koko schrijft:Bij onze Neptun 22 (kiel-midzwaard)is het zwaard ernstig aangetast door roest. Nu is mijn redenatie dat er dus ook een hoop gewicht verloren is gegaan en dat dit ook ten koste gaat van de vaareigenschappen. Klopt dat?
Het idee is dus om het zwaard te vervangen, minimaal op originele dikte. De volgende gedachte dringt zich nu aan mij op: wat zou er gebeuren als ik het zwaard dikker (lees:zwaarder) zou uitvoeren?
Mijn vermoeden is dat de Neptun 22 een midzwaard heeft dat van plaatstaal is en dat dit hoogstens enkele tientallen kilo's weegt. Het dient vooral voor driftbeperking en nauwelijks als ballast. Dat die roest sterke invloed heeft op bijvoorbeeld de stabiliteit lijkt me dus niet erg waarschijnlijk. Wel is het zwaard ruwer, waardoor het meer turbulentie veroorzaakt en dus enig snelheidsverlies.
De Neptun heeft ook een ondiepe vaste kiel. Ik denk dat daarin het een en ander aan ballast is ingelamineerd. Veel ballast is het niet, want ik vond ergens dat de boot maar 950 kg weegt, wat voor een 22 voeter tamelijk licht is. Ter vergelijking: een Victoire 22 weegt ongeveer 1100 kg (waarvan 300 kg ballast).
De boot is ontworpen op gebruik als trailersailer. Dat verklaart een en ander, denk ik.
Het zwaard dikker maken kan maar in beperkte mate mate, denk ik. Het zwaard zal voldoende ruimte moeten houden in de zwaardkast. Te kleine toleranties zullen ertoe leiden dan het zwaard bij wat aangroei of schelpen tussen zwaard en kastwand (als je af en toe droogvalt) snel vast komt te zitten.
Stel dat je erin slaagt om het zwaard anderhalve keer zo dik te maken als nu het geval is, dan win je misschien 30 - 40 kg aan ballast. Het effect daarvan zou merkbaar kunnen zijn, maar of het opweegt tegen de verminderde gebruikszekerheid van het zwaard vraag ik me ernstig af.
--
stegman