yorickstam schreef :
Bedankt Ad! Ik zal eens meten wat de schade is. Er zit ook nog een 35 meter lang touw aan de ketting vast, een natuurlijk touw heb ik zo het idee. Dat ziet er op zich goed uit, maar is voelt wel wat stijf en droog. Is daar iets over te zeggen dan wel weten, wat betreft kwaliteit? Ik gok dat het al behoorlijk wat jaar meegaat.
Een touw van natuurlijke vezels als ankertouw lijkt me eigenlijk een beetje vreemd op een pleziervaartuig.
Kun je trouwens makkelijk testen door een klein strengetje eraf te halen en te kijken of en hoe het smelt.
Smelt het , dan is het een kunstvezel . Er bestaat geen antuurlijke evzel die smelt.
En van dat spelten kun je ook wel wat leren als je een temperatuurmeter hebt die tot minstens 250 graden gaaT.
Smelt het al rond een graad of 150-170 , dan is het poplyporpyleen( dan blijft het ook rijven trouwens) .Steek je het aan , dan ruikt het een betje naar kaarsvet. Smelt het al tussen 100 en 120 is het polytheen ( erg onwaarschijnlijk voor een ankerlijn) .210-230 is nylon en boven de 250 is het polyester.
Gezien het feit dat het spul erg stijf aanvoelt zou het polypropyleen kunnen zijn wat dan ook blijft drijven . Polypropyleen kan slecht tegen UV en gaat daardoor snel achteruit en wordt stijf en stug.
Iets vergelijkbaars doet nylon .
Daarom is polyester ook het beste materiaal voor lijnen die langere tijd in de buitenlucht gebrukt worden.
Ad