Dat je op kaarten zo weinig prikken ziet, komt voornamelijk omdat de prik als 'betonning' van een vaarroute aan het uitsterven is. langs veel geultjes waar vroeger prikken stonden, liggen nu tonnen. Het is dus niet zo dat met prikken gemarkeerde routes niet op kaarten worden weergegeven.
Wat betreft niet gemarkeerde routes die met jouw diepgang, tussen half tij en HW, tamelijk risicoloos kunnen worden gevaren zijn een paar van de bekendste:
- de doorsteek vanaf het Inschot (tussen IN-1A en IN-1B) in noordwestelijke richting naar de Vlielanderbalg en Oost-Vlieland.
- de route vanuit de Vliestroom (VS-34) onder Oost-Vlieland naar het Lange Gat en verder naar het Robbengat, c.q. De Cocksdorp.
- vanuit het Gasboeiengat naar het Inschot (aanhouden op het oude Gaseiland 'Zuidwal')
- vanuit Harlingen in westelijke richting vanaf de MR-10 naar het Inschot, eveneens aanhouden op het genoemde 'Zuidwal'.
Deze liggen allemaal min of meer op het Westwad. Op het Oostwad zijn er ongetwijfeld ook een reeks, misschien kan It Paradyske je daarmee helpen.
Satellietfoto's, zoals geprepareerd voor OpenCPN, kunnen je zeker op ideeën brengen. Het kan dus de moeite lonen om die te leren gebruiken.
Naschrift: Op de RWS-ENC-kaart van de Wadden wordt het Gaseiland al niet meer weergegeven. Het zou inderdaad binnen afzienbare tijd worden verwijderd. Kennelijk is het al zover. Als je met een digitale kaart vaart, dan kun je je vector als vervanging van dit landmark houden tussen de tonnen IN-11 en IN-13.