Etap28i schreef :
Vanmorgen lag de trimaran er nog, vanmiddag vertrokken. Het niet mogen betreden van de slikken bij st Annaland wordt niet echt gecontroleerd. Maar op andre plaatsen ook niet op de Oosterschelde. Vanmiddag een rondvaartboot met ca 100 personen op 20 m van de zeehondenplaat in het Brabants Vaarwater bij BV11. Er lagen ca 15-20 zeehonden te rusten maar waarom zo dicht erop met zo’n boot?
Eerlijk gezegd kan ik het, ondanks het feit dat ik een natuurliefhebber ben, geen groot probleem vinden.
Zolang de zeehonden niet het water in vluchten en gewoon blijven liggen, is er weinig aan de hand. De schippers van de rondvaartboten hebben er ook een belang bij dat die zeehonden niet op de vlucht slaan. Als ze vluchten op het moment dat ze een rondvaartboot aan zien komen, betekent dat het einde van hun verdien-model. Ondertussen zijn de zeehonden het ook gewend om bekeken te worden, denk ik.
Het droogvallen in de mate waarin dat nu gebeurt is evenmin een probleem. In tegenstelling tot de Wadden bestaat er in Zeeland geen 'droogvalcultuur'. Het zien van een drooggevallen boot is meer uitzondering dan regel.
Formeel mag het bijna nergens in Zeeland, wat ik altijd een raar contrast hebt gevonden met de Wadden, waar er bijkans meer plekken zijn waar het wèl mag dan plekken waar het verboden is. Waaruit deze 'roomser dan de paus'-opstelling van de provincie Zeeland ooit is voortgekomen, is mij nooit duideilijk geworden. Mogelijk had het iets te maken met de wens om ook in Zeeland een aanzienlijke zeehonden-populatie te krijgen. Het oliegeultje was om die reden ook jarenlange verboden vaarwater in het vaarseizoen Die zeehonden-populatie is ondertussen ruimschoots aanwezig, dus iets meer ruimte voor droogvallen zou tot de mogelijkheden moeten kunnen behoren.
Anderzijds is de praktijk inderdaad dat er niet wordt gehandhaafd, wat naar mijn idee effctief bektekent dat het oogluikend wordt toegestaan in de mate waarin het nu gebeurt. Zo lang droogvallen geen rage wordt gaat dat niet veranderen, denk ik. Wat ik ook prima vind.