jvd schreef :
Hallo,
Dat ook bij de Vrijheidsklasse verschillende tuigages voorkwamen wist ik niet.
Voorzover ik weet is de latere 16m2 ook niet meteen een eenheidsklasse geweest. Eerst was er de 12m2 (BM), daarna nog de puntklasse en streepklasse, pas daarna is het ontwerp als eenheidsklasse (16m2) vastgesteld. Een soortgelijke aanloop is er geweest bij de uiteindelijke 30m2. Daar ging de 7.10 klasse nog aan vooraf (Waarvan er gelukkig nog een paar behouden zijn gebleven).
Er zijn wel meer schepen die met zowel torenzeil als gaffelzeil rondvaren/rondvoeren.
Beide manieren hebben hun voor-, en nadelen. Een bekend voordeel van een gaffelzeil is dat je de piek van de gaffel kunt laten zakken en zo nog onder heel wat bruggen door kan. Een boot met een gaffelzeil heeft ook een kortere mast, wat in schiphuizen (Friesland) handiger is.
Op de rivieren was een torenzeil handiger, omdat de mast hoger is en sneller wind vangt als je langs een dorp of bosje vaart.
De BM en de 16m2 zijn totaal verschillende schepen.
De enige overeenkomst is de bouwwijze: de Bulthuis methode.
De 16m2 is dus geen vergrote BM'er. het zijn twee totaal verschillende ontwerpen.
Bij de 16m2 heb je de punt en streepklasse. Dat had met de ballast te maken. De puntklasse had lood als ballast, de streepklasse ijzer.
De 22m2 (die noem je niet) en 30m2 zijn hele andere schepen. De 22m2 en 30m2 zijn ook met latten gebouwd , maar kennen wél spanten.
Een stukje geschiedenis.
Bulthuis was kapper in Bergum (nu Burgum) en bouwde de BM, de Bergumermeerklasse.
Het was een doorbraak cq. revolutie, waardoor een boot voor een veel breder publiek toegankelijk werd.
Er worden latten gebruikt -makkelijk te buigen- die aan de ene kant hol en aan de andere kant bol zijn, wat verband geeft. Het schip wordt op mallen gebouwd die blijven zitten.
Het volgende gaat op voor de 16m2, van de BM weet ik het niet:
De schepen zijn niet zo stijf. Als ze niet goed gesteund werden konden ze in één winter al doorzakken (bv. kattenrug). Ook golfslag, bv op lagerwal van de Fluessen of het Heegermeer) bij harde wind kunnen de 16m2's niet goed verdragen. Er werd wel gezegd: 'ze slaan uit elkaar', wat kon leiden tot lekken, of erger.