Een wachtsteiger voor de Ketelbrug is waarschijnlijk wat lastig te realiseren en waarschijnlijk ook nauwelijks bruikbaar omdat er ook enige beschutting moet zijn om te voorkomen dat je boot een meter op en neer langs de steiger stuitert door de golfslag. Je zou dan een soort vluchthaventje langs de dijk kunnen realiseren.
Klopt, er zal meer moeten gebeuren dan alleen maar een paar palen de grond in en een paar planken erop. Ik ben me daar ook van bewust. Maar het gaat een beetje om een principe. Als je de brug beperkt draait, het wegverkeer heeft hier voorrang (wat was er overigens eerder, het water of de weg???
), dan is het vreemd dat je mensen bewust in een gevaarlijke situatie gaat manouvreren. Ik heb wat ervaringen daar opgedaan met brugwachters die volgens mij volledig geen benul hebben met wat er op het water gebeurd. Een stuk onderricht van de brugwachters zal dan ook niet verkeerd zijn. (Om alle klaagzang te voorkomen, deze ervaringen heb ik niet alleen, ken genoeg anderen die hetzelfde hebben meegemaakt). Je zal het samen moeten oplossen.
Om dan ook positief af te sluiten. Het initiatief van Friesland om de vaarroutes meer open te maken door het aanleggen van aquaducten is geweldig. Een duidelijk goed over nagedacht plan van beleidsmakers om de infrastructuur van weg en water zo goed mogelijk te maken!