ToekeHoek schreef :
Een paar weken geleden (vlak voor Poly) heb ik drie kwartier voor die brug liggen drijven. Pas toen ik de kont zowat tégen de brug had gelegd en de brugwachter uit z'n hokje riep, vond de beste man het nodig om te melden dat de brug het niet deed ... en dat ie ook niet wist hoe lang het ging duren. Ze waren al een dag bezig zei hij. Nergens aangegeven, ook achteraf niet te vinden, geen sluitlichten op de brug, en het was snertweer. Not amused draaide ik om, om dan maar weer via IJlst en Sneek naar Heeg te varen. Na een paar minuten keek ik achterom en verdomd! De brug stond open! Weer omgekeerd, stomtoevallig 'bij een test' door de brug geraakt. Waarom de brugwachter me niet eerder vertelde dat ze over een paar minuten zouden gaan testen, snap ik nog niet.
Maar goed, lang verhaal kort: blijkbaar is het nu serieus hommeles met die brug. Fijn dat ze het nu wél aankondigen.
Met een testdraai van een brug is het de bedoeling, gezien een mogelijk risico op schade en letsel, dat er niet door de brug wordt gevaren. Ze lieten jou doorgaan. Wat als met een mogelijke storing een dalende klep je boot had beschadigd. Dan was de brugwachter verantwoordelijk en bij letsel of de dood had er hem of haar een mogelijke gevangenisstraf gewacht.
En wat had jij gedaan? Juist ja...de schade proberen te verhalen...
En wat een testdraai betreft: dat is niet aan de brugwachter. Die wordt aangevraagd door de monteur. En zoals gezegd: de brugwachter blijft verantwoordelijk voor de bediening.