Zodra je met een jacht de kust uit het oog verliest en op gegist bestek verder vaart, is alle nauwkeurigheid schijn: je positie wordt dan niet voor niets een
GIS genoemd.
De volgende zaken kun je op een jacht niet met voldoende precisie berekenen:
1. stroom op basis van een almanak of zeekaart
2. drift op basis van je zog
3. snelheid en verheid op basis van je log
4. gevaren kompaskoers
Het is goed dat je bij VBA en TKN dit wel met precisie leert, zodat je een zo goed mogelijke schatting kan maken, maar het is gewoon een kwestie van mazzel als je de Noordzee oversteekt en dan uitkomt bij de gewenste uiterton.
Niets mis mee, want zodra je weer een kust ziet, kun je weer peilingen maken om een
MWS te bepalen.
Tijdens je oversteek kun je op zicht wel eens een ton onderscheiden, dan heb je een mooie MWS, maar normaliter heb je echt GPS nodig om onderweg je grondkoers te verbeteren.
Zowel de platte als de astro-navigatie zijn 'gemaakt' voor de grote zeeschepen, met professionele apparatuur en een ruime navigatietafel. Maar die kunnen ook niet meer zonder GPS en gebruiken Astro vooral om de GPS te checken.
Zucht, kon ik het mijn TKN-cursisten maar anders vertellen ... dat ze dankzij die kennis altijd op een paar meter nauwkeurig een GIS zouden hebben. Helaas, als ik op GIS oversteek naar Southwold, ben ik zeer tevreden als ik ergens tussen Harwich en Great Yarmouth uitkom. En met de GPS? Tsja, dat scheelt ook nog wel een mijltje als je stroom en/of drift hebt geschat.