Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Identificatie/verschillen kwarttonners

Identificatie/verschillen kwarttonners 18 nov 2002 09:42 #2073

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Door spionage op andere waarschepen in de winterstalling
probeer ik uit te vinden hoe je het bouwjaar kunt schatten
aan de hand van een aantal uiterlijke kenmerken/verschillen.
Daarbij zijn mij de volgende verschillen opgevallen:

1) Hekstoel in 1 of 2 delen
2) Preekstoel met voorzijde (bijna) binnen de contour van de boot
of uitstekend voor de boot.
3) Zijruitjes kajuit met afgeronde einden of rechte(schuine) einden.
4) Voorluik dicht tegen de opbouw aan, of veel verder naar voren,
soms zelfs uit hartlijn geplaatst.
4b) Houten voorluik of aluminium/kunstof voorluik.
5) Lage of hoge waterkering van de kuip, met lierbases op het dek
of tegen de waterkering aan met steuntje naar dek.
6) Waterkering op kajuitdak (kuipzijde) of niet.

weet iemand deze kenmerken te relateren aan bouwjaar, of de
voors of tegens van deze verschillen aan te geven (eigenlijk veel
interessanter)??


Groeten, Duncan :D

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Identificatie/verschillen kwarttonners 18 nov 2002 22:03 #2077

Er zijn mij in ieder geval vijf gevallen bekend:

1) werf- en zelfbouw resulteert nogal eens in verschillen, dit duidt niet op verschillen in leeftijd
2) men is begonnen met ellipsvormige ramen, later zijn ze langere hoekiger ramen gaan maken, voordeel is meer licht binnen. Mijn boot nr 1074 uit '73 had ellipsen, ik heb er zelf hoekige ramen van gemaakt, zegt dus niet altijd alles over bouwjaar.
3) er is een verschil tussen normale- en sportuitvoering. De sportuitvoering heeft een lagere kortere opbouw, je houdt meer voordek over. Dit type heeft in het algemeen ook geen voorluik. Ook zijn de kuipranden daarvan lager. Nadeel is minder steun in je rug, m.i. kun je beter hoge randen hebben. Zit wel een stuk minder goed onder helling met helmstokverlenger op het dek.
4) de eerste kwarttonners hadden een centrale lier op een houten overspanning boven de helmstok (bere-handig, maar je verliest zitruimte, afhankelijk van je voorkeur), later is men aan elke kant een genoalier gaan plaatsen.
5) let op het type schootlier, in eerste instantie leverden ze tufnol lieren, later Meissener alu lieren, ik weet niet of ze daarna overgegaan zijn op een ander huismerk. Ook hierin heeft een evt. zelfbouwer zijn eigen hand.

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl