Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 22 nov 2023 20:15 #1524246

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Hallo mede ZF-ers,

Het is winter. Dat is aan alle topics te merken. Ook ik denk na over dingen die mij tijdens het vaarseizoen niet zo heel erg zouden interesseren.
Nu heb ik wel een leuke casus:

Ik ben bezig met het kopen van een varend (zeilend) woonscheepje, in de vorm van een oud-Hollandse platbodem van 23 meter. Stel nou, dat ik met zo'n schip over het Amsterdam-Rijnkanaal vaar, en bij Weesp naar binnen wil draaien. Ik heb dan bediening nodig van de brug De Uitkomst.

Brug de Uitkomst wordt alleen bediend voor beroepsvaart. De recreatievaart mag meeliften met de beroepsvaart, aldus vaarweginformatie.nl. Het schip waar ik mee vaar is recreatievaart, maar wel groot schip.

Of, andere hyptetische situatie, misschien waarschijnlijker: ik kom bij de Gouwespoorbrug om 16:25. Ik wil eigenlijk wel graag de bediening van 16:31 gebruiken, maar die is alleen voor beroepsvaart. Hier staat zelfs vermeld: Zeiljachten die reeds liggen te wachten, mogen meeliften als goed wordt aangesloten.

Zoals we eerder wel gelezen hebben, bestaat er in het BRP geen definitie voor recreatievaart.
Vroegah, toen dit scheepje net gebouwd was, was het uiteraard wel beroepsvaart.

Is er iemand met ervaring met zo'n soort brug? Wat gebeurt er bij aankomst?

Bij de Gouwespoorbrug heb ik wel eens beleefd dat ik met een jachtje van 7 meter lag te wachten, en de brug toch op dat tijdstip bediend werd, zonder dat er beroepsvaart was. Gewoon omdat we met 10 schepen lagen te wachten.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 22 nov 2023 20:24 #1524248

""Zoals we eerder wel gelezen hebben, bestaat er in het BRP geen definitie voor recreatievaart.
Vroegah, toen dit scheepje net gebouwd was, was het uiteraard wel beroepsvaart.""

Doet me denken aan de woonarken, bakken , eerst waren ze boten toen ze de regels niet uit kwam en zeker geen huizen, en toen iets als CVO erin kwam waren ze ineens een huis en zeker geen boot :P

Maar we weten zelf toch wel het verschil tussen recreatievaart en beroepsvaart ?
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 22 nov 2023 20:28 #1524250

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Jeroen-Pion schreef :
""Zoals we eerder wel gelezen hebben, bestaat er in het BRP geen definitie voor recreatievaart.
Vroegah, toen dit scheepje net gebouwd was, was het uiteraard wel beroepsvaart.""

Doet me denken aan de woonarken, bakken , eerst waren ze boten toen ze de regels niet uit kwam en zeker geen huizen, en toen iets als CVO erin kwam waren ze ineens een huis en zeker geen boot :P

Maar we weten zelf toch wel het verschil tussen recreatievaart en beroepsvaart ?

Goed, ik maak het mooier! Ik neem 3 betalende passagiers mee. Ik kom nu bij dezelfde brug aan, en nu gaat 'ie plots wel open?
Ze kunnen toch niet ruiken of ik beroeps- ben of niet?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 22 nov 2023 20:41 #1524252

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17585
Misschien omdat je geen IMO of Europanummer voert? Maar terechte vraag, zou het RWS eens vragen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 22 nov 2023 20:43 #1524253

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
ilCigno schreef :
Misschien omdat je geen IMO of Europanummer voert? Maar terechte vraag, zou het RWS eens vragen.

Jawel hoor, verplicht CVO gekeurd en dus ook een Europanummer.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 07:11 #1524302

De term "beroepsvaart" wordt inderdaad niet eenduidig geïnterpreteerd.
Maar in de praktijk wordt je bijna altijd doorgelaten als je via de marifoon net zo'n toon en jargon gebruikt als de binnenvaartschippers. Kwestie van oefenen :-)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 07:18 #1524304

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12257
vooral dat laatste
en dan gevraagd worden om IMO nummer, diepgang etc


voor een motorsailer dus.. :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 07:18 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 07:19 #1524305

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Berghout-2 schreef :
De term "beroepsvaart" wordt inderdaad niet eenduidig geïnterpreteerd.
Maar in de praktijk wordt je bijna altijd doorgelaten als je via de marifoon net zo'n toon en jargon gebruikt als de binnenvaartschippers. Kwestie van oefenen :-)

Daar ga ik een studie van maken. Goeie info Wim :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 08:46 #1524315

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26662
daan1508 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
""Zoals we eerder wel gelezen hebben, bestaat er in het BRP geen definitie voor recreatievaart.
Vroegah, toen dit scheepje net gebouwd was, was het uiteraard wel beroepsvaart.""

Doet me denken aan de woonarken, bakken , eerst waren ze boten toen ze de regels niet uit kwam en zeker geen huizen, en toen iets als CVO erin kwam waren ze ineens een huis en zeker geen boot :P

Maar we weten zelf toch wel het verschil tussen recreatievaart en beroepsvaart ?

Goed, ik maak het mooier! Ik neem 3 betalende passagiers mee. Ik kom nu bij dezelfde brug aan, en nu gaat 'ie plots wel open?
Ze kunnen toch niet ruiken of ik beroeps- ben of niet?

Oh, dan wordt het spannender. Er is tussen betalende passagiers en de schipper een gezagsverhouding, dat is juridisch en wettelijk interessant.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 08:48 #1524316

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26662
Berghout-2 schreef :
De term "beroepsvaart" wordt inderdaad niet eenduidig geïnterpreteerd.
Maar in de praktijk wordt je bijna altijd doorgelaten als je via de marifoon net zo'n toon en jargon gebruikt als de binnenvaartschippers. Kwestie van oefenen :-)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

"Weet je wat het is.......................(zucht en lange pauze) Meer water dan vis.."
"We motte dr ff deur, heje dât?"
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 08:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 08:53 #1524318

Calidris schreef :
Berghout-2 schreef :
De term "beroepsvaart" wordt inderdaad niet eenduidig geïnterpreteerd.
Maar in de praktijk wordt je bijna altijd doorgelaten als je via de marifoon net zo'n toon en jargon gebruikt als de binnenvaartschippers. Kwestie van oefenen :-)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

"Weet je wat het is.......................(zucht en lange pauze) Meer water dan vis.."
"We motte dr ff deur, heje dât?"

:laugh: :laugh: :laugh:

Vooral die zucht en hele lange pauze !
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 09:33 #1524326

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Calidris schreef :
Berghout-2 schreef :
De term "beroepsvaart" wordt inderdaad niet eenduidig geïnterpreteerd.
Maar in de praktijk wordt je bijna altijd doorgelaten als je via de marifoon net zo'n toon en jargon gebruikt als de binnenvaartschippers. Kwestie van oefenen :-)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

"Weet je wat het is.......................(zucht en lange pauze) Meer water dan vis.."
En dat is maar goed ook, want anders vaart het zo lastig.

Zouden echte schippers niet 'meer water als vis' zeggen?

Calidris schreef :
Oh, dan wordt het spannender. Er is tussen betalende passagiers en de schipper een gezagsverhouding, dat is juridisch en wettelijk interessant.

Nog spannender?!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 09:34 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 09:37 #1524330

daan1508 schreef :
Calidris schreef :
Berghout-2 schreef :
De term "beroepsvaart" wordt inderdaad niet eenduidig geïnterpreteerd.
Maar in de praktijk wordt je bijna altijd doorgelaten als je via de marifoon net zo'n toon en jargon gebruikt als de binnenvaartschippers. Kwestie van oefenen :-)


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

"Weet je wat het is.......................(zucht en lange pauze) Meer water dan vis.."
En dat is maar goed ook, want anders vaart het zo lastig.

Zouden echte schippers niet 'meer water als vis' zeggen?

Calidris schreef :
Oh, dan wordt het spannender. Er is tussen betalende passagiers en de schipper een gezagsverhouding, dat is juridisch en wettelijk interessant.

Nog spannender?!

Natuurlijk dan voeg je je bij de bruinevloot, houten masten of staal ?
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 10:18 #1524336

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1060
Op zich interessant wat het wettelijke kader is van recreatievaart en beroepsvaart.

De uitvoerende regelgever maakt hier op basis van de wet wel onderscheid en heeft ook de beschikking over de betreffende borden: Voorbeeld loswal Hollandse Brug
Vraag is: “is recreatievaart expliciet gedefinieerd?” Of wordt hier impliciet onderscheid gemaakt middels deze borden?

Andersom kan ook: ik meende dat het “fietspad” naar Terschelling voor “recreatievaart” was, maar kwam de snelle vrachtboot tegen. Navraag bij toren Terschelling leverde op dat dit niet exclusief was. Weer wat bijgeleerd.

Qua boot eisen is pleziervaartuig zeker wel gedefinieerd: Wet pleziervaartuigen en voor sport- en vrijetijdsbeoefening. Overigens daaronder ook verhuur zonder schipper, maar niet schipper met betalende opstappers.
In deze wet worden vele recreatieve vaartuigen uitgesloten als pleziervaartuig (zeilplanken, waterscoters etc)….
De max lengte is hier overigens 24m itt 20m van een klein schip.

Er is dus blijkbaar onderscheid tussen pleziervaartuig en andere die daar op lijken. Dit is echter niet van toepassing op het gebruik van de vaarweg.
Tevens is er onderscheid tussen “sport- en vrijetijdsbesteding” (uit eisen aan boten) en “recreatievaart” (uit toegestane vaart).

Daar je voor het verkeerd aanwenden van een vaartuig of het verkeerd gebruik van een vaarweg verkeerd en/of verwarrend bezig bent is opheldering van een aanvankelijk praktisch vraagstuk wel gewenst.

Geen antwoord, maar wel meer context en meer vragen “naar aanleiding van”.
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 10:21 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 10:48 #1524342

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Jeroen-Pion schreef :
daan1508 schreef :
Nog spannender?!

Natuurlijk dan voeg je je bij de bruinevloot, houten masten of staal ?

Scheepje is niet bruin...
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 11:56 #1524355

daan1508 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
daan1508 schreef :
Nog spannender?!

Natuurlijk dan voeg je je bij de bruinevloot, houten masten of staal ?

Scheepje is niet bruin...

23 meter ooit als vrachtschip gebouwd ( jouw beroepsmatig) zeilend , met betalende passagiers.

Typisch bruinevloot varend onder de regels <12 passagiers .

Dan hoef je niet te wachten voor de brug , keuzes keuzes wel een hoop gedoe :laugh: .

Om als een bisexueeltje rond te gaan varen van alles net niets wil je toch niet ? :whistle:
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 12:07 #1524357

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Jeroen-Pion schreef :
23 meter ooit als vrachtschip gebouwd ( jouw beroepsmatig) zeilend , met betalende passagiers.

Typisch bruinevloot varend onder de regels <12 passagiers .

Dan hoef je niet te wachten voor de brug , keuzes keuzes wel een hoop gedoe :laugh: .

Om als een bisexueeltje rond te gaan varen van alles net niets wil je toch niet ? :whistle:

Hahaha ja precies. Hij is alleen niet bruin geschilderd. Boot wordt niet bisexueel, maar voor de brugwachter doe ik graag een ander hoedje op als dat wat oplevert!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 12:11 #1524360

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Booty24 schreef :
Op zich interessant wat het wettelijke kader is van recreatievaart en beroepsvaart.

De uitvoerende regelgever maakt hier op basis van de wet wel onderscheid en heeft ook de beschikking over de betreffende borden: Voorbeeld loswal Hollandse Brug
Vraag is: “is recreatievaart expliciet gedefinieerd?” Of wordt hier impliciet onderscheid gemaakt middels deze borden?

Andersom kan ook: ik meende dat het “fietspad” naar Terschelling voor “recreatievaart” was, maar kwam de snelle vrachtboot tegen. Navraag bij toren Terschelling leverde op dat dit niet exclusief was. Weer wat bijgeleerd.

Qua boot eisen is pleziervaartuig zeker wel gedefinieerd: Wet pleziervaartuigen en voor sport- en vrijetijdsbeoefening. Overigens daaronder ook verhuur zonder schipper, maar niet schipper met betalende opstappers.
In deze wet worden vele recreatieve vaartuigen uitgesloten als pleziervaartuig (zeilplanken, waterscoters etc)….
De max lengte is hier overigens 24m itt 20m van een klein schip.

Er is dus blijkbaar onderscheid tussen pleziervaartuig en andere die daar op lijken. Dit is echter niet van toepassing op het gebruik van de vaarweg.
Tevens is er onderscheid tussen “sport- en vrijetijdsbesteding” (uit eisen aan boten) en “recreatievaart” (uit toegestane vaart).

Daar je voor het verkeerd aanwenden van een vaartuig of het verkeerd gebruik van een vaarweg verkeerd en/of verwarrend bezig bent is opheldering van een aanvankelijk praktisch vraagstuk wel gewenst.

Geen antwoord, maar wel meer context en meer vragen “naar aanleiding van”.

Zeker interessant! Ik blijf die schifting tussen recreatieve vaart en beroepsmatige vaart maar bijzonder vinden. I.t.t. veel mensen vind ik niet dat je extra voorrang verdient als je er je brood mee verdient. Je laat toch ook niet alle vrachtwagenchauffeurs voor bij een kruising?

Een mooi stuk aanvulling op de context.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 12:12 #1524361

Bruinevloot zegt ook niet veel over de werkelijke kleur van de schepen :whistle:
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 12:13 #1524363

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Jeroen-Pion schreef :
Bruinevloot zegt ook niet veel over de werkelijke kleur van de schepen :whistle:

Ja, daar ging nou net mijn grapje over, Jeroen :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 12:13 #1524364

Jeroen-Pion schreef :
Bruinevloot zegt ook niet veel over de werkelijke kleur van de schepen :whistle:

Gaat om de binnenkant, dat heet eigenlijk bruine kroeg.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 12:19 #1524367

daan1508 schreef :
Booty24 schreef :
Op zich interessant wat het wettelijke kader is van recreatievaart en beroepsvaart.

De uitvoerende regelgever maakt hier op basis van de wet wel onderscheid en heeft ook de beschikking over de betreffende borden: Voorbeeld loswal Hollandse Brug
Vraag is: “is recreatievaart expliciet gedefinieerd?” Of wordt hier impliciet onderscheid gemaakt middels deze borden?

Andersom kan ook: ik meende dat het “fietspad” naar Terschelling voor “recreatievaart” was, maar kwam de snelle vrachtboot tegen. Navraag bij toren Terschelling leverde op dat dit niet exclusief was. Weer wat bijgeleerd.

Qua boot eisen is pleziervaartuig zeker wel gedefinieerd: Wet pleziervaartuigen en voor sport- en vrijetijdsbeoefening. Overigens daaronder ook verhuur zonder schipper, maar niet schipper met betalende opstappers.
In deze wet worden vele recreatieve vaartuigen uitgesloten als pleziervaartuig (zeilplanken, waterscoters etc)….
De max lengte is hier overigens 24m itt 20m van een klein schip.

Er is dus blijkbaar onderscheid tussen pleziervaartuig en andere die daar op lijken. Dit is echter niet van toepassing op het gebruik van de vaarweg.
Tevens is er onderscheid tussen “sport- en vrijetijdsbesteding” (uit eisen aan boten) en “recreatievaart” (uit toegestane vaart).

Daar je voor het verkeerd aanwenden van een vaartuig of het verkeerd gebruik van een vaarweg verkeerd en/of verwarrend bezig bent is opheldering van een aanvankelijk praktisch vraagstuk wel gewenst.

Geen antwoord, maar wel meer context en meer vragen “naar aanleiding van”.

Zeker interessant! Ik blijf die schifting tussen recreatieve vaart en beroepsmatige vaart maar bijzonder vinden. I.t.t. veel mensen vind ik niet dat je extra voorrang verdient als je er je brood mee verdient. Je laat toch ook niet alle vrachtwagenchauffeurs voor bij een kruising?

Een mooi stuk aanvulling op de context.

Nee en de “ beroepsvaart” toch ook niet ?

Maar misschien heeft het ook wat met de lengte breedte en wendbaarheid te maken .

Met 30ft ben ik heel wendbaar en nog snel ook .

Ik ben in elk geval niet de schipper die zijn recht altijd opeist , dat is de nuance in het verhaal .
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 12:45 #1524372

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Jeroen-Pion schreef :
Nee en de “ beroepsvaart” toch ook niet ?

Maar misschien heeft het ook wat met de lengte breedte en wendbaarheid te maken .

Met 30ft ben ik heel wendbaar en nog snel ook .

Ik ben in elk geval niet de schipper die zijn recht altijd opeist , dat is de nuance in het verhaal .

Je slaat de spijker op z'n kop. Maar dat heeft dus helemaal niks met beroepsvaart te maken.
Dat heeft met afmetingen te maken. En dat is ook precies wat het BPR predikt.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 13:13 #1524380

daan1508 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nee en de “ beroepsvaart” toch ook niet ?

Maar misschien heeft het ook wat met de lengte breedte en wendbaarheid te maken .

Met 30ft ben ik heel wendbaar en nog snel ook .

Ik ben in elk geval niet de schipper die zijn recht altijd opeist , dat is de nuance in het verhaal .

Je slaat de spijker op z'n kop. Maar dat heeft dus helemaal niks met beroepsvaart te maken.
Dat heeft met afmetingen te maken. En dat is ook precies wat het BPR predikt.

Beroepsvaart & recreatievaart komen ook niet voor in het BPR .

Omdat het niet in het BPR staat wil dan niet zeggen dat ze niet bestaan . Immers duiden we zo de verschillen, en begrijpen we het bord “ sport “ of “ recreatie “ bij de sluizen .

Toch heeft lengte niet altijd voorrang ook al is het een “ beroepsvaart “ zie BPR en makkelijk om te onthouden “ is er plezier “ aan boord ?
Ik ben niet eigenwijs, ik leg gewoon uit waarom ik gelijk heb !
Laatst bewerkt: 23 nov 2023 13:14 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meeliften bij voor beroepsvaart bediende bruggen 23 nov 2023 13:55 #1524398

Ik ben beroepsschipper en doe dat met veel plezier.
En als ik vrij ben vaar ik ook met plezier.
Heb ik dan voorrang?
Hoewel ik met plezier voorrang geef.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl