Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gegist bestek en verlijeren

gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:05 #136619

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Afgelopen week wat dieper op klassieke navigatie ingegaan, maar zit ik met de volgende vraag :voor gegist bestek moet je rekening houden met verlijeren,stroom en stuurfouten. Standaard wordt er voor halve wind 5° en voor aan de wind 10° verlijeren gebruikt. Ga je van een ondiepe langkieler naar een zeer diep stekend zwaard zou je toch eerder andere getallen hanteren toch ? Ik ben benieuwd naar ervaringen in deze.In de tijd van gps kan je nu in no time je "verlijergetal" van je boot achterhalen door controle achteraf met gps.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:11 #136622

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
inderdaad: diepere kielen zorgen voor behoorlijk minder verlijeren.
Maar nul wordt het nooit. Hoeveel je verlijert hangt ook met een diepe kiel erg af van hoeveel wind en hoeveel golven er zijn, zeker aan de wind.
Het ergste is veel (oude) golven en weinig wind. Dan is die 10 gr toch best realistisch!
In vlak water met windje 3 a 4 ligt het in mijn geval rond de 5 graden. Minder wordt het zomaar niet.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:18 #136625

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
5° aan de wind. Was dat je conclusie na je gegist bestek te controleren met de gps ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:22 #136626

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het grote voordeel van een gegist bestek: het is een schatting... ;) Achteraf controleer je of het klopt, stel je de cijfers bij en weet je meer. Winddrift zal niet alleen afhangen van de koers en kielvorm maar ook van de windsterkte. Je zou een drifttabel kunnen maken, vergelijkbaar met een stuurtafel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:22 #136627

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dat is het verschil tussen de COG uit de GPS (die is met drift) en de echte KK gecorrigeerd voor variatie en deviatie (die dus de lengte-as van de boot aangeeft).
Je kan zulke verschillen niet over een langere koers uitrekenen uit de (gemiddelde) KK over een traject en de lange COG, want de wind is nooit constant van richting.
En dan over elke boeg binnen een kwartier 20 waarnemingen doen en middelen.
eea veronderstelt wel een kloppende deviatietabel!

groet
t
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 11:28 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:30 #136629

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
sigdock schrijft:
Het grote voordeel van een gegist bestek: het is een schatting... ;) Achteraf controleer je of het klopt, stel je de cijfers bij en weet je meer. Winddrift zal niet alleen afhangen van de koers en kielvorm maar ook van de windsterkte. Je zou een drifttabel kunnen maken, vergelijkbaar met een stuurtafel.

Een schatting ? Nou volgens mij zit je naar 1 uur intekenen op de kaart, koers,snelheid,deviatie,stroom, toch niet te schatten ?
Je resultaat controle achteraf met gps bepaald je kunsten als navigator toch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:38 #136631

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. we noemen het natuurlijk niet voor niets 'gegist' he... als in 'gissen' ofwel 'schatten'.. ;) Ik weet overigens niet hoe jij precies te werk gaat maar ik maak een gegist bestek voor, pak em beet, het eerste uur van een toch en die controleer ik met een GPS. Daarna weer een traject van een uur etc. En dat kost me geen uur om in te tekenen want dan zou ik niet eens meer aan varen toekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 11:58 #136634

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik heb zelf nog nooit zonder gps gezeild B) Maar 1 ding weet ik wel, dankzij gps hebben we veeeel meer tijd voor zeilen.
Maar even terugkomede op die verlijerfactor...
Ik vind de standaard 10°verlijerfactor aan de wind erg zeker na een dag zeilen op zee zonder een kerk te kunnen peilen.
Case:
Ik zeil met contstante wind zonder stroom precies 10 mijl, Als ik op mijn compas naar mijn doel stuur welke op 100° recht voor mij ligt. De autohelm stuurt dit stukkie. ;)
Na 10 mijl door het water gezeild te hebben(log) arriveer ik aan lij van mijn bestemming.

Ik had dus geen 100° moeten sturen ,maar 103° om daar aan te komen.(Na controle op gps) (en volgens de boeken 105°)

Zodoende kan je toch de "verlijerfactor" van je boot bepalen??
En hoe vaker je dit doet des te stabieler je verlijerfactor wordt.

Lijkt me naast de prestatie van je boot ook gewoon een leuke bezigheid tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 12:15 #136641

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Die 100 graden, was dat je kompaskoers of je ware koers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 12:19 #136643

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nardus schrijft:
Case:
Ik zeil met contstante wind zonder stroom precies 10 mijl, Als ik op mijn compas naar mijn doel stuur welke op 100° recht voor mij ligt. De autohelm stuurt dit stukkie. ;)
Na 10 mijl door het water gezeild te hebben(log) arriveer ik aan lij van mijn bestemming.

Ik had dus geen 100° moeten sturen ,maar 103° om daar aan te komen.(Na controle op gps) (en volgens de boeken 105°)

Zodoende kan je toch de "verlijerfactor" van je boot bepalen??
En hoe vaker je dit doet des te stabieler je verlijerfactor wordt.

dat kan zo wel, maar het is niet interessant. Een verlijer-hoek is alleen interessant als je hoog aan de wind vaart. Op alle andere koersen kun je er eenvoudig voor corrigeren door de gewenste COG te sturen. Nu weet je op jouw manier de verlijer-hoek wel, maar wat heb je daar nu aan? Je kan immers de COG naar je doel toe sturen (103 ipv die 100 gr).
Alleen hoog aan de wind is het interessant te weten hoeveel je verlijert, want dan kun je er niet voor corrigeren.
En hoog aan de wind kun je dus niet op jouw manier meten, want de wind is niet constant (richting niet en kracht niet).
Overigens weet je de deviatie van het autohelm kompas niet, dus je 100 en 103 graden zijn vast iets anders, maar je weet niet wat precies ;-) Ook komt de 103 uit de GPS COg (geen deviatie, wel variatie) en de 100 uit het kompas met onbekende deviatie..... lastig vergelijken!

groet
t
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 12:32 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 08 juli 2010 13:05 #136664

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Capolavoro schrijft:
dat kan zo wel, maar het is niet interessant. Een verlijer-hoek is alleen interessant als je hoog aan de wind vaart. Op alle andere koersen kun je er eenvoudig voor corrigeren door de gewenste COG te sturen. Nu weet je op jouw manier de verlijer-hoek wel, maar wat heb je daar nu aan? Je kan immers de COG naar je doel toe sturen (103 ipv die 100 gr).

Gewoon voor lol en dat ik wil weten welke verlijerfactor ik moet gebruiken tijdens gegist bestek ipv de standaard 5°/10°..
En tijdens gegist bestek navigeren gebruiken we geen gps. Dus geen COG.
Alleen hoog aan de wind is het interessant te weten hoeveel je verlijert, want dan kun je er niet voor corrigeren.
En hoog aan de wind kun je dus niet op jouw manier meten, want de wind is niet constant (richting niet en kracht niet).

In de boeken moet je 10° verlijeren meenemen in je berekening..dat is ooit uitgerekend. Maar is in mijn ogen een gemiddelde die erg grof is genomen.
Overigens weet je de deviatie van het autohelm kompas niet

Klopt, maar we sturen/stellen hem dan op het schotcompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:gegist bestek en verlijeren 21 juli 2010 11:17 #138321

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Houd wel in de gaten dat alle boekjes slechts hulpmiddelen zijn om stof onder de knie te krijgen. Door oefenen in de praktijk leer je pas goed op gegist bestek varen. Ik gebruik bijna nooit GPS, niet nodig. Alleen wel bij slecht zicht een praktisch hulpmiddel.
Voordeel bij het gegist varen is (voor mij) dat de beleving van het varen groter wordt, je bent veel actiever bezig, al duurt het intekenen van je positie (gis) niet meer dan 3 minuutjes. En die is altijd wel voldoende nauwkeurig, het grootste verschil dat ik heb gehad was 4 mijl op een oversteek naar Noorwegen. Bij peilingen op zicht zit ik er nooit meer dan 250m naast, ruim voldoende.
Trouwens, 10 graden verlijeren is niet vreemd in zeegang, al doen veel moderne schepen eerder 6-7 graden. Je kunt altijd ietsje afvallen, oploeven niet altijd.

Trouwens, de stuurlui die op de hand over een etmaal bekeken binnen 5 graden nauwkeurig sturen zijn zeldzaam. Berekenen en werkelijkheid zijn twee verscillende zaken! Staar je dus niet blind op 100 of 103 graden...
succes met oefenen, want oefening baart kunst!
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl