Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keerfok

Keerfok 06 apr 2007 06:32 #15273

Ik heb interesse in een 2de hands zeilboot en die heeft een "keerfok". Is dit een speciaal soort fok ? Hoe werkt dit ? Voor - of nadelen ?
mvg
Marc
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 06 apr 2007 07:34 #15274

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ja, de keerfok is speciaal gesneden voor dit doel.
Er zit bijvoorbeeld een schoothoekplaat in, waar mee je de aangrijping van de schoot kan varieeren.
Ook zij veel keerfokken reefbaar met een bindtrifje.
De schoot word belegd op een rail op het voordek en word via een talie naar een keerblok op de boeg geleidt, van af hier gaat de enkele schoot naar de kuip, bij ons via stuurboord.
Lijkt ingewikkeld maar werkt verassend simpel. 8)
Opkruisen in smal vaarwater en ook varen bij wat hardere wind, gaat zonder moeite en zonder elke keer de schoot te moetten omleggen, deze blijft gewoon vast belegd op de (stuurboord) lier.
Wij gebruiken hem niet dagelijks, maar in voorkomende gevallen wil ik de keerfok niet missen.
Heb touwens net een nieuwe besteld, samen met een genua.
De maat voering van de keer komt overeen met high aspect maat.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 06 apr 2007 08:52 #15275

Bedankt voor de uitleg. Maar er staat op die boot ook een rolfok installatie. Zou dan die keerfok ook kunnen gebruikt worden als rolfok ? Het probleem is dat die boot te koop staat bij een makelaar. En die schijnt er niet zoveel over te weten.
mvg
Marc
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 06 apr 2007 10:25 #15279

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Het probleem is dat die boot te koop staat bij een makelaar. En die schijnt er niet zoveel over te weten.
Dan is het een kneus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 06 apr 2007 11:31 #15280

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
He Marc,

je kunt bij die boot waarschijnlijk kiezen met welk voorzeil je gaat zeilen. Als je de keerfok wilt gebruiken hijs je die met je rolinstallatie. Als je een ander zeil wilt gebruiken, bv. een genua, dan hijs je die en gebruik je andere leiogen. Je kunt dus altijd je voorzeil wegrollen op het water.

Het voordeel van een keerfok is dat hij vanzelf naar de andere kant gaat als je overstag gaat. Het is heel fijn als je alleen een heel eind moet kruizen. Of als je gezelschap in de kuip hebt waar je niet de hele tijd van kunt vragen om de genua over te halen.

Met licht weer en op de ruimere koersen is het niet een handig zeil omdat het profiel van een genua dan meer snelheid geeft.

groeten,

Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kottertuig 06 apr 2007 21:44 #15307

Beste mark,

zo te horen is de boot kottergetuig. Het kottertuigage bestaat uit een grootzeil, een kleine (keer)fok en een genua, bij jouw dus op de roller. Bij licht weer kun je alle zeilen trekken, de kleine fok heeft geen last van de achterliggende genua, afhankelijk van de koers natuurlijk. met ruime wind blokt de kleine fok wel maar laat je die zakken. Halve wind en aan de wind kun je vol tuig varen.

Gaat het harder waaien dan kun je kiezen of je de genua laat staan of de kleine fok, doe je de laatste dan zul je een rif moeten trekken in het grootzeil om de balans te houden.

Al met al een zeer efficient en flexibel tuigage om comfortabel mee te werken.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 06 apr 2007 21:56 #15308

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Hoi Hedzer,

is dat altijd zo? Ik dacht dat als er maar één stag is, dat je dan ook maar één voorzeil kunt hijsen. Wij hadden zelf de high-aspect keerfok gewoon op de roller zitten, dus we konden maar één voorzeil tegelijk voeren.

ieg, het is een voordeel dat de mogelijkheid op een boot aanwezig is. Je kunt zelf kiezen wanneer je welke zeilen wilt gebruiken.

grts,

Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kotter 06 apr 2007 22:13 #15310

Beste Sjors,

bij een kottertuigage zijn er ook twee stagen, 1 voorstag voor de keerfok, een soort babystag die op ongeveer 7/8 aangrijpt op de mast, de genuastag grijpt aan op de top.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 06 apr 2007 23:56 #15314

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hallo samen,

Ik lees 2 zaken die ik even wil uitlichten. Een "High Aspect" is wat mij betreft geen "zeil" op zich. High Aspect is een duiding waarmee aangegeven wordt dat de verhouding onderlijklengte ten opzichte van het achterlijk een bepaalde "maat" heeft. Die "Aspect" ratio is dan hoog (high) bij zowel een Genua 3, een 107% of een keerfok (100%). De ratio van de keerfok is alleen nog net wat hoger dan die van de genua 3. Een Genua 3 wordt echter al als een Genua aangeduid terwijl de term Genua eigenlijk afkomstig is van de binnenwateren van het Italiaanse locatie "Genua" waar je vaak zwakke wind hebt en er dus grotere overlappende zeilen werden gebruikt. Wat ik wil zeggen is, elk zeil heeft een ratio (verhouding) tussen onderlijk en achterlijk. Is die ratio hoog dan is dat zeil een "High Aspect" zeil. Dat kan zowel een 107% zijn of een 100%. Er is wat mij betreft dan ook niet 1 maat van een High Aspect. Wij hebben zelf een keerfok en een 107% welke beide wat mij betreft High Aspect zeilen zijn.

100% wil overigens zeggen dat het zeil geheel net voor de mast langs gaat. (Voor wie zich dat af vraagt). :D

Een keerfok heeft met al haar voordelen toch echt qua effectiviteit een achterstand ten opzichte van een 107% of iets dergelijks. Het lift genererende vermogen van een keerfok alleen is met een hogere Aspect ratio iets hoger dan een 107%. Daar wint dus een keerfok. Het nadeel van de keerfok is dat de samenwerking met het grootzeil minder is.

Zonder in een andere discussie te vervallen herhaal ik deels even wat eerder elders is geschreven. Ik probeer duidelijk te zijn dus ik geef voor de zekerheid aan hier niet te beschrijven de Equal time theory:

De luchtstroom aan het voorlijk van het voorzeil splitst zich in een stroom aan loef en eentje aan lij. 2 luchtdeeltjes die aan het voorlijk afscheid van elkaar nemen komen elkaar NIET tegelijkertijd weer tegen bij het achterlijk. Nochthans komen ze er allebei wel een keer aan. Dat hebben ze gemeen. Wat ze ook gemeen hebben is dat de snelheid net voor het voorlijk gelijk is en dat de luchtdeeltjes die elkaar willeurig weer aan het achterlijk treffen ook een identieke uitstroom snelheid hebben (dumping velocity). Die uitstroom snelheid is weer gelijk aan de omringende luchtdeeltjes.

Het nadeel van het gegeven dat de luchtdeeltjes aan lij eerst versnellen en daarna weer moeten vertragen is dat als dit te abrupt gaat de luchtstroom los kan laten en je zeil "Stalled". Een vliegtuig zou dan naar beneden vallen en als het bij je kiel gebeurt loop je wellicht uit je roer. Hoe hoger dus die uitstroom snelheid kan blijven des te kleiner is de kans dat dit zal gebeuren. Nog een voordeel is dat als de snelheid aan lij hoger kan blijven de druk lager kan worden of in ieder geval langer laag kan blijven (meer lift).

Nu ga ik een extreem voorbeeld geven. Stel je hebt een grootzeil en een heel klein voorzeil. Niet klein maar het achterlijk houdt in ieder geval op ruim voor de mast. Op die manier werken de 2 zeilen individueel. Het voorzeil heeft haar eigen upwash en downwash (instroom en uitstroom) en het grootzeil ook.

Combineren we nu beiden:
- Nog voor het achterlijk van het voorzeil gaat de snelheid weer naar beneden
- Bij het voorlijk (mast) van het grootzeil versnelt de upwash

Dan kan je concluderen dat als het voorzeil een kleine overlap heeft met het grootzeil dat dan de uitstroom snelheid bij het achterlijk van dat voorzeil hoger kan blijven omdat net op die plek er al een upwash van het grootzeil aan het versnellen is aan lijzijde daarvan.

2 foils working as one: ... beide zeilen gaan dan samenwerken (mits goed getrimt) en elkaar versterken. De interactie van beide zeilen gaat nog veel verder maar voor nu doel ik op dat het nadeel van een iets lagere Aspect ratio van een High Aspect van zeil 107% ten opzichte van een keerfok (100%) weegt zwaar op tegen het gegeven dat de dumping velocity hoger blijft bij het achterlijk dan bij een keerfok en dus meer lift geeft.

Dus:
Een keerfok heeft cijfermatig een hogere Apsect Ratio. In theorie dus zeilend alleen met een keerfok heeft dat zeil per M2 een hogere efficiency dan een zeil met een lagere ratio.

Een keerfok heeft echter geen overlap met het grootzeil en is er van versterking over en weer veel minder sprake.

Zoals gezegd, de keerfok heeft absoluut haar nut. Wij hebben er ook eentje. Maar ik ben nog steeds verrast door de extra power van een iets groter zeil die net een overlap heeft.


Zeilersgroet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 07 juli 2008 18:57 #36209

  • jelgerdk
  • jelgerdk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ook mijn boot heeft een keerfok installatie. Nu is mijn vraag de volgende: Volgens mij kun je de schootvoering van een keerfok op twee manieren laten verlopen: de schoot via een blok op het voordek terug naar de kuip laten lopen en daar op de lier voeren of met een val via de mast terug naar de kuip (in mijn geval naar de klemmen onder de huik). Weet iemand welke methode de voorkeur heeft? En maakt het nog verschil dat ik gebruik maak van een rolfok installatie?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keerfok 07 juli 2008 19:53 #36214

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De eerste optie lijkt me beter; je hebt minder lijn nodig, het geeft minder rek en is ook nog goedkoper. Bij een variant waarbij de schoot als een val de mast in gaat heb je meer lijn, meer rek en ook meer compressie in de mast. Het is bovendien duurder.

Het gebruik van een rolfok lijkt me niet problematisch; misschien is de plaats van de keerrail niet optimaal met halfgereefde zeilen. Maar dan kun je vast nog teruggrijpen op de conventionele genuarails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl