Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roestende ankerketting: wat te doen?

Roestende ankerketting: wat te doen? 11 juni 2012 06:12 #293048

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Dutch Rose zeilt weer, en het was heerlijk gister!

Wel zag ik weer de verzinkte ankerketting in het ankerluik liggen met hier en daar roest. Zal voor de stevigheid wel niet zo snel uitmaken, maar het stoort me toch. Is hier een oplossing voor? Onder water zou ik aan een anode denken, maar hoe je dat zou kunnen aansluiten op een ankerketting...

Hoor het graag,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 11 juni 2012 06:39 #293053

Hoezo een anode? Waarom denk je dat de ketting verzinkt is?
Trouwens, een anode beschermt helemaal niet tegen roesten maar tegen galvanische corrosie als er een verbinding is met een edeler metaal bijv. rvs. Daarom beter geen rvs schakels o.i.d. gebruiken aan een stalen ketting. Als er geen edeler metalen verbonden zijn met de ketting is een anode zinloos.
Nee , een ankerketting zal altijd op den duur heelaas gaan roesten . Op grote beroepsschepen zie je trouwens nooit gegalvaniseerde ankerkettingen.
Dat hebben alleen wij bootjesmensen omdat we het zo mooi vinden staan.
Als je echt geen roest meer wilt neem je toch een rvs ketting en een rvs anker? Wel een dikke portemonnee meenemen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 11 juni 2012 07:19 #293060

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Owatrol heeft een goede olie hiervoor, maar je ketting blijft wel roestbruin. Hij roest alleen niet verder. 1x per jaar insmeren. Maar dit is misschien meer een grote vaart oplossing.

Grt T.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 11 juni 2012 08:52 #293089

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
weg met die ketting,alleen voorloop en de rest aan een touwtje :whistle:
lol ;) ;) vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 14 juni 2012 11:51 #294085

  • cav
  • cav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Ketting opnieuw (laten) thermisch verzinken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 14 juni 2012 11:57 #294086

ik had 50 meter 10 mm verzinkt. toen ik die bestelde vroeg men mij of ik aan elke kant of aan een kant een oog wou hebben.
met twee ogen kun je de ketting omdraaien, halverwege de levensduur.
immers het deel wat regelmatig over de bodem, zand rots, sleept slijt de zink laag af. die gaat roesten en ook slijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 15 juni 2012 05:14 #294260

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
cav schreef :
Ketting opnieuw (laten) thermisch verzinken?

Dit klinkt interessant. En de optie van Sietze om de ketting na een aantal jaren om te draaien is daarna slim.

Kan dat verzinken nog als de ketting al roest?

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 22 apr 2019 14:51 #1039190

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Even dit draadje weer actueel maken....

Ook hier een deels verroeste ketting. Deel van de galvanisatie is aan de einden verdwenen, waardoor wat roest is ontstaan.
Navraag bij verzinkerijen leverde op:
1. Eerst gaat de ketting in zuur baden om de oude zink en de roest te verwijderen. Indien erge roest dient gestraald te worden. Uiteraard wordt geneutraliseerd met loog of zo om het zuur weer te doen weggaan.
2. Korte kettingen kunnen getrommeld worden, waarbij tijdens uitharden van de nieuwe zinklaag de schalmen los blijven en niet vastkoeken aan elkaar. Maar teveel ketting in de trommel levert een vaste voetbal op van aaneen gekoekte ketting. Dit is dus expertise van de verzinkerij om een goed resultaat te halen.
3. Langere kettingen of te zware kettingen, lees te dikke schalmen, worden aan rekken gehangen bij het onderdompelen in het zinkbad om daarna bij uitharden getrilt of geklopt te worden in een poging de schalmen los te houden. Maar erg geruststellend was de opmerking van de verzinkerij niet: stuur maar op die ketting, we kijken wel.

Nu is onze 8 mm ketting 100 meter lang met aan beide einden een vergrootte schalm en is al omgedraaid geweest, dus nu moet er wat gebeuren.

Is er in de tussentijd iemand op het forum die hier meer ervaring mee heeft opgedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 22 apr 2019 15:09 #1039197

"Standaard" ketting kun je maximaal twee keer laten galvaniseren, dan worden de eigenschappen merkbaar minder wat resulteert in een lagere treksterkte.

G4 ketting (en hoger) is niet opnieuw te galvaniseren, dat is einde verhaal. De grote vraag is dan hoeveel roest je nog acceptabel vind. Officieel mag je een 8mm ketting laten afroesten tot 7mm, daarna is er te veel verzwakking en moet je vervangen.

Ik heb een 160m ketting van 10mm aanboord als hoofdketting, die is nu 4 seizoenen gebruikt en moet nu eigenlijk omgedraaid worden. Alleen de eerste 30 tot 40m is behoorlijk roestig, daarna word het snel beter. Mogelijk knip ik die 40m eraf en laat er een nieuw stuk aanzetten, het midden deel is namelijk nog nagenoeg onaangetast.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 apr 2019 15:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 02 aug 2019 12:45 #1068475

Half aansluitend op de beginvraag: mijn ankerketting is op sommige plaatsen ook flink geroest. Behoorlijk dikke korsten. Met een hamer sla je het er wel zo af, verkruimelt het, en komt de schakel er weer 'schoon', maar enigszins dunner onder te voorschijn.

Mijn vraag is: kan ik deze ketting nog gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 02 aug 2019 13:18 #1068481

Natuurlijk , hangt ervan af hoe zwaar die ketting wordt belast.
Alleen weet je dat niet maar de sterkte gaat best snel achteruit hoor.
Stel dat je 1 mm rondom de schakel kwijt bent bij een 8mm ketting , dan scheelt dat al bijna de helft aan sterkte. En omdat het oppervlak door dat roesten ook geput zal zijn moet je eerder nog minstens 50% erbij optellen en dan ben je bij een 8mm ketting al ruim 60% van de sterkte kwijt. :ohmy:
Maar dat is allemaal best zelf uit te rekenen en de conclusies moet je echt helemaal zelf trekken. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 02 aug 2019 16:31 #1068541

sietse-ten schreef :
ik had 50 meter 10 mm verzinkt. toen ik die bestelde vroeg men mij of ik aan elke kant of aan een kant een oog wou hebben.
met twee ogen kun je de ketting omdraaien, halverwege de levensduur.
immers het deel wat regelmatig over de bodem, zand rots, sleept slijt de zink laag af. die gaat roesten en ook slijten.
Jeetje.. Sietse ..
Toch mooi zo’n forum..
hij leefde zijn droom...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 02 aug 2019 21:57 #1068640

Bedankt Ad! Ik zal eens meten wat de schade is. Er zit ook nog een 35 meter lang touw aan de ketting vast, een natuurlijk touw heb ik zo het idee. Dat ziet er op zich goed uit, maar is voelt wel wat stijf en droog. Is daar iets over te zeggen dan wel weten, wat betreft kwaliteit? Ik gok dat het al behoorlijk wat jaar meegaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 03 aug 2019 07:22 #1068674

yorickstam schreef :
Bedankt Ad! Ik zal eens meten wat de schade is. Er zit ook nog een 35 meter lang touw aan de ketting vast, een natuurlijk touw heb ik zo het idee. Dat ziet er op zich goed uit, maar is voelt wel wat stijf en droog. Is daar iets over te zeggen dan wel weten, wat betreft kwaliteit? Ik gok dat het al behoorlijk wat jaar meegaat.

Een touw van natuurlijke vezels als ankertouw lijkt me eigenlijk een beetje vreemd op een pleziervaartuig.
Kun je trouwens makkelijk testen door een klein strengetje eraf te halen en te kijken of en hoe het smelt.
Smelt het , dan is het een kunstvezel . Er bestaat geen antuurlijke evzel die smelt.
En van dat spelten kun je ook wel wat leren als je een temperatuurmeter hebt die tot minstens 250 graden gaaT.
Smelt het al rond een graad of 150-170 , dan is het poplyporpyleen( dan blijft het ook rijven trouwens) .Steek je het aan , dan ruikt het een betje naar kaarsvet. Smelt het al tussen 100 en 120 is het polytheen ( erg onwaarschijnlijk voor een ankerlijn) .210-230 is nylon en boven de 250 is het polyester.
Gezien het feit dat het spul erg stijf aanvoelt zou het polypropyleen kunnen zijn wat dan ook blijft drijven . Polypropyleen kan slecht tegen UV en gaat daardoor snel achteruit en wordt stijf en stug.
Iets vergelijkbaars doet nylon .
Daarom is polyester ook het beste materiaal voor lijnen die langere tijd in de buitenlucht gebrukt worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 04 sept 2019 09:51 #1079948

Erikdejong schreef :
"Standaard" ketting kun je maximaal twee keer laten galvaniseren, dan worden de eigenschappen merkbaar minder wat resulteert in een lagere treksterkte.

G4 ketting (en hoger) is niet opnieuw te galvaniseren, dat is einde verhaal. De grote vraag is dan hoeveel roest je nog acceptabel vind. Officieel mag je een 8mm ketting laten afroesten tot 7mm, daarna is er te veel verzwakking en moet je vervangen.

Ik wist dat niet van een G4 ketting wij hebben ook het roest probleem onze ketting is een G7 en de ene helft roest erg heb al een paar keer uitgerold om hem "losjes" te houden buiten (dat het roest heb je ook steeds die roeststrepen op de huid..)
navraag om te verzinken gaf in Nederland alleen maar NEE.. heb hem ook al in de lijnolie gedrenkt maar probleem is er nog..
Om nou een nieuwe aan te schaffen is wat zonde, hij is nog goed..
ik zal hem aankomende winter ontroesten en maar eens owatrol proberen en lukt het niet dan maar een nieuwe..
Maar kan nergens vinden dat je niet nog eens kan verzinken, is dat door het hoogwaardigere staal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestende ankerketting: wat te doen? 04 sept 2019 14:01 #1080029

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Kunnen we hier eens adressen delen van verzinkerijen die het wèl kunnen?
Ik heb 100m van 12mm cat4 die ook wel een nieuw laagje mag hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roestende ankerketting: wat te doen? 14 nov 2020 17:42 #1227833

  • FransD
  • FransD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Wat ik mis in de discussie: waarom roest, hoe eventuele elektrolyse opsporen.
Ik heb nu een vraag van een 1 jr oude ketting op elektrische lewmar lier..
En de ketting komt tegen boegbeslag dus voorstag aan en de ketting ligt in de ankerbak tegen verlengde kotterstag aan. En de ketting is niet overal sterk verroest.
Dit laatste doet mij vermoeden dat het dus niet op vakantie met veel ankeren op zee is gebeurd maar eerder in de opgeslagen situatie.
Maar dan verwacht je dat het anker spannings vrij is via het electrisch paneel wat afgezet wordt.
De ketting ligt in de ankerbak wel vreemd gestapeld. En de roest is ook vreemd verdeeld.
Zo even wat observaties. Schip ligt nu in loods en ketting uitgerold. Wie heeft er tips om spannings verliezen te meten. Ben daar ook iets minder in thuis dan in de werktuigbouw en andere elektrische aansluittechnieken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl