tsja, allemaal herinneringen komen er boven, dat navigeren op ellebogenstoom.....
Vele malen zo naar Engeland heen en terug gevaren, geen GPS, ook geen Decca, alleen log en kompas.
Dat was pas werken, stroom- en driftvectoren optellen bij de snelheid, elk uur weer.... ook midden in de nacht.
Je kon het ook niet vantevoren doen, want de snelheid laat zich niet voorspellen... (en de drift ook niet, met windveranderingen).
En dan na een oversteek uit Harwich naar de Oosterschelde toch 5 mijl zuidelijker uitkomen, en daar ligt een gemene bank (Rabsbank geloof ik).
Het begint natuurlijk met een goed kompas en betrouwbare deviatietabellen.
Ik ben zo vrij niets te geloven van je +1 en -1 maximale deviatie.
Ik heb ook een plastic boot met motor 'in het midden' en de deviatie van het SB kompas loopt van -5 tot +6 graden, en het BB kompas zelfs van -7 tot +10.
Dus nog maar eens een goeie tabel maken, om de 22,5 graad. Moet een sinus-achtige grafiek uit komen.
En dan heeeeel goed oefenen met sturen op het kompas.
Meestal is er (afh van wind en golven) een stuurafwijking naar 1 van de 2 kanten. Dan stuur je wel steedt weer terug naar de goeie koers maar je compenseert dan nog niet voor de eerdere afwijking.
Dus houd je een afwijking naar 1 kant over, van een paar graden.
Oefenen dus, op een gps-lijn naar een WP, geen XTE bekijken, maar alleen op kompas proberen op de lijn naar het WP te blijven!
(en dan om de mijl, om te leren, ff naar de XTE kijken en zo nodig je sturen veranderen).
Drift is natuurlijk erg afhankelijk van wind, TWA en golven.
Ook dat is allemaal te meten....
En na al dat meten en oefenen kom je na 100 mijl uit Engeland toch nog wel 4 a 5 mijl fout uit
groet
t