Kijk je even niet naar het draadje dat je gestart bent, staan er een paar stevige reacties in.
Erikdejong schreef :
frankrijk schreef :
Sterker nog, ik ben zelfs een beetje boos, want dankzij dit soort onverantwoorde lieden worden de regels steeds strakker aangetrokken, waardoor het straks alleen nog maar voor een kleine elite mogelijk wordt in dit soort wateren te zeilen.
Precies mijn idee. Het is al bijna onmogelijk om een verzkering voor je boot te krijgen voor de soort vaargebieden waar wij vertoefen, en de verzekering word ook steeds onbetaalbaarder. Vrijwel uitsluitend veroorzaakt door 'dare-devils' die specifiek in het spotlicht willen staan. En vaker dan niet redding nodig hebben van de lokale kustwacht.
...
Waarna Erik een paar berichten verder vervolgt met
Ik wil er niet over oordelen of iets onverantwoord is of niet, ik ken Howerd niet noch ken ik zijn boot.
Kreeg ik toch het gevoel dat je dat al gedaan had, dat oordelen.
Waarna dan volgt
Kijkend naar de 'reddingen' die in het noorden zijn uitgevoerd, dan is dat vrijwel altijd voor mensen die erg veel risico nemen om zo graag een record te zetten, of de mensen die daar voor het eerst heen gaan zonder een ervaren persoon mee te nemen of de mensen die op het laatste moment nog besloten hebben om het 'even' te doen. De boten met een goede voorbereiding en over de jaren opgebouwde ervaring met boten die geschikt zijn voor de tocht hebben eigenlijk nog nooit een SAR missie op poten hoeven zetten.
[...]
Ik zeg niet dat Howerd Rice slecht is voorbereid of geen ervaring heeft, maar feit blijft wel dat de meerderheid van dit soort tochtjes op een $100k of (veel) meer redding uitlopen en dat de consequenties daarvan uiteindelijk tweeledig zijn.
Misschien toch handig dan iets meer te schrijven over Howard Rice. Aangezien ik het niet veel beter kan omschrijven dan hij in het Wikipedia-artikel waarnaar ik in mijn eerste bericht verwijs staat beschreven start ik even met daaruit te citeren.
Howard Rice sailed and paddled a sailing canoe solo around Cape Horn, Chile considered by many sailors to be the Mount Everest of sailing challenges. Articles about his expedition have appeared in Outside Magazine, Sports Illustrated, Yachting Magazine, many international newspapers and is referenced in numerous books on the subject of ocean kayaking and canoe sailing.
He utilized a 15 foot Klepper folding canoe often referred to as a sailing canoe in 1989-1990. His epic expedition covered three and a half months solo in Tierra Del Fuego in the austral summer although winter conditions, snow, sleet, ice storms and high winds prevailed. His route took him down the Beagle Channel through the Wollaston Islands to Hornos Island and back as far west as Timbales in the western Beagle Channel. He prepared for the effort by extensive training for two years including sessions with ocean kayaker Eric Stiller including a number of canoe sailing trips in extreme winter conditions. His training with Eric Stiller included paddling and sailing the Hudson River in New York in winter conditions at times with temperatures below zero. Other training venues included Key West, Florida with US Army Special Forces and Navy SEAL MAROPS groups whom he worked with as an instructor/trainer in small boat handling techniques and marine operations. He authored the US Army Special Forces MAROPS manual for small boat operations pertaining to one and two man kayak operations.
According to the Armada de Chile naval records he is the only person to have solo paddle/sailed east to west and west to east, doubling Cape Horn. His journey is considered one of the epic small boat roundings of Cape Horn. He battled three months of high winds and heavy seas, two capsizes and injury requiring medical attention in Argentina. On Cape Horn he experienced winds in excess of 90 mph and was forced to await his rounding until conditions improved.
Howard Rice was awarded a certificate of merit commemorating his feat by the Armada de Chile (Chilean Navy) at Puerto Williams Chile on March 11, 1990 as the first solo sail kayak/canoe to successfully round and double Cape Horn. Previous to his Cape Horn expedition he raced in both one design and offshore sailing classes. He has made numerous open ocean, open water voyages in small boats including both sailing canoes, cruising dinghies and small sailboats. He is an instructor in small boat handling techniques and has taught at numerous symposia in North America and Europe. Since the rounding of Cape Horn he has continued ocean sailing in small boats with the focus on sailing canoes. He has conducted US Army small boat operations training with Eric Stiller at both Fort Campbell, Kentucky and Key West, Florida.
Waaruit je kan afleiden dat:
- hij daar nu niet is voor het zetten van een
record. Dat heeft hij al 27 jaar in handen;
- iemand die er al eerder 3 maanden in een zeilkano heeft rondgevaren en onder meer US Navy SEALS heeft getraind misschien wel een beetje weet waar hij aan begint.
Voor wat betreft de voorbereiding van deze reis, degenen die iets meer betrokken zijn in het wereldje van kleine bootjes weten dat Howard een behoorlijk track record heeft in zowel het doorontwikkelen van zeilkano's en het gebruik ervan op groot water, de ontwikkeling van de SCAMP en de doorontwikkeling naar een "expeditie"-versie ervan. En dat hij in de afgelopen twee jaar twee keer ter voorbereiding naar Chili is geweest voor direct overleg met de Armada de Chile in Punta Arenas, onder meer mbt de omstandigheden en de veranderingen daarin sinds zijn tocht in 1989/1990. Ik weet niet hoeveel mensen die die kant op gaan dat kunnen zeggen.
Al met al heb ik in ieder geval niet de neiging Howard Rice te beschrijven met aanduidingen als "dit soort onverantwoorde lieden" of "dare-devils die specifiek in het spotlight willen staan".