Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevangen in de Biesbosch

Gevangen in de Biesbosch 22 mei 2024 08:02 #1561208

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5419
Mijn kiel een paar ton ijzer moest opnieuw gedaan worden.
Het weer liet dit niet toe, zo'n blok ijzer blijft koud en vochtig.
Dus pas met mooi weer kunnen doen en donderdag 16 mei te water in Drimmelen.
Mast niet strijkbaar 16 mrt 80 cm boven water.
Me in de Biesbosch verstopt voor optuigen, montage Cyrix, olie verversen, oliefilter enz.
Zaterdag kwam mijn admiraal en liggen we in Drimmelen. Zondag de kleinkinderen en dochter/schoonzoon ook van de partij.
Omdat de Baanhoekbrug alleen op zondagmorgen en op bestelling woensdag 11:00 draait kan ik pas woensdag naar Numansdorp.
Dus eerste pinksterdag doen we rondje Amer-Nieuwe Merwede-Werkendam-Spijkerboor is het plan.
We dobberen op zeil tegen de stroom in en moteren een stuk.
De Biesboschsluis schakelt bij aankomst dubbel rood... Een roepje leert dat de brug al weken kapot is. Had ik kunnen weten?
Dus weer de Merwede terug en door de Spieringsluis de jachthaven in. Kleinkinderen spotten weer meteen de speeltuin en we hebben prachtige avond.
's Ochtends om 10:00 liggen drie motorboten te wachten om geschut te worden maar het blijft dubbel rood.
Wij gaan de binnendoor route naar de Amer dus voor ons geen probleem. Windje mee op alleen genua gaat het prima.
1,40 diepgang weer fijn!
Plan is Geertruidenberg overnachten en dinsdag in loop van de dag iedereen naar huis en ik richting Baanhoekbrug.
Dus ik wil de brug van woensdag bestellen bij post Dordt en die zeggen nee we (Prorail) draaien dinsdag voor het laatst en dan 30 mei als het goed is weer normaal.
Oeps we eten aan boord en ik zet mijn admiraal en dochter en gezin in Drimmelen en vaar tot donker weer de Amer-Merwede. Nog een boot uit Vissershang vaart mee de ronde om de Biesbosch, duidelijk ook voor de Baanhoek.
Ik en zij slapen aan de remming in Werkendam en zij vertellen dat de deur Spieringsluis kapot is.
Gisterenmorgen in een uurtje naar de Baanhoekbrug, de rivieren stromen flink momenteel.
Om 15:00 in Numansdorp onderweg nog veel wind uit een bui die niet viel.

Was een leuk weekend de kleinkinderen genieten van de sleepjes:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 09:25 #1608843

Howdy,

Heb een boot op het oog dat in Drimmelen ligt. Indien ik deze zou kopen zou ik het naar de Oosterschelde willen verplaatsen; in Drimmelen vertelde iemand me dat dit tegenwoordig wat tegenvalt door nieuwe brug (als ik me goed herinner). Wat is nu de geijkte route om van Drimmelen naar Oosterschelde te varen?
Lange-termijn doel? Vele, vele weken doorheen Patagonia zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 09:33 #1608848

van Drimmelen door de Biesbosch naar Dordrecht, dan over de Noord, dan door de dordsche kill Hollands diep. Hollands diep naar de Volkerak sluis naar de Oosterschelde.

Heb je een boot met een doorvaarhoogte lager dan 10 meter,..dan van drimmelen naar de moerdijkbrug hollandsch diep op en dan naar de Volkerak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 09:36 #1608850

Als het gaat om masthoogte: de route van Drimmelen verloopt dan via het Steurgat naar Werkendam, vandaar naar Dordrecht over de Beneden Merwede, bij Dordrecht de Spoorbrug en dan via het Hollands Diep naar de Volkerak. Dit vanwege de Moerdijkbruggen waar de mast mogelijk te hoog voor is.

De Optimaal was me net voor :)

Wat inderdaad ook kan is via de Nieuwe Merwede tussen de Dordtse- en Brabantse Biesbosch naar de Beneden Merwede. Je komt dan ook bij Werkendam uit.

Kaartje van de Biesbosch: www.jachthavenbiesbosch.nl/med...esbosch-watermap.pdf
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 27 jan 2025 09:50 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 09:53 #1608853

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
De Optimaal schreef :
van Drimmelen door de Biesbosch naar Dordrecht, dan over de Noord, dan door de dordsche kill Hollands diep. Hollands diep naar de Volkerak sluis naar de Oosterschelde.

De Noord komt er niet aan te pas. Met staande mast naar Dordrecht kan via Spijkerboor, Steurgat, Werkendam en Beneden Merwede. Langs Dordrecht via Oude Maas. dan de Dordtsche Kil en Hollands Diep. Kan ook ok andere manieren, maar dit is de meest overzichtelijke.

Ben je hoger dan 12 - 12,5 m. dan moeten de Baanhoekbrug en Papendrechtse brug voor je draaien. Moet van tevoren worden aangevraagd. Bij een hoge rivierafvoer is de doorvaarthoogte van die twee bruggen nog minder.
Heb je een boot met een doorvaarhoogte lager dan 10 meter,..dan van drimmelen naar de moerdijkbrug hollandsch diep op en dan naar de Volkerak

Maak van die 10 m. maar 9 - 9,5 m. afhankelijk van de rivierafvoer en het spui-regime van de Haringvlietsluizen.
Laatst bewerkt: 27 jan 2025 10:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 10:08 #1608859

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5419
Welke diepte heb je via Otter en Helsluis?
Ja er is daar getij maar ik heb het nog nooit aangedurfd. 1,40-1,45 nodig.

Bediening Helsluis is ook niet handig
Laatst bewerkt: 27 jan 2025 10:09 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 10:19 #1608860

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
Waterblok schreef :
Welke diepte heb je via Otter en Helsluis?
Ja er is daar getij maar ik heb het nog nooit aangedurfd. 1,40-1,45 nodig.

Bediening Helsluis is ook niet handig

Hahaha.. door een onhandigheid mijnerzijds is de pots waarop je reageert verdwenen.

Vanaf de Ottersluis tot aan de Helsloot moet met 1,5 m. makkelijk kunnen.Net na de Ottersluis ligt een eilandje dat aan bakboord moet passeren; de andere kant is te ondiep.
De Helsloot is wat ondieper, maar met HW (er is ter plaatse nog een getijslag van pakweg 0,8 m.) moet het ook daar wel kunnen lukken.

Nee, de bediening van zowel de Hel- als de Ottersluis is in het voorseizoen matig (beperkt tot een enkele uren per dag), maar naar ik heb begrepen draait men, zelf midden in de winter) ook op afspraak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 15:26 #1608939

Dank aan iedereen die hier routes beschreef..
Lange-termijn doel? Vele, vele weken doorheen Patagonia zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 18:55 #1609003

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
PatagoniaLo schreef :
Dank aan iedereen die hier routes beschreef..

Deze website; waterkaart.net/. berekend routes voor je.
Na het invoeren van de gegevens van je jacht nog wel even zelf rekening
houden met de diepgang.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 27 jan 2025 21:38 #1609036

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Wadloper schreef :
Waterblok schreef :
Welke diepte heb je via Otter en Helsluis?
Ja er is daar getij maar ik heb het nog nooit aangedurfd. 1,40-1,45 nodig.

Bediening Helsluis is ook niet handig

Hahaha.. door een onhandigheid mijnerzijds is de pots waarop je reageert verdwenen.

Vanaf de Ottersluis tot aan de Helsloot moet met 1,5 m. makkelijk kunnen.Net na de Ottersluis ligt een eilandje dat aan bakboord moet passeren; de andere kant is te ondiep.
De Helsloot is wat ondieper, maar met HW (er is ter plaatse nog een getijslag van pakweg 0,8 m.) moet het ook daar wel kunnen lukken.

Nee, de bediening van zowel de Hel- als de Ottersluis is in het voorseizoen matig (beperkt tot een enkele uren per dag), maar naar ik heb begrepen draait men, zelf midden in de winter) ook op afspraak.

Als het puur om transport van de boot gaat, zou ik, zeker met de genoemde diepgang, de route via de otter en hel sluis links laten liggen.

Vaar meerdere keren per jaar heen en weer tussen Zeeland en Werkendam, maar kies nooit voor de route via de otter en helsluis.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 28 jan 2025 05:14 #1609048

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
PvO schreef :
Vaar meerdere keren per jaar heen en weer tussen Zeeland en Werkendam, maar kies nooit voor de route via de otter en helsluis.

Als het puur om het transport van de boot gaat is daar in jouw geval ook geen enkele reden voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 28 jan 2025 07:12 #1609055

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5419
Heb wel ooit aan noordkant voor de Helsluis gepauseerd.
Nog nooit verder geweest met deze boot.
Maar als je al voorbij de Ottersluis op de Merwede komt of binnendoor van de sluis aan de Biesboschkant is het een overweging.
Tijd en afstandsverschil niet de reden maar gewoon mooi en leuk.
En er zijn weinig wateren in Nederland waar ik niet geweest ben diepgang en masthoogte in aanmerking nemende.
Maar dit is er dus wel eentje.
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 07:13 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 28 jan 2025 08:25 #1609063

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
Waterblok schreef :
Tijd en afstandsverschil niet de reden maar gewoon mooi en leuk.
En er zijn weinig wateren in Nederland waar ik niet geweest ben diepgang en masthoogte in aanmerking nemende.
Maar dit is er dus wel eentje.

Het is aardig vaarwater. Een klein gebied; eigenlijk het enige stuk echte Biesbosch dat nog over is. Er is nog zo'n 80 cm getijverschil en het stroomt er serieus. Daardoor is het toch anders dan de Brabantse kant; dat is feitelijk grotendeels stilstaand water. Ook het stuk van de Ottersluis over het Wantij naar Dordt is leuk, met een geleidelijk overgang van natuur naar stedelijk gebied. Maar het wantij kent een aantal bruggen die niet regelmatig draaien en twee daarvan hebben zelfs geopend nog een beperkte doorvaarthoogte.
Het mooiste stukje loopt dood. Dat zijn de Doode Kikvorschkil en het laatste stukje Zoetemelkskil. Tot de voormalige Schotbalkensluis; daarachter mag je alleen met een vergunning varen. Langs dat stuk heb je op twee plekken groene walletjes waar je prima kunt overnachten

Tegenwoordig heb ik 's winters de boot meestal in Dordt en soms vaar ik, op een rustige, zonnige dag, met de mast plat vanuit de stad het gebied in. Je kan er op diverse plekken, die eigenlijk alleen over water te bereiken zijn, aardig wandelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 18 feb 2025 20:10 #1612472

  • Dirkie
  • Dirkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Een over de bedenktijden Biesbosch, Spiering- Hel- en Ottersluis, tot 31 maart aan te vragen bij de Biesboschsluis, tel.nr. 088-7972931, minimaal 4 uur van tevoren (liever 1 of 2 dagen van tevoren) dan komen wij hem op het afgesproken moment opendoen. Diepgang Otter-en Helsluis kan ik morgen voor jullie nakijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 19 feb 2025 14:22 #1612577

De kogel is door de kerk.. ik heb een zeilboot gekocht (Spirit 28), en die ligt dus in Drimmelen, vandaar mijn post in deze Biesbosch thread.

Ik heb nu al uren met Waterkaarten.app en Google Maps staan studeren en plannen hoe ik de boot naar Blankenberge vaar. Gezien ik de boot nog niet intiem ken, ken ik het gedrag (nog) niet van de motor (een Vetus van 25 jaar) als het uren aan een stuk staat te draaien. Vandaar dat ik ook rekening moet houden met de mogelijkheid van een panne.

We denken een outboard motor mee te nemen als backup voor de Vetus inboard, maar wat ik me afvraag is wat er toegelaten is qua aanmeren aan steigers die duidelijk niet behoren tot recreatieve marina's. Als men de Beneden Merwede bekijkt (Google Maps satelliet view), dan krioelt het van fysische plaatsen waar men zou kunnen aanmeren als motorpech roet in de planning smijt. Maar mag dat? Zijn er op de Beneden Merwede plaatsen waar zulke "emergency aanmeren" getolereerd wordt, of zijn al die plaatsen no-go zones voor zeilboten?
Lange-termijn doel? Vele, vele weken doorheen Patagonia zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 19 feb 2025 15:08 #1612592

Gefeliciteerd met de aankoop.
Ik zou me maar niet te veel voorstellen van afmeren aan de oevers van de Beneden Merwede. Er zijn daar vooral ligplaatsen voor de beroepsscheepvaart die ook allen daarvoor zijn ingericht De golfslag van passerende beroepsscheepvaart maakt het liggen dat ook niet echt fijn en meestal staat er ook wel een bord dat je niet mag afmeren. Ik kan mijn voorstellen dat je nu je het schip nog niet kent extra zekerheden wilt inbouwen. De eerste zekerheid is dat je ook nog zeilen aan boord hebt en de mast staat. Zorgen dat die aangeslagen zijn en gereed om te hijsen is belangrijk.
Voorafgaande aan het in gebruik nemen van de motor wellicht de inhoud van de tank aftappen en filteren en schone diesel tanken als de boot langer heeft stil gelegen en olie verversen zil 3j gelijk ook of dat er nog oke uitziet.
Als je de boot niet kent en niet voldoende vertrouwen hebt in de voortstuwing zou ik vervolgens nog een dag in de buurt gaan varen met de boot om te kijken hoe de motor zich gedraagt.
Een marifoon is op het betreffende vaarwater ook handig, als het dan fout gaat kun je direct de schepen in de omgeving daarvan op de hoogte stellen. Een buitenboordmotor achterop de spiegel betekent wel dat je daarvoor een constructie moet maken die behoorlijk wat krachten kan opvangen en er voor zorgt dat de schroef diep genoeg onder water komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 19 feb 2025 16:20 #1612597

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
PatagoniaLo schreef :
De kogel is door de kerk.. ik heb een zeilboot gekocht (Spirit 28), en die ligt dus in Drimmelen, vandaar mijn post in deze Biesbosch thread.

Gefeliciteerd!
Ik heb nu al uren met Waterkaarten.app en Google Maps staan studeren en plannen hoe ik de boot naar Blankenberge vaar. Gezien ik de boot nog niet intiem ken, ken ik het gedrag (nog) niet van de motor (een Vetus van 25 jaar) als het uren aan een stuk staat te draaien. Vandaar dat ik ook rekening moet houden met de mogelijkheid van een panne.

De Vetus motoren van de maat zoals in jouw boot ligt zijn in feite Mitsubishi-blokjes die zijn ontworpen als universele dieselmotortjes, voor o.a. gebruik in generatoren. Ze kunnen moeiteloos dagen achtereen draaien, mits er koeling en brandstof is.
Ik zou voor vertrek even de impeller van de buitenwaterpomp controleren en indien nodig vervangen. Neem ook een extra snaar mee voor de aandrijving van dynamo en waterpomp (zit voor op de motor).
Als de motor verder goed start, voldoende water eruit spuwt bij de uitlaat en de eerdere genoemd snaar heeft de goeie spanning, kan er niet zo heel veel misgaan.
Waarschijnlijk is de boot ouder dan de motor en een Vetus van 25 jaar oud is nog bijna nieuw.
We denken een outboard motor mee te nemen als backup voor de Vetus inboard, maar wat ik me afvraag is wat er toegelaten is qua aanmeren aan steigers die duidelijk niet behoren tot recreatieve marina's. Als men de Beneden Merwede bekijkt (Google Maps satelliet view), dan krioelt het van fysische plaatsen waar men zou kunnen aanmeren als motorpech roet in de planning smijt. Maar mag dat? Zijn er op de Beneden Merwede plaatsen waar zulke "emergency aanmeren" getolereerd wordt, of zijn al die plaatsen no-go zones voor zeilboten?

In een noodgeval is het gebruik van elke plek waar je kunt vastmaken gerechtvaardigd.
Stuurloos blijven drijven op een rivier is gevaarlijker en niemand zal het je kwalijk nemen als je met motorpech op een willekeurig plek aanlegt. Of het prettig is om op een willekeurige plek langs beroepsvaarwater af te meren is een tweede (meestal niet), maar ronddrijven is nog gevaarlijker.

Het is wel verstandig om in ieder geval een marifoon bij het hand te hebben om de dichtstbijzijnde verkeerspost op te roepen en schepen in je nabijheid te waarschuwen, zodat die eventueel begrijpen wat er aan de hand is. Soms is er opzij van de beroepsvaart wat ruimte om te ankeren. Een goed anker met pakweg 50 m. lijn of ketting moet dus ook aan boord zijn.

Op bijvoorbeeld de Beneden Merwede heb je vaak relatief weinig aan zeilen, vooral niet als je in westelijke richting vaart. Er zijn teveel luwtes en een heel vaak zul je de vaargeul niet kunnen volgen omdat het niet bezeild is. Je kunt natuurlijk altijd omkeren als dat wel bezeild is, maar de luwtes blijven een probleem
Laatst bewerkt: 19 feb 2025 16:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 19 feb 2025 17:44 #1612606

Bedankt voor de reacties. We zullen idd een marifoon aan boord hebben, en iemand (niet mezelf) met het nodige brevet.

Fijn te weten dat aanleggen waar het fysisch mogelijk is - in extremis - een optie blijft.

Ook fijn te weten dat die Vetus motoren solide en betrouwbaar zijn. Ik besef dat ik goede vrienden met die motor moet worden (heb nog nooit meer gedaan dan water en olie in mijn autos gedaan :woohoo: ).
Lange-termijn doel? Vele, vele weken doorheen Patagonia zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevangen in de Biesbosch 19 feb 2025 18:18 #1612617

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4069
Zoals al aangegeven, check de diesel- dieselfilter en tank kwaliteit. Je zult niet ee eerste zijn die de KRNR op zee om hulp vraagt omdat na het mogelijk lange stilliggen, nu door golven en klotsen vuil los komt en je leidingen/ filter-s verstopt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl