Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veerse Meer - Heist

Veerse Meer - Heist 04 okt 2006 10:42 #9877

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Het zou kunnen natuurlijk, maar het wordt in ieder geval een hele zware toch, je bent ook héél erg afhankelijk van het weer, het gaat namelijk al snel harder dan je bedoeling is... Met hoeveel mensen was je het van plan om te gaan doen?
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veerse Meer - Heist 04 okt 2006 10:59 #9883

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
hehe, dat is de bedoeling :P
Met z'n tweeën is het wel te doen ja, weet wel waar je aan begint. Het weer kan vrij snel omslaan, nou is dat ook nog wel een keer te doen, maar ik zou me op het slotermeer dan nog net iets fijner voelen, het wordt met een iets hardere wind al snel zwaar. Hou de weerberichten goed in de gaten voordat je gaat.

Helaas weet ik geen goede plekken daar om te overnachten, maar er zijn vast wel anderen die het weten...

Succes met je keuze
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veerse Meer - Heist 04 okt 2006 11:03 #9886

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Dat zou ik niet precies weten... Ken de buurt daar niet zo goed, zelf kom ik vooral op wadden, ijselmeer en friesland
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veerse Meer - Heist 05 okt 2006 20:02 #9950

Ik denk dat het een gevaarlijke onderneming kan zijn. De oversteek Vlissingen – Breskens is heel druk. De vrachtschepen komen uit richting Antwerpen aan volle snelheid en waaieren dan in Vlissingen uit . Ik geloof dat er in totaal 5 verschillende vaargeulen in Vlissngen vertrekken. Het is dikwijls heel moeilijk te bepalen welke richting die boten uitgaan. Die cargos komen soms aan met een snelheid van meer dan 15 km /u.
Je mag al een een boot hebben met een zeer behoorlijke motor om uit de vaarroute te blijven. Buiten de vrachtschepen heb je dan ook nog de overzetboten en de loodsboten.
Al deze schepen veroorzaken soms behoorlijke golven (1 meter is geen uitzondering). Ik vaar zelf met een 25 voets en onze boot gaat soms behoorlijk tekeer wanneer we met een opeenvolging van dergelijke golven te maken hebben. Al eens gedacht wat er gebeurt mocht je omslaan in een vaargeul ? Indien je in de weg vaart van de zeeschepen geven ze het geluidssignaal “beperkt manoeuvreerbaar”. Ze kunnen dus niet voor je stoppen, nog voor je uitwijken.
Ik weet trouwens niet of het wel toegelaten is om met een zeilboot zonder startklare motor daar te varen.
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veerse Meer - Heist 06 okt 2006 09:57 #9959

  • Kris
  • Kris's Profielfoto
Sevrien,

Ik sluit me volledig aan bij Stromboli.

Het antwoord op je vragen is : ja dat is misschien overmoedig, neen het is niet mogelijk, neen het is niet veilig, ja je moet met bepaalde wetgevingen rekening houden, neen de oversteek Vlissingen-Breskens is met een 470 niet haalbaar en zelfs verboden.

Eerst het belangrijkste : op de Westerschelde en zelfs op een stukje aangrenzende territoriale zee is het "Scheepvaartreglement Westerschelde" van toepassing (60 artikelen). Art. 6, 2 : "Bovendien, om een veilige vaart (= snelheid) in de hoofdvaargeul te kunnen aanhouden : (...) b. moet een schip met een lengte van minder dan 12 meter (...) voorzien zijn van een motor die : 1° voor onmiddellijk gebruik gereed is ; (...)". Geen motor op een 470, dus ... Je zou trouwens geen honderd meter ver geraken voor je geseind bent en ze je van het water komen plukken. En de politie is wel erg beleefd daaro in 0031, maar met vaarreglementen lachen ze niet, dus op een ferme boete zou je ook kunnen rekenen. Langs de kust geldt een ander reglement, maar dat laten we even buiten beschouwing.

Verder begrijp ik dat je het vaargebied, Westerschelde, Belgische kust, niet kent. Weet alvast dat die in niets gelijken op het Veerse meer, m.n. moet je rekening houden met zeegang (golven), getijdenstroom van 2 à 3 knopen, en verkeersdichtheid gaande van containerschepen tot binnenschepen e.a. En die stoppen gegarandeerd niet als jij op je zwaardje staat om je bootje op te richten. Als wij met een 10-11-meterjacht aan 6 knopen oversteken doen we dat erg behoedzaam. Met een 470 haal je hooguit 3-4 knopen ? Dan ben je al gauw 3 kwartier of een uur onderweg van Vlissingen naar Breskens. Op die tijd heeft de stroom je kilometers landinwaarts of zeewaarts verzet. Om nog te zwijgen van de dwarsstroom voor de haveningang van Breskens. Hoe je die te lijf gaat met je zeiltje of een peddel ... Ander gevaar : de stroom en de branding voor de haveningang van Zeebrugge (breedte 700 meter). Je wil niet op de betonnen strekdammen belanden met alleen nog je joystickje in je handen. En ook daar denderen zeeschepen in en uit.

Enfin, met alle sympathie en respect voor je sportieve ambities, laat weten als ik je nog niet overtuigd heb. Leer die vaargebieden liever kennen met een meer aangepast vaartuig en met een beetje kennis van reglementen en navigatie.

Kris (uit 0032)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veerse Meer - Heist 07 okt 2006 06:15 #9975

  • Kris
  • Kris's Profielfoto
Ken wel een ietsje van zwaardboten, heb met Laser, 420 en Snipe gevaren. Ik weet wel dat je met een 470 de zee op kan. In Nieuwpoort bvb. wordt les gegeven op zee in zwaardbootjes die kleiner zijn dan een 470. Maar dat is dan wel voor een rustig stuk strand en niet in de branding voor een industriële haveningang of op de Westerschelde. Voor die twee laatste wou ik waarschuwen. Misschien onderschat ik de snelheid van een 470, maar ik hou wel rekening met golfslag en ga er (ten onrechte?) van uit dat planeren er niet bij is.

Kris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl