Misschien ten overvloede:
Naast de kwart-ton klasse zijn er bijv. ook ton-, halfton- en miniton klassen. Er zijn in de jaren zestig tijd verschillende ontwerpers geweest die 'kwarttonners' gemaakt hebben, wat zoveel wil zeggen dat ze hun boten ontworpen naar een van de IOR ton-klasse meetformules. Waarschip/Kremer was daar één van. Hun Waarschip 725 is geoptimaliseerd naar de IOR kwartton klasse, de bijnaam voor de 725 is daarom 'kwartton', maar er zijn veel meer schepen die gebouwd zijn voor die formule en dus ook vaak de bijnaam 'kwarttonner' mee krijgen. Typische kenmerken van een ton-klasse boot is dat de romp vaak bolle wangen heeft, een smalle spiegel en een korte topgetuigde mast heeft.
Aan de IOR formules is lange tijd gesleuteld met als resultaat heel verschillende boot-ontwerpen. Een kwarttonner uit de beginfase van de IOR kwartton tijd ziet er anders uit dan één ontworpen in de eind-periode, dus wat is dan eigenlijk nog een 'kwarttonner'? Typisch is wel het toptuig.
Een Waarschip 725 is dus een Waarschip 725, bijgenaamd 'kwarttonner', de naam 'kwarttonner' geldt voor veel meer boten dan alleen die van Waarschip.
Marcel Wigman