sigdock schrijft:Vele jaren lang is de stelling geweest dat de enige functie van het anker het op de plaats houden van de ankerketting is
Ja, en daarmee dus de boot. Je punt is? De enige functie van meerpalen is ook om je landvasten op de plaats te houden. Dat maakt verder niet dat er op meerpalen best bezuinigd kan worden zolang de landvast maar extra dik genomen wordt...
sigdock schrijft:en nu komt er een newbie op de ankermarkt vertellen dat je beter een kilo extra anker kan hebben?? Nee, dat zal toch eerst bevestigd moeten worden door een echt onafhankelijk onderzoek.
Zonder een discussie te willen starten over ankers van 400 euro terwijl we het in deze thread over een anker van 4 tientjes hebben, hebben we het niet over
zomaar een newbie. Vele vertrekkers zijn erg gelukkig met hun Rocna (veelal NA goedkopere falende ankers aangeschaft - kritische gebruikers dus!) en de stelling van de snaarstrakke ankerlijn (waardoor het niet meer uitmaakt waar die uit bestaat, omdat er toch niets meer van op de bodem ligt) komt niet bij hen vandaan, maar uit een onafhankelijke test. Alleen de conclusie dat het dan niet veel meer uitmaakt of er ketting of lijn staat, komt van hen. En die onderschrijf ik eigenlijk wel, vanuit enig natuurkundig boerenverstand.
Als je boot boven een hoopje op de bodem liggende ankerketting drijft, waarbij inderdaad het anker alleen de ketting op z'n plek houdt, heb je het volgens mij over lunch-ankeren. In dat geval helpt de ketting absoluut het anker om ingegraven te blijven, maar als-ie daar met lunch-ankeren al moeite mee heeft ben je echt aan een beter anker toe... m.i. dus overbodige hulp.
Krijgt het anker echt wat te doen, dan ligt er geen centimeter ketting meer op de bodem,behalve als het anker zich zo diep ingegraven heeft dat de eerste schakels in de bodem verdwijnen.
sigdock schrijft:En de eerste meters ketting zijn bij mijn weten niet bedoeld tegen schavielen (waarvan eigenlijk??)
Ankerlijn langs koraal of steenachtige bodem. Daarop is menig anker al achtergebleven doordat ankerlijn daar niet tegen bestand is.
Ik zal het Vryhof boek eens lezen, wellicht brengt dat me op andere gedachten
Het boek van Vryhof begint met een houdkracht van "up to 25 times an anchor's own weight", groeiend naar 75x. De Rocna 15 kwam in onafhankelijke test consistent boven de 140 keer z'n eigen gewicht. (test West Marine, 2006) Dus of er anders gemeten is, of dat er daadwerkelijk nog innovatie en voortschrijdend inzicht mogelijk is op oude ankerwijsheden, zal ik nog wel lezen. Ook lijkt mij het ankeren van offshore platforms een heel ander vak dan jachten ankeren.