Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: lekkende tankdop

lekkende tankdop 29 okt 2010 19:02 #157666

  • tack
  • tack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Mijn Trident 80 is voorzien van 2x 10 liter dieseltank onder beide gangboorden. Deze tanks kunnen gevuld worden via een opstaande 60 mm RVS vulopening voorzien van een 55mm schroefdraad waarop een plastic schroefdop zit. Na het tanken verlies ik onder helling ongeveer 3 liter diesel welke tussen de schroefdraad en de plastic schroefdop weg lekt.

Heeft iemand een tip hoe ik de vulopening goed lekdicht krijg met de plastic tankdoppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 19:08 #157668

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mogelijk door een pakking te maken die je in de plastic dop aanbrengt. Misschien is een passende O ring ook goed maar dan bestaat er meer gevaar voor tussenuit draaien zodat de O ring in de tank verdwijnt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 19:16 #157670

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zit er een aparte onluchting op de tanks (beide apart)?
Of gaat dat via de tankdop......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 19:55 #157681

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vervangen door RVD tankdop en dekdoorvoer

Plastik is zo 2009 :laugh:

Een tankdop hoort een O-ring te hebben maar de ouder model hadden dit nog niet

Een tank ontluchting mag niet via de tankdop hiervoor hoor je een aparte slang voor te hebben met een zwanenhals is uitgevoerd voor het in komend buiswater.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 19:58 #157682

  • tack
  • tack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Er zit een geen ontluchting op de tankdoppen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 20:00 #157683

  • tack
  • tack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Lijkt mij een prima oplossing, wat voor soort pakking materiaal is dieselbestendig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 20:00 #157684

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tack schrijft:
Er zit een geen ontluchting op de tankdoppen
maar wel ontluchtingen ergens anders??

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 20:05 #157686

  • tack
  • tack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Niet dat ik weet, dat moet ik even checken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 20:15 #157688

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een fout gemonteerde tank ontluchting kan de boesdoener zijn als het gaat om water in de tank of diesel weg loopt


Zie foto’s hoe het wel en niet moet









Zoals het niet moet





Zoals het wel moet


Overigen zijn plastik dopen niet echt geweldig

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 okt 2010 20:17 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 29 okt 2010 20:16 #157690

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je hebt gewone rubberplaat en synthetische "rubber"plaat, wanneer je daar een ring uitsnijdt goed passend ter grootte van de binnenkant van de dop zal het wel voldoende afdichten na aangedraaid te zijn. Wel of niet dieselbestendig is denk ik geen punt omdat de afdichting niet continu voor lange tijd onder de diesel zit.

Tankontluchting moet natuurlijk wel verwezenlijkt worden op een of andere manier.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 30 okt 2010 00:23 #157705

Waarschijnlijk loopt onder helling de inhoud van de tank aan de hoge kant over in de tank aan de lage kant. En lekt dan door de pakking van de vuldop Zit er niet ergens een afsluiter in de verbinding tussen de tanks die je dicht kunt zetten tijdens het zeilen? En vergeet de retour leiding niet, waar gaat die heen?

Naast het overlopen van de tank aan de lage kant heb je ook nog kans op het stilvallen van de motor onder helling vanwege lucht in je brandstof systeem. Dit vanuit de tank aan de hoge kant.

Het is al eens de oorzaak geweest van stranding van grote zeeschepen, spreek helaas uit eigen ervaring. Oorzaken kunnen soms, achteraf, erg simpel zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 30 okt 2010 11:59 #157741

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het systeem wat jij bedoelt is dat er aan Sb en aan BB een tank zit die door middel van een leiding met elkaar gekoppeld zijn, dit is prima maar er moet wel een afsluiter tussen wat tanken mogen niet in openverbinding staan met elkaar als dit niet echt nodig is.

Speek je uit ervaring over zeeschepen of plezierboten die op de klippen lopen

Ik heb zelf jaren op de vaart gezeten en mijn inzien is een motorstoring op grotenschepen niet zo veel te maken hen met tanks die met elkaar in verbinding staan of slinger daar voor hebben grote schepen ook dagtanks voor die worden bevoorraad uit de bunkers uit het vlak of tanks die langs de romp of schoten zijn gemonteerd.

Wat bedoel je met retourleiding deze hoort 3a4 cm boven de tankbodem uit te komen

Wat ik wel herken aan storingen op zeeschepen waren vaak terug te voeren naar slecht onderhoud van oa de bunkers, filtersystemen en zeewater in de tanks.

Maar goed we hebben het hier over plezierjachten

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 02 nov 2010 20:11 #158316

hoi fer,

hij spreekt over 2 tanks, 1 onder ieder gangboord. wellicht een door een vorige eigenaar zelf aangelegd systeem. Vandaar de vraag over de cross-over (de eventuele leiding tussen de tanks, waar dus de afsluiter in hoort te zitten).

Met retour leiding bedoel ik dat er ook een twee weg afsluiter hoort te zitten op de leiding voor overtollige brandstof vanaf de motor. Als je op 1 tank draait, moet de retour ook naar die tank gaan, anders pomp je langzaam maar zeker 1 tank zeker leeg en de andere wellicht over.

Oorzaak stranden was systeem met 2 dagtanks, met cross-over..(eigen ontwerp van een vorige bemanning, zonder vermelding op tekeningen)
Deklast hout schuiven, helling 35 graden, na een paar uur motor uitval, wind 10 -11 bft en toenemend. Schip ca 15000 dwt, bemanning kon nog van boord gehaald worden, maar schip is uiteindelijk gestrand en total loss. Bij onderzoek achteraf kwam die crossover afsluiter dus aan het licht. Simpele oorzaak stilvallen van de hoofdmotor, na een paar uur was de tank aan de hoge kant leeg gedraaid en de motor trok lucht in de brandstoftoevoer. Maar niemand had er op dat moment weet van of aan gedacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 02 nov 2010 20:52 #158323

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké duidelijk verhaal en zoals je zegt zal niemand daar zomaar aan denken vraag me alleen af op dit bij een 10 liter tankje ook zo probleem zal zijn

Maar je heb zeker een punt :)

Het gaat hier over een lekende tankdop die van kunststof is en deze sluiten vaak niet goed af is ik zelf zou gewoon een nieuwe rvs plaatsen met rvs dop deze worden overigen met een O-ring afgedicht.

Ik zelf hen een paar honderd liter aan beide kanten staan en nog nooit problemen gehad
Maar goed geen een situatie is het zelfde

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 02 nov 2010 21:00 #158326

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Is het een idee om zo'n dop ergens anders te plaatsen dan in het gangboord? Aan gezien mijn dek nu weer maagdelijk dicht is, heb ik het nu voor het uitkiezen. Onder de bakskist klep leek me wel wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 02 nov 2010 21:09 #158329

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb je project van de week gelezen en ziet er goed uit en vindt het altijd bewonderenswaardig dat mensen zich storen op zo’n klus ik zelf hen daar het geduld niet meer voor

Je kunt inderdaad de dop plaatsen waar je wilt zolang het maar een handig plek is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 02 nov 2010 22:11 #158339

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Blue Loeks Marine schrijft:
hij spreekt over 2 tanks, 1 onder ieder gangboord. wellicht een door een vorige eigenaar zelf aangelegd systeem. Vandaar de vraag over de cross-over (de eventuele leiding tussen de tanks, waar dus de afsluiter in hoort te zitten).
De Trident 80 heeft af werf 2 tanks, die van mij heeft het ook. Ik heb echter RVS tankdoppen en geen last van lekkage. Sterker nog... de doppen zijn luchtdicht... en dat heb ik gemerkt...

De leidingen lopen in de achterste bakskist naar het midden van de boot met elke een eigen afsluiter in de leiding. Daarna loopt een centrale leiding de motorruimte in.

Je kunt dus iedere tank afzonderlijk afsluiten. Ik heb daar nog vervelende herinneringen aan... Op zee hebben we op 1 tank gedraaid welke een paar uur later midden op het IJ - vlak bij het CS - dus leeg was. Gewoon vergeten op het Noordzeekanaal ook het andere kraantje open te zetten.

Een ontluchting zit er bij mij ook niet op, dat is wel lastig... Ik draai m'n tankdoppen af en toe kort open om wat lucht in de tank te laten. Dat ging altijd goed, maar onlangs heb ik motoruitval gehad door onderdruk, een half uurtje na de tanks vol te hebben gegooid (gelukkig kan ik inmiddels redelijk snel ontluchten...). Naar mijn idee is het risico van onderdruk ook het grootst kort nadat je getankt hebt. Het kleine beetje lucht dat dan in de tank zit zal bij het leeglopen van de tank snel uit moeten zetten en zal relatief snel in druk zakken. Dat probleem zal de TS waarschijnlijk niet hebben, wanneer z'n doppen niet brandstofdicht zijn...

Ik wil daarom graag juist een ontluchting opbouwen deze winter, maar een ontluchting hoger dan de tankdop kan niet. Dan toch maar een ontluchting in de tankdop zelf?

Een retourleiding heb ik trouwens volgens mij niet eens...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 02 nov 2010 22:15 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 02 nov 2010 22:19 #158342

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
tack schrijft:
Mijn Trident 80 is voorzien van 2x 10 liter dieseltank onder beide gangboorden.
Zijn ze bij jou maar 10 liter groot? Ik heb de inhoud een keer opgemeten en kwam toen op zo'n 25 liter per tank volgens mij...

Zo vaak tank ik niet, dus ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel ik de laatste keer er in heb gegooid...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 03 nov 2010 05:24 #158362

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
@philip,

Als je de dop onder de klep maakt zou ik er wel een bak omheenbouwen. Als je dan al een keer zo onoplettend bent om meer te bunkeren dan er in je tank past dan heb je niet allemaal diesel in je Bakskist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 03 nov 2010 08:06 #158379

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Ja dat was het idee ook maar ik moet het nog verder uitwerken.

Hen3 schrijft:
Een retourleiding heb ik trouwens volgens mij niet eens...
Dat kan bijna niet bij een diesel. Het kan wel zo zijn dat je retour terugkomt in een van je filters ipv terug in de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 03 nov 2010 10:11 #158407

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Philip schrijft:
Hen3 schrijft:
Een retourleiding heb ik trouwens volgens mij niet eens...
Dat kan bijna niet bij een diesel. Het kan wel zo zijn dat je retour terugkomt in een van je filters ipv terug in de tank.
Dat bedoel ik ook, er is geen retourleiding naar de tank. Volgens mij loopt ie terug naar de waterafscheider, zo uit m'n hoofd.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 03 nov 2010 18:14 #158497

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
zeehond schrijft:
@philip,

Als je de dop onder de klep maakt zou ik er wel een bak omheenbouwen. Als je dan al een keer zo onoplettend bent om meer te bunkeren dan er in je tank past dan heb je niet allemaal diesel in je Bakskist.



Ik vind het niet echt een goed idee om een brandstofdop in een bakkist te doen dit in verband met veiligheid.

Voor elk liter brandstof die je tank komt ook een liter damp uit de tank deze zal zich op hopen in de bakkist dit lijkt mijn geen wenslijk iets.

Dit is zelf verboden bij nieuwbouw schepen en zover ik weet altijd zo geweest

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 03 nov 2010 18:21 #158499

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hen3 schrijft:
Philip schrijft:
Hen3 schrijft:
Een retourleiding heb ik trouwens volgens mij niet eens...
Dat kan bijna niet bij een diesel. Het kan wel zo zijn dat je retour terugkomt in een van je filters ipv terug in de tank.
Dat bedoel ik ook, er is geen retourleiding naar de tank. Volgens mij loopt ie terug naar de waterafscheider, zo uit m'n hoofd.

Vaak wordt vanuit de motorfabrikant de retourleiding op het fijnfilter geplaats (Yanmar)

Of de leiding wordt boven in de brandstoftank geplaats, beide manieren zijn zeker voor wat oudere motoren niet aan te raden.

Dit heeft voor al te maken met versleten brandstofpompen die gaan lekken en dit dan weer een slecht startende motor veroorzaakt.

Dus het beste zou zijn om een retourleiding onder in de tank te laten eindigen ongeveer 4a5cm van de tank bodem.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 03 nov 2010 18:27 #158500

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hen3 schrijft:


Ik wil daarom graag juist een ontluchting opbouwen deze winter, maar een ontluchting hoger dan de tankdop kan niet. Dan toch maar een ontluchting in de tankdop zelf?

Een retourleiding heb ik trouwens volgens mij niet eens...[/quote]

Geen goed idee want dan kan er namelijk ook water in komen.

Is het mogelijk om een ontluchting in de kuip te laten eindig?

Met een Vetus antireukfilter zou je dan geen las hebben van eventuele dieselgeur

Zie foto dit is de beste oplossing






Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 nov 2010 18:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende tankdop 03 nov 2010 19:52 #158514

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
fer schrijft:
Is het mogelijk om een ontluchting in de kuip te laten eindig?
Moeilijk. Een ontluchting zal immers boven de vulopening moeten eindigen, nietwaar? Mijn vulopeningen zitten echter al boven op de kuiprand.




Ik realiseer me nu dat ik dit topic wel een beetje aan het kapen ben op deze manier... :S
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl