Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: help ! 'K zie door de boten het water niet meer

help ! 'K zie door de boten het water niet meer 25 juli 2010 21:46 #139003

  • Gerry
  • Gerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Hoi watersporters !

ik ben de zoveelste beginner die door de boten het water niet meer ziet : ik weet niet naar welke boot ik moet zoeken...

Heb nog maar recent geproefd van het zeilen. Op zeilschool mijn CWO1 behaald op een kielboot.
Heb ook al met wisselend succes op zwaardboten gevaren. Dit ging van behoorlijk goed ( Vaurien) tot een ' minder leuke ervaring ' ( laser, maar dat lag volledig aan mijn gebrek aan ervaring )
Ik moet dus nog veel oefenen maar zie een eigen boot(je) wel zitten.
Ben van plan op rustige plassen te gaan varen, met een max van 4Bft ( toch tot ik het voldoende beheers)

Ik zoek iets met volgende eigenschappen :

-Het moet makkelijk trailerbaar zijn, wou me daarom beperken tot een zwaardboot.
-3 (a 4) volwassenen zouden er vlot in moeten passen.
-als het enigzins kan : redelijk stabiel. Omkieperen mag, maar liever niet... ( vind ik een heel gehannes eer het ding terug op zijn poten staat, en ik erin geraak )
- En ik zou er ook wel alleen willen mee varen

Ik zoek 2e hands en wil er max 3000€ aan besteden.


Naar welke boten moet ik nu eigenlijk uitkijken.
Volgens de verkopers hebben hun boten namelijk nét altijd dié eigenschappen die ik zoek :S


Jullie zijn alvast bedankt voor de reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 25 juli 2010 22:57 #139007

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dan zou ik eens kijken naar een Spanker. Daar passen absoluut 4 volwassenen in, en kun je met licht weer ook alleen zeilen. Bedenk wel dat een zwaardboot altijd om kan slaan, en dat je een omgeslagen 2-mans boot alleen maar moeilijk rechtop krijgt. Voldoende luchtkasten zijn dan (eigenlijk altijd) een vereiste, lijkt me.
Laatst bewerkt: 25 juli 2010 23:02 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 06:42 #139014

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dat is een beetje een paradox: Met veel luchtkasten zal een omgeslagen boot hoger op het water drijven, met het zwaard hoog boven water uit. Ook zal een boot dan sneller doorslaan, eventueel met de mast in de modder.

Het is dan beter wat drijfvermogen minder te hebben, zodat de boot op zijn kant precies met het zwaard op het wateroppervlak drijft. Dan is het risico van doorslaan veel minder, en je klimt eenvoudiger op het zwaard.
Wat ik ook had, was een lijn onder de stootlijst, welke strakgetrokken werd door elastiek (ik gebruikte het elastiek van de trapeze daarvoor). Zo heb je een lijn die altijd voor het grijpen is, om je vast te houden en aan te hangen mocht het nodig zijn.

Een zelflozende boot, dus met een dubbele bodem, is ook iets waar je op dat moment veel lol van hebt, maar hou er rekening mee dat deze na het rechttrekken wel snel weer hoog op het water ligt. (vaak kan je de spiegel wel naar beneden duwen en je erin laten glijden, of je krijgt het voor elkaar om direct van het zwaard de boot in te stappen, dat is veruit het makkelijkste...)

Bovenstaande tips gelden voor elke open boot, aan een boottype kan ik je niet helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 07:14 #139016

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een Spanker, een FA of... een Lelievlet... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 07:33 #139018

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@Herman: het is idd een paradox. Als ik uit ga van een Spanker dan heb je een flink probleem als er niet voldoende drijfvermogen is, dan ben je echt even zoet voordat je weer een beetje droog kunt zeilen. Met de bootjes met dubbele bodem heb je idd wel het probleem dat die nogal hoog op het water liggen. Maar met een beetje oefening klim je tijdens het oprichten zo van het zwaard op het dek. En dat oefenen gaat makkelijk met zulke bootjes dus dat heb je zo onder de knie. Onderstaand filmpje illustreert dat prima:
Laatst bewerkt: 26 juli 2010 07:42 door beewee. Reden: link gefixed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 10:05 #139031

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hier komt weer zo'n lap tekst... :blush:

Doorslaan is eenvoudig te voorkomen. In het filmpje blijft een bemanningslid achter aan de lage kant om 'm op te vangen. Is dat geen optie (je bent alleen, of de boot gaat zo zwaar overeind dat je iedereen aan het zwaard nodig hebt) dan zwem je de boot even om zodat de mast aan lij ligt. Bijkomend voordeel is dat je de giek niet in je gezicht kan krijgen: die waait van je af. Halve wind tot aan de wind positie is ideaal. De zeilen vangen dan op tijd wind om de boot af te remmen. Wel even de schoten losmaken zodat-ie er niet vandoor zeilt voordat je aan boord bent, dat resulteert namelijk meestal in een nieuwe buiteling ;)

Eigenlijk is de oorzaak van doorslaan meestal gewoon dat overeind zetten met de mast aan loef geprobeerd wordt, maar dat is meestal na 1x doorslaan opgelost. :P Teveel haast kan ook, je moet wel op tijd ophouden met trekken. Wat ze in het filmpje doen (expres omslaan bij licht weer) is dus helemaal niet zo gek, dan kun je op je gemak uitzoeken hoe het bij jouw boot het beste werkt. Gewoon een paar keer oefenen, dan slaat er ook geen stress/paniek toe als het 'in het echt' een keer gebeurt.

Een geoefend laser zeiler stapt als het foutgaat op tijd op z'n zwaard, en bij het rechtop zetten zodanig vlot weer aan boord dat hij niet eens nat wordt... maar dan moet je de timing wel erg goed doorhebben ;) ZO geoefend zijn in omslaan is eigenlijk alleen in een Laser nodig, of skiffs. Boven windje 3-4 lette je als Europe zeiler niet meer op windstrepen, maar op het Laserveld: waar de Lasers 1 voor 1 omkukelden zat een vlaagje :D

Spankers hebben echt wat extra drijfvermogen nodig om zelfredzaam te zijn. Een standaard spanker kan prima met de gangboorden onder water drijven. Zelfs al kreeg je die even boven water dan was-ie nog niet zelflozend: onvoldoende snelheid. Ik kan uit ervaring zeggen dat zo'n ding het prima doet als drijfanker achter een 10pk RIB. De RIB was moeilijk op z'n plek te houden, waaide er eigenlijk compleet voor weg.

Heb zo'n ding ooit eens met windje 6-7 naar de haven gesleept om daar leeggepompt te worden. Ik weet niet meer of de takels erbij nodig waren of dat de gangboorden in de beschutte haven (geen golven) nog net boven bleven, maar zelfredzaam was dat exemplaar dus in ieder geval niet. Ik was zelf ivm de wind aan de wal gebleven, en toen die wedstrijd inderdaad op een "alle hens aan dek" rescue operatie uitliep, werd ik dus meteen van de steiger geplukt om alsnog het water op te gaan, maar dan als stuurman van een RIB.

Ergo: ik vind drijfvermogen dus een goeie zaak, omdat het helpt om de boot minder vol te krijgen. Het nadeel van makkelijker doorslaan en lastiger aan boord klimmen (dat doe je trouwens het beste via de spiegel) neem ik graag voor lief als ik niet of nauwelijks hoef te hozen. Met de boot grotendeels onder water (dus geen snelheid) en weinig drijfvermogen werken zelflozers niet en sta je heel lang te scheppen met een emmertje, met een beetje meermansboot.

Doe maar gewoon een boot met voldoende luchtkasten dus, is mijn mening. Als je 'm 'met verstand' rechtop zet vaar je er zo weer mee weg, terwijl je met weinig drijfvermogen hard moet werken om de gangboorden boven water te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 12:22 #139054

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Alternatief voor als je toch echt liever niet wilt omslaan: er zijn ook boten met een hefkiel. Prima trailerbaar, en de stabiliteit van een kielboot.
Ik denk bijvoorbeeld aan een Seahorse of Sailhorse (dat is dezelfde boot), heb er afgelopen zaterdag eentje bij Hoora in Heeg zien liggen. Binnen jouw budget is een heel mooi exemplaar bereikbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 12:59 #139060

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hefkiel is niet eens een vereiste om een kielboot trailerbaar te maken. Gewoon een iets hogere trailer met liertje, en een botenhelling waarop je de trailer onder water kan rijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 16:51 #139094

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Maar traileren gaat toch het beste met een zwaardboot, puur vanwege het lagere totaalgewicht. Met een kielboot moet je de trailer altijd aan de auto gekoppeld hebben omdat je het geheel anders niet tegen de trailerhelling op kunt trekken, met een zwaardboot houdt één man de trailer voor de boot en de ander bedient het liertje, daarna trek je de trailer plus boot zo naar zijn plek. Appeltje-eitje. Bij kleinere zwaardboten heb je ook vaak een apart strandtrailertje wat je weer op de gewone trailer schuift.

Er is trouwens een daadwerkelijk verschil tussen de Sailhorse en Seahorse, niet qua uiterlijk en maatvoering, maar wel qua schuimlaag tussen de dubbele bodem. Bij oudere versie, de Seahorse, krijg je een flinke sloot water als bonus erbij, want het schuim in de dubbele bodem is daar gek op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 17:24 #139103

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
Eigenlijk is de oorzaak van doorslaan meestal gewoon dat overeind zetten met de mast aan loef geprobeerd wordt, maar dat is meestal na 1x doorslaan opgelost.

of de san francisco(of california) roll. Aan je zwaard gaan hangen, en dan vasthouden, je wordt dan onder je boot doorgetrokken, pakt het gangboord, klimt naar binnen en zeilt verder :silly: . Leverde altijd een paar verbaasde gezichten op als ik 'm deed, en ineens alleen mijn voeten nog naast mijn boot omhoog staken, en ik even later aan de andere kant mijn boot weer inkwam. Ken eigenlijk niemand die 'm ook deed.
Beste is gewoon niet omslaan. Heb ik het laatste jaar in de splash alleen nog in trainingen gedaan, hoe hard of zacht het ook woei, altijd tot en over het randje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 26 juli 2010 19:15 #139120

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
beewee schrijft:
Er is trouwens een daadwerkelijk verschil tussen de Sailhorse en Seahorse, niet qua uiterlijk en maatvoering, maar wel qua schuimlaag tussen de dubbele bodem. Bij oudere versie, de Seahorse, krijg je een flinke sloot water als bonus erbij, want het schuim in de dubbele bodem is daar gek op.
Nat schuim is zeker iets om op te letten bij die boten, maar zowel sailhorse als seahorse zijn volgeschuimd, en kennen dat probleem dus.
Enkel de laatste serie sailhorses en de eerste serie seahorses zijn bij mijn weten niet van schuim voorzien. Voor meer informatie kan je het beste terecht bij de club.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: help ! 'K zie door de boten het water niet meer 27 juli 2010 12:24 #139227

  • Huibert
  • Huibert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
de nieuwe versie: Sailhorse heeft schuim wat geen water op kan nemen met gesloten cellen, deze techniek hadden ze nog niet in tijden van de Seahorse dus die zuigt zich als een spons vol, dit is overigens heel makkelijk te zien als de boot in het water ligt! als het water boven de waterlijn of zelflozers uitkomt in de haven, dan zit het schuim vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl