Accelerate schreef :
Ach, t is maar in welk perspectief je het bekijkt.
1tje is spontaan gezonken en gered door mede deelnemer en later overgezet op schip. (Brak de moderne PRB bij de vendee globe ook niet ineens in tweeën?)
1tje (nu Ian) is in een zeer zeer zware storm terecht gekomen wat niet goed afliep.
De rest van de uitvallers zijn bij diverse havens zelfstandig gestopt.
Bij de moderne wedstrijd vloot gaat ook vaak wat mis met afgebroken kielen, roeren, masten, delaminatie en persoonlijk letsel.
Wel zonde dat al die troep in zee achterblijft. Hopelijk wordt het wel tot zinken gebracht, anders is het mogelijk wéér een risico voor de volgende deelnemer die dan weer op een UFO kan varen.......
Daarnaast wordt er al veel en veel meer aan veiligheid gedaan dan vroeger, toen boten nog slalommend tussen de ijsschotsen door zeilden, niet "geinformeerd en geadviseerd" werden bij naderende stormen en zeker niet voorzien waren van de huidige veiligheidsmiddelen zoals epirb, vlotten, satphones, enz..
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Die PRB was een oude IMOCA, zwaar gemodificeerd en een stuk lichter gemaakt.
Dat is behoorlijk mis gegaan.
De VOR en IMOCA boten zinken of worden opgeruimd, de GGR boten niet.
Wat mijn bedenkingen zijn is dat meneer McIntyre er met zijn GGR een
verdienmodel van maakt, schijnveiligheid aanbiedt en zijn troep niet opruimt.
En dus ook niet meebetaald aan de reddingen die zijn "Adventure" nodig heeft.
A