Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Op naar de Med....

Op naar de Med.... 09 juli 2018 08:42 #958497

  • Koen V
  • Koen V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hallo daar, als kersvers forum-lid wil ik het volgende op de (kuip)tafel leggen:

We denken erover om volgend jaar onze boot over te brengen naar 't zuiden van Frankrijk. Het plan momenteel is ergens deze winter de boot op een vrachtwagen over laten brengen, en daar op de kant gaan liggen. In de Paas- en Zomervakantie dan in 't water en zoveel mogelijk genieten.

Al wie tips, ervaring, opmerkingen, ... heeft: hartelijk welkom om mee te discussiëren.

Practical details: Boot is 40ft, 2m diepgang, dus binnendoor over de kanalen gaat niet. De tijd om zelf rond te varen steken we liever in 'quality time'. Op zich lijkt het me wel een avontuur, maar een mens kan niet alles hebben.
Vragen waar we momenteel nog mee zitten: Overwinteren op een bok in 't Zuiden, hoe gaat dat? Wat met wind, vorst, invloed van de zon, .... Hoe pakken we het jaarlijks motoronderhoud aan? Wat zijn budget-optimale manieren om dit aan te pakken (momenteel Port Napoleon in gedachte)? Transport over de weg: do's, don'ts, ... Heen en terug systemen? Los van de typische 'Autoroute du Soleil-charme' lijkt vliegen of treinen een betere aanpak.

Zijn hier niet pensioengerechtigden die iets gelijkaardigs doen :-)?

Ahoy,
Koen
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 09:14 #958505

Hi,

Transport heeft erg veel te maken met de haast die je hebt. ls je een transporteur vindt die vaker op Frankrijk rijdt dan zou je een afspraak kunnen maken waarbij de boot bv op het terrien van de transporteur ligt en opgeladen wordt als heen-vracht indien er een retourtje voorhanden is, dat scheelt je enorm in de kosten.

In Frankrijk kun je in de grotere havens zo ongeveer alles voor je boot kopen. Vorst hoef je geen rekening mee te houden. Veel bezitters zetten aan het eind van het seizoen hun boot op de wal en klatsen er een dikke laag was op ter bescherming. In he voorjaar uitpoetsen. AF rollen en het water weer in.

Onze boot (Contest 36S) ligt in SPanje (Galicie). Wij hebben een betaalbare plek, vooral omdat we geen stroom nodig hebben (zonnepanelen aan boord). DIt scheelt ons veel geld. Ook erg handig bij ankeren. Ik zou zeker investeren in een zonnepaneel en een (Victron) MPPT lader, dan weet je meteen hoe op je appe hoe de lading van je accus is.

Qua motor en algemene techniek: zorg dat alles he-le-maal tip-top is. Ik heb zelf veel gedaan (toilet, stuurstand, fokroller gereviseerd, nieuwe accus ed) en daarnaast motor een uitgebreide beurt inc flush laten geven. verder verschillende sets folters aan boord (in vacuum zakken) en voldoende olie voor een paar beurtjes. Het is nog niet eens zozeer de kosten waar je voor staat, maar ook het gemak: als je de spullen aan boord hebt dan kun je olie/filters verwisselen als het jou zelf uitkomt.

Wij hebben veel spares aan boord en ook ruime hoeveelheid consumables. ook heb ik redelijk wat epoxy (flessen, kleine tubes en oa kant en klaar dikke epoxy lijm/vulmiddel voor in de kitspuit).

Veel stootwilllen en veel lange (stevige) lijnen, ik heb 1 X 60M, 2 x 45M en 2x 15M 18mm, gekocht op een rol. Met deze lijnen kun je je boot in ieder geval overal vastmaken.

Ankerkettig moet lang genoeg zijn (ik heb ruim 80M) en je moet je anker kennen, tweede anker mee met in ieder geval een ketting-voorloop.

Als je wilt ankeren (en dat wil je) dan wil je ook een Dinghy (door ons steeds "rubbie" genoemd). Wij hebben een opblaasbare met deep V bodem. Deze kan in ieder geval planeren waardoor je droog blijft (in plane dus) in golven en ook langere afstanden kunt afleggen. Wij hebben een oudere 2T BBM, licht en op iedere manier op te slaan, de moderne 4T's zijn veel zwaarder en kunnen maar op een of twee verschillende manieren lekken zonder olie te verliezen.

Verder watertanks schoon (mangat??), dieseltank idem (bij ons mangat laten maken). AIS, digitale kaarten, fatsoenlijke plotter, zwemtrap in orde, loopplank over de achtersteven, 12V in alle hutten voor eventuele gasten of Pubies. Wij hebben ook overal 220V via een dikker inverter, erg handig.

Let op UV beschreming voor je luiken (hoezen, zeilen (UV strip, fokhoes gaat vaak wapperen en is onhoudbaar in ect sterke wind), voor mij werkt UV strip en strak oprollenopbinden beter. Niet te veel lakwerk aan del (tenzij je enigzinds masochistisch bent aangelegd). Een teakdek verdampt; de laagdikte neemt significant af in de volle zon. Wij hebben bewust een boot geaocht zonder teakdek na de evraringen met onza Hallberg in de Carieb.

Veel succes en plezier!

Sjoerd
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 09 juli 2018 09:15 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 09:37 #958516

  • Koen V
  • Koen V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hi Sjoerd,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Zonnepanelen staan inderdaad op de lijst. Ik vraag me nog af hoeveel vermogen/oppervlak we nodig gaan hebben. Onze servicebatterijen zijn nu 210Ah, ik schat dat we die momenteel (in Nederland) 50% gebruiken per dag. In het zuiden zal de koelkast wel wat meer haar best moeten doen. Die invertor heb ik ook al liggen, moet ik alleen nog inbouwen met een keuzeschakelaar voor de 220v aansluitpunten: walstroom of batterij.

We hebben al ruime ervaring op de Middellandse zee (ik denk een 10-tal vakanties op huurboot). Ankeren is dus inderdaad een must have, met voldoende ankerketting (ik dacht voor een 70m te gaan). In de meeste baaien ligt iedereen met een 30m, als we daar met 70m gaan 'ronddraaien' lijkt het mij spannend te worden. Maar op rustige plekken is 70 à 80m inderdaad handig. Rserve-anker voorlopig aan een verzwaarde lijn van 40m.
Dinghy hebben we al, 2,5m, opblaasbare kiel met alu bodem. Voorlopig lijkt me dat wel te voldoen. Ik ben nog aan het zoeken naar een handig davits systeem (waarschijnlijk de Weaver snap datvits, die passen mooi op de boot).

We hebben inderdaad een teak dek... Van dat krimpen had ik nog niet gehoord. Straf! We zullen wel zien, ik ga dat nu niet van de boot breken :-).

Onderhoud, tanks, ... zoek ik inderdaad zelf te doen. Een deel van de lol van zeilen zit hem in 't klussen hé.
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 09:46 #958518

Hi,

Mbt teak dek: ik bedoel geen krimpen maar afnemen van de laagdikte. Vrienden van on shebben een boot waarvan kuip en achterste deel van de kajuit (sprayhood) onder een zeil ligt. Je kunt op het dek de overgang zien, op het deel met veel UV is het teak minder netjes en ook dunner.

Wij hebben 360AH accu (AGM) en 2X 80Wp panelen. Netto krijgen we op een goede dag tegen de 7A binnen zie ik op mijn appje.

Wij ankeren ook zelden met de volle lengte, idd vaak tot aan een meter of 15-40. De eztra lengte geeft je vrijheid om verder uit de kust te ankeren ofwel met slecht weer goed en rustig te blijven liggen (rust in je hoofd bedoel ik dan).

Davits hebben we niet, onze boot is er te klein voor. Op de vorige 9HR 45) ook niet, we hesen de rubbie vaak aan de Spival langszij.

groet,

SJoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 10:10 #958525

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Sailingcamelot schreef :
Hi,

Ik zou zeker investeren in een zonnepaneel en een (Victron) MPPT lader, dan weet je meteen hoe op je app hoe de lading van je accus is.

Hoe doe je dat? Ik heb ook een Victron lader, maar moet een bluetooth connectie maken om de data uit te lezen. Dus dat kan alleen als ik op de boot ben. Of ga je remote naar een apparaatje op je boot met een permanente internetverbinding?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 10:12 #958528

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
leuk plan !
wij zijn op dit moment ook nog op de Med (zeilen rond de Balearen) en het plan is tegen sept weer uit de Med te zijn richting Marokko 'and beyond'

vwb vervoer kan ik je weinig vertellen maar heen en weer vliegen lijkt eigenlijk altijd goedkoper dan zelf rijden

- zonnepanelen , neem een zo groot mogelijk vermogen , wij hadden 4x 85Wp panelen . Dat was krap . Nu hebben we 2x 335Wp panelen en dat voorziet 100% in onze behoefte (met koelkast , vriezer , watermaker , wasmachine , whisper power 2000 watt inverter etc) op een plm 500Ah akku bank

- zoals gezegd , neem een goede bijboot met harde bodem . als je voor pvc gaat laat er een hoes voor maken die je altijd om de tubes kunt laten zitten (sunbrella) anders is hij na een jaar of wat vernietigd door de UV vd zon, beter is hypalon maar dat ik ook duurder , maar kun je gewoon in de zon laten liggen . wij hebben een 20pk motor , misschien een beetje overkill maar met z'n 4en in het bootje + boodschappen kunnen we nog steeds in planee van en naar de boot . dit is droger en sneller en je actieradius is ook groter en kun je lekker vanaf je ankerplek de boel verkennen (planee is zo'n 10 knopen , top snelheid is 20 knopen en dan lekker even de baaien in de buurt onderzoeken ) snap davits lijkt me prima voor een klein bijbootje ?

- wij hebben 100 meter ketting , die gebruiken we eigenlijk nooit helemaal maar we kunnen dus wel op 20 meter diepte ankeren . en 100m was net zo duur als 70 meter omdat het in een 100meter ton verkocht wordt , omdat de dealer weinig kan met de overgebleven 30 meter kochten wij dus een volle ton

- onderhoud , je kunt alles nog zo goed onderhouden hebben , er gaat toch vanalles defect onderweg , gewoon regulier onderhoud blijven uitvoeren (of laten uitvoeren als je zelf in NL zit) volgens het boekje en repareren wat er defect gaat , spares hebben we aan boord 'voor het geval dat' (voor de motor oa filters , start motor , impeller pomp rebuild kit, impellers , snaren , brandstofpomp , en voor andere systemen ook spares) extra MPPT voor de zonnepanelen . wat er bij ons in de laatste 8 weken defect gegaan is 1x victron MPPT , 1x Caframo fan (beide garantie) jabsco wc pomp , 220v diesel generator :( electrische deel (wacht nu op spares)

de afgelopen winter heeft onze boot in het water gelegen , gaat prima , vorst in Almerimar is onbekend en het gros vd boten ligt tijdens niet gebruik gewoon het hele jaar in het water
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 10:15 #958529

Eclips schreef :
Sailingcamelot schreef :
Hi,

Ik zou zeker investeren in een zonnepaneel en een (Victron) MPPT lader, dan weet je meteen hoe op je app hoe de lading van je accus is.

Hoe doe je dat? Ik heb ook een Victron lader, maar moet een bluetooth connectie maken om de data uit te lezen. Dus dat kan alleen als ik op de boot ben. Of ga je remote naar een apparaatje op je boot met een permanente internetverbinding?

Werkt alleen aan boord idd.. Ik wil het op termijn nog eens proberen met de RPI
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 10:40 #958539

  • Koen V
  • Koen V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
- In het water overwinteren, is dat niet duurder? In NL blijven we ook in 't water, ik ben geruster in een boot die drijft dan één die op de kant staat. Wat met aangroei als je een hele winter in de Middellandse zee ligt? Slijten zinkanodes even snel, trager of sneller daar?

- Onze dingy en bb motor hebben we al, een 2,5pk 4t... Niet veel, maar ook niet zwaar :-). Als we er enkel een paar keer mee varen in de vakantie zal hij zo snel niet slijten van de zon denk ik. En als het zo is, dan zien we wel hoe we daarmee omgaan. Het bootje weegt een 40kg, teveel gedoe om op het dek te hijsen. Vandaar de davits. Die snap davits moeten dat gewicht in principe ruim aankunnen.

- De zonnepanelen, tja. ik denk voor ongeveer 200Wp te gaan. We hebben geen watermaker, wasmachine, ... Dus daar gaan we al een eindje mee geraken. Voor de prijs van een watermaker kan je trouwens veel nachtjes liggeld (met bijtanken) betalen.

- En zeilen = dingen die stuk gaan :-)... I know.
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 11:02 #958551

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Koen V schreef :
- In het water overwinteren, is dat niet duurder? In NL blijven we ook in 't water, ik ben geruster in een boot die drijft dan één die op de kant staat. Wat met aangroei als je een hele winter in de Middellandse zee ligt? Slijten zinkanodes even snel, trager of sneller daar?

voor ons was in het water goedkoper dan op de kant ? vergeet niet dat het niet alleen om het 'op de kant staan' gaat maar ook de prijs van het in en uit het water takelen , dat kan zomaar duur zijn. Even navragen in de uitgezochte haven wat eea kost en mogelijk is . vwb anodes , ik zie geen verschil . En aangroei hebben we niet , wij hebben in mei 2017 coppercoat laten aanbrengen en tot nu toe (na 15 maanden in het water) geen enkele aangroei behalve een beetje zacht slijm dat je makkelijk kunt wegvegen
Koen V schreef :
- Onze dingy en bb motor hebben we al, een 2,5pk 4t... Niet veel, maar ook niet zwaar :-). Als we er enkel een paar keer mee varen in de vakantie zal hij zo snel niet slijten van de zon denk ik. En als het zo is, dan zien we wel hoe we daarmee omgaan. Het bootje weegt een 40kg, teveel gedoe om op het dek te hijsen. Vandaar de davits. Die snap davits moeten dat gewicht in principe ruim aankunnen.

als je hem binnen kunt opbergen als je hem niet gebruikt is dat perfect natuurlijk , maar als je hem buiten laat liggen / hangen en als hij van pvc is zou ik absoluut een hoes overwegen , UV is een killer voor pvc , helemaal in de Med
Koen V schreef :
- De zonnepanelen, tja. ik denk voor ongeveer 200Wp te gaan. We hebben geen watermaker, wasmachine, ... Dus daar gaan we al een eindje mee geraken. Voor de prijs van een watermaker kan je trouwens veel nachtjes liggeld (met bijtanken) betalen.

voor wat ik betaald heb voor de watermaker konden we hier 2 nachtjes in een haven blijven ;) (3 in het laag seizoen )
maar maak een berekening van je stroomverbruik ? en vergeet niet dat koelkast in NL misschien 30-50% vd tijd aanstaat , in warm weer kan dat snel oplopen (=meer stroom verbruik) onze koelkast doet zo'n 4 a 5 Ah 24/7 en dat is dus al gauw 100-120Ah per dag , een 200Ah akku bank is dus net (of net niet) genoeg om je koelkast te laten draaien zonder je akku's te vernielen . 200Wp panelen @ 13.5 volt leveren dus zo'n 14Ah gedurende 8 a 10 uur bij volle zon , ook net genoeg om de koelkast draaiende te houden . Maar ik ben voorzichtig en reken het ruim dus misschien red je het makkelijk
Koen V schreef :
- En zeilen = dingen die stuk gaan :-)... I know.

alles gaat stuk :)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 11:20 #958562

  • Koen V
  • Koen V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik zal mij nog eens moeten verdiepen in Ah berekeningen blijkbaar :-).

Een watermaker, kost dat geen paar duizend eurootjes voor een degelijk model?
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 12:05 #958572

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Koen V schreef :
Ik zal mij nog eens moeten verdiepen in Ah berekeningen blijkbaar :-).

Een watermaker, kost dat geen paar duizend eurootjes voor een degelijk model?

Niet als je mazzel hebt en een complete 12 volt watermaker op MP ziet voor 150 euro ;)

Maar ga idd nog even goed rekenen wat je verbruik is , dat scheelt een hoop irritatie later
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 12:12 #958576

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
En voordat je het weet lig je dagen of langer op
Deze plekken , en dan wil je voldoende stroom hebben voor koud bier (ik wel ;)
Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 13:56 #958614

  • Koen V
  • Koen V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Jij hebt daar wel een vochtige boot lijkt me... Water, bier... :-)
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 13:58 #958615

Off Topic:
shit,
wat een topic is dit... lopen wij toch maar te klooien in NL...
Einde off topic
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 14:01 #958616

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Koen V schreef :
Jij hebt daar wel een vochtige boot lijkt me... Water, bier... :-)

droge schipper ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 14:09 #958618

  • Koen V
  • Koen V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
ISO788 Hans schreef :
Off Topic:
shit,
wat een topic is dit... lopen wij toch maar te klooien in NL...
Einde off topic

Dat dacht ik ook... Vandaar de topic :-)
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 14:40 #958625

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Koen V schreef :
Hi Sjoerd,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Zonnepanelen staan inderdaad op de lijst. Ik vraag me nog af hoeveel vermogen/oppervlak we nodig gaan hebben. Onze servicebatterijen zijn nu 210Ah, ik schat dat we die momenteel (in Nederland) 50% gebruiken per dag. In het zuiden zal de koelkast wel wat meer haar best moeten doen. Die invertor heb ik ook al liggen, moet ik alleen nog inbouwen met een keuzeschakelaar voor de 220v aansluitpunten: walstroom of batterij.

We hebben al ruime ervaring op de Middellandse zee (ik denk een 10-tal vakanties op huurboot). Ankeren is dus inderdaad een must have, met voldoende ankerketting (ik dacht voor een 70m te gaan). In de meeste baaien ligt iedereen met een 30m, als we daar met 70m gaan 'ronddraaien' lijkt het mij spannend te worden. Maar op rustige plekken is 70 à 80m inderdaad handig. Rserve-anker voorlopig aan een verzwaarde lijn van 40m.
Dinghy hebben we al, 2,5m, opblaasbare kiel met alu bodem. Voorlopig lijkt me dat wel te voldoen. Ik ben nog aan het zoeken naar een handig davits systeem (waarschijnlijk de Weaver snap datvits, die passen mooi op de boot).

We hebben inderdaad een teak dek... Van dat krimpen had ik nog niet gehoord. Straf! We zullen wel zien, ik ga dat nu niet van de boot breken :-).

Onderhoud, tanks, ... zoek ik inderdaad zelf te doen. Een deel van de lol van zeilen zit hem in 't klussen hé.

Het is niet alleen het krimpen van het teakdek door de zon maar ook de Sikaflex die wij in NL gebruiken gaat plakken. Teakdek wordt idd afgeraden voor de warmere streken. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 09 juli 2018 14:42 #958627

ISO788 Hans schreef :
Off Topic:
shit,
wat een topic is dit... lopen wij toch maar te klooien in NL...
Einde off topic

Ik vind onze thuiswateren toch wel wat meer variatie bieden (Engeland, Frankrijk, Scandinavie en ander publiek) Alleen dat weer hè :ohmy:

Als non-pensionada drie jaar in de MED gezworven. Heen buitenom, terug door de kanalen, ging net met 1,80. Overwinteringen in Portugal, Turkije en Corfu. Dubbele landvasten en springen en wintertent over de boot als we er niet waren. Alleen in Malta is de boot eruit geweest en nieuwe AF gesmeerd. Af en toe snorkelend de aangroei verwijderd. 1x een week onderhoud (vooral verniswerk) gepleegd in Turkije. Motoronderhoud gaande weg voor zover nodig. Spartaanse boot verder dus niet veel sores m.u.v. het teakdek. Opnieuw moeten kitten in Corfu. (jammer, was voorafgaand aan MED tijdens een hollandse winter geheel gerenoveerd)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2018 14:53 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 16 juli 2018 16:34 #960450

  • Koen V
  • Koen V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Noballast schreef :
ISO788 Hans schreef :
Off Topic:
shit,
wat een topic is dit... lopen wij toch maar te klooien in NL...
Einde off topic

Ik vind onze thuiswateren toch wel wat meer variatie bieden (Engeland, Frankrijk, Scandinavie en ander publiek) Alleen dat weer hè :ohmy:

Als non-pensionada drie jaar in de MED gezworven. Heen buitenom, terug door de kanalen, ging net met 1,80. Overwinteringen in Portugal, Turkije en Corfu. Dubbele landvasten en springen en wintertent over de boot als we er niet waren. Alleen in Malta is de boot eruit geweest en nieuwe AF gesmeerd. Af en toe snorkelend de aangroei verwijderd. 1x een week onderhoud (vooral verniswerk) gepleegd in Turkije. Motoronderhoud gaande weg voor zover nodig. Spartaanse boot verder dus niet veel sores m.u.v. het teakdek. Opnieuw moeten kitten in Corfu. (jammer, was voorafgaand aan MED tijdens een hollandse winter geheel gerenoveerd)

Die thuiswateren zijn inderdaad heel veelzijdig, maar het zijn allemaal vrij stevige tochten. Familiezeilen in Zeeland is super, maar 't weer zit niet veel mee. Verder is het om professionele redenen de laatste tijd moeilijk om geregeld weekends vrij te maken... Het lijkt me beter haalbaar om grote 'brokken' in te plannen. Vandaar dat we 't eens willen proberen in de MED.

En ankeren in baaitjes, zaalig als je 't mij vraagt!
Zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 16 juli 2018 17:17 #960460

Inderdaad, gewoon doen dus. Wij deden het ook in grote en kleinere "brokken"

Op mijn wensen lijstje staat nog eens een bezoekje aan de Costa Brava op eigen kiel. Overigens dat meer uit nostalgische overwegingen. Dat deel van de MED hebben wij destijds overgeslagen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op naar de Med.... 18 juli 2018 17:45 #961041

Boven op wat er al gezegd is;
Je luiken eventueel omdraaien zodat ze de wind vangen wanneer je voor anker ligt
Goede kwaliteit Bimini (sunbrella)
Zonnetent voor over de giek
Windhappers voor in je luiken
Actieve waterfilter zodat je uit je tanks kan drinken en niet hoeft te zeulen met plastic flessen die ook nog schadelijk voor t milieu zijn.
Goede ventilatoren 12V en 1 goede 220V voor wanneer je walstroom hebt.
Goed anker (Delta, mantus, rocna oid)
Buitendouche
Veel zonnepanelen. Daar is echt meer is beter. Idialiter harde panelen.
Bbq voor ad railing.
Eventueel de isolatie van je koeling verbeteren.
Lange drijvende lijnen voor als je in een kleine baai je kont aan een rots moet binden
Goede pilots. heinkel is zo’n beetje de standaard voor de middelen zee. Voordeel is dat de kust niet echt verandert dus je hoeft niet steeds de laatste versies te kopen.
Laatst bewerkt: 18 juli 2018 17:46 door Dewindhoos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl