Blue Loeks Marine schrijft:hij spreekt over 2 tanks, 1 onder ieder gangboord. wellicht een door een vorige eigenaar zelf aangelegd systeem. Vandaar de vraag over de cross-over (de eventuele leiding tussen de tanks, waar dus de afsluiter in hoort te zitten).
De Trident 80 heeft af werf 2 tanks, die van mij heeft het ook. Ik heb echter RVS tankdoppen en geen last van lekkage. Sterker nog... de doppen zijn luchtdicht... en dat heb ik gemerkt...
De leidingen lopen in de achterste bakskist naar het midden van de boot met elke een eigen afsluiter in de leiding. Daarna loopt een centrale leiding de motorruimte in.
Je kunt dus iedere tank afzonderlijk afsluiten. Ik heb daar nog vervelende herinneringen aan... Op zee hebben we op 1 tank gedraaid welke een paar uur later midden op het IJ - vlak bij het CS - dus leeg was. Gewoon vergeten op het Noordzeekanaal ook het andere kraantje open te zetten.
Een ontluchting zit er bij mij ook niet op, dat is wel lastig... Ik draai m'n tankdoppen af en toe kort open om wat lucht in de tank te laten. Dat ging altijd goed, maar onlangs heb ik motoruitval gehad door onderdruk, een half uurtje na de tanks vol te hebben gegooid (gelukkig kan ik inmiddels redelijk snel ontluchten...). Naar mijn idee is het risico van onderdruk ook het grootst kort nadat je getankt hebt. Het kleine beetje lucht dat dan in de tank zit zal bij het leeglopen van de tank snel uit moeten zetten en zal relatief snel in druk zakken. Dat probleem zal de TS waarschijnlijk niet hebben, wanneer z'n doppen niet brandstofdicht zijn...
Ik wil daarom graag juist een ontluchting opbouwen deze winter, maar een ontluchting hoger dan de tankdop kan niet. Dan toch maar een ontluchting in de tankdop zelf?
Een retourleiding heb ik trouwens volgens mij niet eens...