Hallo samen,
Ik lees 2 zaken die ik even wil uitlichten. Een "High Aspect" is wat mij betreft geen "zeil" op zich. High Aspect is een duiding waarmee aangegeven wordt dat de verhouding onderlijklengte ten opzichte van het achterlijk een bepaalde "maat" heeft. Die "Aspect" ratio is dan hoog (high) bij zowel een Genua 3, een 107% of een keerfok (100%). De ratio van de keerfok is alleen nog net wat hoger dan die van de genua 3. Een Genua 3 wordt echter al als een Genua aangeduid terwijl de term Genua eigenlijk afkomstig is van de binnenwateren van het Italiaanse locatie "Genua" waar je vaak zwakke wind hebt en er dus grotere overlappende zeilen werden gebruikt. Wat ik wil zeggen is, elk zeil heeft een ratio (verhouding) tussen onderlijk en achterlijk. Is die ratio hoog dan is dat zeil een "High Aspect" zeil. Dat kan zowel een 107% zijn of een 100%. Er is wat mij betreft dan ook niet 1 maat van een High Aspect. Wij hebben zelf een keerfok en een 107% welke beide wat mij betreft High Aspect zeilen zijn.
100% wil overigens zeggen dat het zeil geheel net voor de mast langs gaat. (Voor wie zich dat af vraagt).
Een keerfok heeft met al haar voordelen toch echt qua effectiviteit een achterstand ten opzichte van een 107% of iets dergelijks. Het lift genererende vermogen van een keerfok alleen is met een hogere Aspect ratio iets hoger dan een 107%. Daar wint dus een keerfok. Het nadeel van de keerfok is dat de samenwerking met het grootzeil minder is.
Zonder in een andere discussie te vervallen herhaal ik deels even wat eerder elders is geschreven. Ik probeer duidelijk te zijn dus ik geef voor de zekerheid aan hier niet te beschrijven de Equal time theory:
De luchtstroom aan het voorlijk van het voorzeil splitst zich in een stroom aan loef en eentje aan lij. 2 luchtdeeltjes die aan het voorlijk afscheid van elkaar nemen komen elkaar NIET tegelijkertijd weer tegen bij het achterlijk. Nochthans komen ze er allebei wel een keer aan. Dat hebben ze gemeen. Wat ze ook gemeen hebben is dat de snelheid net voor het voorlijk gelijk is en dat de luchtdeeltjes die elkaar willeurig weer aan het achterlijk treffen ook een identieke uitstroom snelheid hebben (dumping velocity). Die uitstroom snelheid is weer gelijk aan de omringende luchtdeeltjes.
Het nadeel van het gegeven dat de luchtdeeltjes aan lij eerst versnellen en daarna weer moeten vertragen is dat als dit te abrupt gaat de luchtstroom los kan laten en je zeil "Stalled". Een vliegtuig zou dan naar beneden vallen en als het bij je kiel gebeurt loop je wellicht uit je roer. Hoe hoger dus die uitstroom snelheid kan blijven des te kleiner is de kans dat dit zal gebeuren. Nog een voordeel is dat als de snelheid aan lij hoger kan blijven de druk lager kan worden of in ieder geval langer laag kan blijven (meer lift).
Nu ga ik een extreem voorbeeld geven. Stel je hebt een grootzeil en een heel klein voorzeil. Niet klein maar het achterlijk houdt in ieder geval op ruim voor de mast. Op die manier werken de 2 zeilen individueel. Het voorzeil heeft haar eigen upwash en downwash (instroom en uitstroom) en het grootzeil ook.
Combineren we nu beiden:
- Nog voor het achterlijk van het voorzeil gaat de snelheid weer naar beneden
- Bij het voorlijk (mast) van het grootzeil versnelt de upwash
Dan kan je concluderen dat als het voorzeil een kleine overlap heeft met het grootzeil dat dan de uitstroom snelheid bij het achterlijk van dat voorzeil hoger kan blijven omdat net op die plek er al een upwash van het grootzeil aan het versnellen is aan lijzijde daarvan.
2 foils working as one: ... beide zeilen gaan dan samenwerken (mits goed getrimt) en elkaar versterken. De interactie van beide zeilen gaat nog veel verder maar voor nu doel ik op dat het nadeel van een iets lagere Aspect ratio van een High Aspect van zeil 107% ten opzichte van een keerfok (100%) weegt zwaar op tegen het gegeven dat de dumping velocity hoger blijft bij het achterlijk dan bij een keerfok en dus meer lift geeft.
Dus:
Een keerfok heeft cijfermatig een hogere Apsect Ratio. In theorie dus zeilend alleen met een keerfok heeft dat zeil per M2 een hogere efficiency dan een zeil met een lagere ratio.
Een keerfok heeft echter geen overlap met het grootzeil en is er van versterking over en weer veel minder sprake.
Zoals gezegd, de keerfok heeft absoluut haar nut. Wij hebben er ook eentje. Maar ik ben nog steeds verrast door de extra power van een iets groter zeil die net een overlap heeft.
Zeilersgroet Michel