Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sneller door de Krammersluis

Sneller door de Krammersluis 30 apr 2014 05:10 #510540

  • SailAway
  • SailAway's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Vanaf 25 april 2014 wordt in de noordelijke jachtensluis van de Krammersluizen gewerkt met een nieuwe methode om zoet en zout water te scheiden. In plaats van het vervangen van zout water in de sluis door zoet water en andersom, wordt het water nu aan weerszijden van de sluis gescheiden door een innovatief systeem van luchtbellen, zoetwaterinjectie en het spoelen met zoet water. Het nieuwe systeem wordt nauwkeurig gevolgd om een goed ontwerp te maken voor de Krammersluizen waar de beroepsvaart doorvaart.
Link RWS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 30 apr 2014 05:22 #510542

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
nieuw? dat deden ze tot de afsluiting van het volkerak toch ook al in de volkeraksluis maar dan dwars over het vaarwater?
Kreeg je altijd een schop mee de sluis in als je door de bellenbaan was en daarna kon je maar slecht remmen door diezelfde bellen...
doodeng, zeker met een buitenboord en een volle sluis :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 30 apr 2014 06:31 #510574

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn. Sneller schutten ja, leuk maar ik zou toch liever de verzilting van het Volkerak hebben zodat we eindelijk eens afraken van die stinkende groene soep en de stinkende bruine drab die de blauwalg ieder jaar weer veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 30 apr 2014 07:11 #510593

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
xkipper schreef :
Ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn. Sneller schutten ja, leuk maar ik zou toch liever de verzilting van het Volkerak hebben zodat we eindelijk eens afraken van die stinkende groene soep en de stinkende bruine drab die de blauwalg ieder jaar weer veroorzaakt.
Dat men nu hiermee gaat experimenteren zou er inderdaad op kunnen duiden dat men bij RWS, of de Rijksoverheid in het algemeen, twijfelt over de voorgenomen verzilting van het Volkerak.
Ik begrijp dat ook wel een beetje, geloof ik.
Wie zich verdiept in blauwalg en z'n voorkomen, komt erachter dat deze bacterie niet alleeen in zoet, maar ook in zout water voorkomt. Je kunt dat soms ook zelf constateren. Langs de oevers van het Grevelingenmeer en bij stilstaande zoute poeltjes in het Waddengebied stinkt het ook wel eens en zie je eveneens de genoemde drab.

De echte oplossing van het blauwalgprobleem is beperking van de uitstoot van nitraat en fosfaat uit de polders van West Brabant en Oost Flakkee. De mest die daar wordt gebruikt, wordt via de sloten en andere watergangen het Volkerak in gemalen.
Eigenlijk zou men moeten onderzoeken of het niet goedkoper is het water, vóór men het uitslaat, bij de gemalen te zuiveren, zoals men dat bij rioolwaterzuiveringen doet.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 30 apr 2014 09:08 #510644

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Ik ben benieuwd hoeveel sneller het gaat, en ook wat het in totaal scheelt nu het aantal schepen wordt teruggebracht dat met één schutting meekan. Ik ga het binnenkort eens proberen.

De verzilting van het Volkerak is bepaald nog geen uitgemaakte zaak. De landbouw vreest voor schade op Flakkee en in Westbrabant. Het is namelijk ook een zoetwater bekken waaruit water wordt ingelaten in de polders.

Door het kierbesluit van het Haringvliet, waardoor er een brakgebied gaat ontstaan tot ongeveer het Spui, wordt de zoetwater invoer uit het Volkerak nog belangrijker. Ik zie een verzilting nog niet zo snel gebeuren.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 05 mei 2014 15:43 #512173

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 902
Deze week tweemaal de krammersluis gehad. Met bubbelbad effect. Er staan grote infopanelen waarop je wordt uitgenodigd je ervaring te delen.
Voor mijn gevoel ging het echt veel sneller, misschien wel de helft van de tijd.
Er hangen ook lange lijnen langs de bolders door de hele sluis. Ik wacht met smart op de eerste foto van degene die in de touwen hangt terwijl het schip afdrijft ; "aufhouwe!". Zonder gekheid, dat zal vast schelen als het druk is.
Door de bellenbaan wordt je wel uit de koers gedrukt. Nu lag ik alleen en met nog 1 ander schip in de sluis, dus ruimte genoeg, maar als het druk is en je met zn alleen langzaam de sluis in waait dan wordt het een ballet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 05 mei 2014 16:01 #512186

  • Ad Navis
  • Ad Navis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Eerste tafrelen met de touwen al gezien, strijkijzer met flybridge en koffiemolen voor en achter, moe voorop trekken aan de touwen.... alsof 10-tallen tonnen even aan de kant te trekken zijn :-)
Snelheid is prima, gaat lekker vlot zo. Gewoon rustig door varen merk je niets van de bubbles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 05 mei 2014 16:49 #512213

  • Windbuil
  • Windbuil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 176
Vandaag met de Windbuil door het bubbeldbad gevaren terwijl er binnen in de krammersluis een invasie aan Grand Banks lag.
Maar ik vond de sluis een stuk sneller gaan dan op de heenweg (oost sluis geen bubbelbad).

Wel opletten dat je dus niet aan een van de touwen vast maakt, dat deed 1 van die grand banks maar de sluis wachters waren gelukkig redelijk oplettend. Daarna gingen de passanten nog meuten van waarom hangen die lijnen er dan. Met een beetje logisch verstand weet je wat er dan gaat gebeuren als je je boot daar aan vast laat liggen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 05 mei 2014 18:48 #512261

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik had dit weekend graag de bellenbaan uitgetest, maar bij de zoet-zoutpassage waren we net te laat en kwamen dus in de zuidelijke kolk terecht.
Bij de zout-zoetpassage zag ik wat opmerkelijks. Beide sluizen waren bij aankomst voor ons dicht, noord (met bellen) had net een paar schepen erin, zuid was leeg. Langzaamaan vulden beide kolken zich met masten. En vraag me niet waarom, maar de zuidelijke kolk was eerder leeg dan de noordelijke! Pas toen wij al lang en breed aan het waterwisselen waren, ging de deur van de noordelijke kolk open.

Afgaande op de berichten hierboven en onze ervaring met de hilarisch overijverige sluismeester, denk ik dat deze laatste persoonlijk verantwoordelijk is geweest voor de trage schutting van de noordkolk. Hoewel deze persoon natuurlijk zal beweren dat het aan de jachtjes lag die niet naar zijn luidkeels gecommuniceerde aanwijzingen luisterden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 06 mei 2014 04:13 #512327

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
Afgelopen weekend ook 2 maal door krammer en beide keren niet de bellenbaan.
Zaterdag draaide beide sluizen, maar zondag was er maar 1 sluis in gebruik en dat was weer de zuid. Vroeg me af waarom ze dan niet de bellenbaan gebruikte.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sneller door de Krammersluis 06 mei 2014 19:05 #512609

Ik bener afgelopen week door geweest bij terugkomst van mijn Dovertochtje :-)
De kop is eraf zal ik maar zeggen en smaakt naar meer.
Maar on topic:
Naar binnen( zou naar zoet) er door gegaan met gas er op zodat je vaart hebt om er door te komen.. Geen probleem. Mijn achterliggers deden het rustig aan en lagen roerloos in de bellenbaan.., geen schroef en geen roer.. Ik heb er een video van gemaakt.., hoop gedoe . Hangend aande touwen erdoor getrokken door het dekpersoneel. Bij uitvaren naar zoet geen rare zaken gezien.. Gaat snel.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 07:28 #633602

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7820
Nog maar eens een ervaring delen:

Vorige week was voor mij de eerste keer dat ik in deze sluis terecht kwam. Van zoet naar zout.

Mijn gewogen, volkomen genuanceerde feedback aan RWS zou zijn:

WAT EEN TERINGZOOI!!!!!!

Door de bellen baan staat er een ENORME stroming door de sluis. De bovenste 10cm van de bellenbaan af de sluis in, daar onder terug uit de kolk naar de bellenbaan.

Hoe moet in deze klotsbak ooit netjes aan de kant afmeren? Mij is het (redelijk) gelukt. Vooral omdat mijn voordekker bij de pinken was. Velen achter mij lukte het niet. Één schip lag achterstevoren aan de wand, een ander niet, maar alleen omdat t jacht langer was dan de sluis breed.

En sneller.....

Niet echt gemerkt.

Duurde alsnog een stuk langer dan de Volkerak normaal.

Weet iemand waar je je ervaringen kan delen met RWS?
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 07:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 07:33 #633603

Hoe moet dat dan op 'zwarte zaterdag' rond de middag (begin bouwvak), als half varend Nederland tegelijk naar Zeeland wil reizen? (Hoe is dat vorig jaar gegaan bv.?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 07:36 #633604

  • Mistral
  • Mistral's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Vorig jaar ben ik er in mijn eentje beide keren zonder problemen doorgekomen, overigens niet in de drukke tijd, die probeer ik altijd te vermijden.

Hoe het nu is weet ik niet uit ervaring maar daar kom ik van de week wel achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 08:41 #633627

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
Afgelopen weekend met mijn twee opstappers (8 en 6 jaar :laugh: ) ook weer de "bubbelsluis" gehad.
Op zich valt het allemaal wel mee hoor, met vaart door het midden van de bellen varen en daarna niet anders als normaal. Het is alleen lastig als je als laatste in de sluis in gaat en de sluis al aardig vol ligt. Je moet dan met vaart door de bellen en meteen weer stil liggen om vast te kunnen leggen. qua tijd scheelt het volgens mij wel (wat).
Maar ook de sluiswachters (niet altijd de vriendelijkste :blink: ) zijn er zelf ook niet over te spreken. Probleem is dat mensen te langzaam door de bellen gaan.

Overigens:
Hoe drukker hoe mooier (qua leedvermaak, gevloek en getier :whistle: )
Maar al met al blijft het verder een onzinnig (te kleine) sluis, snel het Volkerak weer zout maken, zijn we hopelijk ook snel van die klote vliegjes af.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 09:23 #633651

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
delaat72 schreef :
Probleem is dat mensen te langzaam door de bellen gaan.

Dat is inderdaad de kern van de zaak.
In het grijze verleden was die bellenbaan er ook bij de Volkeraksluis. Het adagium was altijd: met vaart door de bellenbaan, zodat je kunt sturen. Eenmaal erdoor ben je grotendeels van het probleem verlost.

Een ander probleem is natuurlijk dat er te weinig schippers zijn die vlot en trefzeker hun boot kunnen afmeren in een sluis. Dus: vlot doorvaren zolang dat mogelijk is (geldt met name voor de eerstinvarenden), zorgen dat je snel vastligt, zodat er iemand langszij kan (eerst gewoon vastmaken zodat de bemanning de handen vrij heeft om langszijschuivers op te vangen, c.q. af te houden). Ook weten hoe goed je achteruit werkt, zodat je weet wat je remafstand is.

Op die manier kan vlot gewerkt worden en voorkom je dat eeuwige getutter, dat er voor zorgt dat mensen zonder snelheid gaan dweilen in de bellenbaan.

Maar ja; dat zal wel altijd een mooie droom blijven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 09:29 #633656

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Een vraagje:
Wat is snelheid, motor in stationair en keerkoppeling ingeschakeld, of tenminste een snelheid van een gemiddelde wandelaar, snelle wandelaar, hardloper .....
Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om daar tegen 5 knopen doorheen te gaan en dan vol achteruit te slaan, maar eerder er met de snelheid van een gemiddelde wandelaar, door te varen en dan op de juiste plaats af te stoppen.
Ik ben er nog niet doorgevaren, en het lijkt me voor mij als solozeiler ook een behoorlijk leermoment. Ik krijg al zenuwen als ik door de grevelingensluis moet ;) .

Is het tijd voor een sluiscursus ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 09:30 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 09:34 #633661

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Ik heb nog een opmerking:
Bij een sluis moet je als eerste zo ver mogelijk naar voren varen.
Maar wat is zo ver mogelijk.
Het lijkt me zinnig indien RWS of de beheerder van de sluis een duidelijk merkteken zou aanbrengen tot waar het voorschip van het voorste schip moet komen, dan heeft de schipper een richtpunt.
In de Grevelingensluis ontbreekt dergelijke indicatie in ieder geval.
Maar de enkele keren dat ik er tot nu toe door ben gegaan was ik alleen of hoogstens met 2 dus ruimte zat.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 10:24 #633680

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7820
Het probleem wat ik er mee had, had niks te maken met de bellenbaan zelf.

Maar met t vastmaken. Mijn bootje werd door de stroming alle kanten op gesmeten. En de mijne niet als enige!

Maar de mensen hier hebben daar dus niks van gemerkt? Merkwaardig.

Als ik daar schade ga varen, stel ik RWS met dezelfde vaart aansprakelijk.

Over de sluiswachter.... Tja, de man die ik steeds tref in de Krammer is niet het toppunt van prettig contact, zal ik maar zeggen. Als enige in Nederland. Die man kan geen gelukkig leven hebben, denk ik dan.
Laatst bewerkt: 08 juni 2015 10:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 11:17 #633700

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3078
Tony2920 schreef :
Het lijkt me zinnig indien RWS of de beheerder van de sluis een duidelijk merkteken zou aanbrengen tot waar het voorschip van het voorste schip moet komen, dan heeft de schipper een richtpunt.

Deze staan er ook wel degelijk hoor. Zwart/ witte band verticaal.
Even gejoept van het internet:
Zichtbaar rechts van de trap.




Maar soms lastig zichtbaar inderdaad. :laugh:

Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 11:22 #633704

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Joop66 schreef :
Over de sluiswachter.... Tja, de man die ik steeds tref in de Krammer is niet het toppunt van prettig contact, zal ik maar zeggen. Als enige in Nederland. Die man kan geen gelukkig leven hebben, denk ik dan.

Die gaat na zijn pensioen augurken kweken: de oogst wordt vanzelf zuur wanneer hij zijn voldane blik erover laat glijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 11:38 #633711

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
delaat72 schreef :
Tony2920 schreef :
Het lijkt me zinnig indien RWS of de beheerder van de sluis een duidelijk merkteken zou aanbrengen tot waar het voorschip van het voorste schip moet komen, dan heeft de schipper een richtpunt.

Deze staan er ook wel degelijk hoor. Zwart/ witte band verticaal.
Even gejoept van het internet:
Zichtbaar rechts van de trap.



8-- snip
En ik maar denken dat dat een peilschaal was. ? :unsure:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 11:45 #633713

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
delaat72 schreef :
Maar al met al blijft het verder een onzinnig (te kleine) sluis, snel het Volkerak weer zout maken, zijn we hopelijk ook snel van die klote vliegjes af.

Met het zout maken van het Volkerak verdwijnt alleen de bellenbaan; niet de sluis. De sluis is heel erg.. Die bellenbaan maakt het maar een klein beetje erger..

Maar misschien worden de zorgen over de zandhonger van de geulen in de Oosterschelde nog eens zo groot, dat men die hele Philipsdam weghaalt. Dat zou wat wezen.

Kans van 1 op 1000, schat ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 11:55 #633722

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Deze kunnen beter een doorsteek maken van de Grevelingen naar Volkerak...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sneller door de Krammersluis 08 juni 2015 12:02 #633726

Vorig jaar kreeg ik bij de krammer een flyer met een mail adres voor reacties over het nieuwe systeem. Dat zie ik nu niet meer terug.
Ik vind het maar vervelend die bellenbaan, je moet er vest vlot door om roerdruk te houden en vervolgens hard remmen, zeker als de sluis al redelijk vol is. Ben er in 2014 4 keer doorheen gekomen, steeds lagen er wel jachtjes dwars of was er gekras en gekraak te horen. Hoop gedoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl