Het is wel zo dat de schepen die in de eerste periode van dat ze polyesther gebruikten gemaakt zijn, daar het meeste last van hebben en de schepen die je zoekt komen wel voornamelijk uit die periode, maar het is niet zo dat elk schip dat heeft, en een paar osmose blaasjes hoeven ook geen hele dure behandeling te betekenen.
Je kan van mening verschillen of de eerste polyester schepen extra gevoelig voor osmose zijn. Misschien is de gebruikte polyestersoort wat meer gevoelig, maar daar staat tegenover dat de bouwkwaliteit van die eerste boten vaak veel zorgvuldiger was dan die van latere exemplaren.
Ook zijn oude schepen meestal behoorlijk overgedimensioneerd zodat de gevolgen van eventuele osmoseschade veel kleiner zijn dan de schade bij boten die op minimale specificaties zijn gebouwd.
Ook kun je bedenken dat de restlevensduur van een boot die al 30 of 40 jaar in het water ligt en misschien een paar osmosebobels heeft veel groter is dan een boot van 5 jaar oud die al plekjes begint te vertonen.
Het lijkt me dat je jezelf niet bang moet laten maken door of voor het osmosespook. Er zijn bedrijven die belang hebben bij dure anti-osmose behandelingen waarvan je jezelf kan afvragen of deze ook werkelijk noodzakelijk is en of de al dan niet verhoogde restlevensduur van de boot de investering ook waard is.
Waarschijnlijk moet de eerste boot met onoverkomelijke osmoseschade nog zinken.