Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 06:19 #1521317

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8361
Arcadia schreef :
Als een boot kan zinken van een afgebroken roer... is het ontwerp beroerd, mijn gedacht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 06:51 #1521320

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
Dan is een groot deel van de jachten beroerd ontworpen (wat niet persé onwaar is)

Het is niet het afgebroken roer wat voor problemen zorgt: de problemen worden veroorzaakt door beschadigingen op de overgang hennegatskoker/rommp als gevolg van het beuken tegen roer- en roerkoning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 09:17 #1521343

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
holrobert schreef :
Het is niet het afgebroken roer wat voor problemen zorgt: de problemen worden veroorzaakt door beschadigingen op de overgang hennegatskoker/rommp als gevolg van het beuken tegen roer- en roerkoning.
Correct. Het (balans-)roer hoeft zelfs niet eens afgebroken te zijn om het schip te laten zinken. Beter is een skeg omdat het roer dan ook aan de onderkant ondersteund wordt, nog beter is een aan de kiel aangehangen roer (langkieler).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 10:09 #1521355

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8361
holrobert schreef :
Dan is een groot deel van de jachten beroerd ontworpen (wat niet persé onwaar is)

Het is niet het afgebroken roer wat voor problemen zorgt: de problemen worden veroorzaakt door beschadigingen op de overgang hennegatskoker/rommp als gevolg van het beuken tegen roer- en roerkoning.

Dan is het een beroerd ontwerp!
Het roerblad moet in deze de zwakke schakel zijn. De rest moet bulletproof zijn. Kan toch niet ingewikkeld te ontwerpen/bouwen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 10:30 #1521359

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
Waar ik toch ook wel een beetje nieuwsgierig naar ben is of alle afgezonken boten van polyester of hout waren of dat er ook wat degelijkere stalen of aluminium schepen tussen zaten... :P

(Het zou mij toch erg teleurstellen als een orka is staat is om mijn stalen spaderoer (gemaakt van 6 mm staal) en mijn RVS-roerkoning met een diameter van 10 centimeter krom kan krijgen)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 11:10 #1521375

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4068
Zeehaen schreef :
Waar ik toch ook wel een beetje nieuwsgierig naar ben is of alle afgezonken boten van polyester of hout waren of dat er ook wat degelijkere stalen of aluminium schepen tussen zaten... :P

(Het zou mij toch erg teleurstellen als een orka is staat is om mijn stalen spaderoer (gemaakt van 6 mm staal) en mijn RVS-roerkoning met een diameter van 10 centimeter krom kan krijgen)

Zou er niet raar van opkijken wanneer het de orka wel lukt.
Een mannetje weegt gemiddeld tussen 4 en 6 ton en kan een
topsnelheid halen van 56 Km per uur.
Dat is een overbeladen bestelbus die met 50+ Km/h op je af komt.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 11:14 #1521377

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16711
Dat roer hoeft ook niet dubbel. Een beetje krom vind die orka ook al goed :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 13:24 #1521413

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
AdB schreef :
Zeehaen schreef :
Waar ik toch ook wel een beetje nieuwsgierig naar ben is of alle afgezonken boten van polyester of hout waren of dat er ook wat degelijkere stalen of aluminium schepen tussen zaten... :P

(Het zou mij toch erg teleurstellen als een orka is staat is om mijn stalen spaderoer (gemaakt van 6 mm staal) en mijn RVS-roerkoning met een diameter van 10 centimeter krom kan krijgen)

Zou er niet raar van opkijken wanneer het de orka wel lukt.
Een mannetje weegt gemiddeld tussen 4 en 6 ton en kan een
topsnelheid halen van 56 Km per uur.
Dat is een overbeladen bestelbus die met 50+ Km/h op je af komt.

A

Maar zelfs een Orka is slim genoeg om niet met volle snelheid tegen iets aan te zwemmen wat hem zelf ook kan beschadigen. Op de meeste filmpjes die ik gezien heb is het vaak een kwestie van 'knabbelen' en kopstoten geven. Ik ga het niet uitproberen, maar nogmaals, het zou mij verbazen als dat bij mijn boot tot een schade zou leiden die varen onmogelijk maakt, laat staan zinken. Maar goed... ik geloof dan ook meer in staal (en in mindere mate in aluminium) en ik geloof niet in polyester en plakhout, tenzij het zo dik is als de gangen van een botter. En zo heeft een ieder zijn voorkeuren. Blijft de vraag of er stalen boten zijn afgezonken door die orka's. Is er een link naar die statistieken?
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 08 nov 2023 15:57 #1521456

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2825
Noballast schreef :
Bij Marokko dus. Je zou verwachten dat in de huidige maand juist NW Spanje een risico gebied is.

De afgelopen maand waren de aanvallen nogal verspreid.
www.orcas.pt/oct-2023
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 nov 2023 07:24 #1521739

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
holtere schreef :
Dat roer hoeft ook niet dubbel. Een beetje krom vind die orka ook al goed :)
Het is misschien wel wat als er een breekbeveiliging op het roer zit, dat deze dus eerder afbreekt voordat de roerkoning beschadigd wordt (en de boot kan zinken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 nov 2023 07:32 #1521741

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
VegaMan schreef :
holtere schreef :
Dat roer hoeft ook niet dubbel. Een beetje krom vind die orka ook al goed :)
Het is misschien wel wat als er een breekbeveiliging op het roer zit, dat deze dus eerder afbreekt voordat de roerkoning beschadigd wordt (en de boot kan zinken).

Om de een of andere reden lijkt mij dat toch niet zo'n goed idee. Want hoe bepaal je de breekkracht op zo'n manier dat een heftige beweging of gronding niet hetzelfde resultaat oplevert en je dus stuurloos bent op een moment dat je dat absoluut niet kunt gebruiken!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 nov 2023 08:06 #1521753

Zeehaen schreef :
Om de een of andere reden lijkt mij dat toch niet zo'n goed idee. Want hoe bepaal je de breekkracht op zo'n manier dat een heftige beweging of gronding niet hetzelfde resultaat oplevert en je dus stuurloos bent op een moment dat je dat absoluut niet kunt gebruiken!

Daar is de ontwerper/engineer voor. Een goed ontworpen breekinrichting komt pas in actie als de constructiesterkte wordt overschreden. Het is dus kiezen tussen behoud van het roer of structurele schade cq. zinken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 10 nov 2023 08:45 #1521762

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
Noballast schreef :
Daar is de ontwerper/engineer voor. Een goed ontworpen breekinrichting komt pas in actie als de constructiesterkte wordt overschreden. Het is dus kiezen tussen behoud van het roer of structurele schade cq. zinken.
Zo werkt veel op een boot al. Bv alles wat met popnagels aan je mast/giek vastzit zal op die popnagel afbreken ipv de mast of giek in 2en te trekken. Reparatie is dan simpelweg opnieuw poppen en klaar. Daarom lijkt me de analogie met een roer ook niet zo raar. Wel ff de sweetspot vinden want je wilt ook niet dat dan ding er met het minste of geringste afvalt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 14 mei 2024 20:27 #1559825

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5145
Weer een boot gezonken na aanval van Orca’s.
René
www.reuters.com/world/europe/o...ibraltar-2024-05-13/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 14 mei 2024 20:30 #1559826

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 789
Call me Ishmael.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 15 mei 2024 06:07 #1559856

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5145
Iedereen die daar wel eens gevaren heeft kent ze wel, het schip is onderdeel van de vloot die allen in het bezit zijn van “drank-namen”.
René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 15 mei 2024 11:30 #1559937

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
De plek van de aanval op de Alboran Cognac (ruim voor de straat van Gibraltar).



De aanbevolen routes:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 26 juni 2024 10:04 #1568702

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5145
Weer een.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 26 juni 2024 10:14 #1568704

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2979
Brr, met je arm door het stuurwiel heen je instrumenten bedienen. Sowieso een slecht idee, maar helemaal als er Orca's tegen je roer dreigen te beuken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 26 juni 2024 10:19 #1568705

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
Vreemd dat die roerkoningdoorvoering zo laag zit wat bij deze boot en bij deze hoogte-ruimte totaal onnodig is.
Liever een “hoge” afdichting dan een “lage”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 26 juni 2024 12:50 #1568727

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5145
Booty24 schreef :
Vreemd dat die roerkoningdoorvoering zo laag zit wat bij deze boot en bij deze hoogte-ruimte totaal onnodig is.
Liever een “hoge” afdichting dan een “lage”.

Klopt, maar dit is een moderne lichte productie boot, daar doen ze dit vaker.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 26 juni 2024 12:58 #1568730

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8361
Goed dat orka's de botenbouwers attenderen op bouw- en ontwerpfouten!
Laatst bewerkt: 26 juni 2024 12:58 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 26 juni 2024 15:45 #1568767

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1519
Kock1964 schreef :
Booty24 schreef :
Vreemd dat die roerkoningdoorvoering zo laag zit wat bij deze boot en bij deze hoogte-ruimte totaal onnodig is.
Liever een “hoge” afdichting dan een “lage”.

Klopt, maar dit is een moderne lichte productie boot, daar doen ze dit vaker.
René
Jammer dat dat geen uitzondering is dan.
Ik heb een hele lichte boot en daar zit dan toch echt eerst een vaste pijp van 1m op. Weliswaar wel van Carbon.

Zou minimaal twee ringen willen hebben.

Die slang is niet lichter dan een pijpje en hoog genoeg hoeft er maar een beperkte kering op.
Maar ja een lange pijp moet je stellen en een korte niet. Te veel moeite op 40ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 19 juli 2024 14:55 #1573020

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1495
Een week geleden hebben we in A Coruna gezellig geborreld met Chris en John. Zij voeren direct van A Coruna naar Brest, wij varen eerst nog naar het oosten voor we de Golf van Biskaje oversteken. Een paar dagen later lees ik op FB dat hun schip is beschadigd door 2 orka's bij de Franse kust.
www.letelegramme.fr/finistere/...4550F9VjsEezAoPiidNg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interacties met orka's Spanje, Portugal en Biskaje 19 juli 2024 15:03 #1573024

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4068
Dat is wel heel erg in het noorden.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.683 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl