Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: geforceerde/permanente ventilatie

geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 10:10 #217879

Geregeld lees ik boottesten van schepen die mij aanspraken en waarbij je wel eens denkt dat een dergelijke boot op termijn een optie zou kunnen zijn. Ik denk daarbij aan de First 31.7, 34.7 en Dufour 34. In sommige testen wordt het ontbreken van permanente ventilatie als een serieus probleem gezien, vooral op langere termijn (mogelijk mijn termijn van bezit dus). Wat ik mij afvraag is:
1. Waarom is het probleem als die ventilatie ontbreekt?
2. Wat is het gevolg? Slijt het interieur harder? Gaat de electra naar de knoppen?
3. Hoe kun je die ventilatie wel aanbrengen?

Graag laat ik mij bijpraten,

Paul
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 10:11 door windekind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 10:50 #217898

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zult het ontbreken ervan vooral merken aan een muf, vochtig binnenklimaat en dergelijke. Uiteraard kun je er zelf het nodige aan verbeteren, variërend van een simpel roostertje in de kajuitluikjes tot een afzuigventilator met ingebouwd zonnepaneeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 10:55 #217902

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je zorgt voor een beluchtingskoker voorin en via de instapluiken een goede opening zodat er doorstroming is heb je geen last van ventilatieproblemen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 11:37 #217922

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het is een hobby van de tester (van Zeilen) om altijd iets op te merken over twee zaken:
- het ontbreken van een bilge.
- een gebrek aan ventilatie.

Zoals gezegd, lekker ventileren met de luiken,
en in de winter alle openingen dichttapen en even een dagje een luchtontvochtiger erin.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 11:58 #217927

Bedankt voor de reactie. Als een wat ouder schip niet goed geventileerd is geweest, moet je dan nog specifieke schade verwachten of is het alleen een kwestie van bekleding e.d. vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 11:59 #217928

@ capolovero, het is idd de tester van zeilen, maar in het meerjarenoverzicht van 88 geteste schepen wordt het zwaar aangerekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 12:18 #217935

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Als het enorm vochtig is krijg je het weer in je bekleding. Anders ruikt het alleen maar muf.

In mijn boot (28ft) zit er een ontluchting in het toilet en mijn kuipdeurtjes zijn geventileerd. Thats it. Bij ons resulteerd dat niet in een vochtige boot.

Ik denk ook dat het waterpijl/vochtigheid in - een al dan niet aanwezige - bilge ook gevolgen heeft. Onze boot is droog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 16:44 #218024

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een natte bilge is ook een dankbaar muf schimmelnest inderdaad.

Bekleding en houtwerk hebben eronder te lijden, trek er bijvoorbeeld eens een laatje helemaal uit en kijk erachter naar de 'binnenwanden' van het keukenblok, dat soort plekken willen graag schimmelen in een vochtige boot omdat ze vaak niet of slecht in de lak zitten. Bij een bilge de onderkanten van de luiken/vloerplaten.

Electra in mindere mate. Dat kan wel wat hebben over 't algemeen.

Maarja, dat lijkt me eigenlijk standaard bij een gebruikte boot: interieur nakijken op vocht(schade), geventileerd of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 17:01 #218035

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Tijdens de vakantie best wat boten bekeken en veel hadden een vocht probleem, een 31.7 stond zelfs een giga apparaat in en dat was niet voor niks een grote muffe bende in dat ding. Dat ze in zeilen daar strikt op testen is ook niet voor niks (naast ook plaatsing zware gewichten en zekering accu :-)) , kan indedaad een muffe en schimmelige boel worden in de natte omgeving. Wat ze vergeten is dat er inderdaad heel makkelijk oplossingen voor te verzinnen of maken zijn.
Ik heb 2 paddestoelen en een rooster in het luikje en dat is in herfst en winter onvoldoende, dan krijg ik schimmel. Voorluikje op de kierstand met dekzeil tegen spatwater zorgt voor geen schimmel en dus heel simpel opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 29 aug 2011 17:21 #218052

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het enige waar je voor moet zorgen dat in de winterstalling buiten, de ventilatie door de paddestoel niet weg is door een pak sneeuw. Condens is het gevolg. Na sneeuwval zonder dooi ga ik de sneeuw er afvegen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 20 okt 2011 18:06 #233392

Omdat wij ook veel vocht in onze Loper hebben, en gelezen hebbende een paar van deze vochtprobleem topics , heb ik besloten dit iets meer te onderzoeken.

Vanochtend heb ik de boot uitgerust met een tweetal nauwkeurige digitale vocht en temperatuur sensoren. eentje binnen, eentje buiten. De sensoren zijn aangesloten op een omgebouwde tracker.
Elk uur wordt een gprsje gestuurd naar hier, met de data.

Tot dusver:
Tijd    Binnen     Buiten
11:00    8C 92%    8C  92%
12:00    9C 91%   10C  91%
13:00   10C 89%    9C  86%
14:00   11C 89%   10C  84%
15:00   11C 89%   10C  86%
16:00   11C 89%   10C  80%
17:00   10C 89%    9C  83%
18:00   9C  89%    9C  86%
19:00   9C  90%    8C  87%
20:00   8C  91%    8C  92%
21:00   7C  91%    7C  94%
22:00   8C  92%    7C  95%

Het is nog een beetje kort dag natuurlijk, ik zal m een paar weken laten draaien, en kijken of ik er een grafiekje van kan maken.

Maar de eerste paar resultaten lijken overdag binnen een hogere en wat meer stabiele vochtigheid te geven dan buiten. Met de temperatuur binnen hooguit een graadje hoger.

Ik wil er eigenlijk naar toe, om aan de hand van deze metingen autotmatisch een ventilatorje aan te laten sturen wanneer de vochtigheid buiten lager is dan binnen.

Dat moet toch werken??

Misschien moet er nog een derde bij om de temperatuur van de binnenschaal te meten, om te kijken of dit lager is dan het dauwpunt, en er dus druippels gaan vormen..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 okt 2011 18:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 20 okt 2011 18:17 #233398

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Ik wil er eigenlijk naar toe, om aan de hand van deze metingen autotmatisch een ventilatorje aan te laten sturen wanneer de vochtigheid buiten lager is dan binnen.

Dat moet toch werken??

erg leuk om te zien!
het verwachte verband (kouder => vochtiger) komt er prima uit.
met zulke kleine verschillen in vocht tussen binnen en buiten zal je met ventileren nooit erg laag komen qua vocht binnen (tenzij het hard vriest en alle vocht uit de buitenlucht weg is).
Ben benieuwd naar je verdere meetresultaten!
Misschien ook de zonne-instraling erbij zetten?
Temp is nl óf het resultaat van zon, of van warme lucht-aanvoer. In het laatste geval zal er ook vaak veel vocht meekomen....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 20 okt 2011 18:25 #233403

zou je met een sensor strak aan de binnenschaal de watertemperatuur nog kunnen meten?
Ik neem aan dat de temperatuur binnen ook afhangt van de watertemperatuur.

Boot blijft in het water deze winter.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 20 okt 2011 18:44 #233407

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Of een goed geleidend onderdeel.
Bijv een metalen Afsluiter of hennegatskoken?

Interessante meting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 20 okt 2011 19:23 #233414

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Erg leerzaam onderzoek!
Voorzichtige eerste conclusie zou kunnen zijn dat de boot overdag van binnen vochtiger is dan de buitenlucht. Bij buiig weer vandaag.
Ben benieuwd wat de bevindingen zijn op langere termijn, straks ook bij vorst.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 20 okt 2011 19:36 #233416

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Vochtige luch an sich kan geen kwaad. Het is juist stilstaande vochtige lucht die schimmels nodig hebben om te groeien en je boot als een oude sok te laten ruiken.
Denk maar aan beschimmeld brood in een plastic zak, of een potje jam etc.

Lekker ventileren in de zomer lucht de boel lekker door. En in de winter gaan we dit jaar voor het eerst met een ontvochtiger werken. Scheelt weer kussens en zeilen rijden, en meer ruimte op zolder in de winter. Ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 20 okt 2011 19:39 #233417

web schreef :
Electra in mindere mate. Dat kan wel wat hebben over 't algemeen.
Ik heb altijd begrepen van niet.
De meeste electronica in een zeiljacht gaat 4 tot 8 jaar mee. laten we zeggen gemiddeld 1000 mijl varen wat overeenkomt met 200-250 uur per jaar dat de electronica aanstaat? over gem. 6 jaar is dat net aan 1200-1300 "brand"uren. Als we dat nu met de geklimatiseerde brug van een beroepsvaartuig vergelijken, daar "brand" alles 24/7 wat overeenkomt met ruim 8700 uur per jaar en daar gaat dezelfde apparatuur zomaar 20 jaar mee. Een maritieme electrotechnicus vertelde mij dat dat kwam door vocht aanslag op de printplaten. Je apparatuur veel aan hebben staan schijnt ook goed te helpen tegen veroudering door vocht.

Sinds hij me wat gecorrodeerde plaatjes uit zijn eigen boot liet zien hebben we de apparatuur zeer veel aanstaan, zeker meer dan 4000 uur per jaar, ook als we niet varen. Daarnaast hebben we sinds een paar weken een ontvochtiger die regelmatig aanstaat. of het helpt weet ik niet, maar als de levensduur verdubbeld kan worden kun je stellen dat de kosten gehalveerd worden.

Overigens hebben wij ook geforceerde ventilatie aan boord. In de winter laten we de lucht eerst over een meter lengte langs de hete schoorsteen van de kachel lopen zodat de boot niet teveel afkoeld als er verse lucht binnen komt. De lucht toevoer komt met 4 computer ventilatortjes binnen, maakt de boot een heel stuk comfortabeler.

Toch als je niet aan boord woont: in een vochtige tijd gewoon een ontvochtiger plaatsen en dan zit het wel goed, permanente ventilatie is volgens mij alleen maar interesant als je aan boord woont.

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 08:34 #233505

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Veel moderne scheepselectronica is sowieso (semi)waterdicht gebouwd, verder hoop ik toch op minimaal gecoate printplaten. Is dat niet zo, dan mag het wat mij bedreft de stempel "maritiem" niet dragen...

(maarja, inderdaad nog een boel "naakte" printplaten te vinden aan boord van de meeste boten... :dry: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 08:42 #233508

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
@roozeboos: Mooi werk, interessant.

Let op dat je hiermee alleen relatieve luchtvochtigheid meet, dus als je er een ventilator op wil schakelen, moet je rekening houden met het temperatuurverschil. Bijvoorbeeld om 12:00 is de buitenlucht vochtiger dan binnen, ondanks dat de relatieve vochtigheid gelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 08:54 #233510

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ontvochtiger werkt met een peltier element en maakt volgens mij niet uit welk merk.

De zout systemen werken pas bij 75% vochtigheid.
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 09:05 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 08:55 #233511

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Is een elektrische luchtontvochtiger een oplossing?

Voor € 62 ,--.


En iedere Jaar weer bruikbaar.

Bij conrad heb ik er 1 bekeken.

Hier nog een droger met een leuke prijs.

www.pixmania.nl/nl/nl/968652/a...ontvochtiger-dh.html
Laatst bewerkt: 21 okt 2011 09:09 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 08:56 #233512

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
die kan je beter laten staan.
Je schijnt een DeLongi moeten hebben, alleen deze werken nog bij lage temperaturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 09:32 #233530

nardus schreef :
die kan je beter laten staan.
Je schijnt een DeLongi moeten hebben, alleen deze werken nog bij lage temperaturen.
Wij hebben sinds kort een whirlpool, die doet het volgens het boekje nog bij 2 graden celsius. Werkt geweldig. Deze week had hij maar twee uurtjes nodig om de vochitgheid in de boot van 72% naar 47% te brengen, je moet alleen wel elke dag de opvang bak leeg maken of de machine in de gootsteen plaatsen en de afsluiter niet dicht doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 11:58 #233577

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
De adsorptie-droger van DeLonghi haalt bij lage temperatuur evenveel vocht per uur uit de boot als bij hoge temperatuur. De condensatiedrogers met compressor doen 't nog wel bij een paar graden boven nul maar halen dan veel en veel minder vocht uit de lucht als bij 20 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: geforceerde/permanente ventilatie 21 okt 2011 12:16 #233585

  • HielkeK
  • HielkeK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
als ik dat lees over electrische ontvochters, dan moet ik wel gelijk denken aan:
1. de electriciteitsrekening en
2. het gebruik van kostbare energie in het algemeen.
Ik herken de problematiek hoor, ook onze boot ruikt best muf, maar ik zou toch niet de hele winter lang zo'n apparaat in m'n boot willen hebben, dat stuit me een beetje tegen de borst. Ik ben ook zeiler omdat ik dan vooruit kom op de gratis/duurzame energie van de wind.
Ben ik erg romantisch daarin, of zijn er meer die er zo over denken?
Of overdrijf ik het verbruik misschien en is dit maar minimaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl