Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 28 @12:00AM
BBQ weekend @ Trintel
za juni 04 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staande mast route Scharsterrijn in gevaar?

Staande mast route Scharsterrijn in gevaar? 08 dec 2020 05:43 #1234625

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 587
Er loopt al een tijdje een lobby om de Scharsterrijn brug te vervangen door een aquaduct. De plaatselijke VVD is tegen en wil het geld voor een aquaduct gebruiken voor Spannenburg.

Route via Follega zou een goed alternatief zijn, Scharsterrijnbrug kan voorgoed op slot.

Helaas is de doorvaart via Follega beperkt in hoogte bij de Tjeukemeerbrug op als ik mij niet vergis 10.40m. Wij kunnen er in ieder geval niet met staande mast onderdoor.
Bovendien is de verkeersstroom op de A6 vele malen groter dan die over de Spannenburg brug.
Die details vallen even weg in zijn vlammend betoog.....

Artikel in LC-> www.lc.nl/opinie/Brug-over-de-...rbodig-26259609.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mast route Scharsterrijn in gevaar? 08 dec 2020 06:18 #1234627

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3633
Ik weet niet of een òf-òf discussie is waar je heen wilt.

De Scharsterrijn is onderdeel van een vaarroute (BRTN type BZM: hoogte 30m, diepgang 1,7m) via Steenwijk naar Zwartsluis en het Zwarte Water. Afsluiten van de brug zou het voor een hele categorie schepen onmogelijk maken om vanuit het noorden naar het watersportgebied van de Wieden te komen.

Daar zou ik op inzetten. En dus ook via vertegenwoordigers zo insteken in het samenwerkingsverband voor het BRTN.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 06:26 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mast route Scharsterrijn in gevaar? 08 dec 2020 07:21 #1234631

  • dewinter
  • dewinter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 172
Om het even in het juiste perspectief te zetten. De bewuste VVD'er woont in Tjerkgaast. Wat ligt dichtbij Tjerkgaast, juist Spannenburg. Daar zou het aquaduct moeten komen. Voorbeeldje van eigen (VVD)belang. :ohmy:
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 07:23 door dewinter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mast route Scharsterrijn in gevaar? 08 dec 2020 08:37 #1234644

Inderdaad duidelijk iemand die niet begrijpt waarom veel watersporters Friesland zo aantrekkelijk vinden. Varen via de Scharsterrijn is een zeer fraai stukje varen, dat vind ik in ieder geval.

Zeilen is een zeer trage en kostbare manier om van A naar A te geen. Als je snel van A naar B wilt gaan moet je gewoon de auto nemen.

Natuurlijk is het PM kanaal belangrijk voor de binnenvaart. Maar minstens 90% van de binnenvaart kan gewoon onder de brug bij Spanneburg door.

Kortom gewoon een VVD-er die alleen in geld, korte termijn effecten en vriendjes denkt.
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 08:37 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mast route Scharsterrijn in gevaar? 08 dec 2020 10:44 #1234672

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3633
keeszeiler schreef :
Natuurlijk is het PM kanaal belangrijk voor de binnenvaart. Maar minstens 90% van de binnenvaart kan gewoon onder de brug bij Spanneburg door.
Spannenburg wordt aangepakt in het kader van het Programma Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: www.rijkswaterstaat.nl/water/p...ramma-hld/index.aspx
(de brug voldoet niet aan de eisen die Rijkswaterstaat aan een brug in een hoofdvaarweg stelt, dus maakt het deel uit van de opwaardering na de overdracht van de vaarweg aan Rijkswaterstaat)
De plannen rondom Spannenburg: www.rijkswaterstaat.nl/water/p...de-schouw/index.aspx

Rijkswaterstaat schreef :
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in het bestuurlijk overleg met de regionale partners Noord-Nederland over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) gesproken.

Hierin is besloten om rond medio 2021 de voorkeursbeslissing voor de MIRT-Verkenning Spannenburg, Oude Schouw en Uitwellingerga te nemen. Dan is bekend welke oplossing voor de vervanging van deze bruggen de voorkeur heeft om verder uit te werken in de planuitwerkingsfase.

In juni 2020 zijn voor elke locatie 3 alternatieven gepresenteerd aan de omgeving; een 7,40 m hoge beweegbare brug, een 9,10 m hoge beweegbare brug en een aquaduct. Er is iets meer tijd nodig om te komen tot een voorkeursalternatief, zodat er gelegenheid is voor een nadere analyse naar koppelkansen in het projectgebied, maar ook om de ontwerpen te optimaliseren en bijbehorende kosten te onderzoeken. Op basis van deze verdere uitwerking wordt er overlegd met de stakeholders, zoals de provincie Fryslân en de betrokken gemeenten, om te komen tot de keuze van het voorkeursalternatief.

Ik vermoed dat de lokale politicus hier tegenaan aan het duwen is.

Vervanging van de brug in de Scharsterrijn is landelijk op dit moment gewoon geen onderwerp van gesprek. De laatste vermelding is in een AO in de Tweede Kamer in 2018, waar de minister meldde:
Er is nog gevraagd naar de Scharsterrijnbruggen. Willen we daar nog een aquaduct aanleggen? Daar moet ik ontkennend op antwoorden. De eenvoudige reden is dat er geen bereikbaarheidsknelpunt is. Daarbij kan ik ook opmerken dat het einde van de technische levensduur van die bruggen eigenlijk pas op z’n vroegst is voorzien rond 2050. In 2024–2025 wordt er groot onderhoud voorzien, onder andere van de bedienings- en besturingssystemen en de slagboominstallaties, waardoor die bruggen weer tot 2050 mee zouden kunnen. De kosten van de totale vervanging van de bruggen wegen daarmee eigenlijk niet op tegen de beperkte reductie van oponthoud en de onderhoudskosten van de huidige bruggen.
Dat laatste geldt ook voor het plan om à raison van 10 miljoen een drie kilometer lange parallelvaart aan de A6 te graven lijkt me.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mast route Scharsterrijn in gevaar? 08 dec 2020 19:32 #1234762

Dank voor deze achtergronden JotM. Voorlopig kan ik dus nog wel van de Scharsterrijn blijven genieten. Dat ik soms een uur voor de brug moet wachten is niet zo erg.
Laatst bewerkt: 08 dec 2020 19:35 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staande mast route Scharsterrijn in gevaar? 09 dec 2020 07:26 #1234859

  • so32i
  • so32i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Ik kende de optie van deze route niet dus voor mij al winst ;)
Ging vroeger met mijn ouders idd via Follega en moesten dan strijken bij Muggenbeet weet ik nog.
Wellicht toch eens leuk om te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl