redshift schreef :
..................................................
Ik vraag me echt af (zeker gezien het vaak uit de hand lopen van software ontwikkeling) of het nou echt goedkoper is om een sluis te automatiseren of om gewoon 3 extra, beter opgeleide sluiswachters aan te nemen.
Dat laatste voelt in ieder geval een stuk beter, maar misschien wordt ik al te oud en sentimenteel...
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
In dit kader vertel ik weer eens een verhaaltje, want daar hou ik van.
Begin jaren '80 was ik een zomerlang sluiswachter op de Nederrijn bij Driel. Beter gezegd: ik was één van de sluiswachters.
Die sluis werd 24 uur per dag en 365 dagen per jaar bediend, want onderdeel van een hoofdtransportas in het kader van de Akte van Mannheim.
Zowel bij het boven- als bij het benedenhoofd zat altijd 1 sluiswachter, en tijdens kantooruren was de sluismeester de onbetwiste despoot in het hoofdgebouw.
Alles werd met de hand bediend vanaf een grijze plaatstalen console met een indrukwekkende rij schakelaars en signaallampjes.
Op een vrijdagmiddag was er iets mis. De sluisdeuren konden pas geopend worden als het waterniveau aan beide zijden van die deuren gelijk was; een set drukschakelaars liet dan (hoorbaar in de console) een relais omschakelen. Op die vrijdagmiddag hoorde ik dat relais aantrekken, maar de verklikkerlamp ging niet aan en de deurenbediening bleef geblokkeerd.
Ik meldde dat met de diensttelefoon aan de sluismeester, die de zaak zeer serieus opnam. Hij zou maandagmorgen zo vroeg mogelijk de technische dienst bellen en tot die tijd moest de sluis maar op dubbel rood. Nee, het kon niet nu want het was vrijdagmiddag.
Mijn probleem was, dat ik niet als een ambtenaar denk. Na dat telefoongesprek heb ik de onderkant van de bedieningsconsole opengemaakt, waar ik al snel een verdacht relais vond. Ik trok dat relais uit de voet, maakte het open en zag een flink geoxideerd contact. Met m'n zakmes heb ik dat contact schoongekrabt, waarna ik het relais weer terugdrukte in de voet.
Alles werkte weer! Trots meldde ik dat aan de sluismeester.
Helaas, ik kreeg op m'n falie omdat de verrichte reparatie buiten mijn competentie viel. Met tegenzin gaf hij opdracht om het dubbel rood eraf te halen.
De moralen van dit verhaal: het is vaak beter als een kunstwerk ter plekke wordt bediend; er bestaan twee werelden naast elkaar: de echte wereld en die van de ambtenaren.
Wim.