We varen ook regelmatig onder dezelfde brug door met bijna dezelfde boot (een F28), met de oorspronkelijke strijkinstallatie (RVS strijkwant, sprenkel, etc.). Over het algemeen werkt dat veilig maar niet op een dergelijk kruispunt van vaarwegen met 6-baks duwvaart en zeeschepen all over the place...
Ik heb de mast wel eens gedeeltelijk laten zakken vlak voor de brug, en direct na de 2e brug weer rechtop gezet. Ik had hiervoor een merkteken op de talie gezet waarmee je de mast laat zakken. Dit hoogtemerk voor 9m doorvaarthoogte had ik vooraf uitgezocht m.b.v. Autocad. Gaf niet bepaald een veilig gevoel gezien de snelheid waarmee de beroepsvaart vanuit de Dordtse Kil bij je is. Je hebt dan wel een strijkwant maar bij heftig slingeren is het de vraag of je mast aan boord blijft (en zo ja in welke hoedanigheid).
Meestal zoeken we een rustige plek op om de mast te laten zakken (benedenstrooms van de brug is de haven Bruggehof van WSV De Kil, en bovenstrooms kan dit bij de invaarten naar de Dordtse en de Brabantse Biesbosch.