Toen ik de moeder van mijn kinderen nog maar net kende, ergens in 2002, hebben wij een Fox22 gehuurd (belangrijke hint/TLDR) en zijn daarmee, vroeg in het seizoen door mist en 's-avonds rond het vriespunt, een rondje IJsselmeer gaan varen. Gehuurd in Heeg, Stavoren, Lemmer, Urk, Enkhuizen, Stavoren en weer terug naar Heeg, in een week.
De aanname dat als een vrouw een week met je op een 22 voet kruiphoogte onverwarmde kajuit met je overleeft, ze wel je hele leven bij je zal blijven is broos gebleken, nou ja, wat betekent "bij blijven", ook gescheiden vieren we nog samen met onze kids zeilvakanties. Maar het huwelijk hield geen stand.
De twintig jaar erna, en enkele jaren ervoor, riep ik altijd: "beter huren dan schuren" en dat is mij goed bevallen. Want koop een boot werk je dood, ik heb er nu een, en het is echt zo. Zelfs het inkopen van jachtservice is een bewerkelijke zaak van subtiel supply chain en multi-party management.
Die week op een Fox22 heb ik geleerd dat ik van kleine bootjes houd, maar dat stahoogte voor je rug wel beter is en een kachel het seizoen aanmerkelijk verlengt
De Fox22 heb ik leren kennen als een zeer zeewaardig bootje, maar je wordt wel nat. Volgens mij is ze hardstikke zelfrichtend en zit vol met piepschuim dus drijven zal ze. Open spiegel, dus je kuip is vanzelf zelflozend. Je wordt wel nat in de kuip, het is zeer sportief zeilen, het is geen toerbootje eigenlijk, al hebben wij haar daar die week wel voor gebruikt en worden ze ook voor een week of meerdere weken verhuurd met het idee erop te wonen: dat is eigenlijk bijna geen doen, ja, een zomernachtje een keer, maar ik vind het echt te sportief om nog als toerboot door te gaan. Snel en sportief zeilen. Als je daar van houdt, dan zoek je denk ik juist windkracht 5 en sterker op met deze bootjes, want dat kunnen ze aan.
En, nu komt de hint, vraag je je af of dit bootje wel geschikt is voor die omstandigheden, dan weet ik 100% zeker dat je er eerst eens een zou moeten huren voor je overgaat tot aankoop en bezit - een relatie waar je ook niet zomaar van af komt trouwens.
Later huurde ik grote logge platbodems en weer later Drascombes - ik hou van kleine, wendbare en makkelijk hanteerbare bootjes, ik hou van trim en micromanagement, van zeilen op gevoel. Maar ook op die Drascombe (ik heet geen Hans Vandersmissen) stond het leven aan boord me na een dag of drie, vier wel tegen, na weer een nacht slecht slapen, weer een onmogelijke houding om je natte zeilkleding uit te doen als het regent en weer een heksentoer om het eenpittertje aan te krijgen in een windstil hoekje in de kuip om een potje thee te zetten.
En toen kwam ik in mijn zoektocht naar een koopboot, na al die ervaringen op huurscheepjes in verschillende formaten, de Westerly Nomad tegen en die paste mij als klein bootje met stahoogte en veel historie als een oude jas. Maar om dat te kunnen beseffen heeft het natuurlijk wel geholpen dat ik een hele zwik aan verschillende soorten bootjes al uitgeprobeerd had als huurder!
Wat ik heel erg van huren ben gaan waarderen, is het vermogen van een goede verhuurder om een uitputtend overzicht te hebben van eisen waar een schip aan moet voldoen om "vaarklaar" te zijn.
Bootje zit in een nauwkeurig meerjarig onderhoudsprogramma, krijgt jaarlijks onderhoud, er is een precieze "uitrustingslijst" (soms om moe van te worden met precies 4 theelepeltjes, vier borrelglaasjes etc je hebt ook wel eens gasten aan boord?) en zo'n scheepje is op een "engineering manier" bij aanvang van elke verhuur weer helemaal op orde, compleet uitgerust, leeggehaald van alles wat er niet op hoort (laat de afwasmiddel en koffie/thee toch staan!).
Dat heb ik als kersverse booteigenaar altijd inspirerend gevonden, om mezelf ook een beetje als verhuurbedrijf van mijn eigen scheepje te zien, en te zorgen dat ze vaarklaar is. Ik ken veel en veel te mensen met een boot in de haven, waar een harpje mist, of een val door de mast is geschoten maar niet meteen gerepareerd. En dan wordt het uitgesteld. Slaat het bootje groen uit. En kan aan het eind van het seizoen de wintertent er weer omheen, met weinig mijltjes op het log.
Het is gewoon niet eenvoudig, een jacht bezitten en vaarklaar houden. Zodat je die zeldzame keren dat het mooi weer is en je tijd hebt je ook daadwerkelijk kan gaan zeilen en niet eerst een paar uur een klusje moet doen en dus geen zin meer hebt.
Ja een Fox22 is uitstekend geschikt voor zware omstandigheden op het IJsselmeer.
Ik zou zelf alleen een Fox22 willen hebben als daysailer en ook dan is er weinig comfort (toilet, keukentje) aan boord voor borrelhapjes en de uitscheiding daarvan.
En het zijn toch ook een beetje lompe, hufterproofe en op de verhuur gerichtje bootjes (op zich vind ik dat niet alleen maar een nadeel - heel erg mooi vind ik ze niet).
Zou ik zoiets ambieren, zou ik heel erg overwegen om door te sparen voor een J-klasse bootje, ook met het oog op de wedstrijdjes daarin. En een beetje vergelijkbaar comfort denk ik?
En ik zou vooral eerst eens vaak gaan huren om verschillende scheepjes te leren kennen, ga vanuit Makkum zeker ook eens het Wad op, want als je dat ook leuk vindt, leidt dat mi tot een heel ander type boot om te bezitten dan met de bedoeling middagjes zeilen op het IJsselmeer.
Dat was het wat lange antwoord op de vraag, kan je met een Fox22 met zware omstandigheden op het IJsselmeer zeilen? Waar het korte antwoord wat mij betreft: Ja op is.
Het sympathieke periodiek Zeilen heeft er een jachttest gedaan, met een kort filmpje over hoe de Fox22 zich zo te zien bij de wind gedraagt met zo te zien windkracht 4/5 met zo te zien 1 rif (dus kan nog dieper reven) op het IJsselmeer.
www.zeilen.nl/boottesten/fox-22/