Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 05 mrt 2019 22:37 #1026842

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriendin zijn wij ons aan het oriënteren om een eerste zeilboot te kopen. Één van onze eisen is dat de boot trailerbaar is, om zo makkelijk verschillende vaargebieden te bezoeken en een andere eis is dat 2-3 weken erop vertoeven te doen moet zijn, dus een kajuitzeilboot >7m. Omdat we niet weten hoe vaak we willen/kunnen gaan varen (en waar) willen we de boot op de trailer thuis stallen.

Nu zijn we afgelopen maandag bij een te koop aangeboden Nautic-Plast Hai 760CL gaan kijken, maar daar wist de verkoper te vertellen dat de mast oprichten ongeveer 2 uur zou kosten en dan nog een uur voor de zeilen en het overige nodige om de boot zeilklaar te krijgen.

Mijn veronderstelling was dat met een maststrijkinstallatie je best rap een boot vanaf de trailer vaarklaar zou kunnen krijgen (~1 uur?). Dit zou betekenen dat een boot vanaf de trailer voor een dagje zeilen bestaat uit ~6 uur 'opbouwen' en 'afbreken', wat erg onpraktisch lijkt. Maak je er een weekend van verlies je toch nog een flink wat kostbare uren zeilplezier.

Echter de ene boot/maststrijkinstallatie is de andere niet en ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen van mensen die ook zonder vaste ligplaats een dagje of weekend gaan zeilen. Tips om sneller de boot zeilklaar te krijgen en zeer benieuwd naar de in praktijk benodigde tijden om een boot vanaf de trailer zeilklaar te krijgen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 05 mrt 2019 22:56 #1026848

Hoi koenijn,
Welkom op dit forum.

Ervaring met maststrijkinstallaties op trailerbare boten heb ik niet.
Wel met iets grotere boten.
Als je een maststrijkinstallatie hebt mét strijkwant, dan kan je je mast iig makkelijk en veilig strijken.

Mijn vorige boot was een sturgeon 22 (6,70) Ruim genoeg om er net zijn tweeën lang mee op vakantie te gaan, tenminste voor ons dan. En het voordeel van een wat kleiner bootje is dat een aantal dingen handzamer zijn.
Ik streek de mast in mijn eentje op de hand, zonder sprenkel, want die was kromgebogen met het zetten van de mast, ik gebuikte wel een boktalie, om de mast even op zijn plek te houden als ik van de kuipbank overstapte op het kajuitdak.
Het naar voren leggen van de mast deed ik ook alleen. Het is allemaal te behappen als het wat kleiner is.
Kleine zeiltjes: zó gestreken, zo afgeslagen en in de zeilzak gedaan, en zó weer aangeslagen;)
Kleiner bootje is vaak wat lichter, dus stelt ook minder eisen aan de trekauto.

Ander voordeel van <7m is dat je bv. alleen een wit rondschijnend toplichtje nodig hebt, en er verder wat minder eisen zijn.

Of het mast strijken en zetten snel gaat ligt ook een beetje aan hoe handzaam je boot is, hoe makkelijk je de verstaging los krijgt, hoe handzaam een eventuele rolfok is. Hoe makkelijk je eea ondersteunt en vastsjort. Maar het blijven natuurlijk veel handelingen, en al die 5 minuutjes tellen wel op.

Ik lees graag mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 05:53 #1026863

De vooropgestelde tijd van 3u voordat je daadwerkeljk wegvaart is helaas juist, ongeveer. Ik spreek uit ervaring. Koop een grote zwaarboot op trailer om op verplaatsing te gaan en huur of koop een comfortabel kajuitjacht voor de Grote Reizen. Juist aan dit laatste, het comfort, doet een trailerbaar jacht meestal haar concessies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 06:39 #1026869

Ik had een kolibri 560 waarvan je de mast met de hand omhoog kan drukken. Het kostte mij ongeveer een uur om de boot vastgebonden op de trailer te veranderen in een boot om wedstrijden mee te winnen in 45 minuten.
We voeren altijd de winterwedstrijden op de kaag en dan ging de boot 's morgens te water, we zeilden 1 of 2 wedstrijden en dan 's avonds ging de boot weer mee naar huis.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 06:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 07:04 #1026871

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Zoals hierboven Ik heb een trailersailer kajuit boot van bijna 8 meter en deze leg je er niet even in om een middagje te zeilen. Eerst na de helling wanneer je geluk heb geen wachttijd klaar maken 15 minuten erin vastleggen 10 minuten boel opruimen 5 minuten. motor aan en vertrekken na een rustig plekje 15 minuten. Mast omhoog en zeilen tuigage klaarmaken 1,5 uur totaal 2 uur minimaal. Dan zeilen en terug afbreken gaat wel sneller kan in 1,5 uur totaal voor 1 dagje zeilen 3,5 uur conclusie dat doe je niet. Ik gooide hem erin en ging dan minimaal een weekend zeilen en mis veel mooie zeildagen.

In 2019 doe ik het anders ik heb vlakbij een havenplek gehuurd en daar ligt de boot nu al in wanneer ik zin in zeilen heb erheen los gooien varen en zeilen omhoog 10 minuten en ik zeil. Ander vaargebied afbreken op de trailer en gaan. daarna weer terug naar de thuisbasis.
Eind dit jaar zal ik je kunnen vertellen of dit mij toch beter bevalt maar ik vermoed van wel dat de hele tijd op en afbreken gaat snel vervelen.

Groeten,
Marc
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 07:59 door marcs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 07:14 #1026874

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Ik heb mijn Kolibri 560 ook een tijdje gebruikt als trailer-sailer (terwijl het niet de best-trailarbare boot is).
Overdekt gestald bij een boer in de buurt, minimale kosten en minimaal onderhoud. Zo is bijvoorbeeld antifouling niet nodig.
Bij een dergelijk kleine boot waarbij de de mast gewoon met het handje rechtop zet is het zeilklaar maken niet super veel werk als je een beetje geoefend bent. Ik denk dat ik ook onder het uur zat. Al gingen wij nog maar alleen voor (lange) weekends weg maar dat ook met de rij afstand te maken.

Maar je boot hoeft niet veel groter te gaan om het ingewikkeld te maken. Mast-strijkinstallaties, rolfokken etc. maken het allemaal niet gemakkelijker. En met onze Kolibri gingen we ook elk jaar 4-5 weken weg ;)

Soms verlang ik nog wel eens terug naar het simpele van een trailer-sailer. Minder kosten, minder gedoe en alleen gedoe als je ook echt gaat zeilen. Maar het gaan zeilen heeft wel een hogere drempel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 07:34 #1026879

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Hoe zwaar is de beoogde auto om het spul mee te trekken, c.q. wat mag 'ie trekken?

Clever 23 / Sportina 680? (kan je ook nog droogvallen op het wad)
Shark 24? (bijvoorbeeld ; boot is niet meer te koop, maar stond voor 8 k€ incl trailer)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 08:03 #1026901

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
ik heb een clever 23/sportina 680
een van de redenen dat ik die boot kocht was om te traileren, voorjaarsweekje zeeland en in de zomervakantie richting Oostzee
reken voor het compleet optuigen maar minimaal 2 uur
vanuit de winterstaling met liggende mast kost het mij 3 uur trouwens

uit mijn hoofd weegt het spulletje inclusief trailer 1800/1900 kg
het gewicht wat ze in de docs opgeven is leeg, daar heb ik me op verkeken
het traileren is er nooit van gekomen vanwege het te hoge trekgewicht in combi met het te lang duren van het optuigen

ik heb ook een pluis, een open bootje van 3.80m
die ligt met liggende mast buiten onder een kleedje
het compleet tuigen kost al ruim een half uur
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 08:39 #1026915

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
Reken inderdaad maar minstens 2 uur voor de hele operatie. Als je door haast iets over hoofd ziet, zal je merken dat er tijdens het zetten van de mast ergens een lijn of een stag blijft haken en dan moet alles weer zakken en duurt het nog langer. Voor een dagje zeilen is het m.i. niet de moeite waard. Daarvoor zijn kleinere bootjes geschikter. Voor een weekend kan het lonend zijn, als je je weekend zo ruim mogelijk neemt. En of het leuk blijft zal ook afhangen van het aantal weekenden dat je wilt gaan zeilen. Wekelijks op- en aftuigen krijg je snel genoeg van.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 09:41 #1026944

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
in de jachthaven van Naarden lag de clever 4ever, op het jollenveld op een trailer
mast omhoog, zeilen erop
voor 1 dag nam hij de moeite niet om de boot te water te laten
teveel gedoe
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 09:57 #1026950

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
en dat zal uiteindelijk de meeste trailerbare boten tot stilstaanders of stilliggers bombarderen.
Te veel gedoe voordat je vaart en nogmaals voordat je weer weg bent.
Plus een dikke auto, waar laat je de boot op de trailer...
Een boot van > 7m lijkt op de kant een stuk groter dan in het water.

Maar als je dan toch wilt traileren... zoiets als een dragonfly trimaran???
die is toch ook trailerbaar?
Minder gewicht want geen ballast en gaat als de brandweer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 10:02 #1026951

Die Hai weegt wel minimaal 1500 kg maar reken maar met minstens 10-20% meer door uitrusting en afwijking van het ontwerpgewicht .www.nautic-plast.de/index_htm_...20760%20Prospekt.pdf
Samen met een trailer kom je dan al gauw op 2300 -2500 kg en daarvoor heb je een heel stevige trekauto nodig . Ook zul je het niet redden met rijbewijs B en zul je dus B-E nodig hebben.

Als je echt veel wilt traileren , bijv. bijna elk weekend in de zomer zou ik maar iets lichter en korters kiezen rond de 6,5 meter of zo .

Bij maststrijken om te gaan traileren moet niet alleen de mast even omlaag zoals bij een brug maar moet ook de giek ( en eigenlijk ook het zeil) eraf en de evrstaging los en opgebonden worden ebn goed bevestigd op de boot op de trailer.
Dat bij een dergelijke boot binnen 2 uur doen moet ik nog zien. Het si nu eenmaal geem kleine wedstrijdboot die speciaal bedoeld is om zeer vaak te traileren.
En dan kun je een wat grotere boot vrijwel niet meer op een trailerhelling te water alten en weet op de trailer trekken waardoor je steeds een kraan nodiug hebt , en dat is niet goedkoop. Bij mij in de haven kost dat per kraanbeurt bijv. al €50 en dat si dan nog erg goedkoop.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 10:28 #1026960

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
hier ook een clever 23, en wat Ton aangeeft is ook mijn ervaring.
De mast til ik samen met mijn vrouw niet rechtop. Wel met twee grote kerels. Ik heb geen speciale strijkinstallatie.
In Zwartsluis ligt een clever 23 achter een lage vaste brug. Die heeft wat veranderd aan de verstaging waardoor het strijken en zetten van de mast sneller en vooral lichter gaat.

Boot op trailer met staande mast scheelt al veel werk. Je kan een clever met een personenwagen van een trailerhelling afrijden, dat heb ik wel eens gedaan.

als de boot in het water ligt ben je van harte welkom in giethoorn

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 11:00 #1026976

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
HPV schreef :
en dat zal uiteindelijk de meeste trailerbare boten tot stilstaanders of stilliggers bombarderen.
Te veel gedoe voordat je vaart en nogmaals voordat je weer weg bent.
Plus een dikke auto, waar laat je de boot op de trailer...
Een boot van > 7m lijkt op de kant een stuk groter dan in het water.

Maar als je dan toch wilt traileren... zoiets als een dragonfly trimaran???
die is toch ook trailerbaar?
Minder gewicht want geen ballast en gaat als de brandweer.

Dat is ook weer ongelooflijk kort door de bocht. Er zijn nog heel wat voordelen aan een boot op een (weg)trailer.
Je kunt hem meenemen naar een ander vaargebied, b.v. op vakantie.
Je kunt hem ergens anders stallen dan aan het water, waardoor je minder voor de stalling kwijt bent.
Je kunt hem voor onderhoud/reparatie wegbrengen, in plaats van dat men naar jou toe moet komen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 12:19 #1027014

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Yellow Boat schreef :
En dan kun je een wat grotere boot vrijwel niet meer op een trailerhelling te water alten en weet op de trailer trekken waardoor je steeds een kraan nodiug hebt , en dat is niet goedkoop. Bij mij in de haven kost dat per kraanbeurt bijv. al €50 en dat si dan nog erg goedkoop.
Dat ligt er een beetje aan hoe en waar.

Bij mijn vereniging (KWV De Kaag) kosten "staanplaatsen op trailer incl. kraanhuur" €770 per jaar. Als ik een box + een winterstaplaats zou willen hebben ben ik duidelijk duurder uit.

Daartegenover zie ik een aantal verenigingsgenoten (w.o. ook ZF-ers) met hun Kolibri èn de winterwedstrijden doen èn in de zomer met gezin uithoeken van Europa bezoeken (bijv. Kroatië) die anders in 4 weken echt niet binnen het bereik liggen.
You win some and you loose some denk ik dan. En ligt het er m.i. dus maar aan wat je belangrijk vindt.

Mochten mijn partner en ik alsnog tot een trailer-sailer besluiten staat bij mij iig de Åland archipel en de Finse kust van de Botnische golf nog op het lijstje. Wat kan, want met de trailer op de ferry Travemünde-Helsinki ben je, uitgeslapen en al, in ong 48 uur in de archipel. Laat daar nog eens een uur of twee optuigen bijkomen, prima.
En dan kost die reis een paar centen, maar laten we wel wezen, een bootje waarmee dat kan kost een fractie van wat je jaarlijks aftikt voor een schip waarmee varend binnen een beetje schappelijke tijd verre bestemmingen te bereiken zijn.
Dat zullen waarschijnlijk niet dezelfde bestemmingen zijn. En dus is het wederom een kwestie van smaak of het je aanstaat of niet.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 12:35 #1027017

Uiteraard ben je bij verenigingen vrijwel altijd goedkoper uit.
Alleen moet je daar dan ook vrijwel altijd eerst lid worden en dat kan lang niet altijd zo een twee drie.
Vegelijken van de kosten bij een vereniging met die bij een commerciele jachthaven gaat natuurlijk ook helemaal mank , net als die appels en peren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 12:45 #1027019

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik weet niet hoe het in het noorden is, maar de wachtlijsten van weleer zijn hier niet meer.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 14:53 #1027054

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Hallo Koenijn,

Ik kwam met zo min of meer dezelfde filosofie in de watersportwereld zo'n 5 jaar geleden. Na het paar jaar huren boten weliswaar. Toen kocht ik een Etap 22.

Ik zal, vrees ik, veel herhalen van wat hier al gezegd is.

22 voet aan boot is plots een stuk groter als dat aan je auto hangt. En miskijk je niet aan het gewicht dat de boot weegt op papier. Je bent met heel wat meer gewicht onderweg.
Wees zeker dat je een voertuig hebt die het boeltje onder controle kan houden. Niet alleen aan 90km/u op de snelweg, maar ook om op die "slecht onderhouden" en "iets te pikante" trailerhelling te geraken. Hoe trailerbaar een boot is hangt van veel af, mijn inziens. De etap22 past op een trailer. Maar je moet nogal diep het water in door de bulbkiel. Hou daar zeker rekening mee bij jouw boot-keuze als je hellingen wil gebruiken.

Op- en aftuigen valt eigenlijk wel mee. Eens je de swung hebt en je doet dat graag... Maar voor 1 dag zal je het waarschijnlijk snel laten. Uiteindelijk wil je gewoon bij het water komen en wegvaren.

Ik zit zonder probleem met mijn vrouw op 22voet boot, maar dat hangt natuurlijk van de personen/relatie af.

Voor je het weet wil je een vast ligplaats, en gebruik je een kraan ;-)
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 15:35 door Berghut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 20:37 #1027146

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Hier een efsix open kielboot. 6 meter lang, 10 meter boven water en 20 vierkante meter zeiloppervlak, 500 kg leeg. Die kan ik met een beetje assistentie binnen 20 minuten van snelweg geschikt naar toerklaar omtoveren. Als ik alle lijnene en beetje netjes opgeruimd heb staat de mast met verstaging binnen 10 minuten, dan even het water in rijden,kiel laten zakken, roer er achter en ik ben weg. In de zomer gooi ik hem er zelfs regelmatig na het avondeten nog even in om twee uurtjes te gaan varen. Echt een fluitje van een cent.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 20:38 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 21:12 #1027163

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Rikken schreef :
Hier een efsix open kielboot. 6 meter lang, 10 meter boven water en 20 vierkante meter zeiloppervlak, 500 kg leeg. Die kan ik met een beetje assistentie binnen 20 minuten van snelweg geschikt naar toerklaar omtoveren. Als ik alle lijnene en beetje netjes opgeruimd heb staat de mast met verstaging binnen 10 minuten, dan even het water in rijden,kiel laten zakken, roer er achter en ik ben weg. In de zomer gooi ik hem er zelfs regelmatig na het avondeten nog even in om twee uurtjes te gaan varen. Echt een fluitje van een cent.

Heb je gelezen waar de TS naar aan het kijken is ?



Een trailer-sailer...

Bij mijn Tornado sport catamaran duurt het omkleden langer dan het aanslaan en hijsen
van de zeilen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 21:21 #1027167

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ter aanvulling/antwoord op enkele van jullie vragen/suggesties:
  • Verzuimt te vermelden, maar we hebben momenteel 1 kleine kerel van 6 maanden die ook mee gaat. Hierdoor zoeken we een wat comfortabelere zeilboot met wat meer stahoogte en buiten de boeg nog een tweede tweepersoonsbed ivm een eventueel tweede kind.[/i]
  • Trekauto: Mijn huidige auto (BMW 530d F11) heeft een automaat en mag 2000kg trekken. Vermogen en koppel zullen niet het probleem zijn bij dit motorblok, aangezien hetzelfde blok in een BMX X5 3500kg mag trekken. Maar het maximale trekgewicht is de beperkende factor. Eventueel wil ik de auto wel wisselen.
  • Werkelijk gewicht Hai 760: De verkoper (Nautic-Plast, de werf waar ze vandaan komen) van de Hai 760 zegt dat ik moet rekenen op een zeilklaar gewicht met (aluminium) trailer van rond de 2200kg. Dit is idd meer dan mijn auto mag trekken, maar de Hai 760 heeft een ophaalbare kiel met 370kg verwijderbare ballast. Hiermee zou ik dan onder de 2000kg kunnen komen ten koste van laadvermogen in de auto. Dit resulteert in een bruikbaar laadvermogen (auto + trailer) van zo'n 230kg voor kleding, voedsel, water, brandstof, etc. Momenteel hebben we in onze caravan een laadvermogen van zo'n 180kg + wat in de auto past. Echter neem je dan ook meer mee en ook dingen zoals een voortent van 30kg, twee fietsen samen 50kg. Dit zul je niet meenemen op een boot. De Hai is trouwens wel te slippen maar dan moet de trailer wel erg ver het water in gereden worden, dus zal voornamelijk kranen worden.
  • De Clever 23 / New Classic / Sportana 680 ben ik ook tegengekomen. Vooral vanwege de trailerbaarheid icm de waterballast sprak me aan. Echter mis ik hier bij langere verblijven de stahoogte en het 2e tweepersoonsbed.
  • Een Dragonfly Trimaran lijkt ons toch iets te sportief / te nieuw / te prijzig.
  • Prijzen voor kranen bij de Maasplassen lopen uit elkaar goedkoopste wat ik heb gezien is €24,80 per keer voor een 8 meter boot <2ton voor niet-leden bij Roei en zeilvereniging Maas en Roer. Echter kunnen de prijzen flink oplopen tot €50-60 per keer kranen bij andere havens.

Uit jullie reacties haal ik als conclusie dat het gewoon te veel werk is om een grotere boot voor een dagje of een weekendje zeilen steeds vaarklaar te maken vanaf de trailer. Dit resulteert in de volgende opties:
  1. Kleinere handzame trailerbare zeilboot nemen voor weekendjes waardoor deze makkelijker zeilklaar te maken is. Voor langere reizen/vakanties dan een grotere comfortabele zeilboot lokaal huren.
  2. Ligplaats aan wal. Met staande mast op de trailer. Dit gaat alleen als je de boot kunt slippen ivm dat de kraan en geheven mast niet samengaan? Bijv met een Clever 23/New Classic/Sportina 680.
  3. Toch een ligplaats in het water. Zeer lage drempel om te gaan zeilen -> 40min reistijd + 10 minuten zeilklaar maken.

Wij gaan ons nog eens goed verdiepen in hoe deze opties er voor ons in werkelijkheid uit gaan zien, zowel in financiële zin, flexibiliteit, als zeilplezier.

@roblisto: dank voor de uitnodiging! Mochten we meer richting de Clever/New Classic gaan neigen, dan laten we het zeker iets weten!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 23:05 #1027182

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Ik mis de optie "bootje huren" nog. Volgens mij heb je dan aan een aantal eisen voldaan. Wisselend vaargebied, ruimte zoveel als je nodig denkt te hebben dat weekend of die 3 weken, geen trailer in de tuin, ook niet als het even een jaartje minder varen wordt omdat nr 2 zich aan dient. Geen kraan en stallingskosten of onderhoud....
Heb je alleen geen eigen boot en dat is wel weer jammer :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 06 mrt 2019 23:27 #1027184

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
koenijn schreef :
... een wat comfortabelere zeilboot met wat meer stahoogte en buiten de boeg nog een tweede tweepersoonsbed...
...de trailerbaarheid icm de waterballast sprak me aan...

Even beperkt tot wat je hierboven stelt is er een boot die binnen jouw wensen past, maar nog niet genoemd is. De roemruchte MacGregor 26. Geroemd door (uiteraard) de fabrikant, en diverse mensen die er één hebben (gehad), berucht bij diegenen die stellen "dat het niet zeilt". Er zijn op dit forum meerdere draadjes hierover. Lees deze maar eens door.

Of je er zelf iets in ziet kun je alleen zelf beantwoorden. Of je er één kan vinden binnen jouw budget is een kwestie van zoeken. Er zijn meerdere uitvoeringen hiervan gemaakt. Er zijn er ook meerdere te koop.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 07 mrt 2019 06:13 #1027201

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Nog één voor het lijstje: een BayCruiser 26

Een kind kan de was doen. :)


Edit:
Swallow Yachts (voorheen Swallow Boats) heeft een geschiedenis in "raid-boten"; nog terug te zien in de BayRaider Expedition. (Voor als je het kampeer- gevoel niet kwijt wil)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 06:20 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagje/weekend zeilen zonder vaste ligplaats 07 mrt 2019 07:56 #1027214

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
MacGregor 26 is ook een optie is goed te traileren en kan je via de helling prima en eenvoudig zelf te water laten er er weer uit. Ik heb de 26S opbouwen zoals eerder vermeld voor een dagje nee.
Slaapplaats voor 2 kinderen slaapplaats achter 2 (erg ruim) keuken en toilet ruimte. Sta hoogte nee.
Goede zeiler voor een trailer sailer ja (clever 23 is denk ik net sneller) nadeel is dat met een beetje wind de boot snel schuin gaat vind ik prettig maar dat geld niet voor iedereen.
Ik weet niet waar je woont maar je mag gerust komen kijken of het wat is (friesland).
Naast de S is er de X en M ik denk dat deze stabieler zijn zijn meer hybride dan puur zeil dus geschikt om te gebruiken als motorboot ja zelfs speedboot.
Kijk ook een naar een Hunter is volgens mij hoger. Maar de sta hoogte blijft een issue met een trailer sailer. Huren kan ook en is een goede optie wanneer je maar een paar keer per jaar gaat zeilen. Een eigen boot kost toch minimaal rond de 2000,- per jaar daar kan je ook voor huren
gr
marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl