rooiedirk schreef :
Onderweg naar de MW3 steek je nog 2x een TSS over, niet handig. Mijn voorkeur zou zoiets zijn. (Mits bezeild natuurlijk.
Het is een beetje arbitrair.
De TSS die je in dit geval kruist, bij rechtstreeks richting de MW 3 varen, komen uit op het precautionary area Steenbank. Aan de zuidkant daarvan komen ook traffic lanes op dat verkeersplein uit. De kleinere schepen die vanaf het noordwesten via het Oostgat de Westerschelde in willen of verkeer dat vanuit het Oostgat naar zee wil, zijn de voornaamste gebruikers.
In jouw voorstel vaart TS dwars over het verkeerplein Steenbank, met als nadeel dat daar verkeer uit meerdere richtingen kan komen. Bij het kruisen van de TSS-en die je noemt, heb je, komend vanuit NO, eerst de uitgaande lane en vervolgens de inkomende lane. Je hebt dus eerst alleen verkeer dat kruist van BB en daarna alleen verkeer van SB. Het kruisen van de TSS-en is in dit geval qua overzichtelijkheid te verkiezen boven het oversteken van het 'verkeerplein'.
Dit even om aan te geven dat er allerlei overwegingen kunnen zijn om het zus of of zo te doen. Leidt niet over het verkeerplein varen tot een grote omweg, heb je AIS en is er sprake van goed zicht, dan zou dat de keus kunnen zijn. Zonder AIS en met minder zicht is het oversteken van TSS-en mogelijk veiliger dan het oversteken van verkeerspleinen.
Ik vraag me overigens af of die traffic lanes die vanaf precautionary area Steenbank naar de TSS richting Maasmond lopen formele TSS-en zijn die absoluut haaks moeten worden gekruist.