Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 07:48 #1261815

  • Qirin
  • Qirin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Hoi,

Ik ga mijn nieuwe zeilboot 11m hoog overvaren van Noord naar zuid. Ofwel weekend 20-21 maart, ofwel meerdere dagen vanaf 5 april (op voorwaarde dat ik van de havenmeester tot dan mag blijven liggen, want ligplaats is maar tot 31/3).
Heb al heel veel draadjes gelezen over SMR en heb volgende info geraadpleegd :
RiverGuideRecreant app geinstalleerd
Vaarweginformatie.nl bekeken, op deze laatste vind ik bij doorvaarhoogte van bruggen telkens "kanaalpeil"? Waar vind ik ongeveer de juiste hoogte (tussen x en y meter)

Diepgang boot is 1,25m, dus via de Vecht is een optie, mooie route denk ik en heb een maststrijkinstallatie, maar sommige bruggen moeten open, en vind niet direct terug dewelke. Deze route is sowieso maar een optie als ik op 5 april vertrek, want vrees dat de bruggen die toch open moeten niet bediend worden voor 1/4 en zeker niet in het weekend. Of ben ik verkeerd?
Ook is dit een kronkelige route, dus misschien toch meer tijd?

Als ik via Amsterdam zou gaan zou ik de mast strijken want ik wil niet 's nachts varen. Probleem is misschien dat ik dit nog nooit gedaan heb, en dit de eerste keer dus lang kan duren, met het risico dat als er iets mis gaat, er wat stuk kan gaan.
Met gestreken mast heb ik ook geen buiskap, dus moet je de hele tocht in de wind zitten en bij regen ook geen beetje beschutting, en aangezien het nog vroeg is in het seizoen, misschien ook om rekening mee te houden?

Dus momenteel gaat mijn voorkeur denk ik uit naar SMR via Haarlem, omdat ik de mast kan laten staan, en dus maximaal gebruik kan maken om te zeilen. Wie kan mij vertellen waar je in dit traject zeil (fok) mag bijzetten als je op de motor vaart? Ik ga ervan uit niet in het konvooi door Haarlem, maar op andere stukken misschien wel?
De route via Haarlem is wel de langste, omdat ik van het Eemmeer kom, dus aan 5 knopen, zo'n 2u20 langer varen zonder wachttijden mee te rekenen.
Als ik op 20 maart vertrek zie ik wel dat ik bijvoorbeeld voor de brug onder A9 een aanvraag voor bediening moet doen min 24u op voorhand. Maar ook hier vind ik niet de brughoogte terug.

Graag jullie bedenkingen/input...
Ben een 47 jarige vrouw, die redelijk goed kan zeilen en graag een keer opstapt bij leeftijdsgenoten. Vaargebied bij voorkeur Oosterschelde, Grevelingen, Volkerak, Haringvliet. En nu trotse eigenaar van een Neptun 27
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 07:49 door Qirin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 08:08 #1261821

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Deze www.varendoejesamen.nl/kennisc...20in%20het%20noorden. ook gelezen?

Ik heb n paar maal de staande mast route gevaren, maar leg standaard mn mast plat tussen Amsterdam en Rotterdam zeg maar.

Met twee man zou je met n maststrijkinstallatie dat moeten kunnen klaren en dan kun je overdag door Amsterdam.
Moet je willen, vind t voor 1 keer leuk maar Haarlem was leuker.

Als je je mast op steunen met genoeg hoogte legt kan de buiskap omhoog blijven ( maar dan loop je ws klem in Adam).

Vecht ken ik niet.

Als je de tijd hebt zou ik er meerdere dagen over doen, je komt best een hoop leuke plaatsjes tegen en het moet raar lopen als je de boot niet tegen passantentarief een paar dagen langer kunt laten liggen.

Zorg ervoor dat je motor oke is en ga genieten.
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 08:10 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 08:16 #1261824

Ik heb zowel Amseterdam als Haarlem een paar keer gedaan (wel- geprobeerd)
Staande mast door Amsterdam zou ik vermijden als het kan- vooral de spoorbrug en de brug in de A10 aan de zuidkant zijn erg storingsgevoelig, en inderdaad, 's nachts moet je maar willen. Dat is wél een unieke ervaring trouwens.

Door Haarlem is misschien iets om, maar heeft mijn voorkeur- meer opties, minder stremmingen. Officieel moet je (iets) betalen om door haarlem te varen, (weet even niet meer hoeveel, er is een automaat vlak voor de spoorbrug, naast het havenkantoor) en voor die prijs mag je er ook nog overnachten.

Over beide routes heeft een gestreken mast echt wel voordelen- via Haarlem moet je onder de A9,A4 en A44 door.

Fokje bij mag volgens mij overal, zolang je maar de motor standby (startklaar) hebt.

Over brughoogtes, tijden etc is een hele mooie RWS site:
www.vaarweginformatie.nl/frp/main/#/geo/map

Goeie reis!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 08:27 #1261826

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6728
Als je deze tocht wilt doen, ga dan met zijn 2-en. Altijd handig in de sluis, bij het wachten voor de bruggen en zeker bij het strijken van de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 09:02 #1261838

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
Door Amsterdam heb ik één maal solo met gestreken mast gevaren van noord naar Zuid via de Kostverlorenvaart en twee maal solo in de nacht met staande mast (noord-zuid en (zuid - noord). De route overdag met staande mast was in november er was erg mooi. Ook bijzonder dat je soms grote binnenvaartschepen tegenkomt of er achter hangt (zie mijn filmpjes). Houdt afstand een vaar voorzichtig.

's Nachts klinkt spannend maar dat valt reuze mee. Je ziet in de stad voldoende om veilig te kunnen varen. De heenreis gingen mij een paar zeilboten voor. Op de terugreis vroeg men aan mij om voorop te varen omdat ik meer 'ervaring' zou hebben.
Op het IJ was het wel erg donker en ben ik overgestoken naar de Six-haven. Je kunt ook direct na de laatste brug aanleggen. Je vaart wel tussen 23:55 uur en circa 01:30 uur door Amsterdam dus voor je nachtrust is het minder goed.
Bij de eerste brug heb ik twee maal gemerkt dat je heel kort van te voren een melding krijgt dat de brug open gaat (of je hoort het aan de bellen). Je moet rond dat tijdstip wel scherp zijn om de boot/brug niet te missen.

De route over Haarlem heb ik met staande mast en ook solo gevaren. Dit is so-wie-so een mooie route met veel bruggen en een sluis. Rond 09:00 uur moet je bij de brug over de A44 zijn en rond 22:30 uur lag ik in een haven in Amsterdam. Je moet behoorlijk doorvaren. Ik had een gelukje dat er een brug (sneller) open ging doordat er beroepsvaart was maar pech doordat ik in Haarlem vergat te betalen en de brug voor mijn snuffert werd gesloten. :blink: Met de aan/uit-app voorkom je dat je tijd verliest. Door dit foutje miste ik de brug over de A9 waardoor ik na 20:00 uur pas weer verder kon. Het kan dus sneller als je alle bruggen open gaan en haalt. In dat geval ben je rond 1800 uur in Amsterdam. De doorvaart door Haarlem kost rond de 10 euro. Het stukje over het Noordzeekanaal vond ik minder aangenaam. Ik heb een zeilboot van 7.80 meter met 6 pk buitenboordmotor.

Vanaf Hellevoetsluis naar Leiden heb ik ook gevaren met een 6.80 meter zeilboot met staande mast. Dit was met twee man aan boord en een ook mooie ervaring. Houdt vooral rekening met de spoorbrug in Gouda en eventuele problemen met de bekende hefbruggen.

Vanaf de Oranjesluizen tot aan Zeeland valt er overigens weinig te zeilen. Misschien een uitstapje naar de Westeinder en Braassemermeer als je over Amsterdam gaat of op de Kagerplassen als je over Haarlem gaat en als je geen haast hebt. Je kunt de genua eventueel bijzetten als de wind gunstig is maar dat zal niet veel uitmaken. Als je haast hebt dan zal je waarschijnlijk alles op de motor doen.

Eind maart/begin april kan het erg fris zijn. Neem voldoende warme en droge kleding mee.
Voor wat betreft alle bruggen zou ik niet alleen op de app vertrouwen maar vooraf ook bellen/aanmelden.
Is het een optie om de boot, mocht het de geplande weekende slecht weer zijn, tegen betaling nog een maandje elders neer te leggen?

Video's van deze tochten kan je vinden op Youtube onder 'Sailing Marieholm IF'.

Veel plezier met je nieuwe boot.

GRD

ps, je hebt een pb met een aantal url's
ps2: De ANWB almanak mag je ook digitaal meenemen. Linkje op je telefoon.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 09:34 door GRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 09:07 #1261840

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ben niet helemaal zeker meer, maar amsterdam kent een aantal bruggetjes waarbij ik me afvraag of je met gestreken mast wel onderdoor kan.

Over Haarlem vind ik leuker, vaar je dwars door de stad en je kan er aanleggen ook. Mast gestreken gaat zeker sneller, maar ook hier weer: niet zeker of je onder alle bruggen door kan dan. De meeste wel hoor, dus het schiet zeker op.
De bruggen worden bediend in het weekeinde, maar een aantal minder vaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 09:18 #1261842

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Waarom niet via de Vecht. Als je de mast strijkt bij Muiden kan je via de Vecht. Een mooiere route is er niet. Als je wil kan je tot aan de Maas zuidwaarts. Heb je niets te maken met Amsterdam of Haarlem. En door Utrecht is een hele leuke ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 09:31 #1261846

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik zou in elk geval de ANWB almanakken deel 1 en 2 kopen: deel 1 moet je zowiezo aan boord hebben ivm de reglementen, en in deel 2 vind je het antwoord op praktisch alle vragen betreffende bruggen, bedieningstijden, VHF kanalen, jachthavens telefoonnummers etc. In principe voor dit soort tochten onmisbaar eigenlijk.
Ook de waterkaarten van de ANWB zijn (voor mij in elk geval) de beste voor varen op binnenwater.
Wat ook heel handig is: pagina 721 teletekst (ook telefoon app): vaarweginformatie Nederlandse binnenwateren - zeker in het winterseizoen zijn er nogal wat stremmingen ivm onderhouid ed, en deze pagina geeft goede uptodate informatie.

Goede vaart in elk geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 10:57 #1261878

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
martinw schreef :
Waarom niet via de Vecht. Als je de mast strijkt bij Muiden kan je via de Vecht. Een mooiere route is er niet. Als je wil kan je tot aan de Maas zuidwaarts. Heb je niets te maken met Amsterdam of Haarlem. En door Utrecht is een hele leuke ervaring.

Muiden-Utrecht over de Vecht is te doen, maar er zijn een groot aantal
bruggen waar je ook met gestreken mast niet onderdoor kan. Daarbij zijn
de bedieningstijden van die bruggen sinds covid niet helemaal duidelijk.
Ik woon in Weesp en er zijn daar een paar bruggen die te pas en te onpas
op dubbel rood staan, bijvoorbeeld. Dat zal na 1 April wel verbeteren maar
dan nog is het om en tijdrovend.
Zou gewoon over Haarlem gaan.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 11:37 #1261889

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3095
Qirin schreef :
Hoi,

Ik ga mijn nieuwe zeilboot 11m hoog overvaren van Noord naar zuid. Ofwel weekend 20-21 maart, ofwel meerdere dagen vanaf 5 april (op voorwaarde dat ik van de havenmeester tot dan mag blijven liggen, want ligplaats is maar tot 31/3).
Heb al heel veel draadjes gelezen over SMR en heb volgende info geraadpleegd :
RiverGuideRecreant app geinstalleerd
Vaarweginformatie.nl bekeken, op deze laatste vind ik bij doorvaarhoogte van bruggen telkens "kanaalpeil"? Waar vind ik ongeveer de juiste hoogte (tussen x en y meter)

Diepgang boot is 1,25m, dus via de Vecht is een optie, mooie route denk ik en heb een maststrijkinstallatie, maar sommige bruggen moeten open, en vind niet direct terug dewelke. Deze route is sowieso maar een optie als ik op 5 april vertrek, want vrees dat de bruggen die toch open moeten niet bediend worden voor 1/4 en zeker niet in het weekend. Of ben ik verkeerd?
Ook is dit een kronkelige route, dus misschien toch meer tijd?

Als ik via Amsterdam zou gaan zou ik de mast strijken want ik wil niet 's nachts varen. Probleem is misschien dat ik dit nog nooit gedaan heb, en dit de eerste keer dus lang kan duren, met het risico dat als er iets mis gaat, er wat stuk kan gaan.
Met gestreken mast heb ik ook geen buiskap, dus moet je de hele tocht in de wind zitten en bij regen ook geen beetje beschutting, en aangezien het nog vroeg is in het seizoen, misschien ook om rekening mee te houden?

Dus momenteel gaat mijn voorkeur denk ik uit naar SMR via Haarlem, omdat ik de mast kan laten staan, en dus maximaal gebruik kan maken om te zeilen. Wie kan mij vertellen waar je in dit traject zeil (fok) mag bijzetten als je op de motor vaart? Ik ga ervan uit niet in het konvooi door Haarlem, maar op andere stukken misschien wel?
De route via Haarlem is wel de langste, omdat ik van het Eemmeer kom, dus aan 5 knopen, zo'n 2u20 langer varen zonder wachttijden mee te rekenen.
Als ik op 20 maart vertrek zie ik wel dat ik bijvoorbeeld voor de brug onder A9 een aanvraag voor bediening moet doen min 24u op voorhand. Maar ook hier vind ik niet de brughoogte terug.

Graag jullie bedenkingen/input...

Met gestreken mast over Amsterdam - Rijn kanaal naar Jutphaas. Daar de Rijn oversteken naar Merwede kanaal. Dan bij Gorichem de Boven Merwede op en richting Zeeland.
Bespaard een hele hoop hoofdbrekens en tijd.
En laat je vooral niet afschrikken door horrorverhalen van het ARK.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 11:50 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 11:58 #1261894

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Maarten-IW31 schreef :
Officieel moet je (iets) betalen om door Haarlem te varen, (weet even niet meer hoeveel, er is een automaat vlak voor de spoorbrug, naast het havenkantoor) en voor die prijs mag je er ook nog overnachten.

Over beide routes heeft een gestreken mast echt wel voordelen- via Haarlem moet je onder de A9,A4 en A44 door.

De doorvaart van Haarlem kan tegenwoordig ook met de AanUit app worden betaald.

Vanaf 1 april schijnt voor de doorvaart van Amsterdam ook betaald te moeten worden.
www.watersportverbond.nl/nieuw...sterdam-verschuldigd

En via Haarlem kom je niet onder de A4 door. (daar ga je na de Kaagbruggen in de A44 ri Oude Wetering overheen)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 11:59 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 12:11 #1261896

niet bang zijn voor 's nachts door Amsterdam. Er is licht zat, en je vaart in een konvooi in een laag tempo. Super easy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 12:57 #1261908

JotM schreef :
[...]
Vanaf 1 april schijnt voor de doorvaart van Amsterdam ook betaald te moeten worden.
www.watersportverbond.nl/nieuw...sterdam-verschuldigd

En via Haarlem kom je niet onder de A4 door. (daar ga je na de Kaagbruggen in de A44 ri Oude Wetering overheen)

Das waar, alleen de A9 en A44 dus. Ik blijf het toch bijzonder vinden dat een snelweg voor mij alleen wordt afgesloten.

En vanwege de datum van ingang wacht ik nog maar even met betalen voor Amsterdam. Zal mij benieuwen.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 13:18 #1261920

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Via de vecht is de mooiste route, maar kost veel tijd (veel zeer lage bruggen).

Via Amsterdam overdag is geen enkel probleem als je doorvaarthoogte 2,50 m is. Ben je iets hoger, dan zullen er een paar bruggen open moeten, maar die draaien ook overdag.

Via Amsterdam 's nachts. Zeker doen. Is heel eenvoudig en heel leuk. Van tevoren even aanmelden via de Marifoon (twee kanalen) en daarna gewoon de bruggen volgen naar de sluis. Ondertussen wel blijven uitluisteren, want dan weet je ook wat er gaat komen. De brugwachters werken 's nachts heel goed mee aan een vlotte doorstroming.

Via Haarlem. Ook erg leuk, maar kost wel wat tijd omdat er geen konvooi is na Haarlem. Doorvaart kost een beetje geld, maar dit kan heel goed via de landelijke parkeer-app! Overnachten als en een plekje is in de binnenstad is ook een aanrader. Vlak voor Haarlem is er trouwens een aanlegmogelijkheid naast de supermarkt.

Vanaf de Braasem tot aan Dordrecht is een Marifoon niet echt nodig, maar wel heel handig. Brugwachters luisteren goed naar aanvragen en reageren heel netjes en professioneel. Vooral bij de hefbruggen is dit handig omdat deze op een vooraf bepaalde hoogte worden gehesen en dan niet even hoger kunnen.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 13:18 #1261921

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Qirin schreef :
...
Als ik op 20 maart vertrek zie ik wel dat ik bijvoorbeeld voor de brug onder A9 een aanvraag voor bediening moet doen min 24u op voorhand. Maar ook hier vind ik niet de brughoogte terug.
Vwb de brughoogte, daar zit (nog steeds) een vervelende bug in de website van vaarweginformatie.nl: Als je de website bekijkt met een mobiel apparaat ("mobiele browser") bekijkt krijg je een deel van de informatie niet te zien.
Als je bent gekomen tot het scherm met details van "Brug in A9 Spaarndam, over Zijkanaal C" en je schakelt in het menu van je mobiele browser "desktopwebsite" (in geval van FireFox) o.i.d. in, dan krijg je er een aantal onderdelen bij, waaronder de brughoogte. (voor deze brug 6,60 m) Ten opzichte van het referentievlak wat je al wel direct te zien krijgt. (kanaalpeil)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 13:19 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 13:22 #1261922

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Maarten-IW31 schreef :
En vanwege de datum van ingang wacht ik nog maar even met betalen voor Amsterdam. Zal mij benieuwen.

Ik help het je hopen. :)

Als u alleen gaat varen en niet afmeert

Gaat u alleen varen in Amsterdam en meert u uw boot nergens af? Dan hebt u een doorvaartvignet nodig. Dit vignet kunt u vanaf april 2021 aanvragen. Informatie over het doorvaartvignet komt binnenkort op de website.
www.amsterdam.nl/veelgevraagd/...A5D6-D6DA3D9E7881%7D
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 13:52 #1261933

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Veel informatie over dat doorvaartvignet staat er nog niet, ben benieuwd hoe ze dat gaan vormgeven. Zou dat ook nodig gaan zijn om van het IJmeer naar het NZK te varen bijvoorbeeld?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 13:59 #1261935

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Knoet schreef :
Veel informatie over dat doorvaartvignet staat er nog niet, ben benieuwd hoe ze dat gaan vormgeven. Zou dat ook nodig gaan zijn om van het IJmeer naar het NZK te varen bijvoorbeeld?

Het IJ wordt beheert door Rijkswaterstaat. Havendienst Amsterdam coördineert de (beroeps)scheepvaart. Gemeente Amsterdam beheert de walkant van het IJ. Er zal dus niet gauw doorvaartgeld gevraagd gaan worden.
Gemeente Amsterdam heeft alleen heel veel geld nodig voor het onderhoud van de kades en bruggen en moet het geld dus bij de pleziervaart gaan halen. Hopelijk jagen ze hiermee niet de laatste toeristen ook nog de stad uit.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 14:02 #1261937

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Ik heb die SMR een paar keer gedaan. Meestal N-Z. Via Haarlem en via Amsterdam.

Persoonlijk vond ik t via Haarlem nog een gefrunnik door kleine vaartjes met veel drukte.

Amsterdam kost en 1 nacht. Na de stad meteen doorgaan naar de Schipholbrug, wekker vroeg en met de eerste opening er doorheen. Dan ben je s avonds in Dordrecht.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 14:02 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 14:51 #1261953

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 586
Joop66 schreef :
Ik heb die SMR een paar keer gedaan. Meestal N-Z. Via Haarlem en via Amsterdam.

Amsterdam kost en 1 nacht. Na de stad meteen doorgaan naar de Schipholbrug, wekker vroeg en met de eerste opening er doorheen. Dan ben je s avonds in Dordrecht.

Dat laatste heb ik de laatste keer ook gedaan. Het is nog een stukje doorvaren vanaf de A10 (volgens mij was ik er rond 03:00 uur), er is geen fatsoenlijke aanlegplaats en de brug maakt erg veel herrie als er een vrachtauto overheen gaat (je slaapt waarschijnlijk slecht). M.a.w. het is mij minder goed bevallen. Het voordeel is wel dat je direct voor de twee bruggen ligt.

Het alternatief is direct na de A9 aan te leggen (eventueel in de haven aldaar) en de wekker eerder te zetten.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 15:37 door GRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 12 mrt 2021 15:37 #1261958

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Als je met een Neptun 27 met maststrijkinstallatie van het Eemmeer komt kun je ook in de Houthaven of Sixhaven je mast plat leggen en de eerste dag nog (in de dag) doorvaren naar de Westeinder (vanaf de Houthaven via de Kostverlorenvaart) of Vrouwenakker (vanaf de Sixhaven via het Oosterdok, Oudeschans en de Amstel). En dan de volgende dag naar Dordt. Eventueel na de spoorbrug bij Gouda de mast weer overeind. Of na de Algerabrug (Krimpen a/d IJssel).

Je kunt het je op een laptop of PC rustig bekijken op waterkaart.net/
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 mrt 2021 15:38 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 13 mrt 2021 15:25 #1262178

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ik vaar bijna ieder jaar in het voorjaar van Flevoland naar Zeeland en heb altijd deze duidelijke schema's bij de hand.

www.allesovervaren.nl/category/staande-mastroute/

Groet Jan van de joeky
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 13 mrt 2021 16:09 #1262187

  • Gannet
  • Gannet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Zie ook
Varen Doe je Samen
en River Guide.
Gannet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 14 mrt 2021 07:44 #1262278

  • Qirin
  • Qirin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
JotM schreef :
Qirin schreef :
...
Als ik op 20 maart vertrek zie ik wel dat ik bijvoorbeeld voor de brug onder A9 een aanvraag voor bediening moet doen min 24u op voorhand. Maar ook hier vind ik niet de brughoogte terug.
Vwb de brughoogte, daar zit (nog steeds) een vervelende bug in de website van vaarweginformatie.nl: Als je de website bekijkt met een mobiel apparaat ("mobiele browser") bekijkt krijg je een deel van de informatie niet te zien.
Als je bent gekomen tot het scherm met details van "Brug in A9 Spaarndam, over Zijkanaal C" en je schakelt in het menu van je mobiele browser "desktopwebsite" (in geval van FireFox) o.i.d. in, dan krijg je er een aantal onderdelen bij, waaronder de brughoogte. (voor deze brug 6,60 m) Ten opzichte van het referentievlak wat je al wel direct te zien krijgt. (kanaalpeil)

Dit was idd het probleem Tx!
Ben een 47 jarige vrouw, die redelijk goed kan zeilen en graag een keer opstapt bij leeftijdsgenoten. Vaargebied bij voorkeur Oosterschelde, Grevelingen, Volkerak, Haringvliet. En nu trotse eigenaar van een Neptun 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SMR via Amsterdam of Haarlem of via Vecht van N-Z 14 mrt 2021 07:45 #1262280

  • Qirin
  • Qirin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
JotM schreef :
Als je met een Neptun 27 met maststrijkinstallatie van het Eemmeer komt kun je ook in de Houthaven of Sixhaven je mast plat leggen en de eerste dag nog (in de dag) doorvaren naar de Westeinder (vanaf de Houthaven via de Kostverlorenvaart) of Vrouwenakker (vanaf de Sixhaven via het Oosterdok, Oudeschans en de Amstel). En dan de volgende dag naar Dordt. Eventueel na de spoorbrug bij Gouda de mast weer overeind. Of na de Algerabrug (Krimpen a/d IJssel).

Je kunt het je op een laptop of PC rustig bekijken op waterkaart.net/

Heel praktisch deze tips! Bedankt, hier kan ik wat mee.
Ben een 47 jarige vrouw, die redelijk goed kan zeilen en graag een keer opstapt bij leeftijdsgenoten. Vaargebied bij voorkeur Oosterschelde, Grevelingen, Volkerak, Haringvliet. En nu trotse eigenaar van een Neptun 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl