Wat betreft snelheid moet je rekenen op een bruto snelheid van 10-12 km per uur. Dat is dus exclusief wachttijden bij bruggen en sluizen, tanken onderweg etc. 325 km over de weg valt niet zomaar te vertalen naar een afstand over water, dus zal je op de kaarten moeten gaan meten om te weten hoeveel km = hoeveel uur je gaat varen. Op een dag flink doorvaren moet je 70 km wel kunnen halen. Stel dat je trip 325 km wordt dan zit je dus al op 4.5 dag varen (uitgaande van 7 uur effectief varen).
Dan de kosten. Toevallig heb ik net
een langere trip met een buitenboordmotor achter de rug, en dit motortje stookte in de afgelegde rit ongeveer 25 liter, komt dus op 1:3 ongeveer. Stel weer dat je 325 km moet afleggen dan praten we dus over 110 liter, globaal dus iets van 135 euro. Let wel, dit getal is natuurlijk gebaseerd op bovengenoemde bbm, ik weet niet wat er in jouw toekomstige boot gaat zitten en hoeveel die verstookt (ter vergelijking: mijn diesel stookt iets van 2 liter per uur of minder).
Als je 4.5 dag gaat varen zitten daar 4 overnachtingen in, ook die mag je meerekenen. Havengeld zit veelal in de buurt van de 1 euro per meter. 8 meter boot x 4 nachten = 32 euro erbij. Vergeet ook je extra eten en drinken niet.
Dus na 4.5 dag varen:
- ben je 170 euro lichter
- ben je compleet gaar, zeker als je een lawaaiige bbm hebt
- heb je 4.5 dag weinig anders kunnen doen dan wachten tot je eindpunt is bereikt
- heb je 650 euro ex BTW bespaard
Ik weet het niet, maar volgens mij zou ik voor het wegtransport gaan. Zeker in dit jaargetijde. 7 uur per dag stilzitten op je boot bij een temperatuur van 8 graden of minder doe ik niet voor mijn plezier, in ieder geval.