Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren?

Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 07 nov 2010 08:01 #159058

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Bij onze Neptun 22 (kiel-midzwaard)is het zwaard ernstig aangetast door roest. Nu is mijn redenatie dat er dus ook een hoop gewicht verloren is gegaan en dat dit ook ten koste gaat van de vaareigenschappen. Klopt dat?
Het idee is dus om het zwaard te vervangen, minimaal op originele dikte. De volgende gedachte dringt zich nu aan mij op: wat zou er gebeuren als ik het zwaard dikker (lees:zwaarder) zou uitvoeren?
De redenatie hierachter is dat bij veel boten met vaste kiel er nog een puist aan extra gewicht aan wordt gehangen ter stabilisatie van de boot. (Anti helling)?

Is dit een goed, of onzalig plan?

Hartelijk bedankt voor het meedenken alvast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 07 nov 2010 08:44 #159060

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het likt me dat de boot onkenterbaar maken zoals met de vaste kielboten gebeurt niet haalbaar is. Maak voor jezelf even een idee hoeveel materiaal je zou winnen bij een echt dikker midzwaard en kijk dan naar de winst in gewicht. Met 20 kg verdeelt over het hele oppervlak van de kiel schiet het niet echt op.
Zo zou je ook het verlies in gewicht kunnen bekijken wat je nu hebt door het roesten. Dan valt het waarschijnlijk wel mee en ben je beter af met een goede behandeling van je bestaande midzwaard.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 07 nov 2010 09:53 #159071

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
koko schrijft:
Bij onze Neptun 22 (kiel-midzwaard)is het zwaard ernstig aangetast door roest. Nu is mijn redenatie dat er dus ook een hoop gewicht verloren is gegaan en dat dit ook ten koste gaat van de vaareigenschappen. Klopt dat?
Het idee is dus om het zwaard te vervangen, minimaal op originele dikte. De volgende gedachte dringt zich nu aan mij op: wat zou er gebeuren als ik het zwaard dikker (lees:zwaarder) zou uitvoeren?

Mijn vermoeden is dat de Neptun 22 een midzwaard heeft dat van plaatstaal is en dat dit hoogstens enkele tientallen kilo's weegt. Het dient vooral voor driftbeperking en nauwelijks als ballast. Dat die roest sterke invloed heeft op bijvoorbeeld de stabiliteit lijkt me dus niet erg waarschijnlijk. Wel is het zwaard ruwer, waardoor het meer turbulentie veroorzaakt en dus enig snelheidsverlies.

De Neptun heeft ook een ondiepe vaste kiel. Ik denk dat daarin het een en ander aan ballast is ingelamineerd. Veel ballast is het niet, want ik vond ergens dat de boot maar 950 kg weegt, wat voor een 22 voeter tamelijk licht is. Ter vergelijking: een Victoire 22 weegt ongeveer 1100 kg (waarvan 300 kg ballast).

De boot is ontworpen op gebruik als trailersailer. Dat verklaart een en ander, denk ik.

Het zwaard dikker maken kan maar in beperkte mate mate, denk ik. Het zwaard zal voldoende ruimte moeten houden in de zwaardkast. Te kleine toleranties zullen ertoe leiden dan het zwaard bij wat aangroei of schelpen tussen zwaard en kastwand (als je af en toe droogvalt) snel vast komt te zitten.
Stel dat je erin slaagt om het zwaard anderhalve keer zo dik te maken als nu het geval is, dan win je misschien 30 - 40 kg aan ballast. Het effect daarvan zou merkbaar kunnen zijn, maar of het opweegt tegen de verminderde gebruikszekerheid van het zwaard vraag ik me ernstig af.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 07 nov 2010 11:31 #159081

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Het lichter worden van je zwaard, wegens roest, zal wel meevallen. Ga maar na, een laag roest van 10 mm. gaat ten koste van slechts 1 mm. staal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 07 nov 2010 20:43 #159159

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik weet niet hoe het bij een Neptun zit.
Bij onze Sprinta hebben ze de ondiepe kiel van af de werf 100 kg zwaarder gemaakt tov de diepe kiel.
Diepe kiel 500 kg, kielmidzwaard 600 kg.
Totaal bootgewicht kmz 1380 kg.
Boot is 23 Ft.

Zelf heb ik, ook omdat het originele plaatstalen zwaard erg aangetast was en vaak bleef klemmen, deze vervangen voor een RVS zwaard.

Niet dikker, 10mm was het en is het nog steeds, anders past ie gewoon niet meer in de kast.

Wel heb ik de outline van het zwaard aangepast, maar of dit de vaareigenschappen nu echt beinvloed heeft dat durf ik niet te zeggen.

Wel werkt het systeem tot nu toe 100%.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 07 nov 2010 20:46 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 07 nov 2010 23:22 #159188

  • hanhut
  • hanhut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
hallo ikheb zelf een neptune 20 met een heel slecht midzwaard heb het er onderuitgehaald en de conclusie is dat het zeer slecht is mijn vraag is wat is de beste oplossing
ik hoor dat rvs en gietijzer elkaar opvreet heeft iemand hier ervaring mee of gewoon een plaat ijzer nemen en denken dat gaat wel 20 jaar mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 08 nov 2010 07:41 #159198

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Hmm, ik zal inderdaad eens uitrekenen wat er aan gewichtstoename valt te halen per mm extra, dat zal inderdaad wel iets tegenvallen ja. He, jammer!
Ik rekende uiteraard al niet op onkenterbaarheid, maar hoopte wel op enige verbetering daar in.

Bedankt ieder!

@Hanhut: als je een schone plaat ijzer goed behandeld voordat hij het water in gaat zal die echt wel een tijd meegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 08 nov 2010 08:02 #159199

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik lees hier: www.neptun22.de/boot/testberichte/yacht_test.php

het volgende:
Bei kurzen, starken Böen kann die Neptun 22 eben doch nicht verleugnen, daß sie ein Kielschwerter ist, bei dem der Ballast nun mal nicht einen Meter unter dem Rumpf hängt.

Um ganz sicher zu gehen, vollzogen wir die unfreiwillige Schräglage später am Steg noch einmal nach, und dabei stellte sich dann eindeutig heraus, daß das Boot selbst dann noch ein erhebliches aufrichtendes Moment hat, wenn die Mastspitze mit den Segeln die Wasseroberfläche berührt und zwei Mann in der Plicht hocken. Man kann die Neptun 22 also auf jeden Fall als kentersicher bezeichnen.

Hoewel ik in de tests hier en daar wat commentaar op de eindstabiliteit zie, schijnt het uiteindelijke oprichtende moment voldoende te zijn. Al kan een foute of los liggende belading bij een licht bootje daar wel redelijk wat invloed op hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 10 nov 2010 07:33 #159617

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Beewee, heb bovenstaande link gevonden en in mijn allerbeste duits op het forum aldaar zitten lezen. Bedankt voor de tip!

Aldaar zag ik een foto van een construktie die men om de kiel heen had geklemd, met zo op het oog aardig wat gewichtstoename. De konstruktie moet je je voorstellen als een soort u balk op zijn kant, in de vorm gebogen van de kiel en gevuld met lood. Het lijkt me dat je daarmee substantieel gewicht aan je kiel kunt toevoegen.
Is dat een onzalig of zalig plan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 10 nov 2010 10:14 #159656

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Idealiter zou het aan je zwaar vast moeten zitten, dan zit het lager, maar dat zwaard zal wel klappen en dan werkt dat niet. Verder is het de vraag of de rest vd constructie van je schip bestand is tegen het toegevoegde oprichtend moment. De kracht op je kielconstructie wordt hoger, maar ook de kracht op je romp, rompdekverbinding, volledige tuigage en beslag, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 10 nov 2010 10:39 #159663

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als je meer gewicht toe wilt voegen, dan kun je het beter toevoegen aan de onderkant van het vaste gedeelte van de kiel. De kanttekening van FMJ hierboven blijft niettemin van kracht.

Maar de Neptun 22 heeft dit helemaal niet nodig, en een verzwaring van de boot hoeft ook niet tot een verbetering van de zeileigenschappen te leiden. Een betere zeiltrim of nieuwere zeilen doet veel en veel meer, ook voor de helling waaronder je zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zwaard (uit kielmidzwaard) verzwaren? 10 nov 2010 20:14 #159778

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Gewicht toevoegen aan het zwaard kan alleen door een dikkere plaat. Als de boot op de kant staat moet het zwaard immers in zijn geheel in de kast. Anders zou de boot niet op de kiel, maar op het zwaard komen te staan. Vandaar ook deze oplossing van de duitse eigenaar. Ik kan totaal geen inschatting maken van het krachtenspel op de gehele boot, das natuurlijk wel enorm goede reden om super voorzichtig te zijn met zo'n plan. Enorm bedankt!
Beewee, kan je me iets meer vertellen over het effect van nieuwe zeilen?
De reden achter al deze vragen komen doordat de boot naar mijn gevoel nog steeds niet lekker zeilt. Ik heb het leigierige er behoorlijk uit weten te krijgen, maar met name aan de wind blijft het twijfelen, zo ook met overstag gaan en bij vlagen is he toch ook weer schrikken steeds.
Eigenlijk voelt 4B al als op het randje, terwijl ik met een andere boot er dan echt zin in begin te krijgen.
Bedankt alvast!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl