Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rivierklasse

Rivierklasse 10 jan 2010 10:51 #108539

  • jvd
  • jvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo,

Ik heb een paar vragen over de Rivierklasse.

1) Hoe is de tuigage van de Rivierklasse oorspronkelijk door de ontwerper, J. Meijer, bedoeld. Gaffeltuig of torentuig? Ik heb een officiële bouwtekening waarop een torentuig is afgebeeld, maar in het boek "de Zeilsport" van Ir. J. Loeff staat de Rivierklasse met een gaffeltuig. Ik weet dat er exemplaren rondvaren met gaffeltuig maar ook met torentuig.

2) Is de Rivierklasse een strikte eenheidsklasse, en als zodanig erkend door het watersportverbond?

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.

Met vriendelijke groet, Joop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 10 jan 2010 15:57 #108595

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Laatst bewerkt: 10 jan 2010 15:58 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 11 jan 2010 07:00 #108686

  • jvd
  • jvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo, bedankt voor je reactie. Ik had beide al gezien, maar toch bedankt!

MVG, Joop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 11 jan 2010 08:40 #108693

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9320
Ik zie de Rivierklasse niet in de lijst bij aangesloten klasseorganisaties bij de KNWV. Denk daarom het niet een hele strikte klasse is, maar kan het verkeerd hebben.

www.knwv.nl/zeilen/Content.asp...tl=ClassOrganisation

Het is wel vaker geweest in het verleden dat scheepstypes met beide soorten tuigen rondvoeren (bijvoorbeld de Vrijheid, zowel torentuig (zeldzaam) als gaffel (meest voorkomend). Het zijn wel mooie scheepjes.

Je zou eens bij Benno Rexwinkel of bij Kroes in Kampen eens kunnen informeren hoe het zit. Rexwinkel restaureert veel klassieke schepen en bij Kroes zijn een heel aantal Rivierklasse gebouwd. Succes!

www.rexwinkeljachtbouw.nl/inde...htbouwinformatie.htm

maps.google.nl/maps/place?hl=n...=2443758575718235750
Zeilgroeten Eric
\"Vrijheid is mogen niet moeten\"
Waarschip 870 (Halftonner)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 12 jan 2010 07:14 #108911

  • jvd
  • jvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo,

Bedankt voor de reactie. Rexwinkel en Kroes zijn inderdaad mensen die het waarschijnlijk weten. Ik zal ze benaderen. Bij Jachtwerf de Jong in Joure is ooit ook een Rivierklasse gerestaureerd, ik ga daar ook m'n licht opsteken.

Dat ook bij de Vrijheidsklasse verschillende tuigages voorkwamen wist ik niet.

Voorzover ik weet is de latere 16m2 ook niet meteen een eenheidsklasse geweest. Eerst was er de 12m2 (BM), daarna nog de puntklasse en streepklasse, pas daarna is het ontwerp als eenheidsklasse (16m2) vastgesteld. Een soortgelijke aanloop is er geweest bij de uiteindelijke 30m2. Daar ging de 7.10 klasse nog aan vooraf (Waarvan er gelukkig nog een paar behouden zijn gebleven).

De Rivierklasse kent ook varianten zonder buiskap. Ik begin het vermoeden te krijgen dat , zeker ook omdat de boot als klasse niet erkent is door het KNWV (bedankt nog voor de link), de Rivierklasse nooit de status van strikte eenheidsklasse heeft bereikt. Het misleidende zit 'm misschien in de naam van het ontwerp namelijk; RivierKLASSE. Dat suggereert dat het een (eenheids)KLASSE is. In "de Zeilsport" van Loeff wordt gesproken van Rivier-JACHT. Dus ook over de naamgeving is geen eenduidigheid.

Overigens doet dit hele verhaal niets af aan de KLASSE die de Rivierklasse heeft! Het scheepje is een lust voor het oog en het is verbazend dat er niet zoveel van zijn. Ik vind het werkelijk een prachtig schip.

Weet iemand nog iets meer?

Nogmaals bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Joop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 05 sept 2011 08:41 #219682

  • Peter33
  • Peter33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hallo,

Ik vond een oude foto uit 1964 met daarop, naar nu blijkt, een Rivierklasse boot. Die foto heb ik destijds genomen op het Alkmaardermeer. Heel bijzonder is dat dit schip een torentuig heeft, het grootzeil een typisch wedstrijdzeil is met kleine banen. De mast heeft bovenin een diamant verstaging.
In het zeil staat no. 10 met het golfje er boven.

Ik ben benieuwd of er nog iemand reageert op dit bericht.

Groeten,
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 05 sept 2011 09:03 #219687

Grappig, rexwinkel woon ik vlakbij zonder het te weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 05 sept 2011 15:49 #219812

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jvd schreef :
Voorzover ik weet is de latere 16m2 ook niet meteen een eenheidsklasse geweest. Eerst was er de 12m2 (BM), daarna nog de puntklasse en streepklasse, pas daarna is het ontwerp als eenheidsklasse (16m2) vastgesteld. <knip>
Ik begin het vermoeden te krijgen dat , zeker ook omdat de boot als klasse niet erkent is door het KNWV (bedankt nog voor de link), de Rivierklasse nooit de status van strikte eenheidsklasse heeft bereikt.

de 12m2 (BM) is een heel andere boot dan de 16m2. Kleiner, midzwaard, smal, aangehangen roer, mast veel te ver voorop. Niet door een echte ontwerper ontworpen (maar door kapper Bulthuis).
Ik heb in 1968 een vakantie gevaren in ee BM. Vreselijk, wat voer dat ding beroerd.
De streepklasse is de huidige 16m2.

Rivierklasse: in de HCA van Kampen van 1968, 7e druk staat letterlijk:
(ik typ het over:)
De nationale Rivier-klasse is iets heel anders (dan de 22m2 en 30m2) ofschoon de lengte ook 7 meter is. Wij hebben erover getwijfeld of deze bij de wedstrijdjachten of bij de toerboten behandeld zou moeten worden. Hoewel er in de loop van ongeveer 20 jaar van het bestaan van deze klasse een aantal werd gebouwd, is er van nationale wedstrijden weinig of niets gekomen. Dat is wel jammer, want deze overnaadse boot is uiterlijk bijzonder aardig en heeft goede eigenschappen. Het ontwerp is van J. Meijer, die hiermee in een prijsvraag de eerste prijs won. Deze sierlijke boten zijn van een vast buiskapje voorzien, waardoor deze boten voor het maken van tochten nog meer geschikt worden. Ook de zeewaardigheid is zeer bevredigend. Kortom het is een bijzonder geslaagd type, zodat het wonderlijk is dat het niet meer liefhebbers heeft kunnen trekken.
einde citaat.

Het staat er eigenlijk al, het aantal Rivierklasse-boten viel in 1968 al erg tegen, een echte klasse is het nooit kunnen worden door gebrek aan belangstellenden. Was ook wel een erg dure boot, overnaads, ingewikkeld gebouwd. Wel mooi.... maar geflopt helaas.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 13 okt 2019 19:40 #1092484

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Even een steenoud draadje afstoffen, want soms heb je van die dagen dat je een fraai bootje niet alleen op afstand kunt bewonderen, maar er ook nog een paar uur mee kunt gaan zeilen. Vandaag was zo'n dag. B)
Rivierklasse nr. 9, meetbrief (N.N.W.B.) 1962; gebouwd bij Kroes in Kampen.



(daarna zeilen eraf voor de winter)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 13 okt 2019 20:57 #1092505

Ergggg fraai hoor!
Laatst bewerkt: 13 okt 2019 20:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 13 okt 2019 21:05 #1092509

jvd schreef :
Hallo,



Dat ook bij de Vrijheidsklasse verschillende tuigages voorkwamen wist ik niet.

Voorzover ik weet is de latere 16m2 ook niet meteen een eenheidsklasse geweest. Eerst was er de 12m2 (BM), daarna nog de puntklasse en streepklasse, pas daarna is het ontwerp als eenheidsklasse (16m2) vastgesteld. Een soortgelijke aanloop is er geweest bij de uiteindelijke 30m2. Daar ging de 7.10 klasse nog aan vooraf (Waarvan er gelukkig nog een paar behouden zijn gebleven).

Er zijn wel meer schepen die met zowel torenzeil als gaffelzeil rondvaren/rondvoeren.
Beide manieren hebben hun voor-, en nadelen. Een bekend voordeel van een gaffelzeil is dat je de piek van de gaffel kunt laten zakken en zo nog onder heel wat bruggen door kan. Een boot met een gaffelzeil heeft ook een kortere mast, wat in schiphuizen (Friesland) handiger is.
Op de rivieren was een torenzeil handiger, omdat de mast hoger is en sneller wind vangt als je langs een dorp of bosje vaart.


De BM en de 16m2 zijn totaal verschillende schepen.
De enige overeenkomst is de bouwwijze: de Bulthuis methode.
De 16m2 is dus geen vergrote BM'er. het zijn twee totaal verschillende ontwerpen.

Bij de 16m2 heb je de punt en streepklasse. Dat had met de ballast te maken. De puntklasse had lood als ballast, de streepklasse ijzer.

De 22m2 (die noem je niet) en 30m2 zijn hele andere schepen. De 22m2 en 30m2 zijn ook met latten gebouwd , maar kennen wél spanten.


Een stukje geschiedenis.
Bulthuis was kapper in Bergum (nu Burgum) en bouwde de BM, de Bergumermeerklasse.
Het was een doorbraak cq. revolutie, waardoor een boot voor een veel breder publiek toegankelijk werd.
Er worden latten gebruikt -makkelijk te buigen- die aan de ene kant hol en aan de andere kant bol zijn, wat verband geeft. Het schip wordt op mallen gebouwd die blijven zitten.

Het volgende gaat op voor de 16m2, van de BM weet ik het niet:
De schepen zijn niet zo stijf. Als ze niet goed gesteund werden konden ze in één winter al doorzakken (bv. kattenrug). Ook golfslag, bv op lagerwal van de Fluessen of het Heegermeer) bij harde wind kunnen de 16m2's niet goed verdragen. Er werd wel gezegd: 'ze slaan uit elkaar', wat kon leiden tot lekken, of erger.
Laatst bewerkt: 13 okt 2019 22:00 door erik van poppel. Reden: foutje eruitgehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rivierklasse 13 okt 2019 23:33 #1092518

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 589
Dat uit elkaar slaan is een gevolg van de "Bulthuis bouwmethode".
De spijkertjes die de latten bij elkaar houden verliezen hun grip als je pech hebt.(Ergo er mee op te ruig water vaart)

In mijn tienertijd moest ik mijn vrijheid via de IJssel naar Eefde varen om daar het Twentekanaal door te puffen naar Enschede. De laatste keer heb ik het scheepje onder de constructie van de sluis in Hengelo opgehangen om te zorgen dat het niet zonk. Volledig uit elkaar gezeild! (Daarom woon ik nu in Friesland, dat nooit weer)

De constructie van de boot uit dit draadje is heel anders. Daarmee gaat dit niet gebeuren. De overtreffende trap van de Deense Junior wat mij betreft.

De rivierklasse is een echt schip. Een schip voor heren van stand.
Ovni is aan het downsizen .... behalve de forumnaam, die is wat groter gegroeid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl