Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wel of geen (ouder) stalen schiop

Wel of geen (ouder) stalen schiop 17 jan 2011 11:43 #171202

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik heb mijn oog laten vallen op een stalen schip, ca 25 jaar oud. Heb nu hout, dus klussen en onderhoud is mij niet onbekend en vind het ook leuk om te doen. Maar wat zijn nu de (serieuze)risico's van een ouder stalen schip (keuring zal ik zeker laten doen, dus ervan uitgaande dat het schip nu in goede staat is, geen belangrijke gebreken vertoont), met name dus in de toekomst. Bijv: hoe lang gaan lasnaden gemiddeld mee? Of is daar geen tijd voor aan te geven? Schip ligt in zout water. Een houten schip kan bijzonder lang meegaan, mits goed onderhoud, maar geldt dat ook voor staal? Wie weet hier meer van en/of heeft ervaringen hiermee? Waar liggen de zwakheden waar je (wellicht zeker) mee te maken gaat krijgen?

Maar ben ook geinteresseerd in reacties van eigenaren van oudere stalen schepen. Waar loop je in het reguliere onderhoud tegenaan, wat zijn nu gemiddeld "externe" kosten (regulier onderhoud dat vaak aan een prof/werf overgelaten moet worden). Ik kan zeggen dat ik handig met klussen ben (maar kan niet lassen), dus verven (ook 2-comp), monteren/vervangen, motoronderhoud, onderhoud onderwaterschip, electr installatie ed is op zich geen probleem.
Een reactie zou ik bijzonder waarderen.
mvrgr,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wel of geen (ouder) stalen schiop 17 jan 2011 11:54 #171205

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Been there, done that maar voor mij hoeft het niet meer. Misschien ook omdat ik geen liefhebber (meer) ben van veel klussen.
Staal gata, mists goed ondrehouden, idd heel erg lang mee. Ook bij minder onderhoud gaat het lang mee, kijk maar eens naar de gemiddelde lelievlet bij een Scoutinggroep ;) Lasnaden gaan langer mee dan het staal van de boot, daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Belangrijker is de kwaliteit van het staal waar de romp van is gemaakt want daar zijn nogal wat gradaties in.
Laat bij een keuring een vlakdikterapport maken, laat de dikte van de verflagen opmeten en kijk even wat er nu aan verfsysteem op staat. Als dat allemaal in orde is dan is de kans dat de boot in twee jaar uit elkaar valt erg klein :P

Maarre... wat voor boot is het eigenlijk en op welke werf is 'ie gebouwd?
Laatst bewerkt: 17 jan 2011 12:06 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wel of geen (ouder) stalen schiop 17 jan 2011 12:27 #171219

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Sailerbe, welkom op het Zeilersforum.
25 jaar is niet een probleem bij een boot die gebouwd is met goede materialen.
Een stalen boot kan zeer lang mee gaan mits de aanvangskwaliteit en het onderhoud goed geweest is. 100 jaar en meer is dan geen probleem. Dat geldt trouwens ook voor tupperware boten. Een kennis van me is een dag of 4 per jaar bezig met onderhoud van een 34 voeter buiten grote klussen om zoals totaal schilderwerk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wel of geen (ouder) stalen schiop 17 jan 2011 12:32 #171221

Onderhoud van een stalen boot, mits goed gebouwd/onderhouden is geen probleem. Maar let op bij moeilijk bereikbare plaatsen in de boot ivm onderhoud. Sommige boten hebben tanks die later ingebouwd zijn en zo dicht op de huid zitten dat je voor onderhoud nooit ertussen kan komen. Diepe bilgekielen op klassieke S-spant schepen geven ook nog wel problemen, zeker als de motor in de bilge staat of met interne en niet afgesloten ballast waar water tussen kan komen.
Maar 25 jaar is inderdaad peanuts voor een stalen boot en een lasser hoef je echt niet te zijn. Als je het goed bijhoud is het nooit meer dan een paar dagen per jaar aan werk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 jan 2011 12:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wel of geen (ouder) stalen schiop 17 jan 2011 15:39 #171250

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
heb zelf in het verleden een wibo gehad.Aandachtspunten zijn vaak de zool van de kiel,let daar op materiaaldikte ,kan wel altijd opgelast worden.Let op diepe putcorossie (bij het onderwaterschip).
Verders is de ondergrond erg belangrijk.Is de voorganger slordig geweest dan heb je er erg veel schilderswerk aan.Is hij netjes geweest heb je minder werk dan aan een houten.veel valt en staat bij goed onderhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wel of geen (ouder) stalen schiop 17 jan 2011 17:39 #171266

Tja...ik heb een stalen zeilschip uit 1962 gehad. Prachtige rondspan...mmm

Maar in de tijd dat dit schip werd gebouwd waren de staalprijzen torenhoog. Gevolg: minder kwaliteit staal (dus veel onderhoud)

Plusje was een volledig volgegeoten loden kiel..was goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wel of geen (ouder) stalen schiop 19 jan 2011 10:37 #171615

Heb zelf een stalen schip, uit 1985, gebouwd uit zogenaamd Corten Staal.
Maar ook andere stalen schepen gehad, en vooral veel gezien.
Onderhoud van de romp is het afwijkende versus polyester, hout etc.
De rest van het schip en uitrusting is nagenoeg het zelfde.
Mijn onderhoud, 1 x per 3 jaar uit het water, ca 8 dagen voor onderwaterschip bijwerken en romp bijwerken.
Verfsysteem romp en bovenwater, jaarlijks schoonmaken en in de was.
Verven, om de ca 7 - 10 jaar, dat is dan ook weer 8 dagen.
Jaarlijks soms wat beschadigingen bijwerken, maar daaraan ben ik meer tijd kwijt om de spullen bij elkaar te zoeken, dan daadwerkelijke tijd voor schuren, verven etc.

Kijk vooral goed of inwendig de romp bereikbaar is...

Valkdiktemeting wordt zeker door de verzekeraar op prijs gesteld, vooraf, of bij problemen achteraf blijkt het ineens een noodzaak geweest te zijn voor het aantonen van goed onderhoud.

Lassen zijn meestal geen probleem, maar soms (zeldzaam) komt een aantasting voor als gevolg van elektrische zwerfstroom of als gevolg van galvanische werking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wel of geen (ouder) stalen schiop 19 jan 2011 13:39 #171643

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Geeft mij een veel beter beeld en mijn conclusie is dat voor het onderhoud wij het niet hoeven te laten. Ook de tips die gegeven zijn, zowel mbt de aanschaf/keuring als mbt het onderhoud, neem ik van harte.
Mvrg,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wel of geen (ouder) stalen schiop 19 jan 2011 14:32 #171648

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het valt, mits je een redelijk goed onderhouden schip koopt/aanschaft, tegenwoordig best wel mee.

Mijn ouders hadden een stalen motorgrundel van 9 meter, dat kostte ieder voorjaar 3-4 weekenden schuren, schilderen en (teon mocht dat nog) teren. Maar dat is 40 jaar geleden, en mijn vader was ook wel een perfectionist. Tegenwoordig zijn de verfsystemen een stuk beter en is het een kwestie van eens in de zoveel jaar een grote schuur/schilderbeurt, en jaarlijks goed nalopen. Maar dat nalopen moet je ook wel goed doen, anders wordt het onderhoud uiteindelijk wel een flinke klus. En het kan ook geen kwaad om ervoor te zorgen dat je altijd wat (grondverf) bij je hebt om beschadigingen meteen een beschermende laag te kunnen geven.

Iets meer werk, iets meer discipline, maar inderdaad best wel te doen, zeker als je in je achterhoofd houdt dat een stalen jacht qua aanschaf vaak voordeliger is. Van het prijsverschil kun je misschien zelfs de eerste grote schilderbeurt laten doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl