Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 16 feb 2017 20:55 #809895

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Howard Rice doet het gewoon nog een keer: met een klein bootje (een 11'11" SCAMP) rondscharrelen in Tierra del Fuego.

De voorbereidingen waren te volgen op de website van Howard, maar nu hij onderweg is zijn de belevenissen te volgen via het blog van Small Craft Advisor. Ik kijk nu al uit naar de film/documentaire.
(op deze site staan trouwens ook wat filmpjes waarin Howard uitlegt hoe hij, in overleg met de ontwerper van het origineel John Welsford tot een "expeditie versie" van SCAMP is gekomen)

Het is allemaal natuurlijk wel voer voor kleine bootjes idioten, maar ik geniet.
(Helpt bij dromen met een iets hoger haalbaarheidsgehalte B) )
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 16 feb 2017 21:55 #809915

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Gaaf stoer bootje. Weinig diepgang, lekker breed. :)
Daar wil ik wel mee over het wad scheuren. Tiera del Fuego wil nog wel eens proberen hiermee :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 05 mrt 2017 12:58 #814798

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Mmm. Wrong place at the wrong time?

72 kts sustained was in ieder geval teveel voor het stoere maar kleine bootje.

smallcraftadvisor.com/our-blog/?p=4833

Duimen dat er nog wat van over is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 06:35 #815280

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Een stevig, goed voorbereid bootje kan kennelijk wat hebben. :)

smallcraftadvisor.com/our-blog/?p=4846
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 07:47 #815290

WoW... Zeer indrukwekkend, lijkt idd een stevig bootje, het ziet er naar uit dat Howard weet waar hij mee bezig is.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 10:22 #815328

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 14:00 #815386

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
En ik maar denken dat ik zojuist Tierra del Fuego met een klein bootje gedaan heb ( 31 voet ), het kan kennelijk nog veel kleiner ;), en zo te zien zonder motor ( maar ja, dat deed Joshua Slogum 100 jaar geleden ook al ). Terwijl de gemiddelde maat van de overige boten die ik vooral in Puerto Williams gezien heb minimaal rond de 45 voet was.
Ik kan je verzekeren dat z'n beschrijvingen van Williwaws en kelp kloppen. Maar eerlijk gezegd kun je met een goede vaargids ( de 'Terra del Fuego nautical guide' ) ook veel ellende voorkomen, en het lijkt erop dat deze Howard zonder dit boek z'n weg zoekt. Keer op keer zit hij vast in kelpvelden, of wordt hij overvallen door williwaws.
Het is ongelooflijk hoeveel werk een italiaans stel 16 jaar lang verzet heeft om deze gids samen te stellen. Met name de beschrijvingen van de Caletas, inclusief kelpvelden en williwaws, is geweldig.
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 14:01 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 15:46 #815422

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
frankrijk schreef :
...........Maar eerlijk gezegd kun je met een goede vaargids ( de 'Terra del Fuego nautical guide' ) ook veel ellende voorkomen, en het lijkt erop dat deze Howard zonder dit boek z'n weg zoekt. Keer op keer zit hij vast in kelpvelden, of wordt hij overvallen door williwaws.
Het is ongelooflijk hoeveel werk een italiaans stel 16 jaar lang verzet heeft om deze gids samen te stellen............

Ik vind het juist een verademing dat hij nou eens niet doet wat de boekjes voorschrijven, gelukkig bestaan echte avonturiers, die niet de gebaande (vaar)wegen nemen, nog.

Blijft het jammer dat door de, commerciële, tijdsdruk deze reis waarschijnlijk anders verloopt dan wanneer hij deze onderneming in de anonimiteit had gedaan...
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 15:53 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 16:59 #815447

Tricolor schreef :
Ik vind het juist een verademing dat hij nou eens niet doet wat de boekjes voorschrijven, gelukkig bestaan echte avonturiers, die niet de gebaande (vaar)wegen nemen, nog.
Ik ben zelf niet vies van een beetje avontuur, maar ik neem mijn petje af voor Frank voor de reis die hij onderneemt met die boot waar hij die mee onderneemt. Een dergelijke opmerking vind ik dan nogal onder de gordel. Een ieder is vrij om te reizen zoals hij wilt, honderden, nee duizenden mensen dromen van een dergelijke reis maar hebben nooit de moed om los te gooien. Frank gaat en doet het nog alleen ook. Dat hij dan afentoe probeerd wat risico te verminderen door wat info in een boekje op te zoeken doet helemaal niets aan zijn prestatie af. Er is een groot verschil tussen 'doen wat het boekje voorschrijft' en lekker je eigen plan trekken zonder de 'fouten' van een ander onnodig te herhalen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 17:25 #815456

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
frankrijk schreef :
En ik maar denken dat ik zojuist Tierra del Fuego met een klein bootje gedaan heb ( 31 voet ), het kan kennelijk nog veel kleiner ;), en zo te zien zonder motor ( maar ja, dat deed Joshua Slogum 100 jaar geleden ook al ). Terwijl de gemiddelde maat van de overige boten die ik vooral in Puerto Williams gezien heb minimaal rond de 45 voet was.
Ik kan je verzekeren dat z'n beschrijvingen van Williwaws en kelp kloppen. Maar eerlijk gezegd kun je met een goede vaargids ( de 'Terra del Fuego nautical guide' ) ook veel ellende voorkomen, en het lijkt erop dat deze Howard zonder dit boek z'n weg zoekt. Keer op keer zit hij vast in kelpvelden, of wordt hij overvallen door williwaws.
Het is ongelooflijk hoeveel werk een italiaans stel 16 jaar lang verzet heeft om deze gids samen te stellen. Met name de beschrijvingen van de Caletas, inclusief kelpvelden en williwaws, is geweldig.
Frank

Ja wij (Tooluka) hebben daar gevaren met nog een losbladige gekopieerde versie. Enorm veel informatie. Dat nog eens samen met de honderden blz. handgeschreven en getekende informatie van Eef Willems maakt het dan compleet.
De info van Eef Willems gaat ook ver het Antarctische schiereiland in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 17:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 17:43 #815464

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Erikdejong schreef :
Tricolor schreef :
Ik vind het juist een verademing dat hij nou eens niet doet wat de boekjes voorschrijven, gelukkig bestaan echte avonturiers, die niet de gebaande (vaar)wegen nemen, nog.
Ik ben zelf niet vies van een beetje avontuur, maar ik neem mijn petje af voor Frank voor de reis die hij onderneemt met die boot waar hij die mee onderneemt. Een dergelijke opmerking vind ik dan nogal onder de gordel. Een ieder is vrij om te reizen zoals hij wilt, honderden, nee duizenden mensen dromen van een dergelijke reis maar hebben nooit de moed om los te gooien. Frank gaat en doet het nog alleen ook. Dat hij dan afentoe probeerd wat risico te verminderen door wat info in een boekje op te zoeken doet helemaal niets aan zijn prestatie af. Er is een groot verschil tussen 'doen wat het boekje voorschrijft' en lekker je eigen plan trekken zonder de 'fouten' van een ander onnodig te herhalen.

Dit topic gaat niet over Frank maar over Howard Rice en hoe hij bezig is Tierra del Fuego te verkennen met een 11'11" SCAMP. Daarop reageer ik en vind het een verademing hoe hij dat doet..

Als Frank vind dat Howard het uit een boekje moet doen dan ben ik het daar hartstochtelijk mee oneens...

Lange tenen zijn wat mij aangaat niet nodig.
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 18:01 #815470

Tricolor schreef :
Daarop reageer ik en vind het een verademing hoe hij dat doet..
Die conclusie van dat boekje kwam van Frank, niet van Howard. Jouw reactie slaat dus direct op Frank.

Een verademing? Ik vind het leuk om te lezen, maar al die records van "kijk eens hoe klein ik ben" heb ik zelf verder weinig mee. Als hij het nu eens lopend deed met een tent op zijn rugzak ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 18:08 #815474

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Het zij zo, strookt niet zo met "Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020"
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 19:01 #815490

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@WadnWind, die info van Eef Willems is inmiddels in het boek opgenomen.
@Erikdejong en Tricolor, ik voelde me niet aangesproken hoor.
Maar ik vind wel dat Howard, die inmiddels door de chileense marine gered is, teveel onnodige risico's heeft genomen. Sterker nog, ik ben zelfs een beetje boos, want dankzij dit soort onverantwoorde lieden worden de regels steeds strakker aangetrokken, waardoor het straks alleen nog maar voor een kleine elite mogelijk wordt in dit soort wateren te zeilen.
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 19:07 #815494

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Klopt, door dit soort voorvallen in Chili zijn de regels erg opgeschroefd.
Je moet nu b.v. een geldige polis overleggen die ze natrekken.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 19:21 #815502

frankrijk schreef :
Sterker nog, ik ben zelfs een beetje boos, want dankzij dit soort onverantwoorde lieden worden de regels steeds strakker aangetrokken, waardoor het straks alleen nog maar voor een kleine elite mogelijk wordt in dit soort wateren te zeilen.
Precies mijn idee. Het is al bijna onmogelijk om een verzkering voor je boot te krijgen voor de soort vaargebieden waar wij vertoefen, en de verzekering word ook steeds onbetaalbaarder. Vrijwel uitsluitend veroorzaakt door 'dare-devils' die specifiek in het spotlicht willen staan. En vaker dan niet redding nodig hebben van de lokale kustwacht.

Tricolor schreef :
strookt niet zo met "Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020"
Ik zie niet wat dat er mee te maken heeft?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 19:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 20:29 #815542

Ik volg de ontwikkelingen rond Howard en zijn Scamp expeditie al een tijdje omdat ik fan ben van het "Scamp" bootje
(De bouwtekeningen ervan liggen hier al een tijdje in de kast te wachten)
Een Scamp is voor zijn lengte in de basis al een heel doordacht en zeewaardig ontwerp.

Howard heeft dat ontwerp in een paar jaar tijd specifiek voor deze expeditie samen met de ontwerper John Welsford doorontwikkeld en aangepast. Ook is hij in Chili lokaal bekend omdat hij ook al eens per kano deze tocht heeft ondernomen. Hij wist dus heel goed waar hij mee bezig was, heeft zich goed voorbereid en is zeker niet media-geil.

Dat je met een zeer klein bootje zonder motor meer risico loopt dan met een van alle gemakken voorziene 50-voeter is mogelijk. Een klein bootje vraagt fysiek veel meer van je. Maar maakt dat iemand een Dare Devil?
Hij heeft bewezen behoorlijk zelfredzaam te zijn door juist niet direct alle hulptroepen in te schakelen.
Zijn het echt dit soort 'lieden' die de verzekering duur maken? De berging van een hoopje hechthout kost veel minder dan een op de klippen gelopen, met Diesel volgeladen stalen 20-tonner lijkt me.

Was zijn expeditie onverantwoord? Waar ligt dan de grens en wie bepaalt dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 20:33 #815546

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Erikdejong schreef :
Als hij het nu eens lopend deed met een tent op zijn rugzak ;)

Twee vrienden van mij zijn jaren geleden samen met Ronald Naar de ijskap van Patagonië overgestoken in een aantal weken, conclusie: Niet doen! Voor Ronald, niet vies van wat afzien, was het destijds mentaal het zwaarste wat hij had meegemaakt. Ik kan me nog goed het gesprek herinneren op een maandag avond via de satelliet telefoon, totale uitputting en een angstige stem. Toen werd ik echt een beetje bang...
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 07 mrt 2017 21:20 #815568

gerwinhaaijema schreef :
Dat je met een zeer klein bootje zonder motor meer risico loopt dan met een van alle gemakken voorziene 50-voeter is mogelijk. Een klein bootje vraagt fysiek veel meer van je. Maar maakt dat iemand een Dare Devil?
Hij heeft bewezen behoorlijk zelfredzaam te zijn door juist niet direct alle hulptroepen in te schakelen.
Zijn het echt dit soort 'lieden' die de verzekering duur maken? De berging van een hoopje hechthout kost veel minder dan een op de klippen gelopen, met Diesel volgeladen stalen 20-tonner lijkt me.

Was zijn expeditie onverantwoord? Waar ligt dan de grens en wie bepaalt dat?
Ik wil er niet over oordelen of iets onverantwoord is of niet, ik ken Howerd niet noch ken ik zijn boot. Ook zou ik niet willen dat anderen mogen beoordelen of je iets op de juiste wijze doet. Dat limiteerd je te veel in je mogelijkheden en betekend dat je van te voren toestemming moet gaan vragen om in afgelegen gebieden te mogen varen. En daar gaat het helaas toch steeds meer naar toe.

Uiteraard loop je met een 11 voeter andere risico's dan met een 50 voeter. De kosten van berging zijn zo astronomisch dat niemand daar ooit aan zal beginnen. Een wrak blijft liggen tot de natuur het weggewerkt heeft. De kosten van het redden van een leven daarentegen zijn ook erg hoog in de afgelegen gebieden.

Een Williwaw, Katabatische wind of hoe je ze ook noemen wilt komen altijd overwachts. Met een 11' bootje loop je meer risico op platslaan en vollopen dan op een grotere boot. Daar valt verder weinig aan te doen. Net als een Tsunami veroorzaakt door een stuk ijs wat van een gletsjer afvalt. Op een kleine boot kun je minder voorraden meenemen, je hebt dus ook minder leeway als er wat fout gaat en je moet je zelf redden.

Kijkend naar de 'reddingen' die in het noorden zijn uitgevoerd, dan is dat vrijwel altijd voor mensen die erg veel risico nemen om zo graag een record te zetten, of de mensen die daar voor het eerst heen gaan zonder een ervaren persoon mee te nemen of de mensen die op het laatste moment nog besloten hebben om het 'even' te doen. De boten met een goede voorbereiding en over de jaren opgebouwde ervaring met boten die geschikt zijn voor de tocht hebben eigenlijk nog nooit een SAR missie op poten hoeven zetten.

In het noorden zijn inmiddels al de nieuwe IMO regels 'Polar Code' in werking. Dat geld voor alle vaartuigen en die stellen eisen aan boten en bemanning. Als normaal zeiljacht kun je daar eigenlijk al niet meer aan voldoen, de eisen zijn te streng. Die zijn ingesteld vanwege het grote aantal reddingen of assistentie verleningen wat de kustwachten of marine van de diverse landen moet doen. Gelukkig zal er de komende jaren niet gehandhaafd worden op deze regels. Maar je ziet ook dat Chili, Argentinie, Antarctica, Spitsbergen, Canada, Alaska, South GEorgia en nog vele anderen al moeilijker en moeilijker beginnen te worden om als gewone sterveling nog heen te kunnen gaan. Voor een groot deel komt dat door mensen die er te lichtzinnig over denken en te veel risco nemen. De kosten daarvan voor een land zijn absurd en terecht dat ze dan eisen gaan stellen.

Ik zeg niet dat Howerd Rice slecht is voorbereid of geen ervaring heeft, maar feit blijft wel dat de meerderheid van dit soort tochtjes op een $100k of (veel) meer redding uitlopen en dat de consequenties daarvan uiteindelijk tweeledig zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 21:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tierra del Fuego verkennen met een 11'11" SCAMP 15 mrt 2017 13:06 #817698

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Kijk je even niet naar het draadje dat je gestart bent, staan er een paar stevige reacties in. :unsure:Erikdejong schreef :
frankrijk schreef :
Sterker nog, ik ben zelfs een beetje boos, want dankzij dit soort onverantwoorde lieden worden de regels steeds strakker aangetrokken, waardoor het straks alleen nog maar voor een kleine elite mogelijk wordt in dit soort wateren te zeilen.
Precies mijn idee. Het is al bijna onmogelijk om een verzkering voor je boot te krijgen voor de soort vaargebieden waar wij vertoefen, en de verzekering word ook steeds onbetaalbaarder. Vrijwel uitsluitend veroorzaakt door 'dare-devils' die specifiek in het spotlicht willen staan. En vaker dan niet redding nodig hebben van de lokale kustwacht.
...
Waarna Erik een paar berichten verder vervolgt met
Ik wil er niet over oordelen of iets onverantwoord is of niet, ik ken Howerd niet noch ken ik zijn boot.
Kreeg ik toch het gevoel dat je dat al gedaan had, dat oordelen. :huh:
Waarna dan volgt
Kijkend naar de 'reddingen' die in het noorden zijn uitgevoerd, dan is dat vrijwel altijd voor mensen die erg veel risico nemen om zo graag een record te zetten, of de mensen die daar voor het eerst heen gaan zonder een ervaren persoon mee te nemen of de mensen die op het laatste moment nog besloten hebben om het 'even' te doen. De boten met een goede voorbereiding en over de jaren opgebouwde ervaring met boten die geschikt zijn voor de tocht hebben eigenlijk nog nooit een SAR missie op poten hoeven zetten.
[...]
Ik zeg niet dat Howerd Rice slecht is voorbereid of geen ervaring heeft, maar feit blijft wel dat de meerderheid van dit soort tochtjes op een $100k of (veel) meer redding uitlopen en dat de consequenties daarvan uiteindelijk tweeledig zijn.

Misschien toch handig dan iets meer te schrijven over Howard Rice. Aangezien ik het niet veel beter kan omschrijven dan hij in het Wikipedia-artikel waarnaar ik in mijn eerste bericht verwijs staat beschreven start ik even met daaruit te citeren.
Howard Rice sailed and paddled a sailing canoe solo around Cape Horn, Chile considered by many sailors to be the Mount Everest of sailing challenges. Articles about his expedition have appeared in Outside Magazine, Sports Illustrated, Yachting Magazine, many international newspapers and is referenced in numerous books on the subject of ocean kayaking and canoe sailing.

He utilized a 15 foot Klepper folding canoe often referred to as a sailing canoe in 1989-1990. His epic expedition covered three and a half months solo in Tierra Del Fuego in the austral summer although winter conditions, snow, sleet, ice storms and high winds prevailed. His route took him down the Beagle Channel through the Wollaston Islands to Hornos Island and back as far west as Timbales in the western Beagle Channel. He prepared for the effort by extensive training for two years including sessions with ocean kayaker Eric Stiller including a number of canoe sailing trips in extreme winter conditions. His training with Eric Stiller included paddling and sailing the Hudson River in New York in winter conditions at times with temperatures below zero. Other training venues included Key West, Florida with US Army Special Forces and Navy SEAL MAROPS groups whom he worked with as an instructor/trainer in small boat handling techniques and marine operations. He authored the US Army Special Forces MAROPS manual for small boat operations pertaining to one and two man kayak operations.

According to the Armada de Chile naval records he is the only person to have solo paddle/sailed east to west and west to east, doubling Cape Horn. His journey is considered one of the epic small boat roundings of Cape Horn. He battled three months of high winds and heavy seas, two capsizes and injury requiring medical attention in Argentina. On Cape Horn he experienced winds in excess of 90 mph and was forced to await his rounding until conditions improved.

Howard Rice was awarded a certificate of merit commemorating his feat by the Armada de Chile (Chilean Navy) at Puerto Williams Chile on March 11, 1990 as the first solo sail kayak/canoe to successfully round and double Cape Horn. Previous to his Cape Horn expedition he raced in both one design and offshore sailing classes. He has made numerous open ocean, open water voyages in small boats including both sailing canoes, cruising dinghies and small sailboats. He is an instructor in small boat handling techniques and has taught at numerous symposia in North America and Europe. Since the rounding of Cape Horn he has continued ocean sailing in small boats with the focus on sailing canoes. He has conducted US Army small boat operations training with Eric Stiller at both Fort Campbell, Kentucky and Key West, Florida.
Waaruit je kan afleiden dat:
- hij daar nu niet is voor het zetten van een record. Dat heeft hij al 27 jaar in handen;
- iemand die er al eerder 3 maanden in een zeilkano heeft rondgevaren en onder meer US Navy SEALS heeft getraind misschien wel een beetje weet waar hij aan begint.

Voor wat betreft de voorbereiding van deze reis, degenen die iets meer betrokken zijn in het wereldje van kleine bootjes weten dat Howard een behoorlijk track record heeft in zowel het doorontwikkelen van zeilkano's en het gebruik ervan op groot water, de ontwikkeling van de SCAMP en de doorontwikkeling naar een "expeditie"-versie ervan. En dat hij in de afgelopen twee jaar twee keer ter voorbereiding naar Chili is geweest voor direct overleg met de Armada de Chile in Punta Arenas, onder meer mbt de omstandigheden en de veranderingen daarin sinds zijn tocht in 1989/1990. Ik weet niet hoeveel mensen die die kant op gaan dat kunnen zeggen.

Al met al heb ik in ieder geval niet de neiging Howard Rice te beschrijven met aanduidingen als "dit soort onverantwoorde lieden" of "dare-devils die specifiek in het spotlight willen staan".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 mrt 2017 13:09 door JotM. Reden: nog een typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl