar hebben minder steile oevers. Het ARK heeft van het begin tot voorbij Wijk bij Duurstede stalen wanden links en rechts. Dat heeft consequenties voor golfslag: die duurt ongeveer eeuwig. De golfslag van een tegenligger ben je met 5 minuten kwijt, een oploper kan je tot 15 minuten lang aan het schudden houden. Ook als het water uiteindelijk dan spiegelglad lijkt, dan staat er onder dat oppervlak nog steeds een vreemde stroming die je ineens kan laten draaien of rollen. Hoe groter de boot, des te minder last heb je ervan; bij een boot van 6-7 meter loont het de moeite van tevoren zeeziektepillen te slikken. De golfslag is totaal onvoorspelbaar!
Het traject is eigenlijk onvoorstelbaar saai, maar er zitten een paar leuke stukken tussen. Je vaart langs Breukelen, Maarssen en Utrecht waar toch echt wat te zien is. Als je industrie niet leuk vindt om te zien heb je pech... Ten zuiden van Utrecht zit de splitsing tussen het ARK en het Merwedekanaal. Pleziervaart wordt verzocht om het Merwedekanaal aan te houden, trek je daar niets van aan tenzij je een forse omweg met stroom tegen op de Lek voor lief neemt. Het stuk tussen Utrecht en Wijk is sowieso een stuk rustiger dan tussen Amsterdam en Utrecht.
Tips om veilig over onze nationale klotsbak te varen:
- vaar op zaterdag of zondag, dan is er wat minder beroepsvaart
- indien mogelijk: vaar 's nachts! Na 23:00 wordt de scheepvaart snel minder, tussen 23:30 en 2:30 ben ik maar 1 boot tegen gekomen...
- hou stijf stuurboordwal, hou maximaal 1 scheepslengte vrij tussen jou en de kant. Dat geeft de beroepsvaart de ruimte, en jou de vrijheid om te corrigeren voor rare golven. 's Nachts is er voldoende verlichting zodat je altijd de wal wel kan zien
- strijk je mast en zeker deze aan het dek, als je hoger steekt dan 9 meter (standaard brughoogte op het ARK)
- surf op de golven die door de beroepsvaart worden gemaakt: dat vaart prettiger en sneller
- beroepsvaart ziet je altijd op tijd als je stuurboordwal houdt en (indien nodig) verlichting voert. Ze zullen vrijwel altijd extra ruimte voor je maken. Hou je plek rechts en er zullen geen gevaarlijke situaties optreden
- na de sluis bij Wijk richting het zuiden liggen aan SB-wal 2 groene tonnen. Die zie je in het donker gemakkelijk over het hoofd... schijnwerper mee dus
- zorg voor voldoende brandstof aan boord, liefst al in de tank... bijvullen onderweg is een ramp. Rond Utrecht heb je wat haventjes maar daar is het water eerder onrustiger.
- bedenk voor vertrek dat je de rit zult moeten uitzitten. Vanaf Weesp gerekend heb je bij Breukelen een mogelijkheid om uit te wijken naar de Vecht (let op de bedieningstijden van de sluis daar!) en bij Maarssen kan je er ook af (zowel naar de Vecht als naar de Oude Gein). Verder heb je geen escapes tot aan de Lek.
- programmeer het nummer van RWS in je telefoon voor calamiteiten, of houd je marifoon paraat. Dat laatste is weer wat lastiger als je mast gestreken is.