Erger je niet Henk verbaas je slechts , naja het is al eigenlijk geen verbazen meer
een doorrekening van de rekenkamer en aan Amro
Dit krijgen ze , vergelijk de cijfers eens uit beide artikelen
prinsjesdag
Infra interesseert geen burger zich voor behalve een paar bootjes mensen , ook de politiek niet , Schuttevaer heeft van elke partij een overzicht van de maritieme plannen in het partij programma uitgelicht .
D66 ........ Bijna niets nada noppes , wat gek die klimaat drammer zou toch alles per schip willen en het asfalt zo leeg als mogelijk , niet dus
D66 Schuttevaer
SP , achter de betaalmuur dus bij deze ;
Binnenvaart en havens
Het programma van de SP kende in 2023 geen maritieme koers, maar daar is dit jaar wel sprake van. ‘Vervoer over water helpt bij de verduurzaming van het vervoer van goederen, door deze effectief in te zetten ten opzichte van wegtransport. Dat leidt tot minder vrachtwagens, minder uitstoot en minder files.’ De partij wil de binnenvaart stimuleren. ‘Daarom verbeteren we vaarwegen en verstrekken we subsidie voor elektrisch of op waterstof varen.’ Die subsidies zijn er al. Het is onduidelijk of de partij deze wil uitbreiden of slechts doorzetten.
Die vaarwegen, en de gehele Nederlandse infrastructuur, wil de SP verbeteren door een vermogensplafond in te stellen. ‘Geen enkele miljardair of multimiljonair had zijn fortuin kunnen opbouwen zonder onze goede infrastructuur, ons sterke onderwijs, onze gezonde samenleving en het harde werk van miljoenen anderen. Daarom vragen we hen eraan bij te dragen dat dit voor toekomstige generaties ook mogelijk blijft. Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.’
Geen tolheffing dus, maar een vermogensplafond.
Zeevaart
Over de zeevaart staat niets in het programma.
Scheepsbouw
Over de scheepsbouw staat niets in het programma.
Visserij
‘De visserij moet duurzaam zijn en in balans met de natuur’, schrijft de SP verder in het programma. ‘Er blijft voldoende vis in zee, bedreigde soorten worden beschermd en vismethoden richten zo min mogelijk schade aan het ecosysteem aan.’
NSC ;
Binnenvaart en havens
NSC zet in op de modal shift. ‘We bevorderen het goederenvervoer met binnenvaart, short sea en spoor en versterken het landelijk netwerk van binnenhavens en overslagfaciliteiten.’ Daarvoor is wel een betrouwbare en sociale infrastructuur nodig. ‘Het beheer en onderhoud van vaarwegen, bruggen en sluizen verdient meer prioriteit. Om binnenvaart aantrekkelijk te houden wordt ook gekeken naar de zaken die voor schippers belangrijk zijn, zoals goede ligplaatsen.’
De partij vindt dat de binnenvaart een steentje moet bijdragen aan de verduurzaming. ‘Ook de binnenvaart zal een aandeel moeten leveren in het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen; we stellen hiervoor samen met de sector een ambitieus maar realistisch transitiepad op.’
‘Nederlandse havens worden steeds belangrijker’, ziet de partij. ‘Niet alleen voor de scheepvaart en de economie maar ook als uitvalsbasis voor het onderhoud van windparken op zee. Om die reden moet bijvoorbeeld de haven van Den Helder ook gezien worden als haven van nationaal belang.’
Dat plan wordt verderop in het programma uitgebreider toegelicht. ‘We erkennen de haven van Den Helder als haven van nationaal belang. In 2026 starten we een meerjarig investeringsprogramma om Den Helder te ontwikkelen tot logistiek knooppunt voor offshore, wind, waterstoflogistiek en defensie. De combinatie van maritieme kennis, ligging en energie infrastructuur maakt Den Helder uniek in Nederland en strategisch onmisbaar.’
Zeevaart
NSC pleit ervoor dat de volledige scheepvaart onder ETS gaat vallen. Voor Nederland geldt momenteel dat zeeschepen boven de 5000 gt onder het Europese emissiehandelssysteem EU-ETS vallen. Binnen dit systeem staat elke ton CO2-uitstoot gelijk aan één emissierecht. Rederijen moeten op deze manier betalen voor hun uitstoot. ‘We willen verdragen heronderhandelen die nu maken dat de vervuilende uitstoot door de luchtvaart en scheepvaart deels is uitgezonderd van belastingen. En we zien erop toe dat deze sectoren de komende jaren volledig onder ETS vallen.’
Scheepsbouw
Over de scheepsbouw staat niets in het verkiezingsprogramma.
Visserij
NSC wil op de Noordzee een goede balans tussen de visserij en de natuur bewaken. ‘We zetten in op het verminderen van bijvangst, handhaven quota voor commerciële soorten en zetten ons in voor quota voor nieuwe commerciële soorten, zoals de sepia, zodat vissen ook voor latere generaties mogelijk blijft.’ Bij de aanleg van windparken moet rekeningen gehouden worden met vaargebieden.
De partij wil helpen bij het toekomstbestendig maken van de Nederlandse vloot. Ook pleit het voor een terugkeer van de pulsvisserij.
CDA ;
Binnenvaart
Het CDA wil een sterke binnenvaart en duurzaam vervoer over water. ‘Daarom investeren we
in betrouwbare vaarwegen, sluizen en bruggen. En vervoer over water zetten we centraal in logistieke verduurzamingsplannen.’ En verder staat er in het programma ook: ‘Goederenvervoer is van belang voor onze economie. Multimodaal goederenvervoer krijgt voorrang: we stimuleren vervoer over water en spoor voor ons toekomstig verdienvermogen. We verrijken de lange termijnvisie.’
In het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 lag de focus op de sociale infrastructuur. Eerder dit jaar kwam er een rapport naar buiten waarin schippers hun beklag deden over deze sociale infrastructuur, maar het heeft het nieuwe programma van het CDA niet gehaald.
Zeevaart
Over zeevaart staat er niets in het verkiezingsprogramma. Opvallend, want het was juist het CDA dat – na de vorige verkiezingen – met een motie opriep tot de Maritieme Autoriteit. Een langgekoesterde wens van de Nederlandse redersvereniging KVNR. In het nieuwe programma heeft de zeevaart geen plek gekregen.
Scheepsbouw
Over scheepsbouw staat er niets in het verkiezingsprogramma.
Overig
De visserij krijgt wel aandacht van het CDA. ‘We investeren in technische en sociale innovaties voor de visserij. We willen ook ruimte voor vissers in onder andere Natura 2000-gebieden en de voordelta. Juist vissers weten dat het beschermen van natuurwaarden cruciaal is, ook voor de visstand’, schrijft de partij. Verder wil het ruimte voor aquacultuur en voor de productie van schaal- en schelpdieren op nieuwe manieren en andere plekken.
Het CDA zet in op samenwerking met Noordzeelanden op visserij. ‘Europees willen we een eenduidige interpretatie van regelgeving en erkenning van de diploma’s van vissers.’
VVD ;
Binnenvaart en havens
De binnenvaart komt niet aan bod in het Verkiezingsprogramma van de VVD. Waar in het programma van twee jaar geleden onder meer nog werd gehamerd op het belang van de modal shift, is dit nu verdwenen uit het programma.
Zeevaart
En ook de zeevaart komt niet voor in het nieuwe programma.
Scheepsbouw
Wel wijst de VVD op het belang van de maritieme (maak-)industrie voor Nederland. Het brengt ‘veel economische groei’. Hoe de partij dat belang wil behartigen wordt niet vermeld.
Voor de Nederlandse scheepsbouw ziet de VVD kansen bij de investeringen in Defensie. De VVD wil namelijk dat Nederlandse ondernemers betrokken worden bij de bouw van nieuwe marineschepen. De vloot van de Defensie wordt de komende jaren vervangen. Begin 2024 werd de Franse werf van Naval gekozen om vier nieuwe onderzeeboten te bouwen, terwijl ook Damen ze had willen bouwen. De SGP was verbaasd en wilde een debat. VVD’er Ruben Brekelmans deed die discussie af als een politiek statement. ‘VVD en een hoop andere partijen hebben gezegd: op welke bouwer de keuze ook valt, het is van belang dat de Nederlandse industrie zwaar betrokken wordt’, zei hij bij Sven op 1. De Nederlandse industrie wordt voor bijna een miljard euro betrokken bij de bouw van de onderzeeboten, bleek later. Daarvoor pleit de VVD ook bij toekomstige vernieuwingen van de vloot.
Visserij
De VVD wil dat de vissersvloot weer kan bloeien, maar daarvoor moet de vloot wel verduurzamen. Daar wil de partij graag bij helpen, hoe wordt niet duidelijk.
Verantwoording
Voor de Maritieme Kieshulp 2025 zijn de verkiezingprogramma’s doorgelezen. We hebben de maritieme thema’s onderverdeeld in binnenvaart, zeevaart, scheepsbouw en visserij. De volgorde waarin de partijprogramma’s aan u worden voorgesteld is op basis van een gemiddelde van de behaalde zetels in de Tweede Kamerverkiezingen 2023 en de peiling voor de komende verkiezingen van EenVandaag en Verian van 30 september. Heeft u aanvullingen/vragen: mail dan naar
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
PVDA / GL
Binnenvaart en havens
GroenLinks-PvdA zet in op duurzame scheepvaart. ‘Ook de scheepvaart moet vergroenen. Met nationaal en internationaal beleid stimuleren we de overgang naar schone brandstoffen’, staat er in het programma. Niet alleen wil de partij groenere scheepvaart bevorderen, ook wil het de vervuiler laten opdraaien voor de uitstoot. ‘We stoppen subsidies op fossiele brandstoffen en vervuilers gaan de prijs betalen voor hun uitstoot.’ Zo’n subsidie is de accijnsvrije gasolie voor de binnenvaart. Nederland is in CCR-verband al aan het kijken of deze afgeschaft kan worden.
Specifiek wordt de fusiehaven tussen Terneuzen, Gent en Vlissingen genoemd. ‘We zetten in op de Schelde Delta Regio en de zeehaven North Sea Port, om zo de duurzaamheid, economische veerkracht en strategische weerbaarheid van Zeeland en Nederland te versterken.’
Zeevaart
De duurzame scheepvaart waar de partij voor pleit geldt ook voor de zeevaart.
Verder wil de partij de aanbevelingen van de Onderzoeksraad over veilig scheepvaartverkeer boven de eilanden ‘voortvarend’ opvolgen. De OVV heeft al een aantal jaar geleden aanbevelingen gedaan voor de vaarroutes boven de Waddenzee. GroenLinks-PvdA heeft zich de afgelopen jaren, sinds de ramp MSC Zoe, vaak uitgesproken over de zuidelijke Waddenroute. Deze is onveiliger dan de noordelijke waddenroute. Verkeersbegeleiding zou volgens de OVV een uitkomst kunnen zijn. Die actieve verkeersbegeleiding is in de maak, maar is nog niet ingesteld. Dat zou in 2025 gebeuren, maar er is meer tijd nodig.
Scheepsbouw
De partij wil verder investeren in de maritieme en logistieke capaciteiten van Nederland in het kader van de defensie-industrie. Daarbij wordt niet duidelijk of dit om marineschepen gaat en welke rol Nederland daar in moet spelen.
Visserij
GroenLinks-PvdA zet in op duurzame Visserij. ‘Overbevissing gaan we wereldwijd tegen. Bodemverstorende sleepnetvisserij moet stoppen. We creëren meer visserijvrije zones en dierenwelzijnsregels gaan ook gelden voor vissen in kwekerijen. We stimuleren natuur-inclusieve visserij en schelpdierenteelt door kweekgebieden in de kustzone aan te wijzen.’
PVV ;
Binnenvaart en havens
De PVV noemt de binnenvaart en havens van groot belang. En die sectoren moeten niet in de weg worden gezeten door ‘verregaande klimaatmaatregelen en onbetaalbare energielasten’. ‘We moeten bedrijven koesteren in plaats van wegpesten. Geen gedwongen elektrificatie in de scheepvaart. Havens en andere kritieke infrastructuur moeten altijd met een meerderheidsaandeel in Nederlandse (publieke) handen blijven’, schrijft de partij in het programma. Op welke gedwongen elektrificatie in de scheepvaart de PVV doelt, wordt niet duidelijk.
Verder pleit de PVV voor geen verplichte bijmenging van biobrandstof. Die bijmengverplichting is al sinds oktober vorig jaar van tafel voor binnenvaartschippers. Aanvankelijk was de bedoeling dat de gehele binnenvaartvloot in een keer zou overschakelen op B7, gasolie met 7% biobrandstof. Dit stuitte op bezwaren uit de branche. De verplichting tot het reduceren van CO2 komt nu te liggen bij de brandstofleverancier, waardoor niet iedere schip verplicht op biobrandstof hoeft te varen.
Zeevaart
Over de zeevaart schrijft de partij niets in het programma.
Scheepsbouw
Ook over de scheepsbouw schrijft de partij niets in het programma.
Visserij
De PVV wil meer ruimte voor de visserij. ‘Vissers verdienen onze steun’, schrijft Wilders in zijn programma. ‘Wij willen geen stroomkabels door natuurgebieden waar garnalen- en kokkelvissers werken. Geen sterfhuisconstructie: alle vergunningen moeten overdraagbaar worden, zodat familiebedrijven blijven bestaan en ook jonge vissers een kans krijgen.’
De partij doet ook nog een pleidooi voor pulsvisserij. Het verbod daarop noemt het ‘complete waanzin’. ‘Pulsvisserij is duurzaam, maar toch door de EU verboden. De PVV wil dat dit
verbod wordt teruggedraaid.’ Daarvoor pleitte Wilders in 2023 ook in zijn programma. Als de grootste partij kwam de partij uiteindelijk in het kabinet terecht. Het terugbrengen van polsvisserij was een van de topprioriteiten van de staatssecretaris voor visserij, maar dat is niet gelukt.
Je weet nu op wie je moet stemmen als je niet meer dan een uur voor de sluis wil wachten , alleen de oplossing gaat nog wel even op zich laten wachten