Wadloper schreef :
Wadloper schreef :
Omdat ik er even zin in had heb ik RWS middels een 'çontactformulier' twee vragen voorgelegd:
1. of RWS het verantwoord vindt schepen van 1100 ton gebruik te laten maken van de Krammer-jachtensluizen.
2. Of er, als dat het geval is, toch niet eens een VHF-kanaal bij de jachtensluizen moeten worden vermeld, inplaats van het verbodsbord, dat er nu staat.
Wat dacht je wat? Iets meer dan een week nadat ik de vragen bij RWS heb gesteld, heeft men geantwoord:
Geachte heer Valk,
Allereerst jammer om te horen dat u een vervelende situatie heeft mee gemaakt bij het schutten door de Krammersluizen.
Het klopt inderdaad dat bij zowel de Volkerak- als de Krammersluizen ook beroepsvaart geschut wordt met de jachtensluizen.
Voor beide objecten geldt dat dit ter beoordeling van de dienstdoende operator(s) is als zij het voldoende veilig achten.
Zoals u waarschijnlijk weet wisselen de Krammersluizen uit tussen zoet en zout water, wat het schutbedrijf aanmerkelijk langer laat duren dan bij andere sluizen, hierdoor wordt met regelmaat gekozen om beroepsvaart toch met de jachtensluizen te schutten om (economisch) tijdverlies te beperken.
In de regel zal dit inderdaad in het recreatieseizoen met drukte van recreatievaart zo veel als mogelijk voorkomen worden om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Wel had de betreffende operator u en de invarende beroepsvaart van elkaar op de hoogte kunnen stellen, we zullen dit met de betreffende collega(‘s) bespreken.
Het klopt inderdaad dat er momenteel geen (eigen) marifoonkanaal is voor de jachtensluizen van de Krammer.
Dit heeft onder meer als reden dat deze sluizen deels door de operators van de duwvaartsluizen worden bediend, als in drukke periodes er ook veel marifoonverkeer komt vanaf de recreatievaart gaat dit ten kosten van de bediening (en veiligheid) in de bediening van de duwvaartsluizen.
De komende jaren staat er een grote renovatie van het gehele complex op de agenda, er wordt overwogen om hierbij marifoon voor de jachtensluizen in mee te nemen.
Navraag bij de collega’s gaf aan dat zij sporadisch contact op nemen met schepen op VHF-10, maar dit is zeker niet consequent.
Uiteraard kan iedereen bij dringende vragen contact op nemen (via VHF22) maar we vragen dit alleen bij echt dringende zaken te doen om het marifoonverkeer (door recreatievaart) zoveel als mogelijk te beperken.
De operators van de Krammer hebben de mogelijkheid om zowel te luisteren als zenden op VHF68, maar zullen dit niet allemaal standaard doen.
We zullen het de collega’s nogmaals onder de aandacht brengen dat zij meer oog hebben voor het schutten van beroepsvaart door de jachtensluizen.
Allereerst is het natuurlijk een goede zaak dat RWS op betrekkelijk korte termijn reageert op dit soort vragen.
De argumentatie om de Krammer-jachtensluizen voor de beroepvaart te benutten (vanwege de zout-zoet uitwisseling) vind ik tamelijk zwak.
Ook de Volkerak jachtensluis wordt regelmatig door de beroepsvaart gebruikt, en daar is geen sprake van zout-zoet uitwisseling.
Qua beperking van tijdverlies lijkt het me bij de Krammersluizen ook een druppel op een gloeiende plaat. De capaciteit van de Krammer-jachtensluis is zó klein vergeleken met die van de beroepsvaartsluizen dat dit niet veel meer dan enkele procenten kan zijn.
Wel wordt een vermoeden dat ik al had, bevestigd: de jachtensluizen hebben geen eigen bediening, maar worden op afstand bediend door sluiswachters op de beroepsvaart-sluizen. Men ziet wat er in en om de jachtensluizen gebeurt dus slechts via camera's op een scherm.
Ook wordt erkend dat de betreffende sluiswachter mij èn het binnenschip had kunnen waarschuwen; mij waarschijnlijk via de luidsprekers, die ook nog als vanouds op de jachtensluizen aanwezig zijn. De binnenschipper via de marifoon.
Dat normaal gesproken op de sluis niet wordt uitgeluisterd op VHF 68 is hiermee ook duidelijk.
Wèl wordt bevestigd dat er soms wordt gecommuniceerd via VHF 10. Wat alleen kan werken voor verkeer dat vanaf de zoete kant de Krammersluizen benaderd. Dat blijft desondanks merkwaardig. VHF 10 is een ship-shipkanaal. En waarom luistert men wèl op VHF10 en niet op VHF68?
Nou ja; de 'stropdassen' van RWS zijn even op de hoogte gebracht van een enkel voorvalletje bij de Krammer jachtensluis. Misschien gaan ze iets doen aan de situatie daar.
Een eigen sluiswachter op de jachtensluizen, mèt een eigen marifoonkanaal, lijkt me de oplossing. Maar dat kost iets, natuurlijk.
Een argument vóór vaarbelasting, maar daar zouden we het voorlopig niet meer over hebben, geloof ik.
Hoe dan ook: we gaan het zien.