In Nederland gaat dat idd op voor aanhangers met een maximaal toegestane massa (MTM) van 750 kg. Dus een trailer met een MTM van bijvoorbeeld 1000 kg moet in Nederland op kenteken staan (en een oplooprem hebben), ook als hij maar tot totaal 600 kg beladen wordt. Dat laatste maakt 't knap ingewikkeld: als je een aanhanger met een MTM van meer dan 750 kg vanuit Engeland mee wilt nemen dien je voor die aanhanger in Engeland over een ééndags exportkenteken te beschikken, en in Nederland over een ééndags importkenteken te bschikken. Bovendien moet je meteen bij de RDW langs om de aanhanger te laten keuren. Vraag me niet wat er moet gebeuren als ie afgekeurd wordt...
Verder dienen in Nederland alle aanhangers te zijn voorzien van een mistachterlicht, dienen geremde aanhangers te zijn voorzien van een handrembreekkabel (dun kabeltje) en dienen ongeremde aanhangers te zijn voorzien van een dikkere kabel als losbreekinrichting. Deze kabels dienen aan de daarvoor bestemde beugel te worden bevestigd en mogen dus niet alleen over de trekhaak worden gehangen, dat zou niet echt helpen als de kogel onverhoopt afbreekt.
Trailers met een MTM tot 750 kg kun je wel probleemloos importeren, daarbij moet je alleen een witte kentekenplaat (met het kenteken v.d. auto) op de trailer monteren voordat je er mee gaat rijden, een NL sticker er naast plakken, een eventuele losbreekkabel monteren (ontbreekt vaak!) de verlichting even controleren (reservelampjes meenemen) en dan naar huis rijden. Thuis er wel zo snel mogelijk voor zorgen dat ie verder aan de NL eisen qua verlichting en reflectoren voldoet.
Zie:
www.anwb.nl/kamperen/voorberei...eren/vouwwagens.html
www.kck-online.nl/published/kc...anhangwagens.nl.html
www.aanhangcarsnederland.nl/in...g-aanhangwagens.html
EDIT: 90% van de boottrailers heeft heel beroerde banden en géén reservewiel. Let daar op voordat je gaat rijden, al zul je er op een zondag weinig aan kunnen laten herstellen.. Vooraf navragen bij de verkoper geeft ook meestal een vaag antwoord...