Ondanks bakboord/stuurboord, vaargeul of niet, laveren, kruisende koersen op motor, zeil waterfiets of watertrappend, in beginsel telt goed zeemanschap.
Dit stelt dat iedere schipper deze regel moet toepassen met oog voor de omgeving, medewatersporters en andere watergebruikers. Als iemand op een surfplank staat met windkracht nul tot niks moet een goed schipper wijken, ook al vaart deze 100 keer aan SB-kant in de vaargeul. Als er verder geen dwingende reden is om de surfplank te overvaren (motorpech, roer gebroken, omringd door 6 vrachtschepen en daardoor niet kunnende wijken) dan pure stress, ruzie met zijn vrouw en/of de foute boot op de foute plek is de schipper altijd schuldig.
Vraag is of je hier een ellenlang getoutrek wilt riskeren via politierechter, kort geding,kantongerecht en uiteindelijk Hoge Raad.
Ik hoop dat de schipper zich meldt, zijn excuses aanbiedt en een nieuw plankje voor je koopt.
Succes!!!, Hedzer