Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tips Vaar route Terschelling - Ameland?

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 31 mei 2026 20:59 #1687096

Beste varende,
Voor mij het eerste bericht op deze website, wat een feest.
Over 2 weken ga ik een weekendje naar Ameland vanaf Terschelling met een heuze 6.5 meter lange - 1,2 diepsteekende Edel 6 kajuit zeilboot. Onlangs nog nieuwe 6pk buitenboord motor gekocht.

Iemand nog tips voor deze oversteek?
Met name betrouwbare apps/informatie over getij en wind.

Gebruik zelf nu "vaakaart nederland" en windy.
Waddendata is mij ook aangeraden, maar vind dat geen fijne applicatie voor getij in mijn ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 01 juni 2026 15:51 #1687300

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
"Oversteek"? Of je over zee gaat dan wel over het wad, het is geen oversteek, maar nauwkeurig timen en navigeren door geulen op basis van weer-, getij- en dieptegegevens. Als je voor het eerst op het wad gaat zeilen zou ik me eerst verdiepen in wat er allemaal komt kijken bij het varen op het wad. Vroeger was er het voor dit doel prima boekje 'Van plassenzeiler tot wadvaarder'. Lees uitgebreid de website van de 'Wadvaarders'. Vervolgens een recente papieren waddenkaart en een digitale kaart, bv Navionics op een tablet. Goed voorbereid is wadvaren geweldig.
Laatst bewerkt: 01 juni 2026 15:53 door mim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 01 juni 2026 16:17 #1687305

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Als je dat nog niet gedaan hebt: zet Quicktide op je telefoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 01 juni 2026 16:39 #1687307

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 905
Quicktide is natuurlijk het mooiste en nauwkeurigste, maar anders:
- een goede kaart moet je natuurlijk sowieso hebben; bv kaart 1811 Dienst der Hydrografie, Wadden West; dan weet je hoe je moet varen;
- voor hoog- en laagwatertijden en waterhoogten kun je ook op de Rijkswaterstaat site kijken,
www.rijkswaterstaat.nl/water/waterdata/getij. Of voor langere termijn:
waterinfo.rws.nl/publiek/astro...arameters=&view=list
- verder de Wadvaarders dieptestaat, www.nautin.nl/wb/pages/getij/dieptestaat-wadden.php
Die vertelt je binnen welk tijdvak rondom hoogwater je door de te varen geulen kunt met jouw diepgang.
Dan even rekenen met je geschatte bootsnelheid en stroming, en je ziet wel wanneer je weg moet.

Door de Blauwe Balg mag je alleen in een tijdvak rond hoogwater: 3u voor, tot 2 u na HW Nes.
Verder kun je het beste zo vroeg mogelijk over het wantij van het Oosterom gaan lijkt me, want eb tegen in het Westgat van Ameland en het Molengat kost wel tijd.
Verder is dit geen lastige route. Veel plezier!
Corsair 24
Laatst bewerkt: 01 juni 2026 16:46 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 01 juni 2026 16:53 #1687310

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7379
  • [Terschelling - ameland heb je altijd een stuk stroom tegen. Probeer zo vroeg mogelijk te vertrekken, met 1,2m diepgang kan je rond halftij al over het oosterom. Ga je te laat dan krijg je de eb weer tegen onder ameland, en dan is Nes opeens nog heel ver./li]
  • Inversteer in een papieren kaart, op een klein scherm heb je nul overzicht
  • Gewoon een simpele weersverwachting is goed genoeg. En check even de kans op (onweers)buien. Apps hebben daar grote problemen mee. (KNMI app is op zich prima)
  • Zelfde voor het tij, een overdaat aan info leid alleen maar af. Als je op de klok kijkt dan weet je of het opkomend/afgaand tij is, en met een klein beetje gezond verstand kan je dan zelf bedenken hoe de stroom richting waar is. (Mits je dus overzicht(s kaart) hebt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 01 juni 2026 18:14 #1687323

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
In aanvulling op wat Rooiedirk schrijft:
  • kijk goed wat het window is (eerste tijd en laatste tijd, HP33 of quicktide)
  • bij rustig weer is de begintijd geen issue, je loopt gewoon opnieuw vast bij opgaand tij.
  • bij afgaand tij wil je niet vastlopen, dus houd daar voldoende marge (1-2 uur), als je twijfelt zorg dan dat je voor of uiterlijk met hoogtij over het wantij gaat.
  • bij golven stuiter je op je kiel, dus heb je meer marge nodig.
  • kijk niet naar andere schepen, ken je diepte, kies je marge en trek je eigen plan.
  • als je wegvaart met een boot met vaste kiel, zorg dan dat je niet tussen de platbodems terechtkomt voor het wantij.
Een 9m Victoire steekt dieper als een 13m Koopmans met ophaalbare kiel. Een 7m jacht met 1m kiel steekt dieper dan een 12m Ovni die gewoon 1 uur eerder in volle vaart over het wantij dendert.

Het verhaal met de platbodems was een Friendship die laat vertrok met 1.6m diepgang tussen schepen van gelijke of grotere lengte, wat achteraf allemaal platbodems met zijzwaarden bleken. Dat was een telefoontje met de KNRM (een verhaal uit 2e hand).

De Koopmans heb ik in de haven naar de diepgang gevraagd. De Ovni was mijn eerste tocht Terschelling - Ameland (ik op de 7m boot wachtend op het tij).
Laatst bewerkt: 01 juni 2026 18:34 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 01 juni 2026 19:53 #1687350

Dank iedereen voor de tips!

Mocht ik het niet vergeten zal ik nog laten weten hoe de niet-oversteek was gegaan ;)
Verdere tips zijn natuurlijk nog welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 02 juni 2026 03:07 #1687367

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7379
Nog een laatste dan :) Doe vooraf voldoende inkopen. Shit does happen en een is foutje snel gemaakt. Als dat resulteert in ongwild vastlopen, dan is het wel zo prettig om in iedergeval je natje en je droogje te hebben.

Zelf ben ik een enigzins extreme wadvaarder :) en heb standaard minimaal een week voorraad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 19 juni 2026 11:39 #1689799

Helemaal vergeten een update te sturen.
Heen: verliep relatief goed, even vast gezeten omdat we te vroeg weg waren gegaan. anker uit, ong uurtje gewacht en rest van de rit wind en stroming mee.
Z'n goeie 7 knopen gezien

Terug: verliep minder goed... weersvoorspelling waren al niet te best maar ik wist dat het bootje er wel doorheen kwam.
Echter had ik totaal niet nagedacht over het buiswater dat over ons heen zou komen. Ikzelf had een goed zeilpak aan, maar een andere opvarende niet. Hierdoor was die gene onderkoeld geraakt.
Uiteindelijk de KNRM gebeld ter hoogte van formerum.
Eenmaal terug op Terschelling ging het beter met de onderkoelde.


Mega dom dat ik besloten had om weg te gaan...
Zeer wijze les geleerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 19 juni 2026 11:55 #1689801

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9246
Ken Beuren schreef :
Helemaal vergeten een update te sturen.
Heen: verliep relatief goed, even vast gezeten omdat we te vroeg weg waren gegaan. anker uit, ong uurtje gewacht en rest van de rit wind en stroming mee.
Z'n goeie 7 knopen gezien

Terug: verliep minder goed... weersvoorspelling waren al niet te best maar ik wist dat het bootje er wel doorheen kwam.
Echter had ik totaal niet nagedacht over het buiswater dat over ons heen zou komen. Ikzelf had een goed zeilpak aan, maar een andere opvarende niet. Hierdoor was die gene onderkoeld geraakt.
Uiteindelijk de KNRM gebeld ter hoogte van formerum.
Eenmaal terug op Terschelling ging het beter met de onderkoelde.


Mega dom dat ik besloten had om weg te gaan...
Zeer wijze les geleerd

Zo iemand moet natuurlijk naar binnen en zich inwikkelen. Voldoende eten en drinken.

Ik had vroeger eens een gast aan boord die het te koud kreeg. Was een kanalen tocht. Die heb ik de afwas laten doen. Binnen met warm water iets doen. Gasje aan etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 19 juni 2026 13:04 #1689807

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1033
mim schreef :
"Oversteek"? Of je over zee gaat dan wel over het wad, het is geen oversteek.
Hoe zo niet?
Als ik het pontje over de ringvaart neem is het al een oversteek toch?
Of is het wie de grootste heeft? Dan zal je waarschijnlijk de Stille Oceaan moeten oversteken :-)

Als het nog niet genoemd is, even een rondje op de haven en vragen of er meer boten die kant op gaan en horen wat hun plan is.
Huitema zeeschouw 9,3m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tips Vaar route Terschelling - Ameland? 19 juni 2026 13:26 #1689810

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Ken Beuren schreef :
Helemaal vergeten een update te sturen.
Heen: verliep relatief goed, even vast gezeten omdat we te vroeg weg waren gegaan. anker uit, ong uurtje gewacht en rest van de rit wind en stroming mee.
Z'n goeie 7 knopen gezien

Terug: verliep minder goed... weersvoorspelling waren al niet te best maar ik wist dat het bootje er wel doorheen kwam.
Echter had ik totaal niet nagedacht over het buiswater dat over ons heen zou komen. Ikzelf had een goed zeilpak aan, maar een andere opvarende niet. Hierdoor was die gene onderkoeld geraakt.
Uiteindelijk de KNRM gebeld ter hoogte van formerum.
Eenmaal terug op Terschelling ging het beter met de onderkoelde.


Mega dom dat ik besloten had om weg te gaan...
Zeer wijze les geleerd

Mooi dat je het terug koppelt, en met een echt avontuur, met zee en golven dat toch goed afloopt!!

@rooiedirk beschreef iets belangrijks, als shits happens, of een situatie verschlechtert, komt dat zelden alleen.
In mijn training in alpinisme. Waar het weer supersnel kan omslaan, werd ingepepert: altijd zoveel kleding mee dat je na een uur onder een koude douche thuis nog super comfy bent en knopen kan leggen. En bedenk hoe dat na 8 uur is:) Reserve 100% droge kleding, water, voedsel, communicatie, locatie en transport (bv benzine onderdelen) etc. 98% van de tijd neem je het mee voor niks. Maar het is die 2% die erger voorkomt.

Ander puntje: Dat als je mensen meeneemt die minder ervaren zijn. Zorg dat ook zij weten wat ze moeten doen als jij dat niet meer kan. Ook zij het tel nr van de reddingsdiensten hebben, de app van de KNRM werkend op hun telefoon, een pin via whatapp kunnen sturen etc.
Hang een kaart met 5 stappen bij de marifoon, een kaartje waarop staat waar en hoe ze de locatie coördinaten kunnen vinden.
Laat ze maar werken:))) Zorg dat ze weten waar de ehbo kist, brandblusser, gasafsluiter is, motor kunnen starten, zeilen strijken etc. Het is leuk om te doen, betrek ze onderweg erbij en maak ze mede kapitein:)) Dat houdt hen maar ook jezelf redbaar.

Ik ben benieuwd waar je volgende oversteek naar toe gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl