Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vragen over een domp 740

vragen over een domp 740 28 apr 2010 14:17 #125925

Hallo allen

Ik ben sinds kort in het bezit gekomen
van een domp 740
nou vind ik het tuigage wat erbij zit niet mooi
ik hou meer van klassieke zeilvoering
denk aan gaffeltuigage

kan ik op een domp 740 het tuigage gebruiken van
een BM 16m2?

Zeilersgroet dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 14:54 #125927

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Tuurlijk, alles kan!

Maar ik denk dat de tuigage van een BM je niet ver zal brengen op een domp....

Een bm-er is maar een klein en relatief licht bootje, en een domp is al gauw een paar ton en 7,40 meter (toch?)

Je kunt natuurlijk wel een gaffeltuig zoeken van een grotere boot... Of je huidige tuig ombouwen naar gaffel...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 15:12 #125928

dan heb ik het over een 16 m2 he
een dop zn grootzeil is iets van 13 m2 dus volgens mij moet dat kunnen lijkt me
maarja vandaar ook mijn vraag hier;)

Zeilersgroet Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 15:22 #125929

Het zeiloppervlaket van een 16m2 is het oppervlate van grootzeil en fok samen, van een domp is het grootzeil alleen al 13m2 en dan komt de genua er nog bij. ook wordt je hoogte anders waardoor je geen grote fok of genua kwijt kan, en zoals al gezegt raak je toch dan aardig snelheid kwijt.
Je kan wel kijken naar een een tuigage van een bottertje of zo, die heb je ook in witte zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 16:05 #125933

hallo Mood

ooh okee ik dacht dat het 16m2 logo stond voor alleen het grootzeil:P
mijn domp heeft een zware houten mast met een houten kajuitopbouw
ik ben bang dat deze opbouw niet de krachten kwijt kan van dat beregrote tuig

Zeilersgrooet Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 17:26 #125943

  • liberte
  • liberte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
kijk ook eens op www.dompzeilersforum.nl staat wel wat info op ook staat er een zeil gaderobe op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 17:35 #125945

  • liberte
  • liberte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Wij zijn in het bezit van een wiboII als je deze boten naast elkaar ziet
is er bijna geen verschil.
moet er niet aan denken om daar een gaffel-tuig op te zetten.
naar mijn mening is hij daar veel te zwaar voor.
leeg kom je gauw aan 2ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 17:41 #125947

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6643
Naast de 16m2 zijn er nog veel meer eenheidsklassen met een mooi gaffeltuig: van allemaal is wel een oud setje zeilen, dat niet meer wedstrijdwaardig is, op de kop te tikken.
Denk in de wat grotere maten eens aan de 22m2, de 30m2 of bijvoorbeeld een Regenboog. Zeker met het laatste tuig moet een Domp behoorlijk kunnen lopen: Grootzeil is 28m2 en genua ongeveer 12. Mogelijk staat je mast echter wat te ver naar achteren.

@Liberte: waarom zou een gaffeltuig niet kunnen op een zweaardere boot? Mijn sloep weegt naar schatting 13 ton, en is ook gaffeltuig. Moet er niet aan denken de meters te missen die je kwijtraakt met een torentuig: dan loopt een sloep helemaal niet meer.
Laatst bewerkt: 28 apr 2010 17:46 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 19:29 #125972

@liberte
Bedankt voor de link ik zzal meteen eens kijken

@ apae
Je hebt gelijk het moet dan wel een grootzeil zijn met tenminste 14 m2
de mast staat inderdaad wat ver naar achteren
ik ben al wat informatie gaan inwinnen en het blijkt dat dompjes heel erg loefgierig zijn
wat ik zelf ook al heb ondervonden
dus een gaffelzeil komt erop met een boegspriet en kluiver
ik moet alleen nog wel even denken of het een Boegkorf word of een echte boegspriet
een ophaalbare kluiverboom kan natuurlijk ook komen er ook geen meters bij

Zeilersgroet Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 28 apr 2010 21:01 #125998

  • liberte
  • liberte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Sorry apae maar zo bedoelde ik het niet.
het gaat hiet om een domp en volgens mij is deze gebouwd voor een toren zeil.
denk niet dat mijn wibo beter gaat zeilen met een gaffelzeil.
jouw boot is er denk ik wel voor gebouwd.
Laatst bewerkt: 28 apr 2010 21:04 door liberte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 06:06 #126027

Liberte,

Ik kan mezelf meer voordelen bedenken bij het voeren van een gaffelzeil
OA:
Meer druk op het roer daardoor dus beter wendbaar
Loefgieriger
Je hebt geen achterstag meer Ofschoon meer ruimte op het achterdek
Kortere mast daardoor makkelijker strijkbaar indien nodig
Hoog aantal m2's mogelijk met een lagere hoogte van de mast

Zeilersgroet Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 06:16 #126028

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6643
Ik denk eigenlijk neit, dat je echt voor ene kortere mast moet gaan. Een Domp is van oorsprong aardig ondertuigd: er zijn heel wat voorbeelden waarbij de zeilprestaties flink omhoog gingen met een hoger torentuig.
Om hetzelfde met en gaffeltuig te bereiken, moet je niet een te korte mast nemen: je wilt namelijk meer vierkante meters in je grootzeil, en ongeveer hetzelfde of ook meer in je voorzeilen.
Ga je vor een kortere mast, dan worden je voorzeilen flink korter en dat scheelt veel vierkante meters. Boegspriet is wel een goed idee: ik zou voor een ophaalbare gaan in verband met liggelden, al staat een korf wel fraai...
Laatst bewerkt: 29 apr 2010 06:16 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 08:49 #126050

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Hoi Dyon

Van harte met je domp :) Je wens om er een gaffeltuig op te willen zetten snap ik niet helemaal ..

Zeilplan en rompvorm zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden dus daar groote wijzigingen in aanbrengen lijkt mij het wiel opnieuw uitvinden. Loefgierigheid is op vele manieren anders op te lossen dan slechts een standaard torentuig te wijzigen naar gaffeltuig.

Je schrijft ook als een van de voordelen dat je een vrij achterdek overhoudt vanwege geen achterstag .. welk achterdek ?

Voor het goed kunnen voeren van een gaffelzeil heb je zoiezo een andere mast nodig, een gaffel en er moet een extra val in de top. Ook heb je weinig of niets meer aan je huidige giek want een gaffelzeil vaar je het best met losse broek. Bovendien er zijn torentuigage,s die vele malen ouder zijn dan gaffeltuigage,s.

Wil je perse iets nostalgisch dan kan je dat ook bereiken d.m.v. het schilderpatroon van je romp, de kleur van je zeilen ( oud beige ) o.i.d. of op zoek gaan naar een standard geffelgetuigde boot. Loefgierighed op mijn domp valt mee zeker omdat ik extra gewicht voorin heb gelegd. Het kan maar of het funtioneler laat staan mooier is om een gaffeltuig te hebben durf ik ernstig te betwijfelen

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 09:51 #126061

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Wat maakt een losse of vaste broek nu uit voor een giek?

je kunt de groef van je onderlijk toch gewoon niet gebruiken?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 10:11 #126071

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6643
Losse broek versus vast onderlijk heeft ook niets met gaffel of toren te maken. Vrijwel alle nederlandse platbodem-tuigen varen een losse broek, vrijwel alle eenheidsklassen met gaffeltuig niet, de grote wedstrijdschepen begin vorige eeuw evenmin.
Losse broek geeft een zeil dat al snel veel meer bolling heeft: ruimwinds uitstekend, aan de wind wat minder. Ook kan je met een losse broek zeil minderen door de halshoek te katten: dat is een heel snelle manier die vrijwel nooit meer gebruikt wordt...
Vergeet niet, dat je met een gaffeltuig hoogstwaarschijnlijk je achterstag moet inruilen voor een set bakstagen: je tuigage wordt er niet eenvoudiger op hoor! Alternatief zou kunnen zijn om je zijstagen verder naar achteren te nemen of zalingen sterker te pijlen, maar datzelfde kan met toren dus ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 10:11 #126072

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Heel veel kijk maar eens naar de vorm van de standaard giek ( van de domp ) die is over het geheel even dik en elipsvormig. Neem je de giek van een standaard gaffeltuig dan is die juist aan de beide einden taps toelopend en dikker in het midden.

Er komen op 2 punten meer krachten op dan op een giek waarin geen groef zit en waarin dus de krachten in het onderlijk gelijker verdeeld worden, een simpele en logische redenatie.

Ik zeg niet dat het niet kan ik zeg alleen dat een standaard dompgiek er minder geschikt voor is ;)

Verder nog traditioneler is een Emmer of Latijnzeil plaatsen heb je helemaal geen giek meer nodig en dat scheelt ook ruimte, of je zo wilt varen is een kwestie van smaak. Er zijn mensen die houden van flushdek schepen en er zijn mesen die graag een groot Galjoen achterop willen.

Daarover discusieren is even zinvol als een discussie over de smaak van biefstuk.

btw meer doek achter de mast, dat wil de TS door middel van het gaffeltuig bereiken, geeft nóg meer loefgierigheid dus snappen doe ik het nog steeds niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 10:48 #126079

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
tijdens de Classic Yacht Regatta heb ik bijna alleen meer gieken gezien die over de gehele lengte dezelfde doorsnede hadden....

Maar dat is misschien een ervaring die jij juist niet hebt.
En zolang de doorsnede voldoende is, maakt het toch niet uit?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 11:04 #126081

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Tsja ik heb inderdaad andere ervaringen. Zolang de doorsnee goed is lees ik als zolang die giek de andere krachten aankan is het goed ja dan wel, totdat ie knap zegt en je de zaak om je oren krijgt ;)

Dat je iets dat voor de ene functie is ontworpen niet voor een andere kan gebruiken bestrijd ik niet wel of het zo zinvol / smaakvol is. Als het argument minder loefgierigheid wordt gekoppeld aan meer doek achter de mast door middel van een gaffeltuigage ben ik de logica kwijt en kan het alleen nog maar om smaak gaan en daar valt nauwelijks over te twisten vindt ik.

Niets tegen een gaffeltuig integendeel schitterende tuigage waar je veel mee kunt. De vraag was dacht ik is dit slim en te doen i.v.m een te loefgierig schip, zeg ik nee onzin.

vermoed dat de TS liever een schoener dan een domp zou varen ( gaffeltuig - kluiverboom etc. ) en das een kwestie van smaak. Om een bestaand tuig te veranderen teneinde dat te bereiken idem, logisch is anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 12:13 #126089

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6643
De door Wittedewit beschreven gieken behoren inderdaad bij een zeil met losse broek, op de Classic Yacht Regatta zie je minder hollandse platbodems, dus dat klopt wel. Maar hergebruik van de oude giek lijkt me onlogisch: het gaffelzeil zal een flink langere giek nodig hebben.
Loefgierigheid (Witte, is dat ook jouw ervaring met de Domp?) moet je wel rekening mee houden bij een ander tuig: de voorgestelde kluiver zal waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn bij een groter grootzeil. Eerlijk gezegd heb ik niet voldoende voor de geest staan hoe het standaard tuig van een Domp740 er exact uitziet. Dus mastlengte, plaats van de mast, grootte van de fok, etc...
Laatst bewerkt: 29 apr 2010 12:14 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 13:22 #126098

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Wat het loefgierig zijn klopt het wel dat een standaard getuigde domp dat wat is. Persoonlijk heb ik dat trouwens véél liever dan een lijgierige boot het geeft me een veiliger gevoel.

Is het zo dat als je zeilen goed staan ( hint ) en je dan nog aan je helmstok moet hangen om de zaak op koers te houden, kun je nog een hoop doen met de balans van én de romp, lees gewicht verplaatsen en of met je zeilen het zeilpunt verplaatsen ( mast iets naar achter of voren ).

Zoiezo loefgierigheid duidt op meer druk op het achterschip t.o.v. het voorschip en dus je " achterdriehoek " vergroten door middel van meer zeiloppervlak daar willen hijsen werkt averechts.

Ik heb zelf minimaal 30 kg loodbroodjes exta onder de voorpiek en stauw daar ook extra water etc. Dat helpt iets maar wat loefgierig blijft ie. Ik zou eerst eens wat pielen aan je huidige tuig voordat je omwille van een betere balans alles veranderd.

Verder een domp is een domp en geen hightech trimkanon maar dat wil de ts ook niet die wil juist iets " traditioneels ".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 16:32 #126127

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
De Kobus, Domp 740 met Bbm. heeft een waterzak van 90 liter voorin de punt,als deze redelijk vol zit is ze met een elastiek om de Helmstok goed op koers te houden op fok en grootzeil(met een stabiel windje), en kan ik de medezeiler soms versteld doen staan door hem/haar op de punt uit te nodigen voor een Kobusdoop B) B) ..met niemand aan het roer :P
Ging op de Grevelingen zeker 5 minuten goed... :lol:

Wat de trim betreft heb ik een traploos leioogsysteem voor de fokkeschoot.
Katrol op het achterste gat, kleintje op het voorste gat.
Extra lijn, met een teflonoog op het uiteinde ingebonden.
Deze (talie)lijn gaat met het oog aan de voorkant door het voorste katrolletje.
De fokkeschoot gaat eerst door het oog van deze lijn en vervolgens door de achterste katrol, zoals normaal.
Tijdens het zeilen kan je nu vanuit de kuip de twist van je Fok/Genua bijstellen door het extra lijntje om een scepter naast de kuip aan te spannen of losser te zetten.

Laten we het een Low-Tech Trimkanonnetje noemen :laugh:
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 16:39 #126130

Misschien een beetje off topic maar....

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je een boot koopt die eigenlijk niet naar je zin is.
Voor zover ik weet zijn Dompen geen racemachines en als je dan toch geen racemachine wil en eigenlijk wel een boot met een klassiek uiterlijk waarom dan niet bijvoorbeeld een zeeschouw gekocht. Die zijn op het moment niet zo populair (vanwege de Lemsteraken mode) en zijn dus relatief goedkoop gemakkelijk te krijgen. Die hebben al een gaffeltuig meestal met kluiver....
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 16:43 #126132

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Met de nuchterheid van een schipper..
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 16:47 #126133

Hallo allen

Jeetje even een dag niet op het forum wat een reacties

okee er valt veel te discissieren over een gaffeltuig of een toptuig
het is inderdaad een kwestie van smaak ik probeer van mijn domp absoluut geen racemonster te maken want dat word ze toch nooit
het enige wat ik wil is een relaxt zeilend scheepje waar ik rustig aan de lijzijde kan gaan zitten met een biertje in mijn hand
thats whats it all about for me
ik ben niet echt een fanatieke zeiler ik hou meer van de rust vandaar
en met zon enorm torentuig gaan we best snel op 1 oor als ik de schoot dan vier dan trekt ze wel iets bij maar nog niet veel

Zeilersgroet Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:vragen over een domp 740 29 apr 2010 18:29 #126147

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ja met een maximale masthoogte van 8,5 m moet je zeker naar een gaffeltuig om van dat enorme torentuig af te komen. Als dat ook nog te hoog is, ik heb nog een surfmastje liggen, gratis af te halen. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl