Hallo Richard,
Je stelt veel vragen in een keer, in snelvuur geef ik wat reacties:
Als de boot netjes is neergelegd hoeft hij daar niet door beschadigd te zijn. Laat hem echter goed bekijken voor je hem accepteert. Meestal is alles aan een waarschip te repareren, maar er zijn eindeloos veel gradaties tussen een klusje en een project. Hoe handig ben je zelf????
Heb je een plek om er aan te kunnen werken? Overdekt?
Als de boot een inbouwmotor heeft is die meestal nog wat waard, mits in redelijke staat. Ook zeilen en mast zijn waarschijnlijk goed te verkopen.
Als er ook nog redelijk beslag op de boot zit kun je er best nog wat geld in onderdelen voor vangen als de boot niet meer te redden is.
Vraag jezelf wel af waarom hij zo liefdeloos is achtergelaten!!!!
Als het inderdaad een waarschip is dan is het een goede zeiler.
1. Kan zo'n houten boot (die dus geen problemen had in het water) er
tegen om op deze manier een tijdje in het gras te liggen (7 mndn)?
Waar moet ik op letten?
Donkereplekken in het blanke hout. Geschilderd hout aan de binnenkant zeer goed inspecteren met een schroevedraaier!
3. Wat zou het opknappen van zo'n boot kosten? Dit is natuurlijk
moeilijk te zeggen. Maar ik moet een inschatting maken van de
mogelijke kosten. Met name verfkosten (denk ik).
Niet te zeggen zonder bezichtiging...
4. Onderhoud van zo'n houten schip? Ik had begrepen dat er soms epoxy
op zit wat het onderschip erg duurzaam maakt.
5. Wat zou stalling kosten in een loods of zo? Ligplaatsgeld in kleine
haven?
Afhankelijk van ligging haven 500 - 1000 euro per jaar/seizoen in het water, 300 (buiten) tot 750 euro (in hal) voor de winterstalling
6. Ervaringen met houten zeilschepen? Zeilt het een beetje?
Jaaaaaaa!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sterkte!
Sven Heesterman
Kwartton " Iduna"