Om te toeren heeft het zin vanwege de berg ruimte. Het argument dat het sneller is, is bijna bij definitie onzin.
Waarom toch de minitransat er mee gewonnen?
Wel, dat zijn super lichtgewicht bootjes die veel en veel te veel zeil hebben. Vanwege hun breedte en kantel kiel en waterballast hebben ze een gigantisch richtend moment waardoor ze niet zo snel hoeven te reven. Ze varen dus per kg boot gewicht met 6 tot 9 keer zoveel zeil als op een toer boot.
Op een gegeven momenet levert de tuigage zo veel voortstuwing dat deze significant sneller wil dan de boot en dus de neus in het water wil drukken. Daardoor neemt de weerstand in het water toe, is het verschil in stuwdruk vs romp weerstand nog groter et voila: de boot maakt een prachtige duik voorover.
Het idee achter deze volle neus is dat er zoveel meer weerstand is tegen de neus onderwater drukken door het grote volume dat de boot in plaats van te duiken begint te accelereren. En bljkbaar zodanig goed dat je er gemiddeld 10% harder mee vaart.
Dan komt natuurlijk het aan de windse varen. Daar word de boot verschrikkelijk afgestopt als je niet met erg veel helling vaart. Helling zorgt namlijk weer voor een scherpere boeg waardoor de weerstand door het water minder word.
Je hebt met een dergelijk ontwerp voor een toerboot dus de nadelen van alle aspecten, maar geen voordelen (behalve de binnenruinte)
Immers, je hebt een platbodem met een kiel, dus niet het voordeel van droogvallen of weinig diepgang, aan de wind vaar je niet met voldoende hellig dus heb je de extra weerstand en voor de wind vaar je niet met voldoende zeil om de weerstands toename goed te maken
Doe mij maar een messcherpe en hele magere boeg op een toerboot, zoiets als dit bijvoorbeeld
: