Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven?

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 07:53 #1041706

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Erikdejong schreef :
Daarbij vraagt het laden van een elektrische auto minder stroom dan alle standkacheltjes die ze 's winters in bootjes zetten.

Volgens mij is een elektrische auto niet meer dan een ongeïsoleerd blik met een standkacheltje er in wat met +100km/h door een koude luchtstroom rijdt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 07:55 #1041708

groom schreef :
Woon je zover van de boot??
Als je nu eens 80 gaat rijden heen en terug. Red je het dan wel. (is serieuze vraag)
Daarna weer thuis aan de zonnepanelen. Dan hou je het ook "schoon".

Ja het is er zo een. Kwam 3 jaar oud beschikbaar in de leasepool van de werkgever (van mijn vrouw, werken is niets voor mij...) en moet nog 2 jaar. Leuk om te proberen, vooral omdat er een laadpaal in de tuin bij hoort. Rijdt perfect (Tesla-techniek erin, Mercedes eromheen).

80 rijden.... dat doe ik naar de boot altijd al, als ik geen haast heb. 9 van de 10 keer dus.
En niet alleen 80, ook op 5 a 10 meter achter een hele grote vrachtauto, liefst een mooie hoge vierkante trailer.
Dat doe ik met de XC70 (2,5 liter 5 cylinder benzine) ook al jaren, en dan rijdt die 1 op 20 (normaal 1 op 10).

Gisteren met de Mercedes ook gedaan, een groot stuk van de terugweg achter een hele grote vrachtauto uit Turkije (het land maakt overigens niet uit :cheer: , als ze maar constante snelheid op de cruise control rijden).
Afstand is 91 km, verbruik van de elektriek was 45 km. Dubbele km per kWh dus! In benzinetermen 1 op 120! Achter die wagen was het 1 km elektriek voor 3 op het asfalt, maar dat lukt niet de hele reis.
Leuk om te doen, maar geen garantie dat het altijd lukt. Dus toch een laadpaal in de haven...

Mijn vrouw op de fiets naar het werk (2 keer 22 km), ik 1 op 120 naar de boot. Iemand zuiniger?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 apr 2019 09:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 07:59 #1041710

Ik rijdt een Volvo V70. 545.000km op de teller. Kostte me 600 euro. Rijdt nu alweer 3 jaar relatief probleemloos. Ik rijdt op 80% waterstof (LPG). Inclusief afschrijving naar €0,- kost mijn auto me gemiddeld €500,- per jaar. Ofwel een maand bijtelling voor een serieuze leaserijder.

Ik kwebbel op dit moment gezellig met wat werkgevers over een nieuwe baan. Ze vallen over elkaar heen om me een leaseauto aan te bieden. Ze kijken dan zeer verbaasd als ik vraag of ze dat dan ook met een hoger loon compenseren :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 08:05 #1041715

Ja die V70's zijn onverwoestbaar. Mijn XC70 is nu 13 jaar oud met 211.000 km erop, dus die kan nog wel 5 a 10 jaar. Toch pak ik de elektrieke als die thuis is.....

Bij veel werkgevers kan je zelf kiezen wat je met je mobiliteitsbudget doet.
Mijn vrouw krijgt 1000 eur/maand voor mobiliteit (bruto). Daarvan kan die Mercedes makkelijk geleased worden. Gewoon even aandringen bij je potentiële werkgever.

Overigens is LPG geen waterstof, maar een mix van propaan en butaan. Zitten ook C-tjes in, maar dat wist je vast wel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 apr 2019 08:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 09:29 #1041736

JeePee schreef :
Nachtvlinder schreef :
terwijl slechts 5% er voordeel van heeft.

Ook JIJ mag hier gebruik van maken hoor! Het niet kopen van een Leaf is een keuze...

Is een keuze? Beetje domme opmerking hoor, er zijn zat mensen die dat ook niet kunnem betalen.
Ik snap dat ik er gebruik van mag maken, zou ook wel willen, maar dan kan ook ik het nog niet ophoesten.

Ja, natuurlijk kan of wil niet iedereen een electrisch voertuig rijden. Mijn punt is dat voorzieningen die een haven of watersportvereniging aanlegt nu eenmaal betaald dienen te worden. Zelfs bij voorzieningen aangelegd door een vereniging waar leden hebben gestemd over jaarlijkse investeringen zal niet iedereen evenveel gebruik maken van aangelegde voorzieningen.

Zo heeft mijn haven luxe douches en een ligbad waar ik geen gebruik van maak. Ook gebruik ik de bij de huur inbegrepen walstroom vaak niet. Ik douche aan boord. Belachelijk dat de mensen met boten zonder douche voorgetrokken worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 11:01 #1041766

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Die Mercedes heeft gewoon een rangeextender nodig...:


Heb er in Malaga mee gereden.
Prima dingen. Li.me concept.
Geef hem via app vrij en betaal per minuut.

Ding kun je ook zelf kopen en in je kofferbak gooien.
Doe je de laatste 15 km met je e-step.
past het precies B) :laugh:
Laatst bewerkt: 30 apr 2019 11:02 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 11:16 #1041775

Jammer alleen dat die dingen in Nederland niet op de openbare weg mogen ( en ook niet op de stoep). Net als trouwens Segway en co .
Ik heb ook al wel eens aan een hoverboard gedacht .Die zijn er ook met een zitje erop :whistle: . Maar ja , mag dus ook niet.
Nu is de kans op een bekeuring hier amper aanwezig maar als je er een ongeluk mee krijgt kom je fink in de problemen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 11:42 #1041784

Baasklusje schreef :
Overigens is LPG geen waterstof, maar een mix van propaan en butaan. Zitten ook C-tjes in, maar dat wist je vast wel.

Vandaar dat heel accuraat 80% zeg (LPG is ongeveer NH4)
Laatst bewerkt: 30 apr 2019 11:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 11:51 #1041787

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
Jammer alleen dat die dingen in Nederland niet op de openbare weg mogen ( en ook niet op de stoep). Net als trouwens Segway..

Ad

Je hebt wel gegoogled? Met een bijzondere bromfiets mag u op de openbare weg rijden. Bijvoorbeeld met een segway of een Swing. U moet minimaal 16 jaar zijn om op een bijzondere bromfiets te mogen rijden.

www.rijksoverheid.nl/onderwerp...n-er-voor-een-segway
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 12:29 #1041797

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
Overigens is LPG geen waterstof, maar een mix van propaan en butaan. Zitten ook C-tjes in, maar dat wist je vast wel.

Vandaar dat heel accuraat 80% zeg (LPG is ongeveer NH4)

Hij zei nog "C-tjes"
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 14:06 #1041821

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ben niet 100% zeker maar dacht dat op een laadpaal zoveel subsidie zat dat ie gratis is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 14:53 #1041835

Waterblok schreef :
Ben niet 100% zeker maar dacht dat op een laadpaal zoveel subsidie zat dat ie gratis is?

Ben je niet in de war met windmolens ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 15:47 #1041844

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Gewone investeringsaftrek (KIA) MIA en Vamil dacht ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 30 apr 2019 15:58 #1041848

Excuus, n(CH4)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 19:07 #1042167

Tony2920 schreef :
( En dat terwijl het helemaal niet zeker is dat die elektrische wagen echt minder CO2 uitstoot als je de volledige traject, fabrikage ( waar een heel grote hoeveelheid extra co2 nodig is om alleen de accu's te maken ), en de energieopwekking die ook niet 100% co2 arm is ).
Waarom blijf je dit gerucht verspreiden? Het is al lang bewezen door vele verschillende groepen en organisaties dat dit gerucht niet waar is.
holrobert schreef :
De gemiddelde burger die zijn auto zelf moet betalen kan zich helemaal geen nieuwe auto veroorloven, laat staan een electrische.
Elektrische auto's zoals de Leaf bestaan al 10 jaar en er zijn er zat als gebruikte auto te koop. Waarom zou je een nieuwe moeten kopen? Ik heb er net een gekocht van 3 jaar oud voor 30% van de nieuwwaarde.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 mei 2019 19:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 19:27 #1042170

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
@Erik

Er is nogal wat discussie onder de wetenschappers, onlangs verscheen een onderzoek vanuit de universiteit Luik, die concludeerde dat het omslagpunt bij 700.000km ligt.
Dat werd vrij snel bijgesteld, naar zo’n 100.000km; echter bij dit laatste onderzoek gingen ze uit van het laden met groene stroom. In 2016 was in Nederland het aandeel groene stroom 5,9%.
Het werkelijke omslagpunt om een e-auto groen te kunnen/mogen noemen ligt dus afhankelijk van het opladen (zeer waarschijnlijk) ergens tussen de 100.000km en 700.000km.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 19:35 #1042173

ManneeB schreef :
Dat werd vrij snel bijgesteld, naar zo’n 100.000km; echter bij dit laatste onderzoek gingen ze uit van het laden met groene stroom. In 2016 was in Nederland het aandeel groene stroom 5,9%.
Dat rapport heb ik in detail gelezen. Daarbij werd er even aan voorbij gegaan dat diesel en benzine niet op magische wijze aan de pomp verschijnen, maar dat daar booreilanden, transport, rafinaderijen, tankers, tankwagens, pompen, opslag tanks etc. De hoeveelheid materialen die nodig zijn om deze hulpmiddelen te bouwen werden ook niet meegenomen. Als je dat meeneemt ligt het omslag punt aanzienlijk lager dan die 100.000 km, een kilometer aantal wat iedere auto haalt, zeker elektrische want die gaan toch heel wat langer mee dan verbrandingsmotoren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 19:42 #1042175

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 767
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
( En dat terwijl het helemaal niet zeker is dat die elektrische wagen echt minder CO2 uitstoot als je de volledige traject, fabrikage ( waar een heel grote hoeveelheid extra co2 nodig is om alleen de accu's te maken ), en de energieopwekking die ook niet 100% co2 arm is ).
Waarom blijf je dit gerucht verspreiden? Het is al lang bewezen door vele verschillende groepen en organisaties dat dit gerucht niet waar is.
holrobert schreef :
De gemiddelde burger die zijn auto zelf moet betalen kan zich helemaal geen nieuwe auto veroorloven, laat staan een electrische.
Elektrische auto's zoals de Leaf bestaan al 10 jaar en er zijn er zat als gebruikte auto te koop. Waarom zou je een nieuwe moeten kopen? Ik heb er net een gekocht van 3 jaar oud voor 30% van de nieuwwaarde.

Sorry hoor maar het is allemaal gelul!

Als we electrisch gaan rijden dan hebben we gewoon stroom te kort in dit land NL.
Een kolen centrale heeft een rendement van 40% dus is het energie gebruik gelijk aan een benzine auto.
Met STEG centrales gaat het rendement omhoog maar die hebben we niet in dit land.

De enige oplossing die nu voorhanden is zijn kerncentrales 3 op de maasvlakte en 3 bij de Eems dit zijn toegewezen gebieden.
Met natuur stroom gaan we de stroom behoefte in NL de komende jaren gewoon niet afdekken.

Dus we zullen keuzes moeten maken.

De huidige electrische auto's bestaan alleen maar vanwege de zakelijke bijttelingsregeling en dat is gewoon staats subsidie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 20:00 #1042178

ManneeB schreef :

Er is nogal wat discussie onder de wetenschappers, onlangs verscheen een onderzoek vanuit de universiteit Luik, die concludeerde dat het omslagpunt bij 700.000km ligt.
Dat werd vrij snel bijgesteld, naar zo’n 100.000km; echter bij dit laatste onderzoek gingen ze uit van het laden met groene stroom. In 2016 was in Nederland het aandeel groene stroom 5,9%.
Het werkelijke omslagpunt om een e-auto groen te kunnen/mogen noemen ligt dus afhankelijk van het opladen (zeer waarschijnlijk) ergens tussen de 100.000km en 700.000km.

Lees even een flink stuk terug in deze draad.
Zoek naar het recentste artikel van de Volkskrant hierover.
Omslagpunt is 38.000 km. Vorige onderzoekers hebben hun foute berekeningen erkend.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 20:06 #1042181

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Erikdejong schreef :
ManneeB schreef :
Dat werd vrij snel bijgesteld, naar zo’n 100.000km; echter bij dit laatste onderzoek gingen ze uit van het laden met groene stroom. In 2016 was in Nederland het aandeel groene stroom 5,9%.
Dat rapport heb ik in detail gelezen. Daarbij werd er even aan voorbij gegaan dat diesel en benzine niet op magische wijze aan de pomp verschijnen, maar dat daar booreilanden, transport, rafinaderijen, tankers, tankwagens, pompen, opslag tanks etc. De hoeveelheid materialen die nodig zijn om deze hulpmiddelen te bouwen werden ook niet meegenomen. Als je dat meeneemt ligt het omslag punt aanzienlijk lager dan die 100.000 km, een kilometer aantal wat iedere auto haalt, zeker elektrische want die gaan toch heel wat langer mee dan verbrandingsmotoren.

Maar de accu's weer niet, die mag je voor die tijd weer gaan inruilen voor nieuwe.
Weer 200'000 km extra co2.

Je meld dat dit "gerucht" niet waar zou zijn. Volgens verschillende groepen en organisaties.

Heb je soms een linkje paraat naar zo een groep of organisatie ?
Er wordt op het internet heel veel beweerd, en niet altijd wetenschappelijk onderbouwd.
Maar er wordt over elektrische wagens ook veel onwaarheden vermeld.

700'000 km

E-wagens ecologische voetafdruk

milieuvriendelijke elektrische auto's

milieuvriendelijke elektrische auto's 2
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 01 mei 2019 20:13 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 20:08 #1042182

Cascade schreef :
Een kolen centrale heeft een rendement van 40% dus is het energie gebruik gelijk aan een benzine auto.

Een normale elektrische auto rijdt zo'n 7 km op 1 kWh. Ik heb er een. 100 km kost 3 euro aan stroom. Doe dat eens op benzine, of diesel?
In 1 liter fossiel zit zo'n 10 kWh. Dat zou dus 70 km rijden moeten opleveren.
We weten allemaal dat het er 10 tot 15 km zijn.
Als het rendement van een kolencentrale 50% is dan rijdt de elektrische auto altijd nog 35 km op het equivalent van 1 liter fossiel. Dat is 3 keer zo zuinig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 20:15 #1042184

Tony2920 schreef :

Maar de accu's weer niet, die mag je voor die tijd weer gaan inruilen voor nieuwe.
Weer 200'000 km extra co2.

Die gaan 20 jaar mee, is de huidige verwachting.
En je 200.000 km extra co2 is onjuist, het is 38.000 km voor de produktie van de hele auto.
De accu's zijn daar een klein deel van.

Jongens, hou er nu toch eens mee op, met dat slecht geinformeerde verzet.
- Alle autofabrikanten gaan deels of helemaal elektrisch.
- Shell bouwt laders bij zijn tankstations
- snelladen gaat tegenwoordig met 175 kW, binnenkort met 350 kW. Hele grote auto geladen in 15 minuten.
- leasemaatschappijen kopen massaal meer elektrisch.
- ABNAMRO doet alleen nog maar elektrische leaseauto's
- kijk eens bij (bijvoorbeeld) leaseplan occasions. Allemaal diesels die niemand na de leaseperiode wil hebben.

Het is voorbij, het fossiele-auto-tijdperk. Het is natuurlijk ook idioot om je voort te bewegen met behulp van explosietjes van aardolie. Is een reliek uit de steentijd, toen we net een vuurtje konden stoken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 20:17 #1042185

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 767
Baasklusje schreef :
Cascade schreef :
Een kolen centrale heeft een rendement van 40% dus is het energie gebruik gelijk aan een benzine auto.

Een normale elektrische auto rijdt zo'n 7 km op 1 kWh. Ik heb er een. 100 km kost 3 euro aan stroom. Doe dat eens op benzine, of diesel?
In 1 liter fossiel zit zo'n 10 kWh. Dat zou dus 70 km rijden moeten opleveren.
We weten allemaal dat het er 10 tot 15 km zijn.
Als het rendement van een kolencentrale 50% is dan rijdt de elektrische auto altijd nog 35 km op het equivalent van 1 liter fossiel. Dat is 3 keer zo zuinig.

Ja dat is leuk gerekend uit je stopcontact, echter voordat het die 1KWH uit je stopcontact komt ben je al 60% kwijt aan de renedementsverlies.

Trouwens op de Compangienshaven staan heel veel 220volt kastjes moet je wel na elke 1KWH ff 50 eurocent doneren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 20:17 #1042186

Tony2920 schreef :
Hierbij het bewijs dat die 700.000 km een factor 10 tot 20 te hoog is:
www.volkskrant.nl/wetenschap/e...lvar%3D0%26PC%3DTBTS
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 01 mei 2019 20:20 #1042187

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Baasklusje schreef :
Cascade schreef :
Een kolen centrale heeft een rendement van 40% dus is het energie gebruik gelijk aan een benzine auto.

Een normale elektrische auto rijdt zo'n 7 km op 1 kWh. Ik heb er een. 100 km kost 3 euro aan stroom. Doe dat eens op benzine, of diesel?
In 1 liter fossiel zit zo'n 10 kWh. Dat zou dus 70 km rijden moeten opleveren.
We weten allemaal dat het er 10 tot 15 km zijn.
Als het rendement van een kolencentrale 50% is dan rijdt de elektrische auto altijd nog 35 km op het equivalent van 1 liter fossiel. Dat is 3 keer zo zuinig.
Ik rij op LPG. Kost nu 50 ct/ltr ( Belgie )
Ik rij 1/10 en dus kost mij dat 5 Euro.
Waarvan meer dan 50% accijnzen zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl