Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: oversteek naar Engeland

oversteek naar Engeland 30 dec 2004 11:09 #4856

  • Kris
  • Kris's Profielfoto
René,

Ik sluit me aan bij Rene (Beagle) : de tochtvoorbereiding en alles wat daarbij hoort (incl. weersvoorspellingen) is belangrijk. Daarbij ga je ervan uit dat schip, schipper en bemanning zeewaardig zijn voor de geplande tocht.

Over de lengte van de boot : hoe groter de boot, hoe comfortabeler varen het is. En hoe langer de tocht en hoe slechter de omstandigheden van weer en zee, hoe zwaarder dit gaat doorwegen. Je moet dus afgaande op je ervaring beslissen wat je aankan.

Dat Westerly'tje dat je als gek zag dobberen voor Dover : ik heb zelf met verschillende Westerly's (29, 33, 35, 37) gevaren, en dat zijn oerdegelijke Engelse boten. Ik ken de branding voor Dover niet, maar toen we vorig jaar Ramsgate aanliepen bij Zuidwestelijke stroom en aanlandige wind (NO) stond er een branding die stukken onrustiger was dan de volle zee.

Volgens mij kun je voor de eerste oversteek best een zo kort mogelijke route nemen. En dat is bvb. Dunkerque-Ramsgate : 41 NM die wij in juni 2003 in 7,5 uur hebben afgelegd in een 35-voeter met NO 3-4 Bf. Een voordeel is dat je de eerste 10 mijl onder de kust blijft. Vanuit Nieuwpoort moet het ongeveer 50 NM zijn. Laat weten als je meer detail wil.

Marifoon : op een traffic lane ben je in principe verplicht luisterwacht te houden op het specifieke kanaal van dat TSS, dus niet op kanaal 16. Dat kanaal vind je in de pilot. Maar veel valt er niet te kakelen want je blijft uit de buurt van de grote jongens en het is er niet zo druk als op den Boomsesteenweg.

Succes, Kris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl