Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsbouwkunde

Scheepsbouwkunde 09 juni 2010 20:26 #132132

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Vroeger wilde ik altijd scheepsarchitect worden. Door gebrek aan beta-talent en allerlei samenlopen van omstandigheden ben ik de logistiek in gerold en nu al een poosje werkzaam.

Ik heb nu toch weer de kriebels en wil graag naast werk, gezin en boot af en toe de schoolbanken weer opzoeken om kennis omtrent het ontwerpen en bouwen van schepen op te doen. Je bent immers nooit te oud om te leren.

Beetje googelen leert dat in mijn regio (Dordrecht) de opleiding scheepsbouwkunde alleen in Delft gegeven wordt aan InHolland, maar dat ze dat niet modulair aanbieden. (Dus of 5 dagen per week naar school - of 2 avonden, maar dan moet je in de branche al werkzaam zijn).

Weet iemand misschien waar ik deze kennis op zou kunnen doen?
Indien zelfstudie de laatste oplossing is, kan iemand literatuur aanbevelen?

Bedankt voor jullie input.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 09 juni 2010 22:15 #132146

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Stoffel schrijft:
Vroeger wilde ik altijd scheepsarchitect worden.

[knip]

Indien zelfstudie de laatste oplossing is, kan iemand literatuur aanbevelen?

Bedankt voor jullie input.

Wil je algemene scheepsbouwkunde studeren of ben je vooral geinteresseerd in het ontwerpen van jachten?

Zeker als je goed Engels kunt lezen is er op het laatste gebied veel goede literatuur.
Bijvoorbeeld 'The principles of yacht design' van Larsson en Eliasson en de klassieke boeken van Howard Chapelle (oud, maar nog steeds interessant).
Ook leuk, hoewel meer uit de losse pols, zijn de boeken van Philip Bolger met name 'Boats with an open mind'.
Er is tegenwoordig ook leuke ontwerpsoftware te koop waarbij het 'tweaken' van een ontwerp je veel kan leren over de eigenschappen van bepaalde ontwerpen, o.a. voor wat betreft stabiliteit.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 09 juni 2010 22:22 #132148

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hi Lodewijk,

Bedankt voor je info.
Mijn interesse is in scheepsbouw in het algemeen, maar jachten in het bijzonder. Engels moet wel lukken.
Ik ga eens kijken of de titels die je noemt in de bieb te verkrijgen zijn.

Heb je misschien concrete voorbeelden mbt de software die je noemt?

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 09 juni 2010 22:43 #132149

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Stoffel schrijft:
Hi Lodewijk,

Bedankt voor je info.
Mijn interesse is in scheepsbouw in het algemeen, maar jachten in het bijzonder. Engels moet wel lukken.
Ik ga eens kijken of de titels die je noemt in de bieb te verkrijgen zijn.

Heb je misschien concrete voorbeelden mbt de software die je noemt?

Er zullen in Nederland niet veel openbare bibliotheken zijn die deze boeken hebben. Ik weet of de bibliotheek van de TUDelft deelneemt aan het interbibliothecair leenverkeer. Ik heb er vroeger de boeken van Chapelle geleend, bijvoorbeeld.
Als je moeite hebt om het een en ander te pakken te krijgen moet je me even een pb-tje sturen.

Wat software betreft: ik heb zelf het een en ander geexperimenteerd met Pro Surf Basic van NewWave Systems (www.newavesys.com/). Je kunt van Pro Surf een demo versie downloaden.

Maar een beetje googelen op 'boat design software' levert nog veel meer programma's en downloadable demo's op.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 09 juni 2010 22:50 #132150

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Principles of yacht design heb ik hier wel voor je liggen in PDF vorm als je interesse hebt. Zeker een nuttig boek dat ik gebruikt heb bij het opknappen/verbouwen van onze boot.

Bij ons op de TU Delft kun je ook gewoon als 'buitenstaander' (burger nomeen we dat hier) naar binnen. Gemakkelijk om boeken in te zien of ter plekke te lezen.
Laatst bewerkt: 09 juni 2010 22:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 07:46 #132177

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hi Philip,

Deze "burger" heeft wel interesse in dat .pdf bestandje....

Ik zal je per PB even mn emailadres sturen.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 09:11 #132201

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Ik heb dus het zelfde. Ik heb inmiddels 3 jaar maritieme techniek achter de rug op mbo niveau, maar ga daar niet in verder. Het is niet waar mijn interesse ligt, ook het HBO is me veel te technisch.
Ik wilde toch al meer de ontwerp kant op, en niet de rekenkant. Ik heb uiteindelijk gekozen voor industrieel ontwerp. Toch nog wel vrij technische achtergrond(die ben je gewoon nodig voor verschillende dingen), maar ook vrij creatief. ook wordt er veel aandacht geschonken aan ergonomie.
Ik zal tijdens de opleiding weinig of geen bootjes tekenen, maar dat dwingt me ook eens naar andere gebieden te kijken, wat niet slecht kan zijn. Je ziet steeds meer de splitsing van ontwerper en nautisch architect. Kijk maar eens naar de nieuwe bavaria(hoe lelijk die ook is, maar ontworpen door bmw...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 09:21 #132205

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
IO is leuk, waar doe je dat? TU? HBO? Ik doe dat ook en bijna aan mijn afstuderen toe en overweeg nog een minor zeiljachtontwerpen er bij te doen. Met een beetje moeite kun je het zelf maritiem maken. Zo hebben wij aardig wat keuzevrijheid die je ook op andere faculteiten (zoals maritieme techniek) kan vervullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 09:49 #132210

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
HBO, van mbo naar TU is me een iets te grote stap, heb mijn havo nooit afgemaakt(wilde liever met bootjes bezig, en was weg zodra het 10m/s woei..) en mbo ook niet, dus zal er met een instaptoets in moeten komen :)
nu eerst een bakfiets ontwerpen, haha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 10:54 #132220

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
hier even kijken voor inspiratie :P de whike
Laatst bewerkt: 10 juni 2010 10:55 door Delphi32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 12:00 #132236

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Philip schrijft:
overweeg nog een minor zeiljachtontwerpen er bij te doen.
In de laatste Waterkampioen staat een artikeltje over deze minor. Er is in het kader van deze opleiding een wedstrijd geweest voor zeiljachten op schaal.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 12:14 #132243

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ja die is elk jaar bij genoeg belangstelling. 1e kwartaal theorie (met oa. colleges van gerenomeerde jachtotwerpers) en 2e kwartaal bootje bouwen en racen. meer info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 10 juni 2010 19:28 #132372

geen complete studie, maar het kan je wel heel veel inzicht geven;

www.bootbouwschool.nl/

Misschien kun je hier een tijdje je honger stillen?
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 11 juni 2010 10:39 #132493

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Philip,

Hartstikke bedankt voor de pdf.
Inderdaad een prima boek, en ook nog best eenvoudig leesbaar.
Als je tenminste de technische termen in het Engels een beetje kent.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 11 juni 2010 11:27 #132505

Voor wat het waard is, maar de bibliotheek van het maritiem museum in Rotterdam heeft misschien ik ook wel het een en ander.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 11 juni 2010 16:16 #132563

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Goede tip inderdaad.
Daar ga ik maar eens een dagje snubbeken.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 11 juni 2010 20:42 #132611

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik ben een aantal jaren geleden een heel aantal keren in het museum in de bibliothek geweest. j ekan er niet veel mee naar huis nemen maar je zit er plezierig en je kunt er echt heel veel vinden als je niet naar het allernieuwste zoekt.

Aardige mensen daar die je helpen als je wat zoekt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 12 juni 2010 08:04 #132654

Helemaal mee eens. Het grootste probleem is parkeerruimte vinden in de buurt, maar is dat eenmaal geregeld, dan zit je er zeer comfortabel en het personeel is inderdaad erg bereidwillig om je te helpen met vinden wat je zoekt. En ze hebben soms erg verrassende zaken in hun arcief.
na een fiasco met een v.d. stadt Carribbean, nu heerlijk een Pionier 10. Klassiek Plastiek ..........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 12 juni 2010 09:41 #132669

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Auto parkeren op Capelsebrug, met de metro ben je er zo.

Jachtontwerp per "postorder" wordt gedaan door Westlawn.

Zelf ben ik gesjeesde Scheepsbouwkunde student. Op de 4 jaarse opleiding destijds in Rotterdam (ter ziele) was het vooral stalen zeeschepen, een schepje aluminium en een schepje baggeren (de 2 lieden die de boel dreven waren resp alu-man en bagger-man). Over kunststof was geen kennis voorhanden. Bovendien was het lesmateriaal ernstig verouderd. (25 jaar en ouder).
Uiteindelijk kon ik na het doorlopen van de opleiding, en het stoppen van de opleiding in mijn laatste jaar kiezen: Nog 2 jaar ploeteren in Haarlem (ivm slechte aansluiting en matig kennisniveau van Rotterdamse student) of samen met mijn vader zijn nieuwe bedrijf in composieten oppakken. heb het laatste gekozen. Geen spijt van.

Probeer helder te krijgen wat je van jezelf verwacht als jachtontwerper. zit dit in de hoek van:

-design/styling
vooral mooie dingen tekenen, laat een ander de boel doorrekenen. Interieurs kunnen wat dat betreft ook enorm aantrekkelijk zijn. Rekentechnisch heb je weinig achtegrond nodig.

-ontwerp
Noodzakelijk bij vrijwel iedere boot. stabiliteitberekening (vrij simpel) en gewichtsberekening (iets lastiger, wat bredere kennis nodig)
Sterkteberekening. (ISO 12215 is je vriend)
Dit is vooral nummers kraken. Excel is jouw tool. Eindeloos een boot door een VVP programma trekken, in verschillende omstandigheden, diverse opties om een boot zo licht mogelijk te krijgen, etc.

Verder is er zat te doen in de bouwbegeleiding, management, PR, etc. Basiskennis is dan wel noodzakelijk, maar andere kwaliteiten die op een scheepsbouwkundeopleiding niet worden gegeven zijn dan veel belangrijker.
Laatst bewerkt: 12 juni 2010 09:44 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 12 juni 2010 11:40 #132675

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hi Herman,

Bedankt voor je reactie.
Misschien even ter verduidelijking. Ik ben inmiddels een dikke dertiger met een afgeronde HBO opleiding logistiek. Prima baan in de sector, dus wil me niet omscholen naar jachtontwerper / scheepsbouwkundige oid. De nieuwsgierigheid blijft en ik wil graag op een rustig en ongedwongen tempo blijven "leren".

Het verbaast me overigens wel dat in maritieme stad Rotterdam geen geschikte opleiding op niveau is.

Maar goed, ik heb inmiddels Ptinciples of Yacht Design in huis. Ga dit eerst maar eens doorploeteren. Hieruit volgen vast wel weer meer vragen en dan gaan we daar weer een antwoord op zoeken.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 14 juni 2010 01:10 #132834

Ik kan het even niet laten om te reageren op het stukje van Herman. De Rotterdam opleiding is samen met de Haarlem opleiding in Delft begonnen, in 2003. Ikzelf ben daar in dat jaar begonnen. Het was qua logistiek/lokalen enzovoorts waardeloos, inhoud was redelijk. Zeker niet hoogstaand.
Maar misschien is dat een gekleurd beeld van mij, ik had VWO en nog wat universitaire achtergrond, en ik had zeer weinig moeite met de stof. Ik weet van MBO'ers en Havisten die er toch heel wat meer moeite in moesten steken.
Het ging inderdaad veel om staal, alleen nog wel iets verder dan staal: Vier jaar mechanica kun je wel iets meer mee dan 'alleen maar staal'. Ook veel stabiliteit. En dat is op zich niet moeilijk, maar er komt meer bij kijken dan vrij simpel. Verder veel werktuigbouw, waarin extreem veel detail zat. Dan weerstand en voortstuwing, redelijk uitgebreid. Specialisaties als baggeren, offshore, binnenvaart, composieten, trillingen en geluid, en ik weet ze verder niet allemaal uit mijn hoofd. Veel projectmatig werken, waarin alles geintegreerd werd.

Goed, als je punt is dat je na de HTS Scheepsbouw niet zelf een schip in elkaar zet (ondanks werkvloerstages (veelal staal en composietbouw) en kantoorstages), dan heb je denk ik meestal gelijk. Maar de theorie is zeker afdoende om tot een leuk ontwerp te komen, als je er de tijd in steekt. Maar blijkbaar heb je gekozen voor een composietbedrijf en de veel praktischer kant van het scheepsBOUW. Zeer goed, een persoonlijke keus.

Voor mij was de opleiding te weinig uitdagend, dus ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de laatste twee jaar duaal te doen: Vier dagen werken, en wat de anderen in vijf dagen op school deden, deed ik in die vier dagen en een dag school. Ik heb nu een leuke baan die je nooit zonder HTS Scheepsbouw (of Maritiem Officier of anderszins gelijkwaardig) zult krijgen.

Nogmaals, de opleiding kan wat mij betreft absoluut beter, maar de afgelopen jaren is daar al veel verbeterd en het zeker niet zo makkelijk aan de kant te schuiven als jij nu lijkt te doen.

Dan nog een tip voor Stoffel. Nu ik dit allemaal schrijf komt er weer een jachtontwerp project naar boven in mijn herinnering. Dat was een erg gaaf project. Duurde twee weken, en we kregen de opdracht om een zeiljacht te ontwerpen. Dus kijken naar rompvorm, stabiliteit, voortstuwing, interieur, zeilenplan, constructie, ... En weer van voren af aan. Veel het boek Principles of Yacht Design bij gebruikt trouwens.
En ik herinner me dat er bij een van de projectgroepen iemand van buitenaf aanschoof, die net als jij jachtontwerp interessant vond. Had verder totaal geen achtergrond, maar vond het erg leuk om zo'n kortlopend project mee te draaien aan de HTS met de studenten. Volgens mij draait dat project nog steeds, het was destijds de eerste twee weken na het tweede kwartaal van het tweede jaar (ergens februari ofzo). Je bent dus nog ruim op tijd om contact op te nemen met Hogeschool InHolland in Delft om te vragen of dat project nog steeds draait en of je mee kunt doen.

Over die minor zeiljachtontwerp van de TU trouwens: Ik weet niet hoeveel theorie daar bij komt kijken. Maar een model van een zeilboot is echt iets heel anders dan een echte zeilboot. Leuk om met composiet een rompje te knutselen, die vol te stouwen met rc-apparatuur en servo's, er een leuk zeil voor te ontwerpen en te gaan proberen, en absoluut leerzaam, maar daarmee kun je volgens mij nog niet aan het echte werk beginnen...
Groeten, Koos

De wind waait en draait en al draaiende waait de wind weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 14 juni 2010 07:18 #132845

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Hi Michiel,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb inmiddels contact gehad met InHolland Delft, maar zij accepteren geen "bijzitters" en bieden niet de mogelijkheid om modulair vakken te volgen.

Helaas.

Maar ik stuur je wel een PB als ik bijles nodig heb.

Mvg,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 14 juni 2010 07:56 #132853

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Michiel I schrijft:
Over die minor zeiljachtontwerp van de TU trouwens: Ik weet niet hoeveel theorie daar bij komt kijken. Maar een model van een zeilboot is echt iets heel anders dan een echte zeilboot. Leuk om met composiet een rompje te knutselen, die vol te stouwen met rc-apparatuur en servo's, er een leuk zeil voor te ontwerpen en te gaan proberen, en absoluut leerzaam, maar daarmee kun je volgens mij nog niet aan het echte werk beginnen...
Best wel wat, dat model (totaal 1/3e van de tijd) is alleen ondersteunend voor de theorie. De theorie:

Inleiding Maritieme Techniek (2 EC)
Inleiding in basiskennis maritieme techniek, zoals: vormbeschrijving, lijnenplan, geometrie van het schip, hydrostatische berekeningen, carene berekeningen, stabiliteit van het schip, inleiding stromingsleer, scheepsweerstand, liftkrachten.

Aero- & Hydromechanica van het zeilen (8 EC)
Beschrijving van het systeem van een zeilend schip onder invloed van wind en water krachten en momenten en hun interactie en samenhang. Lift en weerstand van zeilen, interactie van zeilen, effect van grote invalshoeken, karakteristieken van specifieke zeilen, effect van planform, helling, bolling, twist en van trim. Benaderingsmethoden en rekentechnieken. Weerstand en dwarskracht op het onderwater schip; verschillende weerstandcomponenten, effect van helling en van trim, invloed van de golven, verschillende appendage karakteristieken, interactie tussen romp en appendages en appendages onderling, manoeuvreren van zeiljachten, benadering methoden en rekentechnieken. Optimalisaties van deelcomponenten en het systeem als geheel.

Onderzoektechnieken i.h.b. bij zeiljachten (2 EC)
Algemene meettechnieken, inleiding signaalverwerking, meettechnieken gebruikt bij zeiljachten in sleeptanks en windtunnels, specifieke opstellingen, ware grootte metingen, problemen,verwerken en beoordelen resultaten. Practicum in de windtunnel van L&R en in sleeptank van 3mE

Algemene Ontwerpmethodiek zeiljachten (2 EC)
Specifiek ontwerpmethodiek bij zeiljachten van verschillende afmeting en type. Gebruik van rekenhulpmiddelen zoals geometrie generatie, carene berekeningen, stabiliteit berekeningen, gebruik Velocity Prediction Programma (VPP).

Specifieke Onderwerpen (6 EC}
Met behulp van gastdocenten uit de praktijk (Werkgroep Jachten) worden de specifieke aanpak en uitdagingen van specifieke zeiljachttypes besproken, toegelicht en gedocumenteerd.
Opzet van dit gedeelte: gastcollege, specifieke kennisoverdracht, discussie, oefeningen en werkopdrachten en enkele specifieke aanvullende onderwerpen van belang voor het ontwerp van zeiljachten:
1. Constructieaspecten.
2. Constructiematerialen met accent op kunststoffen.
3. Ontwerp en constructie van de tuigage.
4. Het interieurontwerp bij zeiljachten.
5. Het ontwerp en de fabricagetechnieken van zeilen.


Het leidt je natuurlijk niet meteen op als de beste bootontwerper en een 4 jarige completje opleiding zal beslist beter zijn maar het zal zeker leerzaam, zeker gezien dat het maar een half jaar is (wel verplichte voorkennis: propedeuse van een aantal andere TU opleidingen waardoor je al basis kennis hebt over krachten, dynamica, wiskunde etc.

Sowieso zal Stoffel hier niet al te veel aan hebben maar voor de compleetheid toch maar even er bij gezet. Je weet maar nooit wie er mee leest en gezien de verzoeken voor 'principles of yacht design' zijn er heel wat meelezers hier ;)
Laatst bewerkt: 14 juni 2010 07:58 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 14 juni 2010 13:17 #132895

Ok, ik vermoedde al half dat dat modelletje bouwen niet een volledig TU vak kon zijn.

Stoffel, voor bijles ben je bij mij duur uit vanwege reiskosten vermoed ik. Daarbij zit ik in de Offshore. Ik weet redelijk wat van bootjes, ik kan zeilen en daar weet ik ook aardig de weg in, maar op dit forum alleen al leer ik een hoop wetenswaardigheidjes die je niet op school leert, en ook in de Offshore praktijk niet tegenkomt.

Als je trouwens vragen hebt waar de theorie een antwoord op kan geven, dan kun je die hier ook op het forum stellen. Ik geef wel eens een theoretisch onderbouwd antwoord. Sommigen hier vinden dat trouwens gelijk onbegrijpelijke hogere wiskunde :) Maar stel gerust een leuke vraag, en niet alleen ik, maar nog een heel aantal andere mensen hier (zoals je zelf ook al wel weet) komen met goede antwoorden.
Groeten, Koos

De wind waait en draait en al draaiende waait de wind weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Scheepsbouwkunde 14 juni 2010 15:23 #132914

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Stoffel schrijft:
Hi Michiel,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb inmiddels contact gehad met InHolland Delft, maar zij accepteren geen "bijzitters" en bieden niet de mogelijkheid om modulair vakken te volgen.

Helaas.

Maar ik stuur je wel een PB als ik bijles nodig heb.

Mvg,

Stoffel

Ik weet niet of het haalbaar is voor je, maar wellicht kun je de NHL proberen. daar zit min of meer de zelfde opleiding, vanuit inholland gestart, inmiddels zelfstandig geloof ik.
Laatst nog met iemand gesproken die daar de leraren les in composieten gaf. Was niet erg onder de indruk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl