Waterblok schreef :
Buurman die naast je vaart kan je ook scheeftrekken.
Ik gebruikte eens een val die achter uit de mast komt om de boot scheef te trekken vanaf hoger gelegen punt.
Dat is stevig trekken hoor!
Maar ik heb een grootzeilval en een dirk die gescheiden door in topstuk gelast plaatje naar buiten komen.
Dat plaatje had ik dus krom getrokken waardoor de andere val klem liep.
't is dat je 't weet.
Afgelopen seizoen eens de boot met een val zitten kenteren terwijl deze uitgeboomd stond met de spinnakerboom om een grootzeilval die in de mast geschoten was opnieuw door te voeren. Dat is inderdaad een flinke kracht die daarop komt, tjee.
brambo schreef :
AndreAzuree schreef :
je bedoelt zo'n plankje, wat je ook kan gebruiken om je makrelen-lijntje naar beneden te houden?
Juist, maar dan iets groter en beter vorm gegeven. Uitgeboomd met je spi-boom.
Zo ingesteld dat de boot flink schuin getrokken wordt als je vaart maakt.
Het omgekeerde effect als van een hydrofoil om een boot op te tillen of de helling juist te beperken.
Natuurkundig gezien schat ik dat als je genoeg vaart en dus kracht kunt opbouwen om de boot noemenswaardige helling te geven, dat je dan door de enorme remmende werking ver uit het midden van het schip (uiteinde van spinnakerboom), uit het roer gaat lopen of zeer moeilijk wordt om de boot onder controle te houden. Zal per boot verschillen, maar hoe dan ook zullen de krachten, in meerdere richtingen, immens zijn.