Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Interacties met orka's Spanje en Portugal

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 06:19 #1521317

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7651
Arcadia schreef :
Als een boot kan zinken van een afgebroken roer... is het ontwerp beroerd, mijn gedacht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 06:51 #1521320

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Dan is een groot deel van de jachten beroerd ontworpen (wat niet persé onwaar is)

Het is niet het afgebroken roer wat voor problemen zorgt: de problemen worden veroorzaakt door beschadigingen op de overgang hennegatskoker/rommp als gevolg van het beuken tegen roer- en roerkoning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 09:17 #1521343

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
holrobert schreef :
Het is niet het afgebroken roer wat voor problemen zorgt: de problemen worden veroorzaakt door beschadigingen op de overgang hennegatskoker/rommp als gevolg van het beuken tegen roer- en roerkoning.
Correct. Het (balans-)roer hoeft zelfs niet eens afgebroken te zijn om het schip te laten zinken. Beter is een skeg omdat het roer dan ook aan de onderkant ondersteund wordt, nog beter is een aan de kiel aangehangen roer (langkieler).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 10:09 #1521355

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7651
holrobert schreef :
Dan is een groot deel van de jachten beroerd ontworpen (wat niet persé onwaar is)

Het is niet het afgebroken roer wat voor problemen zorgt: de problemen worden veroorzaakt door beschadigingen op de overgang hennegatskoker/rommp als gevolg van het beuken tegen roer- en roerkoning.

Dan is het een beroerd ontwerp!
Het roerblad moet in deze de zwakke schakel zijn. De rest moet bulletproof zijn. Kan toch niet ingewikkeld te ontwerpen/bouwen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 10:30 #1521359

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Waar ik toch ook wel een beetje nieuwsgierig naar ben is of alle afgezonken boten van polyester of hout waren of dat er ook wat degelijkere stalen of aluminium schepen tussen zaten... :P

(Het zou mij toch erg teleurstellen als een orka is staat is om mijn stalen spaderoer (gemaakt van 6 mm staal) en mijn RVS-roerkoning met een diameter van 10 centimeter krom kan krijgen)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 11:10 #1521375

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3683
Zeehaen schreef :
Waar ik toch ook wel een beetje nieuwsgierig naar ben is of alle afgezonken boten van polyester of hout waren of dat er ook wat degelijkere stalen of aluminium schepen tussen zaten... :P

(Het zou mij toch erg teleurstellen als een orka is staat is om mijn stalen spaderoer (gemaakt van 6 mm staal) en mijn RVS-roerkoning met een diameter van 10 centimeter krom kan krijgen)

Zou er niet raar van opkijken wanneer het de orka wel lukt.
Een mannetje weegt gemiddeld tussen 4 en 6 ton en kan een
topsnelheid halen van 56 Km per uur.
Dat is een overbeladen bestelbus die met 50+ Km/h op je af komt.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 11:14 #1521377

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16286
Dat roer hoeft ook niet dubbel. Een beetje krom vind die orka ook al goed :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 13:24 #1521413

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
AdB schreef :
Zeehaen schreef :
Waar ik toch ook wel een beetje nieuwsgierig naar ben is of alle afgezonken boten van polyester of hout waren of dat er ook wat degelijkere stalen of aluminium schepen tussen zaten... :P

(Het zou mij toch erg teleurstellen als een orka is staat is om mijn stalen spaderoer (gemaakt van 6 mm staal) en mijn RVS-roerkoning met een diameter van 10 centimeter krom kan krijgen)

Zou er niet raar van opkijken wanneer het de orka wel lukt.
Een mannetje weegt gemiddeld tussen 4 en 6 ton en kan een
topsnelheid halen van 56 Km per uur.
Dat is een overbeladen bestelbus die met 50+ Km/h op je af komt.

A

Maar zelfs een Orka is slim genoeg om niet met volle snelheid tegen iets aan te zwemmen wat hem zelf ook kan beschadigen. Op de meeste filmpjes die ik gezien heb is het vaak een kwestie van 'knabbelen' en kopstoten geven. Ik ga het niet uitproberen, maar nogmaals, het zou mij verbazen als dat bij mijn boot tot een schade zou leiden die varen onmogelijk maakt, laat staan zinken. Maar goed... ik geloof dan ook meer in staal (en in mindere mate in aluminium) en ik geloof niet in polyester en plakhout, tenzij het zo dik is als de gangen van een botter. En zo heeft een ieder zijn voorkeuren. Blijft de vraag of er stalen boten zijn afgezonken door die orka's. Is er een link naar die statistieken?
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 08 nov 2023 15:57 #1521456

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Noballast schreef :
Bij Marokko dus. Je zou verwachten dat in de huidige maand juist NW Spanje een risico gebied is.

De afgelopen maand waren de aanvallen nogal verspreid.
www.orcas.pt/oct-2023
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 10 nov 2023 07:24 #1521739

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
holtere schreef :
Dat roer hoeft ook niet dubbel. Een beetje krom vind die orka ook al goed :)
Het is misschien wel wat als er een breekbeveiliging op het roer zit, dat deze dus eerder afbreekt voordat de roerkoning beschadigd wordt (en de boot kan zinken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 10 nov 2023 07:32 #1521741

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
VegaMan schreef :
holtere schreef :
Dat roer hoeft ook niet dubbel. Een beetje krom vind die orka ook al goed :)
Het is misschien wel wat als er een breekbeveiliging op het roer zit, dat deze dus eerder afbreekt voordat de roerkoning beschadigd wordt (en de boot kan zinken).

Om de een of andere reden lijkt mij dat toch niet zo'n goed idee. Want hoe bepaal je de breekkracht op zo'n manier dat een heftige beweging of gronding niet hetzelfde resultaat oplevert en je dus stuurloos bent op een moment dat je dat absoluut niet kunt gebruiken!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 10 nov 2023 08:06 #1521753

Zeehaen schreef :
Om de een of andere reden lijkt mij dat toch niet zo'n goed idee. Want hoe bepaal je de breekkracht op zo'n manier dat een heftige beweging of gronding niet hetzelfde resultaat oplevert en je dus stuurloos bent op een moment dat je dat absoluut niet kunt gebruiken!

Daar is de ontwerper/engineer voor. Een goed ontworpen breekinrichting komt pas in actie als de constructiesterkte wordt overschreden. Het is dus kiezen tussen behoud van het roer of structurele schade cq. zinken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje en Portugal 10 nov 2023 08:45 #1521762

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 829
Noballast schreef :
Daar is de ontwerper/engineer voor. Een goed ontworpen breekinrichting komt pas in actie als de constructiesterkte wordt overschreden. Het is dus kiezen tussen behoud van het roer of structurele schade cq. zinken.
Zo werkt veel op een boot al. Bv alles wat met popnagels aan je mast/giek vastzit zal op die popnagel afbreken ipv de mast of giek in 2en te trekken. Reparatie is dan simpelweg opnieuw poppen en klaar. Daarom lijkt me de analogie met een roer ook niet zo raar. Wel ff de sweetspot vinden want je wilt ook niet dat dan ding er met het minste of geringste afvalt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.816 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl