Ik zit nu zelf voor het derde seizoen in een dergelijke regeling, dus ik denk dat ik mezelf een ervaringsdeskundige mag noemen
.
Zoals alles heeft dit systeem zowel voor- als nadelen.
De voordelen:
Vaste kosten zonder verrassingen. Ik weet perfect wat de boot mij per jaar kost.
Geen zorgen. verzekering, liggeld, onderhoud, ... Ik hoef er mij niets van aan te trekken.
De nadelen:
Je kan niets of weinig achterlaten op de boot, dus elke keer weer een verhuis.
In de vakantiemaanden moet je iets ruimer vooraf plannen, vooral de weekends zijn dan druk.
Je betaalt jaarlijks voor een boot die je eigendom niet is.
Je kan niet langer dan een week weg.
Soms is er al wel eens iets anders gedaan dan hoe je het gewoon bent.
Planning:
De piekmaanden zijn juli en augustus. Dan is het soms wel drummen (vooral in augustus heb ik de indruk), maar omdat iedereen in principe hetzelfde aantal dagen ter beschikking heeft heb je wel de kans om te plannen. Het wordt alleen wat moeilijker als je allemaal dezelfde periode wil. Voor mij persoonlijk is dit niet zo'n probleem maar dat maakt ieder voor zich uit. Je hebt eigenlijk een maximum aantal dagen die je vooraf kan inplannen dus als je in april een periode inboekt voor juli of augustus kan dat perfect. Hoe langer je wacht hoe meer kans dat de periode van je keuze volzet is.
Voor de rest valt dat best mee. Als je goede contacten kan onderhouden met je medehuurders kan je meestal wel iets regelen. Wij ruilen regelmatig dagen en in april hebben we de boot ook voor een weektrip. Je kan dagen inbrengen over een periode van 3 maanden, dus de vorige, huidige en volgende maand. Zo kan je perfect voor een weekje weg. Langere periodes zitten er niet in. Dat zou ook niet eerlijk zijn tegenover de andere gebruikers. Ad hoc beslissen of ik een dagje ga zeilen lukt regelmatig wel buiten de vakantiemaanden.
Kan je voor het geld een eigen boot varen? Jazeker maar waarschijnlijk niet dezelfde boot. Wij varen een Dufour 365GL van 2009 die behoorlijk goed uitgerust is. Je kan zelf uitrekenen wat het je kost om een dergelijke boot te kopen. Maar dan zeil je altijd wanneer je wil en is de boot van jou.
De meeste aanbieders hebben ook wel een formule waarbij je de boot aankoopt en ter beschikking stelt voor verhuur. Op die manier kost de boot je de eerste jaren niets maar heb je er ook niet permanent de beschikking over. De ene gebruiker is misschien wat zorgzamer dan de andere of kan misschien wat beter varen. Onze boot heeft al een paar keer beschadigingen opgelopen omwille van een ongelukkig aanlegmaneuver. Maar ik zeg niet dat het mij nooit zou overkomen. Dus dat is moeilijk te beoordelen. Elke gebruiker legt wel een vaartest af vooraleer hij in het systeem komt. Beschadigingen, defecten en mankementen worden altijd zeer snel verholpen. Dus daar kan ik ook niet over klagen.
Is dit nu de beste oplossing? Natuurlijk niet. Ik denk dat het een goed systeem is als aanloop naar je eigen boot toe. Wil je eerst weten of een eigen boot iets is voor je gezin dan kan het nuttig zijn om een jaartje dit te proberen. hetzelfde als je graag zeilt maar niet de tijd hebt om het noodzakelijk onderhoud te gaan doen. er is ook geen sprake van een wurgcontract. Het contract loopt van april tot april en tot 31 december kan je opzeggen. Ik denk ongeveer hetzelfde als voor een ligplaats.
Ik persoonlijk kan dit vrij goed combineren met het zeilen op andere boten. Vorig jaar heb ik ongeveer 1500 NM gevaren over een 40-tal vaardagen. Ik weet zeker dat er veel eigenaars zijn die dit niet halen. 3 weekjes op vakantie met de boot zit er voor mij jammer genoeg niet in. Het is dus maar wat je wil
. Als je nog bijkomende vragen hebt, geef maar een seintje.