Eea ervan uitgaande dat de bijboot een opblaas geval is, bij een veel zwaarder bootje wordt 't natuurlijk allemaal wat lastiger.
Ik heb bovenstaande quote even gekaapt uit het draadje 'Prepairing for the Med'.
Bijboten vind ik altijd wel een aardig onderwerp, temeer omdat ik een groot liefhebber van ankeren ben, maar mezelf, na een tijd varen ook wel graag wil vertreden. Al is het maar om constipatie tegen te gaan.
Het nadeel van een rubberboot is dat er eigenlijk alleen lekker mee te varen valt met een bb-motor. Over het algemeen roeien ze waardeloos.
En zo'n bb-motor, ook al is ie klein, is weer een extra stuk uitrusting waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Het is namelijk niet alleen de motor; je moet er ook weer benzine voor meenemen. Het zijn ook ideale objecten om van de preekstoel te jatten.
Daarom ben ik nog steeds een aanhanger van een stijve bijboot, waarbij de vaareigenschappen beter kunnen worden gericht op roeiriemen als voortstuwing.
Ik heb er wel eens zelf 1 ontworpen en gebouwd. Ik knutsel ook graag met tripex en epoxy, namelijk. Het ding is eigenlijk net iets te groot om aan boord mee te nemen (1,80 m.), maar op beschut water makkelijk te slepen.
Sinds ik een nogal royaal voordek heb, denk ik over het bouwen van een deelbare bijboot, waarvan de helften in elkaar vallen (een 'nesting dinghy' voor de kenners). Voordeel is dat je bij minder ruimtebeslag toch een wat langere bijboot kunt meenemen. Lengte loopt, zoals we allemaal weten. En dat geldt nog sterker voor een roeiboot.
Ik ben wel benieuwd naar de ervaring binnen het forum met bijboten en de overwegingen daarbij. Speciaal de ervaringen met 'stijve' bijboten en eventueel 'nesting dinghies' hebben mijn warme belangstelling..
--
stegman