nardus schrijft:Case:
Ik zeil met contstante wind zonder stroom precies 10 mijl, Als ik op mijn compas naar mijn doel stuur welke op 100° recht voor mij ligt. De autohelm stuurt dit stukkie.
Na 10 mijl door het water gezeild te hebben(log) arriveer ik aan lij van mijn bestemming.
Ik had dus geen 100° moeten sturen ,maar 103° om daar aan te komen.(Na controle op gps) (en volgens de boeken 105°)
Zodoende kan je toch de "verlijerfactor" van je boot bepalen??
En hoe vaker je dit doet des te stabieler je verlijerfactor wordt.
dat kan zo wel, maar het is niet interessant. Een verlijer-hoek is alleen interessant als je hoog aan de wind vaart. Op alle andere koersen kun je er eenvoudig voor corrigeren door de gewenste COG te sturen. Nu weet je op jouw manier de verlijer-hoek wel, maar wat heb je daar nu aan? Je kan immers de COG naar je doel toe sturen (103 ipv die 100 gr).
Alleen hoog aan de wind is het interessant te weten hoeveel je verlijert, want dan kun je er niet voor corrigeren.
En hoog aan de wind kun je dus niet op jouw manier meten, want de wind is niet constant (richting niet en kracht niet).
Overigens weet je de deviatie van het autohelm kompas niet, dus je 100 en 103 graden zijn vast iets anders, maar je weet niet wat precies
Ook komt de 103 uit de GPS COg (geen deviatie, wel variatie) en de 100 uit het kompas met onbekende deviatie..... lastig vergelijken!
groet
t